Marius Engel

Hva gjør dine dekksider brune?

24 innlegg i emnet

Jeg har 2 biler, 4 sett med dekk, dette er 3 eller 4 forskjellige dekkmerker.

Sommerdekkene til Leafen min blir ganske brune, ganske raskt. Disse har vert jevnlig behandlet med swisswax pneu.

Vinterdekkene mine holdt seg grå, inntil nylig. Jeg bestemste med for å gjøre de sorte med swisswax pneu. Èn vask etterpå er de gjørmebrune...

Så vidt jeg kan erindre ble ikke sommerdekkene like brune før jeg begynte med pneu der heller.

På skodaen min har jeg kun brukt gtechniq T1 på dekksider. De blir aldri så brune som de dekkene jeg har brukt swissvax pneu på, de blir bare grå når T1 er slitt vekk. (Kanskje en anelse brun, men ikke nærheten av swissvax pneu dekkene).

Måten jeg vasker dekksider på er med en kraftig kost, surfex 1:5 og vanlig bøttesåpe til slutt. De får litt prickbort også om vinteren, når resten av bilen får det. Etterpå blir dekk tørket, påført dekkfornyer. Når denne har lagt lenge nok blir den tørket vekk igjen.

Jeg mistenker at pneu gjør dekksidene mine brune når produktet et "oppbrukt" (dvs. en vask/ 1-2 uker). Eller kanskje det er surfex/prickbort/bøttesåpe eller andre tilfeldigheter som gjør at to forskjellige dekkfabrikat blir brune, og det er de jwg har behandlet med pneu..? Noen idè? Synes det går mye dekkfornyer når det må brukes hver gang..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møkk pleier å gjøre dekksidene mine brune

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkfornyer skal jo brukes hver gang :) Pneu og mange andre holder ikke lenge. Jeg har bare en mistanke om at prickbort kan være ekstrem mot dekksider.Mine sommerdekk er ikke blitt brune før i høst/vinter(bare små felt).Jeg bruker ikke prickbort på felger på sommeren om det ikke må brukes pga asfaltprikker. Kanskje salt også kan gjøre dekk brune?

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 2 biler, 4 sett med dekk, dette er 3 eller 4 forskjellige dekkmerker.

Sommerdekkene til Leafen min blir ganske brune, ganske raskt. Disse har vert jevnlig behandlet med swisswax pneu.

Vinterdekkene mine holdt seg grå, inntil nylig. Jeg bestemste med for å gjøre de sorte med swisswax pneu. Èn vask etterpå er de gjørmebrune...

Så vidt jeg kan erindre ble ikke sommerdekkene like brune før jeg begynte med pneu der heller.

På skodaen min har jeg kun brukt gtechniq T1 på dekksider. De blir aldri så brune som de dekkene jeg har brukt swissvax pneu på, de blir bare grå når T1 er slitt vekk. (Kanskje en anelse brun, men ikke nærheten av swissvax pneu dekkene).

Måten jeg vasker dekksider på er med en kraftig kost, surfex 1:5 og vanlig bøttesåpe til slutt. De får litt prickbort også om vinteren, når resten av bilen får det. Etterpå blir dekk tørket, påført dekkfornyer. Når denne har lagt lenge nok blir den tørket vekk igjen.

Jeg mistenker at pneu gjør dekksidene mine brune når produktet et "oppbrukt" (dvs. en vask/ 1-2 uker). Eller kanskje det er surfex/prickbort/bøttesåpe eller andre tilfeldigheter som gjør at to forskjellige dekkfabrikat blir brune, og det er de jwg har behandlet med pneu..? Noen idè? Synes det går mye dekkfornyer når det må brukes hver gang..

Why Are My Tires Brown? Når jeg grov rengjør brukte felger så bruker jeg Espuma Revolution wheel cleaner ren, sprayer på både dekk og felg blir like imponert hver gang. Ellers er Meguiars Apc er fin til brune dekk sider.

https://www.youtube.com/watch?v=BYyY1UQUEcA

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møkk pleier å gjøre dekksidene mine brune

Som sagt, jeg har to biler og 4 sett med dekk.

Noen blir fort brun, andre blir ikke brun fort, alltid. Sommer som vinter.

Why Are My Tires Brown? Når jeg grov rengjør brukte felger så bruker jeg Espuma Revolution wheel cleaner ren, sprayer på både dekk og felg blir like imponert hver gang. Ellers er Meguiars Apc er fin til brune dekk sider.

https://www.youtube.com/watch?v=BYyY1UQUEcA

Bedre enn surfex 1:5, hvis du har forsøkt det?

Dekkfornyer skal jo brukes hver gang :) Pneu og mange andre holder ikke lenge. Jeg har bare en mistanke om at prickbort kan være ekstrem mot dekksider.Mine sommerdekk er ikke blitt brune før i høst/vinter(bare små felt).Jeg bruker ikke prickbort på felger på sommeren om det ikke må brukes pga asfaltprikker. Kanskje salt også kan gjøre dekk brune?

Hmm...

Kan jo hende det har en sammenheng?

Leste at en annen på forumet kom med en løs teori at det virket som kanskje pricbort gjorde at hans dekk ble brune. Nå er det andre gang jeg har hørt det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort gjør dekksidene brune.

Det er andre ting som også kan gjøre de brune, men prickbort er den største synderen jeg vet om. Surfex er mye bedre til dekkvask om man frykter brune dekksider.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex funker sikkert bra det, ser jeg flere blander den 1:1 til bruk på dekk sider. :)

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort gjør dekksidene brune.

Det er andre ting som også kan gjøre de brune, men prickbort er den største synderen jeg vet om. Surfex er mye bedre til dekkvask om man frykter brune dekksider.

Da skal jeg prøve å holde prickbort unna dekksidene så godt det lar seg gjøre.

Nå kommer det gjerne litt asfalt og annet gugg på felgene på vinteren, så det blir nok ikke til å unngå å få noe på dekkene av og til.

Eller så har jeg prøvd å lese litt om oljebasert dekkfornyer (swissvax pneu) vs. vannbasert dekkfornyer (gtechniq T1). Og uten å ha funnet ett klart svar, så tyder det på at vannbasert er mye snillere mot dekkene, og kanskje forebygger brune dekk bedre enn oljebasert.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...

Kan jo hende det har en sammenheng?

Leste at en annen på forumet kom med en løs teori at det virket som kanskje pricbort gjorde at hans dekk ble brune. Nå er det andre gang jeg har hørt det.

Det var innslag av ironi. Til opplysning så blir sommerdekka sjelden brune mens vinterdekka blir fort brune. Begge er falken. Tester nå gyeon q2 tire på vinterdekka. Jeg er litt uenig med deg Magne da jeg har brukt prickbort ved hver vask i sommer. Også i hjulbuer og på felger! Jeg heller mer mot hvilken dekkfornyer og gummiblanding som skaper trøbbel. Har dog ikke hatt trøbbel med sw pneu.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke ironi og denslags :P

Synes black pearl virker spennende, hvis det virker som lovet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var innslag av ironi. Til opplysning så blir sommerdekka sjelden brune mens vinterdekka blir fort brune. Begge er falken. Tester nå gyeon q2 tire på vinterdekka. Jeg er litt uenig med deg Magne da jeg har brukt prickbort ved hver vask i sommer. Også i hjulbuer og på felger! Jeg heller mer mot hvilken dekkfornyer og gummiblanding som skaper trøbbel. Har dog ikke hatt trøbbel med sw pneu.

Det er sikkert avhengig av gummiblanding også.

Jeg vasker flere hundre biler i året, noen bruker dekkfornyer, de fleste ingen verdens ting, og den desidert største fellesnevneren på brune dekk har vært om dekkene har vært vasket med prickbort eller ikke for min del.

Det spiller liten rolle om dekkene har vært satt inn med gummifornyer noen gang.

Surfex fjerner det brune belegget effektivt sammen med en børste.

Edit:

Presisering:

Det er mulig enkelte dekkfornyere lettere blir brune enn andre, men min erfaring er at det spiller liten rolle hvorvidt dekkene har hatt dekkfornyer eller ikke.

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert avhengig av gummiblanding også.

Jeg vasker flere hundre biler i året, noen bruker dekkfornyer, de fleste ingen verdens ting, og den desidert største fellesnevneren på brune dekk har vært om dekkene har vært vasket med prickbort eller ikke for min del.

Det spiller liten rolle om dekkene har vært satt inn med gummifornyer noen gang.

Surfex fjerner det brune belegget effektivt sammen med en børste.

Edit:

Presisering:

Det er mulig enkelte dekkfornyere lettere blir brune enn andre, men min erfaring er at det spiller liten rolle hvorvidt dekkene har hatt dekkfornyer eller ikke.

Hadde vært gøy å sett hvilken produsent/dekktype som er gjengangere

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan er gyeon tire hittil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt 3 turer så litt vel tidlig å si

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler Max Protect Tire Dressing. Den skal visstnok også vare omtrent like lenge som Black Pearl, uten at jeg har fått testet ut dette enda. Skal legge det på min egen bil så fort som mulig, så jeg kan sjekke holdbarheten. Lett i bruk, og MEGET drøy!! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler Max Protect Tire Dressing. Den skal visstnok også vare omtrent like lenge som Black Pearl, uten at jeg har fått testet ut dette enda. Skal legge det på min egen bil så fort som mulig, så jeg kan sjekke holdbarheten. Lett i bruk, og MEGET drøy!! :)

Males på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nix. Legges med normal påføringspute.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne du mener?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne du mener?

Jepp! :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive