Marius Engel

Brøytegalninger!?

29 innlegg i emnet

Her på vestlandet er jeg vant med at brøytebilen har brøyteskuff som kaster all snøen ut av veien, altså mot høyre hvis han holder høyre feltet.

I går var det mye snø på kvamskogen. Jeg kom kjørende på hovedveien mot en brøytebil med "V-skuff" som altså kaster snøen i begge retninger. Den kom i en rasende fart og mot meg kom en VEGG av snø, isklumper, grus og stein.

BROOOM! Dette jævelskapet traff hele bilen min i 90 km/t, og det var ingen mulighet å unnslippe.

Er dette normal brøytepraksis rundtom i landet? Jeg har ikke sett skader på bilen min (før vask), men hva hvis den blir skadet av slik medfart? Er det min feil at jeg bruker bilveien, og brøytefirma er uten ansvar? Eller hvordan funker det?

Med brøyteskuff som kaster snøen ut av veien i stedet for å kaste halvparten mot motgående trafikk blir dette ikke lengre ett problem...

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes da ikke normalt ut. Fikk litt TV-spill assosiasjoner av dette hehe ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok kontaktet de som har ansvaret for brøytinga..den infoen får du vel med kommuna. Men det er jo livsfarlig å bruke sånt skuff på vei med motgående trafikk. Hadde det vert isklumper så kommer det lett gjennom en bilrute. Mulig bilen var på vei en annen plass, og ikke hadde løftet skuffen høgt nok? V skuff brukes vel bare på stikkveier og flerfelts motorveier..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

V skuff brukes vel bare på stikkveier og flerfelts motorveier..?

Har kun sett V-skuff til bruk på parkeringsplasser og sånne type områder egentlig. Jeg kjører en del på flerfelts motorvei og hver gang de har måkt har jeg alltid sett at de kjører både 2 og 3 måkebiler som kjører ved siden av hverandre, sånn at de tar hele veibanen med en gang. Ganske morro og se på :D
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg må skrive til kommunen (eller statens vegvesen?) om hva jeg opplevde, og spørre om hva som er vanlig praksis samt om de tar ansvar ved skader eller trafikkulykker som følge av brøyting på denne måten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del gjerne svaret du får fra kommunen/statens vegvesen med oss!

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakker vi full spissplog? I så fall er jo det helt villt. De hører hjemme på gjensnødde veier på høyfjellet der de pløyer seg gjennom "metervis" med snø. SVVs egne instruksjoner til entrepenørene sier litt om hvor og når spissplog skal brukes: http://www.vegvesen.no/_attachment/207355/binary/399655- den sier også at nedsprøyting av husvegger, skilt og andre "installasjoner" langs veien ikke skal forekomme. Nedsprøyting av motgående trafikk er vel så åpenbart at det ikke er nevnt :)

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg havnet bak samme bilen i dag, på vei til Kvamskogen.

Reagerte på at den kastet mye over i motgående felt, og jeg så at flere motgående biler ble truffet.

Selv barna kommenterte at det sikkert hadde "klikket for meg", hvis det var vår bil som hadde bitt oversprøytet.

Ja, det var en spissplog, og jeg fatter ikke hvorfor de bruker dette på slike veier.

Antar at det er slik som skjer når SVV og deres entreprenører presser prisene på disse jobbene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, vi snakker spissplog!

Jeg har allerede skrevet mail til kommunen, uønsket heldelse vedrørende brøyting, med svarfrist 10 virkedager.

Desverre har jeg vert upresis i hvilken type plog jeg mente det var på brøytebil, for jeg skrev v-plog, ikke spissplog. En v-plog ser det ut til at man kan justere på, men en spissplog er en slik spiss jævel som kom i mot meg som kastet snøen hardt inn i siden på bilen.

Har enda ikke sett store skader som ikke kan poleres vekk lett, men det er vel ikke mulig å fastslå hva riper kommer av med stor sikkerhet uansett.

Uansett, det viktigste er at dette ikke skjer igjen, og at det tilsynelatende gikk bra med meg og bilen.

Får se hva de svarer.

EDIT: så siste svar nå. Jævelen er tydeligvis ute å brøyter fortsatt.

Ring politiet neste gang han blir sett på veiene, ta nummerskiltet og få stoppet fyren.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo fullstendig galskap og kan umulig være lov. Kjenner det hadde svartnet greit hvis det hadde skjedd med meg.

Har kun sett spissplog i bruk på Hardangervidden og da stoppet de ved motgående trafikk. Men det er jo veldig mye rar "brøyting" i Bergensområdet så dette overrasker egentlig ikke.

Anbefaler å ta kontakt med veivesenet (?) og høre om dette er kosher. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Området her er det Lemminkâinen som vant anbudet fra 1 september. De bruker vel en annen igjen etter avisartikler i BA og BT men husker ikke navnet desverre.

Kontakt Statens Vegvesen for og få kontakt med entreprenør.

Veit folk andre plasser som har fått steinsprut, frontrutebytte osv etter strøing med grov grus måtte både ha dialog med SV og entreprenøren de brukte igjen for og få ordnet opp.

Byråkati tar tid desverre..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Det er riktig som det skrives i innlegget over her. I ditt område er det Lemminkäinen som har kontrakten.

Nå er det forskjell på hvilke veier de har i ansvar for forholdt til hva kommunen har ansvar for.

Du må ta kontakt med både kommunen og Statens Vegvesen for å finne ut det.

Det finnes nok ikke noen lov som sier at det ikke er lov til å bruke en spissplog, men det er nok heller hva de forskjellige plogen kan gjøre / passer til.....

Ett utdrag fra Statens Vegvesen Opplæring drift og vedlikehold Modul V7 - Brøyting - Operatør:

Spissplog

Spissplogen brukes ofte på høyfjellsveger, mindre veger og på veger med mye snø. Den er godt egnet under ugunstige værforhold blant annet for fjerning av snøskavler. Den har god kasteevne.

I dag ser man svært sjeldent en Spissplog i forhold til for ca 10 - 15 år siden. De finnes fortsatt og er også svært nødvendige, men da på rette steder som f. eks en fjellovergang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt melding til statens vegvesen også nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat som ellers i landet. De som kjører snø for Vegvesenet er unnlatt kjøre og hviletidsbestemmelsene. Kan kjøre døgnet rundt om de vil. Og de skal tross alt kjøre foran oss andre og holde veiene åpne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker fra jeg var guttunge på 80-tallet at jeg satt på med en bil (faktisk i nærheten av Kvamskogen!) som ble skadet av en brøytebil med v-plog. Det var tung slapsesnø og vindusviskeren brakk tvert av på denne bilen vi. Det gjorde jo inntrykk på en guttunge - siden jeg husker det enda. :) Jeg kan ikke huske om det ble flere skader, men jeg husker det var mange banneord fra pappas kollega :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har holdt på med spissplog på Kvamskogen siden jeg var guttunge - første gang jeg så dem var vel i 5-6-årsalderen, og de har vært der hvert år siden den gang (som nå er 32 år siden). Jeg har dog aldri sett så mye snø der inne at det skulle tilsi at de er nødvendige der, vanlige sideploger bør virkelig gjøre nytten med mindre de lar veiene snø fullstendig igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du noen svar på henvendelsene dine? Det ble i hvert fall en liten notis i lokalavisa :blink:

smn11080101web.png

Og ett par uker senere holder de på like hensynsløst:

smn11220101.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oooh... Kompe. Savner det, må få meg noe av det snart igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått svar fra hverken kommunen eller statens veivesen :(

Men nå har jeg skrevet til politiet også. Så får vi se om jeg får svar der.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive