Marius Engel

Hvordan bruke rensemaskin? Foma mimo.

30 innlegg i emnet

Nå sitter jeg her med en ny Foma Mimo som jeg kjøpte på Obs bygg for 1999,-.

Den skal få prøve seg på putene i campingvognen først, de er full av youghurt, prim og leverpostei

Men hvordan brukes denne?

Blander man først rensevæske i såpetanken, spruter dette på i en omgang, og suger det av i en ny omgang? Eller skal man både sprute og suge samtidig (høres flott ut ja)

Pleier det å være nødvendig å skrubbe med en børste eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun lunket vann på tanken i rensemaskinen.
Så bruker jeg en sprayflaske (pumpekanne er kjekt) med rensemiddel (surfex 1:20 er supert på veldig skitten tekstil) på det som skal renses, børster med en tekstilbørste og kjører på med rensemaskinen som kun har vann i tanken.

På den måten blir det svært lite skumming i oppsamlingstanken også.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp deler det magne sier over, bruker samme fremgangsmåten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker et par korker av denne i hver tank:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=15_53&products_id=358

Har forsøkt med GC og et par til men endte opp med den og Gtechniq APCsom mine favoritter :) .

Forsøkte varianten som beskrevet over men var ikke fornøyd med effekten (Det er en rense maskin ikke en ""skylle maskin" :wub: ) til maskinen på den måten :( .

Denne fra Gtechniq:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=82

Har også som de over en ekstra sprute-kanne med sterkere blande og børst i tillegg for de områdene som trenger det.

Endret av RNa
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips :)

Dere som bruker kanne og børste: Gjør dere det på normalt skitne tøyseter også?

RNa: Takk for produkttips. Jeg forstod ikke helt metoden du benytter for å rense. Er det bare sprut og sug i en operasjon med maskinen og såpe i tanken du benytter? Eller går du i gang med egen børste og såpe, før du bruker maskinen med såpe i tanken igjen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

RNa: Takk for produkttips. Jeg forstod ikke helt metoden du benytter for å rense. Er det bare sprut og sug i en operasjon med maskinen og såpe i tanken du benytter? Eller går du i gang med egen børste og såpe, før du bruker maskinen med såpe i tanken igjen?

Sprut og sug til du er fornøyd med resultatet :ph34r::P.

Et par korker i hver tank ja, men ta de i etter at du har fylt med vann.

Endret av RNa
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en rense maskin ikke en ""skylle maskin" :wub:

Men hvordan får du da ut såpe vannet fra stoffet, hvis du ikke bruker maskinen som skylle maskin? Lar du da såpevannet (såperester) tørke inn i stoffet eller har jeg misforstått? :huh:

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker kanne og børste uansett. Har ikke så mye for seg å sprute på såpe og bare suge det opp igjen, det blir ikke ordentlig rent. Det blir som at du tar en kjapp surfex + avspyling av bilen, det blir ikke helt rent uten berøring.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan får du da ut såpe vannet fra stoffet, hvis du ikke bruker maskinen som skylle maskin? Lar du da såpevannet (såperester) tørke inn i stoffet eller har jeg misforstått? :huh:

Med to korker såpe til hver tank er det så lite såpe at det ikke betyr noen ting om det "tørker" i setet <_< .

Så ja, der det ikke er så skittent at jeg bruker ekstra såpe og børst lar jeg det bare tørke B) .

Der jeg har brukt ekstra såpe går jeg over noen ganger med maskinen med den "milde blandingen" for å redusere såperestene.

Du får uansett ikke ut alt om du skyller aldri så mye med bare vann :blink: .

Husk også at setet ditt består stort sett av syntetiske stoffer så noen mikrober til spiller ingen rolle :P .

Etterpå er det impregnering som står for tur og det skal ikke skylles ut nei:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=15_53&products_id=80

Bruker kanne og børste uansett. Har ikke så mye for seg å sprute på såpe og bare suge det opp igjen, det blir ikke ordentlig rent. Det blir som at du tar en kjapp surfex + avspyling av bilen, det blir ikke helt rent uten berøring.

Det blir ikke helt rent med eller uten berøring kan jeg love deg.

Ja det blir muligens noe mer rent med berøring men det sliter desto mer på stoffet om det betyr noe.

Men arbeidet du legger inn vs resultatet du får er marginalt bedre med mye mer arbeide,

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med to korker såpe til hver tank er det så lite såpe at det ikke betyr noen ting om det "tørker" i setet <_< .

Så ja, der det ikke er så skittent at jeg bruker ekstra såpe og børst lar jeg det bare tørke B) .

Der jeg har brukt ekstra såpe går jeg over noen ganger med maskinen med den "milde blandingen" for å redusere såperestene.

Du får uansett ikke ut alt om du skyller aldri så mye med bare vann :blink: .

Husk også at setet ditt består stort sett av syntetiske stoffer så noen mikrober til spiller ingen rolle :P .

Etterpå er det impregnering som står for tur og det skal ikke skylles ut nei:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=15_53&products_id=80

Det blir ikke helt rent med eller uten berøring kan jeg love deg.

Ja det blir muligens noe mer rent med berøring men det sliter desto mer på stoffet om det betyr noe.

Men arbeidet du legger inn vs resultatet du får er marginalt bedre med mye mer arbeide,

Det blir mye renere med børste. Du får pumpa ut mye mer møkk om du bruker det. Men, om det ikke er spesielt møkkete så kan det jo være bedre å la være å bruke børste for å spare stoffet.

Alt i alt mener jeg at du får et bedre resultat om du bruker børste før du suger opp såpevannet.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne filmen er ganske lærerik. :)

https://www.youtube.com/watch?v=HweQSpYdhRs

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir mye renere med børste. Du får pumpa ut mye mer møkk om du bruker det. Men, om det ikke er spesielt møkkete så kan det jo være bedre å la være å bruke børste for å spare stoffet.

Alt i alt mener jeg at du får et bedre resultat om du bruker børste før du suger opp såpevannet.

OK :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe kvalifisert test men jeg brukte børst og foma munnstykke en god stund før jeg kjøpte rensemaskin.

Da var sprøyte på såpe og bruke børste og etterpå suge opp med vann osv, men var ikke fornøyd.

Så kjøpte jeg rensemaskin og har nå brukt den en god stund.

Forsøkte først varianten med såpe og børste for deretter å skylle med vann men følte ikke det ga ønsket resultat.

Vannet i tanken ble ikke så skittent og flekkene forsvant ikke som ønsket.

Så ble det såpe i tanken som jeg beskrev over.

Ettersom det ikke var på samme setene blir det ikke noe direkte sammenlignbart men vannet i tanken når jeg bruker den som produsenten anbefaler, er markant mer "skittent" og jeg opplever resultatet som bedre,

Med dette som med så mye annet er det delte meninger :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå mener ikke jeg å være respektløs. Men dette temaet og veldig mange andre du har spurt om i egne tråder Marius, finnes det allerede mange, mange tråder på. Og det er ikke lenge siden det var en tråd som var innom det samme temaet: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22799-tips-til-minimum-produkter-for-interioer/

Det er ikke det at det ikke skader å spørre flere ganger for å få flest mulig svar. Men kanskje lese igjennom de svar som er gitt, for så å spørre i sammen tråden trenger ikke være noen dum ting å gjøre. Dette gjør at mest mulig informasjon om det samme havner i samme tråd, slik at en slipper å lese så utrolig mange tråder, hvor de fleste svar er like, får da å lete etter å få mest mulig informasjon.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temaet på tråden du henviser til var ikke slik at man kunne vite at denne omhandlet forskjellige måter å bruke rensemaskin på. Som heller ikke er hovedtema i den tråden. I så måte tilfører den ikke lett søkbar informasjon om dette emnet om man skal komme med OT informasjon.

Google søk er det eneste jeg har funnet som gir relevante treff. Hvis du tror jeg tilfeldigvis kjøpte en Mimo tar du feil. Jeg har lest om den her inne, erfaringer, modifikasjoner på flottør osv. Men ikke annet enn vage sporadiske udetaljerte tilfeldige beskrivelser av noen få brukeres metoder for rens.

Gjør ett søk etter forskjellinge metoder å bruke denne maskinen på. Jeg fant ikke en eneste tråd som var dekkende nok. Den som søker nå, vil få opp denne tråden med rekevant emnetittel

Se søkeresulratet selv på bildet, og klikk gjennom trådene. Det er kun èn god tråd som er spesifikk om emnet, og det er denne Skjønner?

Ingen vits i å samle masse informasjon i en tråd med helt feil emnetittel, om noe annet. Da tar du helt feil, og informasjonen blir lite søkbar. Er du med? Det blir som å samle masse informasjon om hva som er best hazetid for shield i en tråd for ruteforsegling, i stedet for en egen tråd. Det gjeder å holde seg til emnet, og ikke gå helt OT i trådene. Da er det bedre med en ny tråd, med rett emne. Da får man ett forum som er en bedre informasjonskilde, hvis folk holder seg til enmet og ikke diskuterer andre ting. Søkbart og organisert. Utdaterte tråder trenger kanskje nytt påfyll og inspill fra brukere med ny erfaring eller nye brukere/produkter.

Når tråder ikke har rett emnetittel, er gamle (det kommer nye brukere, produkter og erfaringer hele tiden), og ikke kommer opp på søk, starter jeg en ny tråd. Enkelt og greit. Om ditt søk fant noe annet, om du bruker timesvis til å lese gjennom andre tråder, er ikke min sak.

Jeg tror ikke du finner en annen tråd med god informasjon om forskjellige måter og erfaringer med å bruke en rense maskin, slik som i denne tråden.

post-7786-1420265588,8278_thumb.jpg

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til dere andre :)

Da prøver jeg først å rense enkelt børsteløst, og med børste og vann i tanken om møkken sitter litt.

Jeg har kjøpt foma sin rensevæske. Noen som har erfaring med om den er bra eller dårlig?

Jeg har kun lunket vann på tanken i rensemaskinen.

Så bruker jeg en sprayflaske (pumpekanne er kjekt) med rensemiddel (surfex 1:20 er supert på veldig skitten tekstil) på det som skal renses, børster med en tekstilbørste og kjører på med rensemaskinen som kun har vann i tanken.

På den måten blir det svært lite skumming i oppsamlingstanken også.

Du sier 1:20 hvis det er veldig skittent.

Jeg har alltid en trykksprøyte med 1:30 som jeg bruker til det meste utvendig. Vil du si at dette er for sterkt hvis det ikke er veldig skittent? Tenker på hverdagsvask av seter (som blir gjort en til to ganger i året). Skitner ikke til setene så mye. Blir mest litt jord fra sko, ellers støv.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temaet på tråden du henviser til var ikke slik at man kunne vite at denne omhandlet forskjellige måter å bruke rensemaskin på. Som heller ikke er hovedtema i den tråden. I så måte tilfører den ikke lett søkbar informasjon om dette emnet om man skal komme med OT informasjon.

Google søk er det eneste jeg har funnet som gir relevante treff. Hvis du tror jeg tilfeldigvis kjøpte en Mimo tar du feil. Jeg har lest om den her inne, erfaringer, modifikasjoner på flottør osv. Men ikke annet enn vage sporadiske udetaljerte tilfeldige beskrivelser av noen få brukeres metoder for rens.

Gjør ett søk etter forskjellinge metoder å bruke denne maskinen på. Jeg fant ikke en eneste tråd som var dekkende nok. Den som søker nå, vil få opp denne tråden med rekevant emnetittel

Se søkeresulratet selv på bildet, og klikk gjennom trådene. Det er kun èn god tråd som er spesifikk om emnet, og det er denne Skjønner?

Ingen vits i å samle masse informasjon i en tråd med helt feil emnetittel, om noe annet. Da tar du helt feil, og informasjonen blir lite søkbar. Er du med? Det blir som å samle masse informasjon om hva som er best hazetid for shield i en tråd for ruteforsegling, i stedet for en egen tråd. Det gjeder å holde seg til emnet, og ikke gå helt OT i trådene. Da er det bedre med en ny tråd, med rett emne. Da får man ett forum som er en bedre informasjonskilde, hvis folk holder seg til enmet og ikke diskuterer andre ting. Søkbart og organisert. Utdaterte tråder trenger kanskje nytt påfyll og inspill fra brukere med ny erfaring eller nye brukere/produkter.

Når tråder ikke har rett emnetittel, er gamle (det kommer nye brukere, produkter og erfaringer hele tiden), og ikke kommer opp på søk, starter jeg en ny tråd. Enkelt og greit. Om ditt søk fant noe annet, om du bruker timesvis til å lese gjennom andre tråder, er ikke min sak.

Jeg tror ikke du finner en annen tråd med god informasjon om forskjellige måter og erfaringer med å bruke en rense maskin, slik som i denne tråden.

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1420265686.634137.jpg

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4553-how-to-tekstilrens/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/22092-hvordan-vaske-tekstilmatter/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/21259-s-s-interioer-hyundai-elantra-16-2001-modell/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/21168-alt-interioer-er-moekkete/

Fant disse ved å søke sånn kjapt på telefonen

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for linker.

Dog, den informasjonen har jeg allerede fått her, og litt til, spisset mot hvordan forskjellige brukere benytter rensemaskinen sin på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den informasjonen som du egner deg opp i, i denne tråden hadde like gjerne kunne kommet i en allerede eksisterende tråd. Det er vel det som var poenget.

Det er flere tråder som er relevant og opplysende ift hva du er/var på jakt etter. Og disse trådene kunne også brukes til å spør om mer info, istedenfor å opprette en ny tråd.

Når du likevel har opprettet en ny tråd så er det jo like greit at den har relevant info:-)

Endret av tr86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt: Det er bedre å oprette en ny tråd med rett tittel, enn å legge til spørsmål i en annen stråd som kan være OT i forhold til det den begynte med, og allerede er ganske lang fra før. Uoversiktilg og vanskeligere å finne fram til i ettertid.

Nå er siste halparten i denne tråden fylt med helt uvensentlige ting, mens første halvdelen er kort, informativ og presis i forhold til emnetittel. Spot on, lite utskeielser, og lett søkbart for framtiden!

Poenget: korte presise tråder med rett emnetittel er langt mer nyttig og oversiktlig enn lange uoversiktlige tråder som inneholder mange flere emner enn tittelen beskriver.

Hvor mange ganger har vi ikke lest at moderator har skilt ut mange inlegg i en egen tråd, nettopp for å få oversikt.

Enda bedre hadde det vert om moderator fjernet alt det siste i denne tråden, for nå er den gått helt på villspor...

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive