Høiland

Scholl våtslipe kit

Heisann:)

Vil lære meg å våtslipe for å ta de ripene som ikke kan tas ved polering (etterhvert lakkfyllinger). Her om dagen bestilte jeg Scholl sitt våtslipe kit, men jeg har funnet utrolig lite informasjon om hvordan dette skal brukes..

Hva er svampen til? Jeg regner også med at 2500 papir er finere papir enn 3000?

Når jeg skal slipe en ripe bruke jeg bare vann og i hvilken retning skal det slipes? I retning med ripen eller opp og ned i forhold til ripen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ta det ille opp, bare et tips. Om du ikke kan mer om våtsliping enn det du gir uttrykk for her, så anbefaler jeg ikke å gå på en kundebil eller godbilen din. Klart en fordel å se på noen først som har peiling, fallhøyden er stor om man er nybegynner på dette. Sier det bare for å være grei, veldig fort gjort å plutselig ha omlakkering som eneste alternativ...

Det er mye innen dette faget man kan prøve seg frem på egenhånd, våtlsiping er ikke en av de - om du ikke har et løst panel liggende etc.

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde et forsøk på litt rep av steinsprut i fjor og "det meste" ble bra.

Har desverre ikke linkene tilgjengelig her nå, men jeg måtte innom en 4-5 lengre foruminnlegg på norsk og engelsk før jeg skjønte prinsippet bak noe så enkelt som å få fikset steinsprut på 1mm. Min erfaring tilsier at jeg aldri vil bruke scholl sitt våtslipekit til noe annet enn akkurat dette.

Du trenger flere spørsmål enn hva du har hittil :)

3000 er finere enn 2500.

Legg papiret i såpevann 24t og gni i 1 retning, til nød lag et kryss - ikke noe rundinger.

Litt seint nå men jeg kan se i morgen om jeg finner linkene jeg brukte ang. steinsprut, utover det så er jeg enig med Krisfje

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.meguiarsonline.com/forums/showthread.php?48726-How-To-Repair-Rock-Chips

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14846-steinsprut-lakk-flekking/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/12889-guide-hvordan-fjerne-steinsprut-og-smaariper/

Hva svampen er til kan jeg nok ikke svare på :)

Den største feilen jeg gjorde selv var å legge for mye lakk og klarlakk, så jeg har noen "dråper" som jeg ikke turte slipe mer på da jeg var redd for det som var rundt. Jeg tok ca 30 småflekker og 3-4 av disse var jeg ikke fornøyd med. Det er imidlertid kun synlig om bilen er helt ren, man vet hvor man skal se, og man ser fra bestemte vinkler - dette er vel fordelen med brun lakk :P

Endret av Ingolf
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn deg et panel du kan "leke" med det har du alt å vinne på med mindre du ikke bryr deg om bilen din da :).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde et forsøk på litt rep av steinsprut i fjor og "det meste" ble bra.

Har desverre ikke linkene tilgjengelig her nå, men jeg måtte innom en 4-5 lengre foruminnlegg på norsk og engelsk før jeg skjønte prinsippet bak noe så enkelt som å få fikset steinsprut på 1mm. Min erfaring tilsier at jeg aldri vil bruke scholl sitt våtslipekit til noe annet enn akkurat dette.

Du trenger flere spørsmål enn hva du har hittil :)

3000 er finere enn 2500.

Legg papiret i såpevann 24t og gni i 1 retning, til nød lag et kryss - ikke noe rundinger.

Litt seint nå men jeg kan se i morgen om jeg finner linkene jeg brukte ang. steinsprut, utover det så er jeg enig med Krisfje

Hvorfor så viktig å ikke ta sirkulær bevegelse når du sliper?

Jeg bruker en del Duetto til våtslip, og denne lager jo sirkulær bevegelse, og det byr på særdeles lite problemer.

Se gjerne test til Øyvind på nettopp dette nylig, så ser du hvor lite man faktisk fjerner med våtslip p2000-3000 etterfulgt av polering, så ser man at vinduet for feilskjær ikke er så enorm som man skulle tro - dersom man bruker sunn fornuft!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skaffet meg et panser som jeg skal øve på. Er derfor jeg er sugen på å få lært litt :) Jeg tror ikke hadde begynt på en kundebil nei, men tusen takk for tips, setter stor pris på det!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ta det ille opp, bare et tips. Om du ikke kan mer om våtsliping enn det du gir uttrykk for her, så anbefaler jeg ikke å gå på en kundebil eller godbilen din. Klart en fordel å se på noen først som har peiling, fallhøyden er stor om man er nybegynner på dette. Sier det bare for å være grei, veldig fort gjort å plutselig ha omlakkering som eneste alternativ...Det er mye innen dette faget man kan prøve seg frem på egenhånd, våtlsiping er ikke en av de - om du ikke har et løst panel liggende etc.

Tja. Etter å ha lest litt målinger på lakk FØR/ETTER våtslip så ser man at det fjernes ikke latterlig mye. Bruk gjerne lakkmåler for å sjekke tykkelse og hvor mye man fjerner.

Jeg hadde lest diverse om tema, og gikk direkte på spot-repair på en 4-5mnd gammel bil som hadde blitt skrapet med nøkkel langs siden. Fylte i lakk og slipte.

Siden man vil slipe litt i området rundt ripen så sjekkes jeg tykkelse på lakk på det aktuelle panelet, sjekket underveis for å ha kontroll, og etter sliping og korrigering var det forsvunnet ca 10my. Det er absolutt ikke så skremmende så mange skal ha det til, men gjør for Guds skyld litt research før man kaster seg uti det.

Dersom lakken allerede er tynn burde man definitivt ta det til ettertanke enda mer enn ved polering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar tr86! Har skaffet meg lakkmåler også

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går som regel fint, men jeg har sett flere tråder her gjennom tiden på follk som har slipt igjennom, derfor jeg sier fra :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går som regel fint, men jeg har sett flere tråder her gjennom tiden på follk som har slipt igjennom, derfor jeg sier fra :)

Utelukker ingenting, men dersom man ikke bruker hodet - på tynn lakk feks, kan man fort gå gjennom med vanlig polering ned maskin også, så kunsten er å ta det med ro i starten og ikke gå ut i 100..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive