Gå til innhold

Audi A5 olje vw 504 00 - longlife service


kermit

Recommended Posts

Som det idioten jeg er så har jeg kjøpt meg en Audi A5 (2011) som førstegangsbil. Merker at det dumt å ha en så dyr og fin bil når jeg lærer ting på den "harde måten".

Jeg var ute å kjørte i "the middle of nowhere", så starter selvfølgelig oljelampen å lyse (gult). Jeg stopper bilen med engang og får helt panikk. Bare tanken på at motoren kunne gå til helvette fikk meg til å grøsse..

Etter å ha lest i instruksjonsboka så fant jeg ut at det var "forsvarlig" å kjøre videre så lenge oljelampa lyste gult og ikke rødt. Heldigvis så kom jeg meg trygt hjem før jeg fikk smake på den røde lampa.

Hva gjør jeg nå? - Bytte olje selv eller overlate det til et merkeverksted?

- Gjøre det selv?

Hvilken olje skal jeg velge? Det står i instruksjonsboka at jeg skal bruke vw 504 00 (longlife service)

Kan jeg bruke en av disse?

1: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/olje-og-kjemi/motorolje/helsyntetisk/edge-5w-30-1-liter/

2: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/olje-og-kjemi/motorolje/helsyntetisk/edge-td-5w-40-1-liter/

Eller burde jeg bruke et annet merke?

Hvor mye skal jeg fylle - 1l som det står i displayet?

1a0e6012f5.jpg

Må jeg rense filter og tappe den olja som er?

- Merkeverksted?

Hvor mye tror dere at koster for oljeskift med rens/bytting av filter? (Neste service er om 13 000 km)

Peilepinne (dipstick)

Ettersom bilen IKKE kommer med peilepinne, så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe det. Skal jeg sjekke oljenivået så må jeg gjøre det i MMI ->

Jeg stoler ikke helt på elektronikken så en peilepinne hadde vært veldig fint!

Noen som vet hvor jeg får kjøpt dette?

Peilepinnen skal tydeligvis sitte her:

ed8ed6424f.jpg

Setter stor pris på svar!

- Bilen har forresten gått 113 000 km.

- Bensin

Endret av kermit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som tar meg nå, men TFSI-motorene bruker litt olje, det er ikke unormalt. Men om det skal være sånn er en annen ting. Min bil har aldri blitt etterfylt, men flere jeg kjenner med TFSI må det en gang av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Finn ut hvor mye olje bilen skal ha, tapp ut alt og bytt både olje og filter er mitt råd

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll 5w-30 olje på bilen din.

Det er et kjent problem på spesielt 2.0 tfsi at de kan sluke olje. Brodern fikk ny motor pga for høyt oljeforbruk.

Oljefilteret bytter du ut med et nytt om du skal bytte olje også

12 Golf mk6 cabriolet 10 Golf mk6 GTD
VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom bilen ber om å etterfylle olje, kan du starte med å gjøre dette. Fyll olje med riktig specs fra instruksjonsboken.

Hvis det er veldig lenge siden sist oljeskift, kan du ta dette nå som extra før service, men det bestemmer du selv. Du har sikkert mobilitetsgaranti og det meste på en så ny bil, så det går sikkert fint å forholde seg til møllers serviceintervaller (selv bytter jeg hver 15000km).

Vil tro hvis du gjør det selv får du tatt fult skift for rundt 1000kr. Verksted kanskje 3000kr?

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift olje + filter. En investering for fremtiden, garantert! Skift olje ofte om bilen bruker mye olje, men jeg ville tatt det opp med Møller sånn at det blir dokumentert om det skulle oppstå problemer i fremtiden.

Max Protect Certified Instructor & Max Protect Certified Detailer

Audi A4 2.0 Tdi, S-line, "09 modell.
Skydancer Detail

Skydancer Detail på Facebook

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen norsk? Isåfall kan du fortelle på neste service at den har brukt olje, skriftlig så det er lagret, så kan jo de se om det er noe obvious. Hvis ikke så har du det skriftlig om noe skjer etter 5 år fra reg. dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

... så starter selvfølgelig oljelampen å lyse (gult).

Hva gjør jeg nå? -

Bytte olje selv?

Hvor mye skal jeg fylle - 1l som det står i displayet?

Må jeg rense filter og tappe den olja som er?

... en peilepinne hadde vært veldig fint!

Noen som vet hvor jeg får kjøpt dette?

Etterfyll olje først og fremst.

Følg med på om det er oljelekkasjer rundt filter, tappeplugg og andre steder. Sjekk også underlaget der du parkerer for oljedrypp.

Så sjekker du når olje/filter ble skiftet sist. Om det bare er noen tusen kilometer siden, er det bortkastede penger å skifte olje og filter.

Om det er mer enn 15.000km siden siste olje/filterskift, bør du bytte.

Hvis du har tenkt å ta vare på bilen din, og du bor i Norge som pr. definisjon er arktisk klima, bør du doble anbefalte serviceintervall, særlig på olje og andre væsker. ;)

Ha alltid en liter olje i bagasjerommet, så du kan etterfylle en skvett når det trengs.

Glem Longlife og sånt. Det er ment for å fremme salg til første eier på bilen, ved å friste med lave serviceutgifter. Første eier har som regel byttet bil før det blir et problem.

Du bør bytte god helsyntetisk olje og filter som møter VAG-spesifikasjon minst hver 15.000km. Noen sverger til hver 10.000km, som var vanlig intervall for en del år siden. Oljen har nok noe bedre egenskaper nå enn tidligere. Men brukes og startes bilen i alt fra pluss 30 til minus 30 grader Celsius, er den en rimelig forsikring å sørge for fersk olje regelmessig.

Ingen grunn til å følge det minimum av vedlikehold produsent sier. De vil nok aller helst at bilen skrotes tidlig, så de kan selge deg en ny en. Peilepinne er i ditt tilfelle definert som spesialverktøy som nok kan skaffes hos de som selger deler til bilen din.

Et par av tingene du skriver rundt etterfylle/bytte olje, gjør at jeg tror det er klokt å få med en som kan dette første gangen du gjør dette selv. Man renser f. eks ikke et motoroljefilter på bilmotor. Å misforstå noe eller feile under arbeid med smøring av en så vital part av bilen som motoren, kan bli grusomt vondt økonomisk.

Man må ikke bruke merkeverksted på slike enkle oppgaver heller. Det holder med et godkjent uavhengig verksted. ;)

  • DCN Poeng 1

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det nevnes over her starter du med å etterfylle olje, så kan du vurdere et evt. skift i etterkant. Skal du skifte olje hver gang oljelampa lyser på en TFSI motor blir det sannsynligvis mange oljeskift på deg, mener Audi har godkjent et forbruk på 1 liter pr.1000km på disse motorene. Jeg betalte 1400.- for oljeskift på merkeverksted på min 2006 mod 2.0 TFSI som jeg hadde for noen år siden, å det er jo ikke så galt, den motoren måtte også byttes på 110.000km..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

1. Kjøp olje og etterfyll. Peilepinne må du kjøpe på Møller, men denne skal ikke sitte i under kjøring! Gjort dette selv, men elektronisk er god nok.

2. Bruk Mobil 1 5-30ESP, med grønn kork og logo. Får på Esso og Jula.

http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/GLXXENPVLMOMobil_1_ESP_Formula_5W-30.aspx

3. Ta oljeskift som ny eier og ikke bruk longlife intervall.

4. Bytte olje er lett sak. 4 skruer under bunnpanna som holder plastdeksel. I oljefilter sitter det en tilbakeslagsventil så når du skur opp enne renner det lite ut.

Grattis med ny bil!

Endret av The Punisher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen norsk? Isåfall kan du fortelle på neste service at den har brukt olje, skriftlig så det er lagret, så kan jo de se om det er noe obvious. Hvis ikke så har du det skriftlig om noe skjer etter 5 år fra reg. dato.

Det er dessverre ikke så enkelt at man bare kan klage på noe, slik man er trygg etter garanti og reklamasjon er utgått.

Det sjekkes/måles/kontrolleres ved kundeklage, og dersom det er noe utenfor toleranse så må dette utbedres, og hvis ikke så er det ifølge fabrikk godkjent.

Det er ikke unormalt med litt oljeforbrul, mitt råd er bytte olje etter fabrikkens anvisning - Evt tidligere, jeg bruker hvert år og Max 15000 uansett.

Utenfor skiftintervallene hadde jeg nøyd meg med vanlig etterfylling av olje - enkelt og greit.

Ta det opp med merkeforhandler, foreta en oljeforbruksmåling for å sjekke om bilen er innenfor eller utenfor.

Det er sjeldent nye biler ikke bruker olje, men de som ikke mangler olje på pinnen har ofte fått innblandet litt drivstoff underveis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare følge litt med, noen bruker litt olje, men min erfaring med tfsi er lite forbruk, og siden din er 2011 skal det være brukt nye stempelringer som var problem på tidligere tfsi motor.

De fleste motorer bruker litt olje, turbo motorer ofte litt mer.

Du skreiv ikkje noe om kor lenge siden du hadde oljeskift, men å etterfylle 1 liter på 10.000km er lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare følge litt med, noen bruker litt olje, men min erfaring med tfsi er lite forbruk, og siden din er 2011 skal det være brukt nye stempelringer som var problem på tidligere tfsi motor.

De fleste motorer bruker litt olje, turbo motorer ofte litt mer.

Du skreiv ikkje noe om kor lenge siden du hadde oljeskift, men å etterfylle 1 liter på 10.000km er lite

Nix, 1.4TFSI bruker olje, 2013 modeller. Har to kompiser med slik motor og begge må etterfylle en gang i blant. De 3 bilene vi har hjemme nå bruker ikke olje mellom skift, en BMW, en Volvo og en VW. Alle er diesel.

Bruker sikkert litt olje mellom skift de også, men ikke så mye at de må etterfylles, der skiller Audi seg negativt ut utifra flere eksempler jeg vet om. Har hvertfall 5 nyere Audier med oljeforbrukproblemer på stående fot som jeg husker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, 1.4TFSI bruker olje, 2013 modeller. Har to kompiser med slik motor og begge må etterfylle en gang i blant. De 3 bilene vi har hjemme nå bruker ikke olje mellom skift, en BMW, en Volvo og en VW. Alle er diesel.

Bruker sikkert litt olje mellom skift de også, men ikke så mye at de må etterfylles, der skiller Audi seg negativt ut utifra flere eksempler jeg vet om. Har hvertfall 5 nyere Audier med oljeforbrukproblemer på stående fot som jeg husker nå.

Søster mi hadde A1 tfsi som ikkje brukte olje, eg hadde 1.8tfsi som ikkje brukte olje, eg har også kjennskap til flere som ikkje bruker noe særligt, men like mangen eg kjenner til som har hatt forbruk.

Men nå er ikkje denne motoren til trådstarter 1.4

1.8 og 2.0 hadde en del oljeforbruk fra 2007-2009,da var løsningen og bytte et stempel med stempelringer, eller hele motoren. Og så de kom med helt "ny" tfsi motor rundt 2011og2012 som var veldig forbedret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok at biler skal bruke litt olje, men hvis Audi mener 1L pr. 10 000km er normalt og folk fyller da 10L ekstra olje utenom oljeskift på 100 000km. De fleste bilene jeg kjenner til i min omgangskrets bruker ikke olje, så hvor i huleste blir røft regnet 10L (!) Olje av ? Må da være en konstruksjonsfeil når en bil bruker 10L ekstra olje ila 100 000km når noen kanskje bruker 1 til sammen?

Har ikke noe mot Audi, det er oljeforbruket jeg stiller spørsmålstegn ved. Hvis alle finner frem en 10L dunk så ser en hvor mye det er...

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min A5 1.8 tfsi (2013) bruker olje. Ca en liter pr. 13000 km. Min er nå kjørt 26000 og har nettopp etterfyllt den den 4 halvliteren. Skiftet olje på naf for 1200 kroner. De har kampanjer innimellom der du bare betaler for olje og filter og en krone for arbeidet. Ser i prislista til møller at de skal ha 3200 for samme jobb....

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir fulgt opp nøye da min ene kompis jobber hos BMW som mekaniker, og den bruker ikke olje mellom skiftene, sikkert andre som gjør det :)

Da regner jeg han mekanikeren din har tatt oljeprøve så beviser at oljen ikke er gått i forbruk og at eneste grunnen til nivå holder seg konstant er pga drivstoff også har en lei tendens til å kunne komme mellom stempelringer iløpet av mange tusen km. Også på BMW.

Jeg jobber Forøvrig på BMW verksted selv, og det er gode biler, men ikke noe som skiller seg ut ift alle andre merker der heller.

Jeg har Forøvrig vært med på å foreta oljeanalyse på slik for å kunne dokumentere forurensingen i oljen, og drivstoff finner man innblandet mot slutten av et skiftintervall.

Dersom en motor har null og niks oljeforbuk - absolutt null og niks, vil det si at det vil være mangelfull smøring i sylindere og mye friksjon = fryktelig ille for en motor - også for BMW.

Så at nivå er konstant betyr ikke at det ikke er noe som helst forbruk i olje, det skjønner sikkert mekanikeren din også tipper jeg på?

Nå er det ikke mening å ta deg her, men svarer på innlegget siden det passer best her.

Alle bilfabrikkene har et tall som er godkjent forbruk på feks 1000km. Dette tallet vil ofte være "kunstig høyt" men dette er relativt likt hos alle merker, men hvordan det blir praktisert utbedring/bytting ikke nødvendigvis er korrekt.

Edit:

Årsaken til det økte oljeforbruket kan også ofte over tid relateres til kjøremønster ; småkjøring, kaldkjøring osv som lettere kan sote motor, stempelringer som setter seg fast etc, ventiler bare for å nevne noen eksempler.

Jeg har demontert og kontrollert, overhalt og byttet basert på slike problemstillinger, og har sett at årsaken ikke nødvendigvis er lik i ethvert tilfelle heller, og det er ikke slik at det bare er et par merker som har dette problemet, det er nok jevnt over hele fjøla.

Endret av tr86
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...