EivindE91 3 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 Hei dere. Henta en 2009 BMW 320xdat i Drammen sist uke me 109 000km, og da jeg fikk se sommerhjulene var bakdekka utslitt samt original fra 2009. Framdekka var fra 2013? med bra mønster. Det jeg lurer på er hvor ømfintlig X-drive systemet er iforhold til dekkslitasje. Bilen er utstyrt med 18" m-sport felger i dimensjon 225/40-18 foran og 255/35-18 bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CooperWorks 211 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 (endret) BMW sitt Xdrive system tåler at man kjører med forskjellige dekker foran og bak, samme gjelder da slitasje forskjell. Min far har en 2012 320XDAT (E91) hvor han punkterte på det ene bakdekket og da måtte han bare skifte bakdekkene og ikke alle fire sånn som de fleste systemer Edit: fleste systemer som feks Haldex og systemer med 50/50 kraft fordeling Endret 6 Desember, 2014 av CooperWorks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EivindE91 3 Skrevet 6 Desember, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 Dette er også en E91, og hvis girkassa har blitt utsatt for mer slitasje pga. dekk, så vil jeg ta en flush av kassa iløpet av våren, samt fire nye sommerhjul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndréE90 57 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 Slik dim er ikke noe problem. BMW ville ikke ha levert fra seg slik dim fra fabrikk hvis det ville medføre problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 Slik dim er ikke noe problem. BMW ville ikke ha levert fra seg slik dim fra fabrikk hvis det ville medføre problemer. Problemet her er at forrige eier har kjørt med utslitte bakdekk og nye framdekk, det er normalt sett noe som ikke er bra for biler med trekk på alle 4 hjulene, og på det meste av biler med 4hjustrekk ville det blitt anbefalt å skifte alle 4 dekk når de er utslitt, ikke bare framdekkene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 Jeg jobber på BMW verksted, og veldig mange x-drive modeller er veldig følsom på forskjellig mønster foran/bak. Toleransen er vel ca 1,5mm mener jeg på før de kan begynne å lage krøll.. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndréE90 57 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 Problemet her er at forrige eier har kjørt med utslitte bakdekk og nye framdekk, det er normalt sett noe som ikke er bra for biler med trekk på alle 4 hjulene, og på det meste av biler med 4hjustrekk ville det blitt anbefalt å skifte alle 4 dekk når de er utslitt, ikke bare framdekkene. Det har jeg ikke sagt noe om. Tidligere eier burde ha byttet bakdekkene også når han først byttet fordekkene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 Toleransen er vel generelt 1.5-2% avvik på dekkene forran og bak i slitasje. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EivindE91 3 Skrevet 6 Desember, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 (endret) tr86 hvordan ville denne "krøllen" utarte seg? på Dekkalkulatoren.no oppgir de en forskjell i omkrets på 0.24% i avvik mellom 225/40-18 og 255/35-18, eller 0,47cm. Dette er hva Wikipedia skriver om Torsendiffen. "Tillater fartsforskjeller mellom hjulpar og/eller akselpar og fordeler kraften mekanisk, kontinuerlig og trinnløst mellom hjul/akselpar avhengig av veigrep innenfor et gitt intervall (f.eks. 30/70–70/30). Mekaniske løsninger tradisjonelt mindre sårbare og mer driftssikre enn elektroniske." Endret 6 Desember, 2014 av Tuscani Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndréE90 57 Skrevet 6 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 6 Desember, 2014 tr86 hvordan ville denne "krøllen" utarte seg? på Dekkalkulatoren.no oppgir de en forskjell i omkrets på 0.24% i avvik mellom 225/40-18 og 255/35-18, eller 0,47cm. Dette er hva Wikipedia skriver om Torsendiffen. "Tillater fartsforskjeller mellom hjulpar og/eller akselpar og fordeler kraften mekanisk, kontinuerlig og trinnløst mellom hjul/akselpar avhengig av veigrep innenfor et gitt intervall (f.eks. 30/70–70/30). Mekaniske løsninger tradisjonelt mindre sårbare og mer driftssikre enn elektroniske." Torsendiff har ikke en 320d xDrive. Den har åpne differensialer foran og bak. Den bruker bremsene for å fordele kreftene mellom hjulene på samme aksel. Og med så lite avvik er ikke noe problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 7 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2014 Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk. Det har jeg ikke sagt noe om. Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 7 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2014 Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk. Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt Der var svaret. Selv om det er viktig å presisere "kan" resultere i verlstedbesøk. Øvrig forklaring er Forøvrig riktig om systemet. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndréE90 57 Skrevet 7 Desember, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2014 Det er vel strengt tatt denne multidisc-clutchen (xdrive?) som sitter bakpå/inni girkassen som sender kraft til for og bakhjulene som kan lage krøll ved å kjøre med for stort avvik mellom foran og bak. Med krøll menes det vel at bilen plutselig kan konvertere til fwd eller i værste fall føre til full stans og et noe dyrt verkstedbesøk. Det var vel hele poenget mitt, du svarte på et spørsmål som aldri ble stilt Er bare blitt vant til at det er mange som spør om det går an å ha xDrive med forskjellig bredde på for og bakdekk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EivindE91 3 Skrevet 7 Desember, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Desember, 2014 Får ta meg en telefon til servicepartneren til bmw. Forhandleren her oppe er alt for fersk til og svare på dette. Som jeg og Trogha har diskutert, blir det girkasse flush om ikke lenge, da vil jeg få svar på tilstanden til kassa. Også må jeg vurdere 4 nye sommerhjul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T B 0 Skrevet 7 Juli, 2020 Rapporter Share Skrevet 7 Juli, 2020 Når originalt på en 530 xdrive er 225x55x17 er der da noe problem og bruke 255x35x20 på alle hjulene, fordi om det blir litt større omkrets Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 8 Juli, 2020 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2020 20 timer siden, T B skrev: Når originalt på en 530 xdrive er 225x55x17 er der da noe problem og bruke 255x35x20 på alle hjulene, fordi om det blir litt større omkrets Det skal fungere helt fint, sålenge du har samme rulleomkrets foran og bak. BMW krever at dekk på xdrive skal være stjernemerket for å opprettholde garanti. Du må også passe på at det er dekk fra samme fabrikat på begge akslingene. Mangen av de seriøse som leverer dekk til BMW (og andre med samme krav) pleier å måle rulleomkretsen på dekkene før montering. Du merker fort hvis du har feil rulleomrets mellom foran og bak, da fordelingskassen ikke liker dette, å begynner å rykke i lave hastigheter. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bige 4 Skrevet 8 Juli, 2020 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2020 hei Har selv en E cup (2019) der det er en bredde foran og en bak og da blir det ca 10% i annen rulle omkrets . Som BOS sa er det levert standard er det helt sikkert ok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T B 0 Skrevet 9 Juli, 2020 Rapporter Share Skrevet 9 Juli, 2020 8.7.2020 - 8.18, Tommy skrev: Det skal fungere helt fint, sålenge du har samme rulleomkrets foran og bak. BMW krever at dekk på xdrive skal være stjernemerket for å opprettholde garanti. Du må også passe på at det er dekk fra samme fabrikat på begge akslingene. Mangen av de seriøse som leverer dekk til BMW (og andre med samme krav) pleier å måle rulleomkretsen på dekkene før montering. Du merker fort hvis du har feil rulleomrets mellom foran og bak, da fordelingskassen ikke liker dette, å begynner å rykke i lave hastigheter. Takk, det er falken på alle fire, om det er stjerner vet jeg ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 9 Juli, 2020 Rapporter Share Skrevet 9 Juli, 2020 2 timer siden, T B skrev: Takk, det er falken på alle fire, om det er stjerner vet jeg ikke. https://www.klikk.no/motor/dette-ma-du-vite-for-du-kjoper-nye-dekk-4438536 Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.