norwegianel

Forskjellige typer voks oppå hverandre?

21 innlegg i emnet

Hei.

Føgler alle vaske og poleringsguidene jeg har funnet her. Jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg har lyst til å prøve å legge en ny voks.

Jeg har brukt Swissvax sin Glacier for hvite biler (hvit BMW X3) på konas bil. Denne har jeg lagt på ca hver 3-4 med. Er veldig fornøyd med den, men av nysgjerrighet vil jeg nå prøve Collinite Insulator Wax på vinterstid da det sies at denne varer lenger i vårt tøffe vinter/saltlakeklima.

Mitt spørsmål er da om bilen må poleres før jeg legger på ny type voks? Eller holder det med sterk avfetting og vask før ny voks av annet merke legges på?

Andre tips mottas også med takk

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en avfetting som tar asfaltflekker i hvert fall, de forsvinner ikke med vanlig vask men kan sette seg i vokspadden og skape ugagn. Prickbort er et godt produkt, suppler gjerne med annen avfetting f.eks. Surfex HD 1:10-1:20 (etter hvor møkkete bilen er) hvis du har, før vask.

Så er det bare å vokse, ingen problemer om det ligger noe der fra før :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som nevnt, grundig vask skal holde.

Og det er godt med løsemidler i #845, så voksen som ligger der fra før får nok kjørt seg uansett:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg vokse uten å polere bruker jeg prickbort, surfex 1:5 og korrosol før berøringsvasken med litt sterkere såpe enn vanlig.

Jeg har kjempegod holdbarhet på BH Finis. På utenlandsk detailingforum har denne slått collinitevoksene på holdbarhet (både 915 og 476). Husker ikke om 845 også var med i testene. Dette er ikke norsk klima da.

Da voksen ble laget stod selv ansatt(e) fra BH og vasket voksede paneler med forskjellig kjemi og vaskemidler, og justerte voksen til de opnådde best holdbarhet. (Dette skrev BH selv på Detailingworld tror jeg det var).

Til våren skal jeg selv prøve den oppimot 845, og se hva som varer lengst ;)

Men mange opplever topp holdbarhet på 845, leser jeg her på forumet.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hgnubel, John og Marius Engel Tusen takk for raske svar! Supert! Da går jeg først på med en runde Prickbort og deretter blander jeg litt sterk HD Surfex. Håndvesker den deretter godt. Da burde den kanskje være klar for en ny type voks.

Når jeg først er igang med spørsmål, kan jeg jo bare kjøre på....

I månedskiftet mars/april venter jeg en Tesla. Denne har jeg tenkt å kjøre rett hjem for å få på et beskyttende vokslag. Burde jeg kjøre full pakke med vask, clay og maskinpolering på denne før jeg legger på voks? Litt usikker på hvordan jeg behandler ny lakk. Trodde kanskje det holdt med vask og deretter voksing, men ser flere tråder på diverse forum insisterer på maskinpolering så fort bilen er innenfor tomtegrense. Er i "helt fersk" segmentet når det kommer til maskinpolering, men øver meg på kona sin bil. Både kona sin og den kommende Teslan er hvite. Maskinen jeg bruker er en oscillerende som jeg kjøpte fra bilnerden. Bruker Swissvax midler og puter.

Noen tips til en "wannabe" hobbydetailer til Tesla'n?

Hadde forresten vært morsomt og fått vært med en god detailer "på jobb" og plukket opp tips og triks "live".....

Alikevel, tusen takk for tilbakemeldinger hittil. Gleder meg til flere tips og bli mer stødig i "gamet"!

Frode

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan med fordel få på en metall partikkel fjerner før håndvask også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt kjøre over med en fin polish på teslaen selvom den er ny. Får gjerne meir glans :) vask og voks er det mangen som gjør. Det er kose arbeid, kontra full korrigering hver gang bilen skal få ett lag voks. bruker selv den metoden i ny og ne :)

Collinite 845 er en bra voks ja, med god holdbarhet. Men pga lukta er den ikke kjekk å jobbe med. Da vil eg heller anbefale swissvax shield. En drøm å jobbe med, og lukter veldig godt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polishduden og Aero, tusen takk for svar☺ Polishduden: med metallpartikkelfjerner mener du sånn som IronX f.eks?

Aero: Enig med deg på lukt... blir primært Swisswax på Tesla da den vil mest sannsynlig bli stelt mest med. Colinite'n blir nok mest til kona og på vinteren.

Når det kommer til hastighet på maskin er jeg ikke helt oppdatert. Når bruker man lav hastighet og når bruker man høy? Er det lav- ved grov pute/middel og høyere hastighet jo nærmere man er finish?

Jeg har lagt voks for hånd, men har lest om noen som gjør dette maskinelt. Hva er fordeler/ulemper med dette? Ser for meg at det er lettest å legge for hånd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polishduden og Aero, tusen takk for svar☺ Polishduden: med metallpartikkelfjerner mener du sånn som IronX f.eks?

Aero: Enig med deg på lukt... blir primært Swisswax på Tesla da den vil mest sannsynlig bli stelt mest med. Colinite'n blir nok mest til kona og på vinteren.

Når det kommer til hastighet på maskin er jeg ikke helt oppdatert. Når bruker man lav hastighet og når bruker man høy? Er det lav- ved grov pute/middel og høyere hastighet jo nærmere man er finish?

Jeg har lagt voks for hånd, men har lest om noen som gjør dette maskinelt. Hva er fordeler/ulemper med dette? Ser for meg at det er lettest å legge for hånd.

Jah, ironx/ Korrosol o.l :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er viktig mtp hva utenlandske tester sier om diverse vokser og andre produkter med holdbarhet er at de kommer fra helt andre forhold enn det vi har vinterstid her i skandinavia, men saltinga og andelen piggdekk.

For mange i england og sørover er en grundig vask definert som en runde med foam og såpe i håndvasken.

men For å legge en ny voks hadde jeg nok tatt en god vask som beskrevet over, med sterk avfetting, 1:5 - 1:10 og la den jobbe med voksen som allerede ligger på bilen, samt metallpartikkelfjerner som også har en effekt på voks.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supre svar allesammen!! Tusen takk!

Noen som har en god forklaring/beskrivelse angående spørsmålet mitt lenger opp i tråden angående hastighet på maskin? Slik en oscilerende en.. Prøver å lese meg til en god tommelfingerregel rundt dette emnet, men det skrives så mye som er bra at jeg mister kanskje det grunnleggende rundt det... Kan det oppsummeres kort tro?☺☺

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det oppsummeres kort tro?☺☺

Nei, egentlig ikke. :) Det kommer helt an på mange faktorer som maskin, puter, middel, lakk og arbeidsteknikk.

Å slipe lakk, som andre materialer, har en grunnregel; vær forsiktig, begynn på lav rpm/opm med milde slipemidler. Se om det gir ønsket resultat. Hvis ikke, gå grovere og hardere til verks.

Dette gjelder for sliping av de fleste overflatematerialer og coatinger, inkludert lakk. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vanligste mener jeg er å spre på laveste hastighet, og jobbe på full hastighet når det gjelder da maskiner. Det er det jeg har fått vite her på forumet før. Roterende er en helt annen sak.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vanligste mener jeg er å spre på laveste hastighet, og jobbe på full hastighet når det gjelder da maskiner. Det er det jeg har fått vite her på forumet før. Roterende er en helt annen sak.

Det er utgangspunktet. Lakk, pute og produkt gjør at en kjører på sånn og sånn hastighet. (evt press avhengig av maskin) Gjelder forsåvidt både DA og roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang, tusen takk for alle svar! Da tar jeg en runde til og studerer meg opp på DA maskiner og teknikk. Ganske avhengighetsskapende dette her...... Morro gitt!!

Frode

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor holder du til Frode, kanskje noen her inne bor i nærheten og kan gi deg et crash course

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang, tusen takk for alle svar! Da tar jeg en runde til og studerer meg opp på DA maskiner og teknikk. Ganske avhengighetsskapende dette her...... Morro gitt!!

Frode

Det ligg ein link til engelsk guide her på forumet. Den ta for seg både det ein og det andre! Veldig bra lesing!
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor holder du til Frode, kanskje noen her inne bor i nærheten og kan gi deg et crash course

Polishduden : Jeg holder til i Holmestrand / Vestfold.

JGNotland : Supert, da skal jeg finne den guiden

Alikevel, har etter hva jeg har lest, fått renset BMW X3 og prøvd ut Colinite'n (845 mener jeg den het). Den er (i mine øyne) fortsatt fin i lakken etter maskinbehandlingen tidligere i høst. Har vært vokset med Swissvax ca hver 3.de måned. I fare for å banne i kirka, så er førsteinntrykket at den ser bedre ut med Colinite'n enn med Swissvax'n? Vel, vel, kommer vel ann på øyet som ser...

Har nå fått smurt på Colinite'n, og resultatet for mitt utrenede øye ser veldig bra ut. Voks, lakk og pils er jaggu meg morsomt og vanedannende!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok verken swissvax eller collinite som avgjør.

Prøv selv; ta halve panser med swissvax og andre halvparten med collinite (eller enda bedre - få din noen til å gjøre det for deg, uten å si hvilken side som er hva)

Og prøv deretter å se forskjell.

Det er ikke lett..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polishduden : Jeg holder til i Holmestrand / Vestfold.

JGNotland : Supert, da skal jeg finne den guiden

Alikevel, har etter hva jeg har lest, fått renset BMW X3 og prøvd ut Colinite'n (845 mener jeg den het). Den er (i mine øyne) fortsatt fin i lakken etter maskinbehandlingen tidligere i høst. Har vært vokset med Swissvax ca hver 3.de måned. I fare for å banne i kirka, så er førsteinntrykket at den ser bedre ut med Colinite'n enn med Swissvax'n? Vel, vel, kommer vel ann på øyet som ser...

Har nå fått smurt på Colinite'n, og resultatet for mitt utrenede øye ser veldig bra ut. Voks, lakk og pils er jaggu meg morsomt og vanedannende!!

Her er guide til DA maskinpolering, i tilfelle du ikkje har funnet den :) : http://www.detailersclub.no/forum/topic/285-guide-til-da-maskinpolering/

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive