Gå til innhold

Hva er forskjellen på sealer og coating?


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Dette med coating har jeg virkelig ikke noe greie på, så da spør jeg litt for å lære litt mer rundt emnet.

  • Er det forskjell på en sealer og en coating?
  • Hva er eventuelt forskjellen?

Det jeg tror er at sealer og coating er 2 forskjellige LSP typer der en Coating oppgradert sealer som er mer avansert og også varer enda lenger. Coating krever ofte et produkt for å fjerne produktet (2 steg) og i noen tilfeller må coatingen legges og herde på oppvarmet lakk.

Har jeg forstått det riktig, eller er det slik at coating bare er et nytt navn for sealer?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med coating har jeg virkelig ikke noe greie på, så da spør jeg litt for å lære litt mer rundt emnet.

  • Er det forskjell på en sealer og en coating?
  • Hva er eventuelt forskjellen?

Det jeg tror er at sealer og coating er 2 forskjellige LSP typer der en Coating oppgradert sealer som er mer avansert og også varer enda lenger. Coating krever ofte et produkt for å fjerne produktet (2 steg) og i noen tilfeller må coatingen legges og herde på oppvarmet lakk.

Har jeg forstått det riktig?

Jeg skal ikke driste meg ut på noe fullgodt svar her, det kan jo nesten virke til at det "er" en coating om produsenten sier det, uten at det nødvendigvis er forklart hva som skiller en sealer og en coating.

Det virker til at coating ofte tillegges egenskaper som hardere overflate, lengre holdbarhet, i noen tilfeller målbar tykkelsesøkning.

Godt mulig du formulerte det feil, hvis ikke; "coating krever ofte et produkt for å fjerne produktet. "

Nei. Ikke de jeg har vært borti ihvertfall. Det som er mer gjennomgående er vel at det må benyttes en primer, evt benyttes silikonfjerner el. på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coating har jo ofte 3-10år ( tvilsomt på effekt etter 7-10år spør du meg) men det er tall som ofte brukes.

Crystal Serum har vel også 5 års garanti om jeg ikke husker helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor enig jeg er i at det ofte er 3-10 år, men at det jevnt over opereres med vesentlig lengre holdbarhet er det vel lite tvil om :)

Det er mange som gir garanti - dette forutsetter naturligvis at arbeidet utføres av noen som er godkjent av produsent/importør, men det det ikke snakkes like høyt om er at ofte forutsetter en slik garanti ("hyppig") rebehandling, og da kan en vel stille spørsmål om holdbarheten er så bra som påstandene tilsier... :)

EDIT: Selvfølgelig på generell basis. Hva Crystal Serum angår har jeg ikke noe kjennskap til. Det står heller ikke noe om det på sidene til GTechniq annet enn at det er garanti på det..

Endret av wanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent er det heller ikke noe info knyttet til rebehandlinger på modesta som opererer med 3-10 års holdbarhet.

Mener å huske at det ligger en liten lapp med 5 year warranty, i emballasjen til crystal Serum- dette kan jeg få bekrefte når jeg kommer hjem i ettermiddag i tilfelle.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er garanti på det - spørsmålet er vel hvilke forutsetninger som gjør den gjeldende :)

Uten at jeg besitter fasiten, så har jeg hvertfall ikke hørt om noe krav til rebehandlinger på modesta eller crystal Serum.

Men så har jeg sjelden fasit uansett heller :-P

Edit:

Kanskje kan bilnerden, exint og autoglaze bidra med litt info rundt dette på de respektive merkene de fører,

Gtechniq, modesta, carpro, Max protect ?

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, kom til å tenke på noe helt opplagt jeg glemte å skrive tidligere her...

Coatinger inneholder vel svært ofte titanoksid og kiseloksid slik at det blir hardere og blankere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Står ingenting om kriterier, men CS står 5 år garanti.

7 år :)

http://gtechniq.com/products/auto/perfect/exterior/paint/crystal-serum#content

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det forventet 7 års holdbarhet. Men 5 års garanti?

Ser linken din sier noe annet, men medfølgende klistrelapp i CS pakken min står det5 år garanti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Blankbil AS

Uten at jeg besitter fasiten, så har jeg hvertfall ikke hørt om noe krav til rebehandlinger på modesta eller crystal Serum.

Men så har jeg sjelden fasit uansett heller :-P

Edit:

Kanskje kan bilnerden, exint og autoglaze bidra med litt info rundt dette på de respektive merkene de fører,

Gtechniq, modesta, carpro, Max protect ?

Når det kommer til biler behandlet med Max Protect, så er det ingen krav til rebehandling for å oppnå forventet levetid på coatingene. Som en viktig del av det å oppnå lang holdbarhet på coatingene kommer man ikke unna et godt vedlikehold, man må vaske bilen jevnlig med en god bil-shampoo, samt bruke Silk Coat jevnlig, 2-4 ganger i året.

Endret av Autoglaze AS

Max Protect Certified Car Care Center

 

www.blankbil.no

 

Blankbil på Facebook

Max Protect Norge på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Når det kommer til biler behandlet med Max Protect, så er det ingen krav til rebehandling for å oppnå forventet levetid på coatingene. Som en viktig del av det å oppnå lang holdbarhet på coatingene kommer man ikke unna et godt vedlikehold, man må vaske bilen jevnlig med en god bil-shampoo, samt bruke Silk Coat jevnlig, 2-4 ganger i året.

Hvis man må gå over med Silk shine 2-4 ganger i året så er jo dette en slags re behandling for å holde det vedlike. Hvordan vet man da at det ikke er Silk shine sine egenskaper som ligger igjen isteden for det hovedsaklige produktet som blir lagt? Det finnes mange gode QW/QS produkter nå for tiden.

Hvis jeg har SV Shield på bilen og går over med NL Wash coat jevnlig så kan jeg sikkert også si at Shield varer i flere år selv om det den siste perioden faktisk er Wash coat som ligger og beskytter lakken.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har SV Shield på bilen og går over med NL Wash coat jevnlig så kan jeg sikkert også si at Shield varer i flere år selv om det den siste perioden faktisk er Wash coat som ligger og beskytter lakken.

Enig.

Holdbarhet burde være det man oppnår med kun vask (m/såpe uten beskyttelse) uten påføring av noen form for QD e.l.

Det blir selvfølgelig vanskelig da miljø/klima og vaskerutiner vil gjøre holdbarheten veldig variabel, men samtidig blir det feil å si at noe varer i 5 eller 10 år så lenge man booster jevnlig med et eller annet. Det finnes veldig mye holdbar QD og sprayvoks på markedet i dag, og da kunne jeg nok lett fått billigste Biltema voksen til å vare i 10 år eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Blankbil AS

Hvis man må gå over med Silk shine 2-4 ganger i året så er jo dette en slags re behandling for å holde det vedlike. Hvordan vet man da at det ikke er Silk shine sine egenskaper som ligger igjen isteden for det hovedsaklige produktet som blir lagt? Det finnes mange gode QW/QS produkter nå for tiden.

Hvis jeg har SV Shield på bilen og går over med NL Wash coat jevnlig så kan jeg sikkert også si at Shield varer i flere år selv om det den siste perioden faktisk er Wash coat som ligger og beskytter lakken.

Silk Coat booster coatingen i form av å gi hydrofobisk effekt, mulig jeg ordla meg feil. Coatingen holder den forventede levetiden, man om man ønsker å ha fortsatt vannskrekk så er det å anbefale bruk av Silk Coat. ;)

Max Protect Certified Car Care Center

 

www.blankbil.no

 

Blankbil på Facebook

Max Protect Norge på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silk Coat booster coatingen i form av å gi hydrofobisk effekt, mulig jeg ordla meg feil. Coatingen holder den forventede levetiden, man om man ønsker å ha fortsatt vannskrekk så er det å anbefale bruk av Silk Coat. ;)

Så det du sier er at coatingen mister beading/sheeting effekten etter noen få mnd., men vil fortsatt beskytte lakken i mange år uten noen form for boosting?

Erfaringsvis er lakken smussavvisende og lettere å holde ren når man har god beading/sheeting/vannskrekk, og det har jeg i mange mnd. med f.eks concorso, uten bruk av noen form for booster/QD. For min del virker det litt rart å bruke masse tid og penger på å legge coating hvis den uansett må holdes kunstig i live med booster for å gi ønsket effekt. Eller er det noe jeg har missforstått her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten fordel med coating er jo også at de ofte har mye bedre motstandsdyktighet mot riper, enn en voks har.

Men jeg er også enig i at QD / boosting blir litt som en respirator, en god coating burde helst vare mye lenger enn en voks helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...