Gå til innhold

Kärcher understellsvasker


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer

Var en tur innom Clas Ohlson etter å ha hørt litt rykter om at de var de billigste på understellsvasker i fra Kärcher. Hellet var med meg, og kun en stykk igjen på lager. Heldigvis!

Nå over til noen av spørsmålene jeg lurer litt på.

* 1. Den har jo en fin såpetank for å påføre såpe under bilen. Hva slags såpe kan jeg egentlig påføre, med tanke på understellsbehandlingen? Jeg har jo såpass ny bil, så jeg har understellsbehandling i fra fabrikk. Hva de eventuelt bruker, kan jeg nok ikke svare på. Uansett, vil det være helt trygt å for eksempel bruke Bilt-Hamber Autofoam, eller Bilt-Hamber Surfex HD?

Hva slags blandingsforhold ville dere brukt i såpebeholderen? 50/50 vann/såpe? Ren såpe? Jeg vet dog ikke enda hva blandingsforhold denne såpebeholderen gir fra seg.. Noen som vet kanskje?

* 2. Det følger med forskjellige dyser til denne understellsvaskeren (3 forskjellige dyser). I bruksanvisningen står det følgende: "Velg dyse ut fra hvilken høytrykksvasker som brukes. K2: Bruk gul høytrykksdyse. - K3, K4, K5: Bruk svart høytrykksdyse. - K6, K7: Bruk oransje høytrykksdyse (er allerede montert)."

Problemer mitt er at jeg ikke har Kärcher i det hele tatt. Hvordan vet jeg da hvilken dyse jeg skal velge? Hva er forskjellen? Om det er til noen hjelp så har jeg en Foma 747. :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tanken er for Kärchers voksprodukt , ikke for såpe. Siden du har en 747 er det i K7-serien.


Hei tanken er for Kärchers voksprodukt , ikke for såpe. Siden du har en 747 er det i K7-serien.

Sorry , ser nå at du har Foma , da må du prøve deg fram med hvilken dyse som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Først og fremst trenger du en overgang fra Foma til Kärcher for å få koblet den på spyleren, hvis en sånn overgang i det hele tatt finnes. Jeg kjøpte også en sånn underspylingstralle, men siden jeg har Nilfisk-spyler var det null problem å finne overgang.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hei tanken er for Kärchers voksprodukt , ikke for såpe.

Man kan vel bruke den til såpe også?

Først og fremst trenger du en overgang fra Foma til Kärcher for å få koblet den på spyleren, hvis en sånn overgang i det hele tatt finnes.

Det er jeg fullstendig klar over, og selvfølgelig finnes det overgang. :) Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dysene er vel optimalisert i forhold til vannmengde. (trykket er oftest ganske likt på vaskerene)

Foma 747 tilsvarer sikkert en K- type vasker fra Kärcher, velg den dysa som er nærmest.

Hint: Du får lage en liten test/review av vaskeren med de ulike dysene. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hint: Du får lage en liten test/review av vaskeren med de ulike dysene. ^_^

Kanskje det, får se hva jeg får til. ;)

Foma 747 tilsvarer vel omtrentlig K5-serien, om jeg ikke husker helt feil...

Ok. Da må jeg bytte dyser i tilfelle. Har du prøvd de forskjellige dysene? Med tanke på forskjellen..

Jeg har tatt ren surfex i min, og fungerer helt fint det! Bare kjør på! Fra fabrikk er det kun understellsvoks.

Blir vel billigere å kjøre Bilt-Hamber Autofoam da kanskje? Det er vel noe Surfex HD i denne og. Så er den vel litt mildere mot understellsbehandlingen sikkert?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

har noen prøvd den understellsvoksen fra Karcher? eller er det noe annet som anbefales å bruke som en beskyttelse?

Følger med en flaske med understellsvoks, men har ikke fått prøvd den enda.. De sier selv at en påføring sitter i 6 uker.

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kanskje det, får se hva jeg får til. ;)

Ok. Da må jeg bytte dyser i tilfelle. Har du prøvd de forskjellige dysene? Med tanke på forskjellen..

Blir vel billigere å kjøre Bilt-Hamber Autofoam da kanskje? Det er vel noe Surfex HD i denne og. Så er den vel litt mildere mot understellsbehandlingen sikkert?

På Fomaen min brukte jeg bare den vanlige Variodysen. Har aldri hatt Kärcher...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

På Fomaen min brukte jeg bare den vanlige Variodysen. Har aldri hatt Kärcher...

Åja. Da misforsto jeg :)

Bare ikke bruk prickbort. Det rensker bilen for mercasol og tectyl. (Og dinitrol??)

Nei, prickbort har jeg skjønt at jeg ikke skal bruke. :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Bare ikke bruk prickbort. Det rensker bilen for mercasol og tectyl. (Og dinitrol??)

Åh! Godt du sa!

Hadde planar om ein heftig understellsvask til våren! Prickbort var ein av produktene eg hadde sett for meg å bruka. Burde vel egentlig skjønt det, når eg bruker prickbort for Tectyl på felgar...

Eg får peisa på med heftig Surfex. Har ikkje sånn fancy understellsvaskar, så det vert nok ei slags rampe i innkjørselen.

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Målet mitt er å få bort iallefall saltet.

Jeg er enig med synsingen din, jeg er også redd for at sterke blandinger gjør vondt verre. Jeg vil dermed bruke BH Autofoam, of teste med kanskje en 1:50-løsning. Autofoam er vel en del mildere enn Surfex'en også.. Synsingen min trur at det også vil ta ganske godt med møkk under bilen.

Den største frykt er å ødelegge understellsbehandling med forskjellige stoffer. Jeg er nok derfor også ganske nøye med å spørre og få bekreftet om det virkelig er trygt.. :)

Kanskje jeg overdriver litt noen ganger, men uansett.. :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke bruk prickbort. Det rensker bilen for mercasol og tectyl. (Og dinitrol??)

Dette har eg erfart når eg sku rengjøre oppunder hjulbuene(Tectylert) :wacko: Børsta blei ganske så svart når eg skulle børste etter påføring av prickbort.. Tok hintet og fikk spylt det av fort som F :lol:

Max Protect Certified Car Care Center

Max Protect Certified Detailer

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Bilpleielog : http://www.detailersclub.no/forums/topic/25261-nistads-bilpleielog/

Instagram : j9stad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hvordan finner jeg egentlig ut hva slags blandingsforhold jeg får ut av denne såpe/voksbeholderen?

Denne beholderen er ganske liten, kun 2 dl. får plass oppi der. Jeg tenkte jo å fylle denne beholderen med vann, spyle ned i en bøtte, og dermed se hvor mange liter vann jeg får oppnådd når denne beholderen er tom. Det er jo greit nok, men hvordan regne det ut?

Hva blir blandingsforholdet om jeg får 18 liter på en 2 dl-beholder? Eller om jeg bare oppnår 14 liter?

Blir regnestykker mitt under her riktig?

Om jeg får 18 liter i bøtta når beholderen er tom har jeg brukt 0.2 liter såpe.

( 18/0,2=90 ) Del igjen 100 på 90, da blir svaret 1,11. ( Blandingsforholdet er 1,11 %? )

Regnestykke: 1,11/18*100=6,16. - Så deler du igjen 100 med 6,16. Svaret blir 16,2 som da er blandingsforholdet. 1:16,2.

Har noen en enklere regnemåte til meg? Føler regnestykket mitt er litt avansert, vet ikke om det er riktig engang.. :ph34r::lol:

Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsforholdet hvis du får ut 18 liter på 2 dl beholder blir:

18l = 180dl

180dl -2dl (i tanken med såpe) = 178dl vann

Blandingsforhold 2:178 eller da 1:89 (såpe:vann)

Endret av anders1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Blandingsforholdet hvis du får ut 18 liter på 2 dl beholder blir:

18l = 180dl

180dl -2dl (i tanken med såpe) = 178dl vann

Blandingsforhold 2:178 eller da 1:89 (såpe:vann)

Dette virker for meg helt feil.. Hvertfall sånn som jeg tenker. Eller?

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...