Gå til innhold
tr86

Den store coating-diskusjonstråden

Recommended Posts

tr86    526
tr86

Som tittel antyder, hva er din favoritt coating? Og hvorfor.

Del gjerne erfaringer/informasjon slik tråden kan bli litt nevedyktig for de som ikke har prøvd produktet.

Jeg kan begynne;

Valget mitt står litt mellom Gtechniq Crystal Serum, gjerne toppet med Exo v2

Eller modesta BC-05.

Da har man god holdbarhet, bra glans og noe jeg digger: fantastisk vannskrekk!

Endret av tr86
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Gyeon Mohs er awesome og i mine øyne en idiotsikker coating for nybegynnere! Fin vei å starte i coating verden.

Personlig: Crystal Serum: En påføring, ferdig! Awesome :)

Værste coating: optimum opti-coat 2.0 holdt et par mnd / 2 vask

Endret av polishduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Veldig fornøyd med Exov2 jeg, råeste vannegenskapene jeg har sett... Grei nok å legge også.

Endret av Krisfje
Ryddet OT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kimmen    36
Kimmen

Hittil er C1+EXOv2 min favoritt. Rå holdbarhet og egenskaper, men har ikke prøvd Gyeon, Modesta og Max Protect....;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Dette er hva som er ON topic:

Som tittel antyder, hva er din favoritt coating? Og hvorfor.

Lag gjerne en egen diskusjonstråd rundt konkrete produkter, med en tydelig trådtittel som er søkbar, og la debatten om gå der.

For at verdien av informasjonen på DCN skal være høyest mulig, bør en holde seg on topic. Særlig når trådtittel spør så konkret som her.

Da kan de som søker opp tråder rundt hvilken coating de bør velge, lese andres innspill på akkurat det, og danne seg opp en mening.

Stay on track! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Kan ikke du like greit bare stenge / slette tråden, da den med slike strikte regler ikke vil bli noe konkret flyt av informasjon på dette tema, og litt av poenget forsvant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Kan ikke du like greit bare stenge / slette tråden, da den med slike strikte regler ikke vil bli noe konkret flyt av informasjon på dette tema, og litt av poenget forsvant.

Trådtittel endret. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Kan vi slenge med værste coating og da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Uten at mitt ønske er det som betyr alt, men informasjonsflyt slik andre kan lære noe uten å måtte prøve alt hadde vært ok.

Dersom man skriker ut et dårlig (eller bra) produkt, synes jeg det gjerne kan begrunnes også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nickname    408
Nickname

Kan vi slenge med værste coating og da?

Jeg mener polishduden er inn på noe der, for det er noe som kan hjelpe andre med å styre unna de værste coating som er på markedet. :) feks de som er vanskelig å legge eller har dårligst holdbarhet osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Uten at mitt ønske er det som betyr alt, men informasjonsflyt slik andre kan lære noe uten å måtte prøve alt hadde vært ok.

Dersom man skriker ut et dårlig (eller bra) produkt, synes jeg det gjerne kan begrunnes også.

Tok meg friheten til å gjøre det :)

Jeg mener polishduden er inn på noe der, for det er noe som kan hjelpe andre med å styre unna de værste coating som er på markedet. :) feks de som er vanskelig å legge eller har dårligst holdbarhet osv...

Enig, veldig lett å spotte eventuelle gjengangere og styre unna :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Exo v2 er ikke den som tåler alt av kjemikalier, men du verden kor digg å vaske bil når såpe sheeter av i vask!

Hva tenker folk om hydrofilic vs hydrofobic?

Endret av tr86

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Exo v2 er ikke den som tåler alt av kjemikalier, men du verden kor digg å vaske bil når såpe sheeter av i vask!

Hva tenker folk om hydrofilic vs hydrofobic?

Funderer på å legge det til våren når gtechniq sin prewash er på plass i skapet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Håper det er ok å bruke tråden til dette :)

Jeg har enda ikke prøvd noen coating, men har brukt diverse vokser og lakkforseglinger (f.eks MG #21) siden 2010. Utfordringen er at det er så mange å velge mellom på markedet, og alle har noen fordeler og ulemper som gjør det vanskelig å velge.

F.eks GYEON Mohs virker veldig interessant da den ser lett ut å legge, holdbarhet 18mnd, veldig bra selvrensende effekt, tåler PH mellom 2-11, ripemotstandig mm. Koster 750,- for 30ml.

GTechniq har noen spennende med C1 + EXOv2, veldig bra selvrensende effekt, men denne tar lengre tid å legge (3 lag totalt?) koster mer, blir vel over 1000kr, tåler dårligere kjemikalier som Surfex-HD bla.?

CarPro har og noen spennende, men etter hva jeg har funnet er ikke holdbarheten så lang.

Modesta ser jo utrolig bra ut, men krevende å jobbe med, og svært dyrt.

MaxProtect ser veldig bra ut, men enten så må de legges under 15 grader eller så er herdetiden utrolig lang.

PolishAngel VikingCoat er det flere som tester på forumet nå fra SS, blir spennende å se hvor lenge denne holder. Prisen er jo ganske dyr, men den holder til flere biler som er et stort pluss, og den ser veldig lett ut å legge.

Det hadde vært flott for tråden og oss som ikke har prøvd alle merker om de som har erfaringer kommer ut med det :) Da blir det lettere å velge for sånne som meg. Hvis noen har noen konkrete tips til coatinger jeg burde starte med å prøve så gjør gjerne det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Jeg har enda ikke prøvd noen coating, men har brukt diverse vokser og lakkforseglinger (f.eks MG #21) siden 2010. Utfordringen er at det er så mange å velge mellom på markedet, og alle har noen fordeler og ulemper som gjør det vanskelig å velge.

F.eks GYEON Mohs virker veldig interessant da den ser lett ut å legge, holdbarhet 18mnd, veldig bra selvrensende effekt, tåler PH mellom 2-11, ripemotstandig mm. Koster 750,- for 30ml.

GTechniq har noen spennende med C1 + EXOv2, veldig bra selvrensende effekt, men denne tar lengre tid å legge (3 lag totalt?) koster mer, blir vel over 1000kr, tåler dårligere kjemikalier som Surfex-HD bla.?

CarPro har og noen spennende, men etter hva jeg har funnet er ikke holdbarheten så lang.

MaxProtect ser veldig bra ut, men enten så må de legges under 15 grader eller så er herdetiden utrolig lang.

PolishAngel VikingCoat er det flere som tester på forumet nå fra SS, blir spennende å se hvor lenge denne holder. Prisen er jo ganske dyr, men den holder til flere biler som er et stort pluss, og den ser veldig lett ut å legge.

Det hadde vært flott for tråden og oss som ikke har prøvd alle merker om de som har erfaringer kommer ut med det :) Da blir det lettere å velge for sånne som meg. Hvis noen har noen konkrete tips til coatinger jeg burde starte med å prøve så gjør gjerne det.

Polishangel sine lakkforseglinger er veldig enkle og fine å legge da de har en kremaktig konsistens slik at det er umulig å "legge feil"

Gtechniq C1 og exo v2 er veldig fine og man får veldig god sheeting egenskap med sistnevnte, dog den tåler ikke all verden. Mulig det vil fungere nå som Gtechniq kommer med sin egen prewash.

Modesta har jeg ennå til gode å prøve.

Carpro fungerte helt greit. Kun prøvd den første UK versjonen.

Maxprotect sin UNC-R syntes jeg er helt konge. Veldig god coating. Men bør legges nøye som andre slike coatinger og er "temperaturbestemt"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Jeg kan ihvertfall utfylle litt om mohs. Det medfølger en meget god bruksanvisning. Den er meget rett frem og tilgivende u forhold til tid mellom påføring og buffing. Jeg legger 2 lag og drøyer 2-3 minutter før buffing i ca 20C. Det skal ventes 1 time mellom hvert lag (3 lag maks) før man skal vente minimum 12 timer (husker ikke eksakt) før man topper det hele med et lag cure (sprayvoks/sealer) som beskytter mohs den første tiden til den er helt herdet. Den har tålt alt av kjemi, surfex 1:5 hver vask, korrosol osv. Den er i mine øyne en super innstegscoating i coating verden. Den legges og bearbeides så og si likt som mindre tilgivende coatinger, med unntak av størrelse på område og tid før buffing. Alt du trenger følger med i kittet. Jeg kan trygt anbefale mohs som førstereis coating :) Er du flink og gir den litt cure i ny og ne så holder den lenge :)

Har du dårlig tid kan du legge prime, den har noe kortere levetid men kjappere leggeintervaller

Endret av polishduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Den jeg syntes har holdt veldig godt her er RejeX sin sealer.

Enkel å legge, lett og fjerne og klarer seg en vinter i Norge... Noe av det mest holdbare imo.

Duragloss sin 101 og 111 combo er også en god sak syntes jeg.. Der kan en også bruke Duragloss 601 bonding agent også om en vil og da blir det et en form for tokomp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Takk for utfyllende svar :)

Har kjøpt PolishAngel Master Sealant som er en hybrid mellom lakkforsegling og voks. Ser ut som VikingCoat legges omtrent likt. Spennende å se hvor lang holdbarhet de to har.

UNC-R, brukte du 30ml på en bil? Kun en påføring? Utfordringene er temperaturen ja, da det ikke alltid er lett å styre temp. under 15 grader, og ikke alltid lett å kunne la en bil stå og herde i så veldig mange timer. Ser at MaxProtect anbefaler SilkCoat utenpå coatingene sine. Det gjør også at de blir enda dyrere.

Sånn som jeg ser det nå står jeg mellom GYEON Mohs eller MaxProtect V2 / UNC-R. V2 er litt billigere men UNC-R kan brukes på omtrent alle overflater, begge herder mellom 6-8t men må påføres under 15grader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skydancer    161
Skydancer

Takk for utfyllende svar :)

Har kjøpt PolishAngel Master Sealant som er en hybrid mellom lakkforsegling og voks. Ser ut som VikingCoat legges omtrent likt. Spennende å se hvor lang holdbarhet de to har.

UNC-R, brukte du 30ml på en bil? Kun en påføring? Utfordringene er temperaturen ja, da det ikke alltid er lett å styre temp. under 15 grader, og ikke alltid lett å kunne la en bil stå og herde i så veldig mange timer. Ser at MaxProtect anbefaler SilkCoat utenpå coatingene sine. Det gjør også at de blir enda dyrere.

Sånn som jeg ser det nå står jeg mellom GYEON Mohs eller MaxProtect V2 / UNC-R. V2 er litt billigere men UNC-R kan brukes på omtrent alle overflater, begge herder mellom 6-8t men må påføres under 15grader.

V2 er ikke temp avhengig! Og er svært enkel å legge. Man kan legge UNC R over 15 grader, men da må man enten være kjapp eller to mann, en som påfører og en som buffer.

Fordelen med Silk Coat er at den kan påføres rett etter man er ferdig å buffe coating og kjøre bilen ut om man ønsker, da herder coatingene under Silk Coat. Det gjelder v1, v2 og UNC R. Så man trenger ikke tenke på herdetid i det hele tatt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig