cotte78

Min test av VIKING COAT fra Polishangel

31 innlegg i emnet

Test av Polishangel VIKING COAT. (Utført 22 og 23.12.14)

Hei, jeg er så heldig at jeg har fått muligheten til å prøve Viking coat via Scandic Shine.

Jeg har lagt coating fra flere andre leverandører tidligere, bla. GTechniq, Modesta og CarPro

Bilen som skal behandles er min elskede mors Ford Fiesta, det er jeg som har jobben med å vedlikeholde denne bilen.

Her er bilder av bilen før vask:

20141219_164412_zpsj9ddkd8m.jpg

20141219_164419_zpsccdguzez.jpg

20141219_164424_zpsrqp6mkfi.jpg

20141219_164434_zpsidvljd4w.jpg

20141219_164445_zpsbq7zlke8.jpg

20141219_164457_zpsxfzxowrt.jpg

20141219_164505_zpso6xc7azo.jpg

Ja, jeg skrev at jeg er ansvarlig for vedlikeholdet, gremmes over hvordan bilen ser ut.

Skal ikke komme med unnskyldninger, men de er mange og sikker ikke så gode. Lover hvert fall å prøve å være flinkere med vaskerutinene framover. J

Bilen ble vasket etter normal DCN standard og med metallpartikkel fjerner, dette ble utført på den lokale innendørs vaskehallen . Kjørte bilen hjem og vasket den på nytt med ONR i bøtta og som lube til claymitten.

Slik ser bilen ut da:

20141219_190804_zpsmwgazbl5.jpg

IMG_5440_zps26eb4713.jpg

IMG_5441_zpsb2a7d052.jpg

IMG_5442_zpsd7321cff.jpg

Bilen fikk en lett/fin polish før coatingen, dette for å fjerne riper og merker etter clay.

Polert med denne komboen:

IMG_5443_zps7946f9ae.jpg

Brukte rikelig med silikon fjerner, sprayer direkte på et panel på bilen, tørker av med microfiber klut. Slik går jeg over hele bilen. Det lukter sterkt av alle de skikkelige silikon fjernerene. Jeg bruker maske ved slikt arbeid.

Slik ser dørhandtaket ut etter fin polishen. (Der hvor det var så mange riper)

IMG_5456_zps6254ed94.jpg

Så er det på tide å pakke opp esken med Viking coat:

IMG_5445_zps3249dc31.jpg

IMG_5448_zps79f5d9c8.jpg

Polishangel sine produkter er pakket fint og gir meg en følelse av eksklusivitet. I esken følger det med en skumpad til påføring, engangs hansker og en konvolutt med serie nr./ garanti.

Polishangel Contour er en precleaner som det heter på godt Norsk.

Denne kan legges på for hand, med DA maskin eller med roterende.

IMG_5447_zps5536ba64.jpg

Jeg velger Rupes DA til å legge precleaneren Contour .

IMG_5457_zpse96ddd03.jpg

Det blir da blankt:

IMG_5464_zps2cd16e36.jpg

Polishangel contour lukter godt og er lett og jobbe med, enkel å tørke bort også.

Valgte å legge denne for hånd på de plassene der jeg ikke kommer til med Rupes maskina. Lett å legge for hånd også.

Så er det på tide med Polishangel viking coat.

Jeg legger denne for hand, med den medfølgende applikatoren. Ble meget hyggelig overasket da jeg skulle legge coatingen. Den har krem konsistens og lukter ingen ting. Denne coatingen kan også legges med DA eller roterende, hvis man ønsker å benytte maskin.

De coatingene jeg har lagt fra før, lukter sterkt og det bør benyttes maske når disse legges. Det er også ganske krevende å tørke de av igjen.

Viking coat skal herde i minst 50 minutter før den tørkes av. Hadde bange anelser på hvordan dette skulle gå. Men nei da, det gikk lekende lett. Faktisk enklere enn på de beste voksene.

Neste dag la jeg lag nr. to med viking coat, det holder å vente i tre timer mellom lagene. Men det var enklere å vente til neste dag.

Denne bilen er relativt liten, så jeg smurte ekstra mye på panseret i lag 2.

IMG_5534_zpsf6c084d2.jpg

Null problem å tørke bort dette, selv etter en god time herding i over 2o pluss grader. Har igjen en god slump av coatingen ennå.

Så 50ml. Flasken bør holde enkelt til to lag på en stasjonsvogn.

Bilder av bilen etter fjerning av coatingen:

IMG_5546_zps565805be.jpg

IMG_5536_zpsde155932.jpg

IMG_5537_zpsa98b9cd8.jpg

IMG_5538_zps1061bd16.jpg

IMG_5544_zps07dd684e.jpg

IMG_5548_zps4329247d.jpg

IMG_5550_zps5f719219.jpg

Refleksjoner fra panseret:

IMG_5554_zpsbba4365e.jpg

IMG_5556_zps35160e99.jpg

IMG_5563_zps2b0fee7d.jpg

IMG_5562_zps27299b96.jpg

Jeg er meget spent på holdbarheten på Viking coat, den skal ha en varighet på 2 år ved riktig vask etter behandling. Klarer denne coatingen over ett år, så er dette et produkt som kommer til å bli valgt på mange «kundebiler» framover. Viking Coat er fantastisk enkel i bruk, denne er trygg å bruke, selv for nybegynnere. Gir den to tomler opp, så langt.

Tusen takk til Scandicshine som ga meg muligheten til å teste produktet, ble en fin bonus julegave til min mor dette.

Må samtidig få takke dere som har orket å lese igjennom dette, ønsker dere alle ett godt nyttår.

Mvh. Christian Ottesen.

Link til Viking coat: http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=118&product_id=905

20

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra! Er lysten på å bytte ut vanlig voks med coatinger på "kundebiler" fra neste år, og da er slike tester veldig greit!

Håper du gir oss en oppdatering feks hver tredje måned fremover. Spent på hvordan dette holder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lysten på å prøve den til neste år jeg også.

Hva er egentlig forskjellen på viking coat og viking shield?

Må man legge precleaner (contour)?

Elelr blir det litt som med swissvax sin cleaner fluid, at den er anbefalt men ikke nødvendig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test. Denne såg jo veldig enkel ut å legge..så trur denne havner i postkassa mi til våren :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test, som også viser mye av mine egne, og andre testere sin erfaring med produktet!

Elelr blir det litt som med swissvax sin cleaner fluid, at den er anbefalt men ikke nødvendig?

Det er ikke behov for. Dette har scandicshine svart på i en av de andre testene Forøvrig. Den ble lagt ved for å sørge for at de som testet skulle ta en runde å preparere lakken først. Jeg tok polering av bil i forkant, wipedown og siden jeg ikke på det tidspunktet hadde info, så kjørte jeg Contour som en primer før jeg la VC.

Bra! Er lysten på å bytte ut vanlig voks med coatinger på "kundebiler" fra neste år, og da er slike tester veldig greit!

Håper du gir oss en oppdatering feks hver tredje måned fremover. Spent på hvordan dette holder.

Da er denne et fint sted å starte. Den legges som en voks, og den buffes like enkelt som en god swissvax voks.

I bruk er den hvertfall lett å anbefale!

Endret av tr86
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei blank og fint jo dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne må testes,fint test og et blankt resultat :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test! Eneste jeg tenker på og har tenkt ved tidligere tester av samme produkt, er om holdbarheten er "like" god som de som er "vanskelig" å legge om du skjønner hva jeg mener. Det virker som ett drømmeprodukt å jobbe med så om den varer en stund kan dette være knall-lsp:)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test. Spent på holdbarheten. Godt nytt år! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test hittil. Spent på hvordan det utvikler seg fremover.

En coating med kremkonsistens er for meg veldig intinteressant. Vannkonsistensen som mange sealere og coatinger har er en av årsakene til at jeg har holdt meg til voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test så langt :)

Angående holdbarhet: en kompis av meg tester i likhet med mange andre her div coatinger og vokser på bilen sin, deriblant Cosmic som også er produsert av polishangel. Hvordan Cosmic er i forhold til viking coat skal jeg ikke si helt for sikkert, men han har ihvertfall veldig god holdbarhet, og jeg mener han nevnte at Cosmic'en ikke sto noe bak for f.eks GTechniq sist vi snakket om det der.

Har planer om å legge Viking Coat og CQuartz Finest selv på en bil jeg ser ofte og kan komme med erfaringer fra den etterhvert, men klart, begge produktene er så rå at en må vente lenge før en ser noe forskjell :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test. Vurderer denne veldig til våren. Slike tester gjør at man får god info på forhånd og da er det lettere å ta en avgjørelse

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test. Får man noen miniatyrstickers med "Denne bilen er behandlet med Polishangel..." slik som swissvax har? Har opplevd at "kunder" ønsker slikt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Geir, jeg satser på å oppdatere holdbarheten på Viking coat framover.

Det er holdbarheten som avgjør hvor bra denne coatingen er. :)

Hei Magne, jeg tør ikke å svare på forskjellen mellom Viking coat og shield. Det kommer ikke godt nok fram av beskrivelsen på produktene. Men jeg regner med at Viking coat har lengre holdbarhet, siden den er en coating.

Det er som tr86 har svart, precleaner er ikke nødvendig, det holder med en vanlig polish eller lakkrens. :)

Flott test. Denne såg jo veldig enkel ut å legge..så trur denne havner i postkassa mi til våren :)

Viking coat er veldig enkel å legge, så her blir du nok veldig fornøyd. Hvis holdbarheten er bra, da blir dette en av de coatingene jeg velger å legge på kundebiler framover. :)

Blei blank og fint jo dette.

Takk Alfred, takknemelig å jobbe med svart lakk. :)

Denne må testes,fint test og et blankt resultat :)

Takk John, skal følge opp denne testen med bilder og noen ord etter å ha vasket bilen noen ganger. :)

Fin test! Eneste jeg tenker på og har tenkt ved tidligere tester av samme produkt, er om holdbarheten er "like" god som de som er "vanskelig" å legge om du skjønner hva jeg mener. Det virker som ett drømmeprodukt å jobbe med så om den varer en stund kan dette være knall-lsp:)?

Skjønner godt hva du mener, jeg har lagt GTechniq Crystal Serum på min egen bil. Litt mere å job å legge denne lakkforseglingen. Men hvis holdbarheten på Serum er som lovet, så er det fantastisk.

Klarer Viking coat over ett år, I Norsk klima, så er jeg kjempe fornøyd. Denne er så enkel å legge, at det er en ren kose jobb og påføre. :)

Fin test. Spent på holdbarheten. Godt nytt år! :)

Takk ØHN, spent på holdbarheten jeg også, Godt nytt år. :fun:

Flott test hittil. Spent på hvordan det utvikler seg fremover.

En coating med kremkonsistens er for meg veldig intinteressant. Vannkonsistensen som mange sealere og coatinger har er en av årsakene til at jeg har holdt meg til voks.

Hei Øyvind, Viking coat er I kremkonsistens og uten noen spesiell lukt. Enig med deg I at dette er en stor fordel. Blir fort litt mye pes, å legge mange av de andre glass coatingene. Det skal være kos å legge på beskyttelse. :)

Flott test så langt :)

Angående holdbarhet: en kompis av meg tester i likhet med mange andre her div coatinger og vokser på bilen sin, deriblant Cosmic som også er produsert av polishangel. Hvordan Cosmic er i forhold til viking coat skal jeg ikke si helt for sikkert, men han har ihvertfall veldig god holdbarhet, og jeg mener han nevnte at Cosmic'en ikke sto noe bak for f.eks GTechniq sist vi snakket om det der.

Har planer om å legge Viking Coat og CQuartz Finest selv på en bil jeg ser ofte og kan komme med erfaringer fra den etterhvert, men klart, begge produktene er så rå at en må vente lenge før en ser noe forskjell :)

Takk Wanvik, glad for å se at Cosmic holder bra så langt. :)

Flott om du deler dine erfaringer fra andre coatinger. :thumbup:

Flott test. Vurderer denne veldig til våren. Slike tester gjør at man får god info på forhånd og da er det lettere å ta en avgjørelse

Takk Trond, hyggelig at testen kan være til hjelp. Skal holde dere oppdatert på hvordan egenskapene på beskyttelsen er framover. :)

Flott test. Får man noen miniatyrstickers med "Denne bilen er behandlet med Polishangel..." slik som swissvax har? Har opplevd at "kunder" ønsker slikt :)

Takk Alexander. :) Jeg har ikke sett slike stickers fra Polishangel, men det er mulig at dette kan skaffes.

Scandicshine kan nok svare på dette.

Jeg har også flere kunder som ønsker dette, synes det ser profft ut med merkene fra Swissvax.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du notert deg km stand på test bilen? Jeg kjører selv ekstremt mye i løpet av ett år 40-60 000km og er da mer opptatt av hvor mange km holder beskyttelsen. Hvor lang tid den holder kan jo variere sterkt ut fra hvor mye bilen går. Har man en bil som går under 15 000km i året vil jo den oppleves til å holde mye lenger på den bilen enn jeg vil på min bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du notert deg km stand på test bilen? Jeg kjører selv ekstremt mye i løpet av ett år 40-60 000km og er da mer opptatt av hvor mange km holder beskyttelsen. Hvor lang tid den holder kan jo variere sterkt ut fra hvor mye bilen går. Har man en bil som går under 15 000km i året vil jo den oppleves til å holde mye lenger på den bilen enn jeg vil på min bil.

Normal kjørelengde i året er vel noe slikt som 10-25 000km? Snittet ligger vel 15-20 vil jeg tro.

Dersom man vasker like hyppig pr km, vil det kunne gjenspeile holdbarheten når man øker kjørelengden til en viss grad?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker ca 1 gang i uken så langt det lar seg gjøre. Noen ganger går det lengre tid pga været ikke tillater vask (-25 grader osv)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker ca 1 gang i uken så langt det lar seg gjøre. Noen ganger går det lengre tid pga været ikke tillater vask (-25 grader osv)

Skulle nesten foretatt en test du også, under litt spesielle forhold mtp vær og kjørelengde.

Selv var jeg ikke utelukkende fornøyd med holdbarheten på cosmic, så jeg er også spent på denne. Jeg har kjørt flere vask på den jeg testet, og den ser like bra ut enda (var vel også forventet)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle nesten foretatt en test du også, under litt spesielle forhold mtp vær og kjørelengde.

Selv var jeg ikke utelukkende fornøyd med holdbarheten på cosmic, så jeg er også spent på denne. Jeg har kjørt flere vask på den jeg testet, og den ser like bra ut enda (var vel også forventet)

Ja, jeg har nok litt ekstrem bruk av bil i forhold til mange andre her. Pendler gardermoen - oslo hver dag. Kjører i salt så og si hver dag hele vinteren, og sliter med og få LSP til å vare noe særlig. Beste jeg har opplevd var 6 mnd holdbarhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Lena Kristin, Fiestaen går ikke så langt i løpet av et år, tipper på ca. 8000km.

Har ikke notert kilometerstanden, men i og med at dette er bilen til min mor, så vet jeg hennes kjøre mønster.

Hun kjører mange korte turer, til og fra jobb, til butikker osv.

Bilen står parkert i fellesgarasje i ca. 70% av tiden, 30% under åpen himmel, når den ikke er på veien.

Garasjen er godt oppvarmet, så asfalt støv får satt seg skikkelig. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive