Gå til innhold

dekkdim på X-drive


EivindE91

Recommended Posts

Hei dere.

Henta en 2009 BMW 320xdat i Drammen sist uke me 109 000km, og da jeg fikk se sommerhjulene var bakdekka utslitt samt original fra 2009. Framdekka var fra 2013? med bra mønster.

Det jeg lurer på er hvor ømfintlig X-drive systemet er iforhold til dekkslitasje. Bilen er utstyrt med 18" m-sport felger i dimensjon 225/40-18 foran og 255/35-18 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

BMW sitt Xdrive system tåler at man kjører med forskjellige dekker foran og bak, samme gjelder da slitasje forskjell. Min far har en 2012 320XDAT (E91) hvor han punkterte på det ene bakdekket og da måtte han bare skifte bakdekkene og ikke alle fire sånn som de fleste systemer

Edit: fleste systemer som feks Haldex og systemer med 50/50 kraft fordeling

Endret av CooperWorks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også en E91, og hvis girkassa har blitt utsatt for mer slitasje pga. dekk, så vil jeg ta en flush av kassa iløpet av våren, samt fire nye sommerhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik dim er ikke noe problem. BMW ville ikke ha levert fra seg slik dim fra fabrikk hvis det ville medføre problemer. :)

Problemet her er at forrige eier har kjørt med utslitte bakdekk og nye framdekk, det er normalt sett noe som ikke er bra for biler med trekk på alle 4 hjulene, og på det meste av biler med 4hjustrekk ville det blitt anbefalt å skifte alle 4 dekk når de er utslitt, ikke bare framdekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på BMW verksted, og veldig mange x-drive modeller er veldig følsom på forskjellig mønster foran/bak. Toleransen er vel ca 1,5mm mener jeg på før de kan begynne å lage krøll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er at forrige eier har kjørt med utslitte bakdekk og nye framdekk, det er normalt sett noe som ikke er bra for biler med trekk på alle 4 hjulene, og på det meste av biler med 4hjustrekk ville det blitt anbefalt å skifte alle 4 dekk når de er utslitt, ikke bare framdekkene.

Det har jeg ikke sagt noe om. Tidligere eier burde ha byttet bakdekkene også når han først byttet fordekkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toleransen er vel generelt 1.5-2% avvik på dekkene forran og bak i slitasje.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tr86 hvordan ville denne "krøllen" utarte seg?

på Dekkalkulatoren.no oppgir de en forskjell i omkrets på 0.24% i avvik mellom 225/40-18 og 255/35-18, eller 0,47cm.

Dette er hva Wikipedia skriver om Torsendiffen. "Tillater fartsforskjeller mellom hjulpar og/eller akselpar og fordeler kraften mekanisk, kontinuerlig og trinnløst mellom hjul/akselpar avhengig av veigrep innenfor et gitt intervall (f.eks. 30/70–70/30). Mekaniske løsninger tradisjonelt mindre sårbare og mer driftssikre enn elektroniske."

Endret av Tuscani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tr86 hvordan ville denne "krøllen" utarte seg?

på Dekkalkulatoren.no oppgir de en forskjell i omkrets på 0.24% i avvik mellom 225/40-18 og 255/35-18, eller 0,47cm.

Dette er hva Wikipedia skriver om Torsendiffen. "Tillater fartsforskjeller mellom hjulpar og/eller akselpar og fordeler kraften mekanisk, kontinuerlig og trinnløst mellom hjul/akselpar avhengig av veigrep innenfor et gitt intervall (f.eks. 30/70–70/30). Mekaniske løsninger tradisjonelt mindre sårbare og mer driftssikre enn elektroniske."

Torsendiff har ikke en 320d xDrive. Den har åpne differensialer foran og bak. Den bruker bremsene for å fordele kreftene mellom hjulene på samme aksel. Og med så lite avvik er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk.

Det har jeg ikke sagt noe om.

Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk.

Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt :P

Der var svaret. Selv om det er viktig å presisere "kan" resultere i verlstedbesøk.

Øvrig forklaring er Forøvrig riktig om systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk.

Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt :P

Er bare blitt vant til at det er mange som spør om det går an å ha xDrive med forskjellig bredde på for og bakdekk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta meg en telefon til servicepartneren til bmw. Forhandleren her oppe er alt for fersk til og svare på dette. Som jeg og Trogha har diskutert, blir det girkasse flush om ikke lenge, da vil jeg få svar på tilstanden til kassa. Også må jeg vurdere 4 nye sommerhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
Tommy
20 timer siden, T B skrev:

Når originalt på en 530 xdrive er 225x55x17

er der da noe problem og bruke 255x35x20 

på alle hjulene, fordi om det blir litt større omkrets 

Det skal fungere helt fint, sålenge du har samme rulleomkrets foran og bak. BMW krever at dekk på xdrive skal være stjernemerket for å opprettholde garanti. Du må også passe på at det er dekk fra samme fabrikat på begge akslingene. Mangen av de seriøse som leverer dekk til BMW (og andre med samme krav) pleier å måle rulleomkretsen på dekkene før montering. Du merker fort hvis du har feil rulleomrets mellom foran og bak, da fordelingskassen ikke liker dette, å begynner å rykke i lave hastigheter.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Har selv en E cup (2019) der det er en bredde foran og en bak og da blir det ca 10% i annen  rulle omkrets . Som BOS sa er det levert standard er det helt sikkert ok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.7.2020 - 8.18, Tommy skrev:

Det skal fungere helt fint, sålenge du har samme rulleomkrets foran og bak. BMW krever at dekk på xdrive skal være stjernemerket for å opprettholde garanti. Du må også passe på at det er dekk fra samme fabrikat på begge akslingene. Mangen av de seriøse som leverer dekk til BMW (og andre med samme krav) pleier å måle rulleomkretsen på dekkene før montering. Du merker fort hvis du har feil rulleomrets mellom foran og bak, da fordelingskassen ikke liker dette, å begynner å rykke i lave hastigheter.

Takk, det er falken på alle fire, om det er stjerner vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy
2 timer siden, T B skrev:

Takk, det er falken på alle fire, om det er stjerner vet jeg ikke.

https://www.klikk.no/motor/dette-ma-du-vite-for-du-kjoper-nye-dekk-4438536

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...