martinsens

Bremseskive Passat B6 får ikke av!

Hei,

Jeg får ikke av bremseskiven forran på min B6 Passat 2007. Har løsnet og skrudd ut skruen som holder skiven på plass. Kan ikke se annet enn at skiva må være rusta fast eller så er årsaken at den sitter helt tett inntil navet/hjullageret/hubet. Noen tips får å få den løs. Har slått og slått, men skjer ikke så mye.

Her er bilde av hvordan det hele henger sammen:

http://vwts.ru/brake/b6/b6_46-01.pdf

De to timene jeg sa til kona jeg sa jeg skulle bruke på å skifte skiver og klosser foran ser ut til å ryke med god margin. Ja, jeg får nok høre det en stund. "Er det ikke bedre å bare sette den på verksted!?"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde en sånn en på en mazda 6 her for ikke så lenge siden.

vi måtte dra fram svigermor (storslegga).
måtte virkelig slå det av fra baksiden.
for det meste rust som holdt det på plass.

om du noen sinne får det av så ta litt kobberpasta på basiden mellom nav og skive når du setter på de nye skivene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Medium hammer og banke rundt som rakkeren på anleggsflaten. Også tilsvarende bakfra som teamanimal sier. Funker ikke det må svigermor frem ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var borti det samme da jeg skulle bytte skiver på gamlesjarken :P var bare å finne frem McHammer og dælje til fra baksiden rundt om(skiva skal jo byttes uansett :P ) for så å pusse skikkelig rundt navet med stålbørste og rengjøre skikkelig før ny skive ble satt på plass :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme kanskje hjelper? Varmluftpistol etc. om du har en kraftfull en :) Min varmer flere hundre grader hvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte vanskelig å slå fra baksiden uten å skade skjold, ABS føler etc.

Jeg har MYE bedre erfaring med å bare slå på framsiden (der hvor boltehullene er) banke i sirkel rundt på skiva.
Etter et par runder har den alltid løsnet for min del.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slå lengst ute på skiva - drit i den - den skal byttes . slå gjerne med slegge

Endret av bige
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er skiva av! Har slått fra baksiden utallige ganger, med hammer og planke i mellom. Så kjørte jeg på med gassbrenner og etter noen slag så gikk den av. Tviler litt på at gassbrenneren hadde noe å si, men kanskje. Gassbrenneren er så liten at jeg tror ikke den produserer nok varme for så mye gods

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magne sitt tips er veldig bra og effektivt for å unngå skader på lager, skjold, ABS sensor osv., et annet bra tips er å slå med 2 slegger e.l samtidig fra høyre og venstre (eller oppe og nede), for å unngå uheldige "vridninger" i.fbm slag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for for alle tipsene. Jeg tar de med meg videre til neste gang jeg møter en umulig bremseskive! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg liker ikkje å varme opp lager og abs sensor/hjul, men tåler det sikkert. Kan være et tips, iallefall på bakbremser med trommel parkbrems å legge et kutt med vinkelsliper, trenger ikke være helt gjennom, for så å knuse skiva i biter. Pleier være ganske sprø.... Og å svinge slegge ødelegger sjelden, så lenge en treffer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du behøver ikke slå på baksiden , slå på framsiden , da får du bedre sving på måkeren .... Enda til gode og se skiva sprekker, byttet på noen biler siden 1973 .....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive