Gå til innhold

Unormalt mye eksos - med video


Mossefix

Recommended Posts

Hei!

Har en Audi A4 B6 1.6 hvor jeg reagerer på hvor mye synlig eksos det fremdeles er etter at bilen er varm.

Videoen får tale for seg selv:

Hva kan dette være? Har sjekket hos verksted om topp-pakningen var gåen, men de fant ingen kjøleveske i oljen etter prøver. Lyset er en lambda-sonde som sier at katalysatoren må byttes (har byttet sonden en gang). Det har løsnet en del fra den som svirrer rundt i midterpotten. Evt kan det være noe annet, lurte på tenningsproblemer, men det skal vel ikke gi slik eksos ...

Det jeg har sett er at det er omtrent samme "røykutvikling" som når den er kald, og når den er varm - som på videoen.

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg GJETTER på ingen ting. Min røyker godt nå når det er kaldt uansett. Når bilen bruker hverken vann eller olje så hadde jeg ikke bekymret meg :b

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Syntes bare det er vel mye selv når den er varm, derfor jeg reagerer på det. Men det er ingen ulyder, ingen temperatursvingninger osv, så det er vel mulig at det rett og slett bare skal være sånn da .. :P

Endret av Mossefix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har jo et lys på avgass system, burde lest feilkoder og sett om det er lambdasonde eller liggnende. Kan jo være litt feil blanding på bensin også da.

Men syns ikkje at det som ble vist i filmen var gale.

En bit fra katalysatoren har løsnet og svirrer rundt i midteksospotten. Fikk konstatert at dette var grunnen til hvorfor feilmeldingen kom opp, og at katalysatoren må byttes. Men det er jo den som regulerer bensinmengden som du sier, så kan jo godt være at det også er derfor! Får se om det er noe forskjell etter at jeg har byttet den, men takk for beroligende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...