Marius Engel

Minitest: Proclean Extreme - Ventilatorfilter

Foretok en liten test av Proclean extreme blandet med vann ca 1:60 - 1:70.

På flasken står det anbefalt blandingsforhold til rengjøring 1:80.

Jeg skulle altså vaske ventilatorfilteret over platetoppen. Her var MYE fett.

Bildene ville vert sterke og 18 års aldersgrense. For å bevare ekteskapet lot jeg vær å ta bilder av faenskapet. Dere kan selv tenke dere hvor mye fett det var i ventilatorfilteret.

Jeg dynket risten og filteret med rikelige mengder proclean, lot dette virke en stund. Deretter dynket jeg det en gang til og skrubbet mens jeg dusjet glovarmt vann o dusjen.

Dette tok litt, men ikke mye. Fettet ble ikke løst opp. Zalo var langt mer effektivt og tok knekken på resten av fettet.

Zalo 1 - Proclean 0.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, men, denne teksten er verdiløs uten bilder!

Når det er sagt så tror jeg at du må blande ganske sterkt for å løse opp fett på den måten. Det er jo trossalt kaldt fett inni et aluminiumsgitter.

7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blandet du ut Zalo tilsvarende?

Burde kanskje testet mot f.eks surfex?

Zalo er en dedikert fettoppløser det er jo ikke proclean.

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett de i oppvaskmaskinen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse trenger jevnlig vask, jeg sprayer de med plumbospray og skyller, noe som er meget effektivt, gir de en runde i vaskemaskinen etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, men, denne teksten er verdiløs uten bilder!

Når det er sagt så tror jeg at du må blande ganske sterkt for å løse opp fett på den måten. Det er jo trossalt kaldt fett inni et aluminiumsgitter.

Alldeles ikke verdiløs.

Jeg har beskrevet blandingforhold, hva den ble brukt til, hvordan den ble brukt hva resultatet ble, og sammenlignet med annet produkt.

Så da vet alle som vil prøve dette, at dette produktet, i det blandingsforholdet ikke er like bra som ublandet zalo. Nyttig informasjon med andre ord :)

Blandet du ut Zalo tilsvarende?

Burde kanskje testet mot f.eks surfex?

Zalo er en dedikert fettoppløser det er jo ikke proclean.

Det var litt av meningen, finne ut om proclean løser opp fett i normalt blandingsforhold. Det gjør den ikke like godt som Zalo.

Til våren skal den få kjørt seg på søppelspannet. I følge flasken, skal den være bra til denslags.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alldeles ikke verdiløs.

Jeg har beskrevet blandingforhold, hva den ble brukt til, hvordan den ble brukt hva resultatet ble, og sammenlignet med annet produkt.

Så da vet alle som vil prøve dette, at dette produktet, i det blandingsforholdet ikke er like bra som ublandet zalo. Nyttig informasjon med andre ord :)

Det var litt av meningen, finne ut om proclean løser opp fett i normalt blandingsforhold. Det gjør den ikke like godt som Zalo.

Til våren skal den få kjørt seg på søppelspannet. I følge flasken, skal den være bra til denslags.

Men blandet du de likt ut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som skrevet, ublandet Zalo ;)

Eller dvs, sånn som jeg vanligvis bruker zalo. En dæsj på børsten og risten, og resten vann. Så i teorien er nok den utblandet den også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men blandet du de likt ut?

Det har vel egentlig ikke så mye å si da dette er 2 forskjellige produkter som skal løse forskjellige oppgaver.

Satt litt på spissen blir dette som å blande ut surfex og pricbort å forvente at de skal løse de samme oppgavene.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir jo testen helt feil. Jeg kan sikkert teste fremkommelighet på bil vs traktor i morra. Blir samme greia

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva er feil med å teste forskjell på framkommelighet mellom bil og traktor? Er ikke det lov? Noen biler har framkommelighet på linje med traktorer, hvis det er ditt personlige kriterie for test...

Har du sammenlignet tannkrem og sparkel for å tette spikerhull i listverk? Du kan bli overrasket...

Men helt ærlig talt, hva er problemet?

Jeg hadde en fettete ventilator, og en flaske med proclean extreme. Ingen har prøvd dette produktet særlig mye, og ingen kunne si meg med 110% sikkerhet om dette ville funke på ventilatoren eller ikke. Jeg testet med det blandingsforholdet, og det funket ikke. Derfor brukte jeg zalo for å fjerne fettet, som jeg vet blr funke, og det funket - fett.

Så nå har jeg testet proclean extreme på fett, og dette var resultatet. Noen synes kanskje det er greit å vite. Til dere andre, det er ikke leseplikt, og trådtittelen beskriver innholdet greit nok.

(Til info: Siden noen tror at surfex og proclean er det samme med forskjellig navn: Surfex HD er/var beskrevet med blandingsforhold på en forhandlers side (BN?) for å vaske ventilator.)

Neste gang skal jeg vaske søppelspannet med proclean. Men det er vel ikke godt nok hvis jeg ikke taper opp innsiden av søppelspannet i små ruter og tester med alt dere har i skapet. Så jeg kan vel likesågodt holde resultatet for meg selv...

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, men testen er verdiløs uten bilder, fordi vi ikke kan se hverken utgangspunktet eller resultatet. Du og jeg kan ha helt forskjellig oppfatning av hva som er en møkkete ventilatorrist, kanskje din er 3 ganger så ren som min i utgangspunktet, og at på min ventilator ville blandingen faktisk tatt en hel del mer?

Det er informativt det du skriver, men meningsløst uten å se før/etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva er feil med å teste forskjell på framkommelighet mellom bil og traktor? Er ikke det lov? Noen biler har framkommelighet på linje med traktorer, hvis det er ditt personlige kriterie for test...

Har du sammenlignet tannkrem og sparkel for å tette spikerhull i listverk? Du kan bli overrasket...

Men helt ærlig talt, hva er problemet?

Jeg hadde en fettete ventilator, og en flaske med proclean extreme. Ingen har prøvd dette produktet særlig mye, og ingen kunne si meg med 110% sikkerhet om dette ville funke på ventilatoren eller ikke. Jeg testet med det blandingsforholdet, og det funket ikke. Derfor brukte jeg zalo for å fjerne fettet, som jeg vet blr funke, og det funket - fett.

Så nå har jeg testet proclean extreme på fett, og dette var resultatet. Noen synes kanskje det er greit å vite. Til dere andre, det er ikke leseplikt, og trådtittelen beskriver innholdet greit nok.

(Til info: Siden noen tror at surfex og proclean er det samme med forskjellig navn: Surfex HD er/var beskrevet med blandingsforhold på en forhandlers side (BN?) for å vaske ventilator.)

Neste gang skal jeg vaske søppelspannet med proclean. Men det er vel ikke godt nok hvis jeg ikke taper opp innsiden av søppelspannet i små ruter og tester med alt dere har i skapet. Så jeg kan vel likesågodt holde resultatet for meg selv...

1413-butthurt.png

Ingen grunn til å bli så furt. En test er da ikke mye uten bilder. I tillegg er det kanskje ikke alltid å gå rett i angrep er det beste forsvar når du får kritikk. ;)

Forresten vasket jeg ventilatorgitteret her hjemme i går kveld med Surfex 1:1. Lot det stå i 10 min og da var det bare å skylle fettet rett av. Salmiak kan nok også virke.

Endret av ovlov86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg kan vel likesågodt holde resultatet for meg selv...

Du har fått konstruktiv kritikk på en test uten bilder, ingen grunn til å ta den tonen på selveste nyttårsaften :P;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel egentlig ikke så mye å si da dette er 2 forskjellige produkter som skal løse forskjellige oppgaver.

Satt litt på spissen blir dette som å blande ut surfex og pricbort å forvente at de skal løse de samme oppgavene.

Du da din skøyer, pb og surfex har 2 vidt forskjellige oppgaver.

Det jeg savnet var like kriterier for Zalo og Proclean. Om det var like kriterier hadde kanskje resultatet vært annerledes? Og bilder som resten skriver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til en annen gang (etter min mening), kunne det vært interessant å se hva proclean kunne klart med f.eks 1:10 el 1:20

Bilder er viktig på dcno;-) om du så bare har noen mobilbilder kan det illustrere mye..

Jeg har testet samme produkt litt, og synes det rengjør generelt meget bra, men har vel også blandet ganske sterkt dvs 1:20 ev 1:10

Jeg prøvde på noen felger i full fart, men der ble det ikke helt spotless, dog kunne man brukt mer tid/energi og kanskje produkt. Uansett et ganske "nytt" merke på bilpleiefronten.

Godt nyttår :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive