Lavala

Voks og polering, for hånd vs maskin?

Hei, har brukt autoglym super resin polish og carpro hydro2 coating. Men hvilke lakkforseglere anbefaler dere og holder det med håndpolering? Ser resultatet til de fleste her inne er veldig bra med poleringsmaskin.

Og trenger tips til polering og stell av felgene, de er ganske slitne.

Er litt lakksår og trenger et bra middel til å polere med, evnt finpusse..

Før og etter bilpleie: ble brukt maskin her, men ikke min. Ellers bare håndpolering.

post-9385-0-34170100-1419640570_thumb.jp

post-9385-0-03622400-1419640580_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de bildene blir det faktisk umulig å se resultat før/etter.

Litt nærbilder hadde nok gjort susen.

Å få fjernet riper med hånd på hard lakk spesielt tror jeg nesten man kan glemme. Da må man trolig amputere armene når man er ferdig, og resultatet blir nok aldri så bra heller. Man hadde nok holdt på i månedsvis også.

AG super resin inneholder ikke slipemidler heller, så etter noen vask vil alt komme tilbake som før polering.

Den er dog ok som en AIO, men som polering før coating/voks/forsegling så sliter jeg med å se poenget for å være ærlig.

Siste setning blir jeg ikke helt klok på: "ble brukt maskin her, ellers bare håndpolering"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det de aller aller fleste gjør her inne er å korrigere lakken med maskin . Man fjerner riper i lakken med poleringsmidler som inneholder slipemidler.

Super resin polish inneholder kun det vi kaller "fillere" som gjemmer vaskeriper og gjør overflaten blank. Denne holder alt mellom 1-20 vask alt ettersom hvem du spør og hvordan du vasker bilen.

Håndkorrigering på en hel Bmw med så hard lakk er et evighetsprosjekt som du går fort lei av..

Kjør en grundig vask av felgene dine og ta noen nærbilder så får du sikkert noen gode tips på hva de kan gjøre for å få opp glansen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SRP alene holder ikke lenge, men dersom han har maskert ripene med fillere og lagt en holdbar LSP på toppen KAN det holde en stund.

Problemet er vel at de fleste coatinger skal ha wipedown med feks silikonfjerner/panel wipe for å få heft til underlaget. Da fjerner man fort SRP og dens fillere, og dersom man ikke tar wipedown vil nok coatingen ha dårligere holdbarhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 2010 var jeg "i samme sko som deg". Den gangen var jeg allerede godt igang med å polere mine egne biler for hånd jevnlig for å prøve holde de over snittet og jeg koste meg med å holde på med poleringen og vaskingen.

Da jeg kom over dette forumet ble jeg veldig imponert over hva folket her inne fikk til med maskinpolering. Selv trodde jeg ikke at jeg kunne utføre noe slikt selv og var forberedt på å fortsette med AG produkter for hånd slik som tidligere og HDW som LSP.

Det tok ikke lange tiden egentlig før det hele var igang. Jeg handlet inn utstyr og produkter som ble anbefalt her på forumet og var etterhvert i full gang å skulle lære meg dette ved å lese på forumet og ved å prøve og feile litt på egne biler. Kassen med AG produkter (jeg hadde faktisk en kasse med AG produkter) ble stående da jeg var kjempe fornøyd med det som jeg kunne få til med det nye utstyret og produktene pga. jeg fikk et bedre resultat enn jeg noen gang hadde forestilt meg. Det er mye å lære her, men har man interessen så tar man det ganske fort.

Hvis du ser i de 2 første S&S trådene her så kan du se hvordan bilene mine så ut før og etter fra AG polert (for hånd) til 3M med maskin. På disse jobbene har jeg kun lest meg frem her på forumet før jeg satte igang, ingen kurs eller lignende.

Jeg har iløpet av tiden laget noen guider for å hjelpe nybegynneren igang. Den ene viser hvordan vasker bilen på en skånsom måte og den andre hjelper deg igang med maskinpoleringen. Disse finner du nederst i min signatur.

Jeg har også laget en som jeg har samlet noen guider og tester i som er fint for en nybegynner å lese igjenom.

Velkommen til DCN forresten. :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for flere gode tips :) Ja det kommer flere closeup bilder, samt bilder av felgene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive