Aero 125 Skrevet 29 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 29 Desember, 2014 Er det noe spesielt en må vere obs på med sånn type lakk? Fått forespørsel om å ta en 1968 mod med orginal lakk. Aldri rørt noe så gammelt med maskinen før, så håpte på å få noen tips når det kommer til så gammel lakk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smurf 168 Skrevet 29 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 29 Desember, 2014 Mest sansynlig veldig hardt!! Pass på kanter og knekker, da det kan være tynn lakk på disse stedene.. Siter Min bilpleieloggMin samling av bilpleieprodukter- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 - 1995 Saab 900 2,0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robinrl 188 Skrevet 29 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 29 Desember, 2014 Kan være lurt å ha en lakkdybdemåler i nærheten. Er sikkert ikke første gangen den blir polert. Så kjekt å vite hvor mye lakk man har å jobbe med. Siter Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Min bilpleielogg OCDetail på Facebook "The only way to do great work is to love what you do." 2010 BMW 116d M-Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 29 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 29 Desember, 2014 Spørs hvilken bil det er. De gamle jeg har tatt, har ikke hatt knallhard lakk, og det er ikke sjeldent SS lakk. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanvik 149 Skrevet 29 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 29 Desember, 2014 Jeg tok en gammel Saab i sommer, aner ikke årsmodell, men det var vel en 96, og feber jo gått ut av produksjon for en stund siden... Jeg startet med MG #7 over ett par dager før jeg var bortpå med maskina. Det var grove saker som gjaldt der, på de verste stedene våtslipte jeg hele panelet før det ble flere runder med roterende, ull og FG400.. Kan være lurt å ta noen målinger underveis ja, jeg kom til slutt på et nivå der jeg ikke ville ta mer..(det ble ikke kritisk tynt, men så tynt at jeg ikke tror den tåler mer enn én ordentlig korrigering til..) Mike Philips har skrevet en god artikkel jeg leste mye ifm den bilen.. Har ikke link her på telefonen, men søk på "the lesson white paint teaches us", mener det er det den heter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer magne 665 Skrevet 30 Desember, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 30 Desember, 2014 Har tatt et par veteranbiler de siste årene. En toyota crown fra ca 1970 og en caddilac fra ca 1955. Toyotaen var grei skuring, men den var blitt lakkert en gang på 80 tallet. Ikke noe spesielt. Caddilacen var litt mer usikkert rundt, men den var troligvis også lakkert en gang på 80 tallet. Den hadde knallhard lakk, på tross av at det var vanlig lakk (ikke metallic) Uansett var dette ikke noe hokus pokus sammenliknet med andre moderne biler, men disse var da trolig lakkert en gang på 80 tallet. Så lenge den orginale lakken på veteranbil er i god stand skal de være grei skruing. Men se opp for bobler i lakken, da vil lakken garantert slippe hvis du polerer over. Vil uansett tro at orginal lakk fra 60 tallet er en lett match å polere, så lenge den ikke har sluppet fra overflaten. Vær litt forsiktig med HT spyler, og med poleringsmaskin, så skal det nok ikke være noe problem. Siter Toyota mr2 1995 mod BLÅ. + Lexus IS300h sølv. Min garasjetråd: http://www.detailersclub.no/forums/topic/25973-magnes-garasje-20-dr%C3%B8mmegarasjen/ Min logg: http://www.detailersclub.no/forums/topic/12454-magnes-logg/ Mine biler: https://www.detailersclub.no/forums/topic/9571-magnes-blå-mr2/ https://www.detailersclub.no/forums/topic/17643-magnes-lexus-is300h/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 30 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 30 Desember, 2014 Hvis lakken har fått litt polish eller voks i løpet av årene kan den være i grei stand, og det kan gå fint med litt korrigering. Hvis lakken aldri har sett polish eller voks kan den være så godt som ødelagt, og du vil da se bart metall etter noen få pass med groveste kombo. Et triks er å smøre den inn med en oljete polish for å få frem litt farge, og så fyke over med finpolish for å få litt bedre finish, langt ifra 100% men ihvertfall litt bedre. Det er mange variabler så du må bare prøve deg forsiktig frem, den kan tåle tøff korrigering eller så kan den ikke tåle det i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 30 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 30 Desember, 2014 Denne har sannsynligvis tett farge uten klarlakk. I så fall er det ganske fort gjort å gå gjennom fargen på utsatte plasser, som plateskjøter, kanter etc. Foruten å være forsiktig på disse stedene er de normalt ganske lette å polere. Ull er fint, men meget aggressiv, så om du ikke har erfaring så ville jeg heller brukt skumpad og hyppig rengjøring med trykkluft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.