Gå til innhold

Hydraulisk hjulrampe


griffenfeldt

Recommended Posts

griffenfeldt

Har funnet denne på en svensk side: http://m.verktygsboden.se/hjulramper/hydrauliska-hjulramper-1500-kg

Og lurer på om dere vet om noe slikt eller tilsvarende i Norge?

Jeg vet at jeg muligens burdte heller kjøpt en sakseløfter, men jeg skrur ikke på bil, ergo så blir den muligens for dyr til kun å bli brukt til bilpleie.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Den på Biltema tåler bare 900kg. Ergo så tør jeg ikke å bruke den.

Jeg er bare på utkikk etter noe som løfter bilen til grei arbeidshøyde for ryggens del.

4-søyler tar for stor plass på sidene.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok pr stk biltema sine er oppgitt til.

Jeg setter mye på at det er samme greia og produsert i kina på samme fabrikk.

Hadde uansett ikke satt beina under noen av dem uten sikkerhets bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Biltema sin står det skal brukes i kombinasjon med bukker, selv om den har mekanisk sikring.

Kjøpte en slik fra biltema. Den jeg kjøpte var defekt, så den ble levert tilbake. Må si at jeg syns den var temmelig tung og upraktisk. En stor jekk gjør samme nytten, men tar mye mindre plass og er lettere å drasse rundt en to store tunge ramper som henger sammen med hydraulikk slanger.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

De er tunge å dra på ja.

Kikket litt på en racing ramp som tar hele bilen opp i høyden, men til 19000,- så lager jeg heller min egen av Xps plater og xfiner til 10% av prisen.

Det begynner å helle litt mot sakseløfter, men jeg føler det er litt mye penger ( mulig jeg leier ut garasjen på timebasis til svigerbror når den ikke er i bruk )

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem ser ikke så dårlige ut de rampene. Har har vurdert de rampene fra Verktygsboden, spørs om det ikke blir tur til Borås til våren. B)

Dem løfter bilen høyt, 40cm under hjulene er mye mere enn noen jekk løfter.

Tror dem er fine, de er utstyrt med låsearm som skal felles ned når man har løfta bilen. -Trenger ikke extra bukker.

Slangene mellom pumpa og rampene utstyres lett med hurtigkobling fra eks Tess, da kan de separeres og lagres separat.

Selvsagt så er saxeløfter å foretrekke, men prisen er jo fort 5-gangen iforhold til de rampene, og aller helst så må man felle ned en sånn saxeløfter i gulvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Dem ser ikke så dårlige ut de rampene. Har har vurdert de rampene fra Verktygsboden, spørs om det ikke blir tur til Borås til våren. B)

Dem løfter bilen høyt, 40cm under hjulene er mye mere enn noen jekk løfter.

Tror dem er fine, de er utstyrt med låsearm som skal felles ned når man har løfta bilen. -Trenger ikke extra bukker.

Slangene mellom pumpa og rampene utstyres lett med hurtigkobling fra eks Tess, da kan de separeres og lagres separat.

Selvsagt så er saxeløfter å foretrekke, men prisen er jo fort 5-gangen iforhold til de rampene, og aller helst så må man felle ned en sånn saxeløfter i gulvet...

Bortsett fra at rampene troligvis er billig kinamikk siden prisen er så lav..

De jeg kjøpte på biltema var hvertfall ikke spesielt solide, så jeg hadde aldri tatt sjansen på å krype under en bil uten bukker som sikring.

Men de fungerer sikkert til detailing, når du ikke må under bilen.

Når det gjelder løftehøyde og det du sier om at ingen annen jekk løfter like mye som 40cm under hjulene påstår jeg at du tar feil.

Jeg har denne jekken: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasje-verkstedjekk-2-tonn-15843/

Den løfter 80cm, noe som tilsvarer ca 50 cm under hjulene, litt avhengig av biltype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har vel strengt tatt ikke høyden på hjula så mye å si heller? Er vel stort sett karrosseriet som skal jobbes på, og det klarer man fint å jekke opp 40cm med en medium garasjejekk.

Har Saab Tech2 og Eberspächer diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at rampene troligvis er billig kinamikk siden prisen er så lav..

De jeg kjøpte på biltema var hvertfall ikke spesielt solide, så jeg hadde aldri tatt sjansen på å krype under en bil uten bukker som sikring.

Men de fungerer sikkert til detailing, når du ikke må under bilen.

Når det gjelder løftehøyde og det du sier om at ingen annen jekk løfter like mye som 40cm under hjulene påstår jeg at du tar feil.

Jeg har denne jekken: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasje-verkstedjekk-2-tonn-15843/

Den løfter 80cm, noe som tilsvarer ca 50 cm under hjulene, litt avhengig av biltype.

Selv om Biltema og andre produkter er like å se på, så kan jo den ene eller andre være bedre/kopi, etc.

Jeg mener at alt Biltema har er ræl. B)

Den låsearmen som skal felles ned og kortslutte stemplet vil jeg tro er designet kraftig nok til å sikre kollaps. Må anta at sannsynligheten for at to ramper svikter samtidig som ganske liten.

Men, er man redd så hjelper jo ikke annet enn å ikke legge seg under bil. ;)

Hvordan blir stabiliteten på den flotte Biltema-jekken på full høyde tro? Jekke en side av bilen opp på jekkfestet 80cm har ikke den godt at å stå med for lenge heller.

Fordel med sånne ramper er at de kan brukes til mere enn kun bilpolering, er flyttbare slik at de kan lagres vekk for alle oss som ikke bygger ny garasje og kan felle ned en saxeløfter i gulvet.

Også har vel strengt tatt ikke høyden på hjula så mye å si heller? Er vel stort sett karrosseriet som skal jobbes på, og det klarer man fint å jekke opp 40cm med en medium garasjejekk.

Ja, kjøre-ramper løfter jo også karrosseriet en del slik at det blir enklere å komme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Pleier å jekke opp midt på travers eller liknende jeg da, for å fordele belastningen litt og gjøre løftingen mer stabil. Løfter da front eller bak av bilen.

men bruker alltid noen solide bukker hvis jeg skal under bilen. Tar ingen sjanser med slike ting.

I og med at jeg har hatt et sett med slike ramper, som ikke fungerte, kan jeg Hvertfall uttale meg om hvordan de er i bruk. For de veier en hel del, er lite mobile og kan ikke akkurat bare stues vekk da de tar mye plass. I tillegg løfter de bare foran eller bak, så det er ikke alle biler som kan løftes til full høyde uten at fanger foran eller Eksos bak tar nedi og bøyes.

Men for all del, hvis man har behov for å løfte bilen høyt, og synes den løsningen er bedre en å ha en permanent løfterampe liggende på gulvet, så er ikke løsningen helt på jordet.

Problemet med løse kjøreramper man kjører opp på er stabiliteten. Har sett slike i bruk på feil måte. Da ble rampene skutt ut ca ti meter foran bilen som prøvde å kjøre opp på de. Dette var da sånne løse 30cm høye ramper som bla biltema selger billig.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å jekke på travers om man har en slik som tåler mye, men vil anta at jekker du 80cm høyt på traversen så skal enten bilen stå 100% i vater og det være vindstille rundt deg for at den ikke skal tippe sideveis på jekken....... B)

For meg som ikke har stor garasje og dermed vil plages stort med at en løfterampe/saxeløfter skal ligge midt i garasjen på gulvet, så er slike ramper fra Verktygsboden aktuelt.

Selvsagt, har klart meg i alle år uten/kun med garasjejekk og jekkebukker, men ser likevel noen fordeler.

Også dette at skulle man skru litt på bilen fra undersiden, så er ikke sånne saxeløftere akkurat enkle å krype rundt inni heller ;) .

Skal det bli noen sånn hjulrampe, så er den den store fra Verktygsboden som er aktuell for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Aldri hatt noe problem med at bilen er nære ved å tippe når den Jekkes høyt opp. Men jeg har som regel lave og brede biler. Når begge hjulene foran eller bak støtter bilen blir det ganske stabilt.

hvis man jekker fra siden derimot er nok bilen faretruende nære å tippe når den er løftet 80cm.

jekken i seg selv er tung og stabil.

men som sagt er ikke sånne ramper så dumt, men da må de ha hurtigkoblinger til kobling av hydraulikkslangene, de må ha hjul så de kan flyttes da hver rampe nok veier ca 30-40 kg og man må ha god plass til å stue vekk spetakkelet, de er mye større og uhåndterbare enn bildene gir inntrykk av.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Har funnet et produkt som jeg synes virker interessant, men er usikker på firmaet som selger disse. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=32748178&ref=favorites&folderId=446118&searchclickthrough=true

Er det noen som har erfaring med denne løfteren evt andre produkter fra Impx?

Har sendt mail via Finn og forsøkt å ringe nr uten hell. Ikke virker nettsiden heller.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Ikke noe erfaring fra impx eller produktene de har, men så dette på nett:

http://www.proff.no/roller/impx-as/åmot/motorsykler-mopeder-og-scootere/Z0I4JELT/

Takk.

Da tar jeg pengene mine og handler et annet sted.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei.

Jeg kjøpte Pela - rampene(de fra Verktygboden) for noen år siden. Er godt fornøyd.

OBS: Disse kommer(eller kom i alle fall) i to utgaver; Én med kapasitet 900kg, totalt( for mindre, eldre biler) og en med kapasitet 1500kg.

Jeg har den største, og vil neppe anbefale den minste.

Positive erfaringer:

Disse rampene er lette å operere og temmelig solide. Man trenger ikke støttebukker i tillegg. Når rampene er låst, kan de ikke, under noen omstendigheter kollapse. De er altså trygge å krype under.

Med førti centimeter løftehøyde(pluss høyden av bilens "halve" hjul) oppnås bra arbeidsrom under bilen, sammenlignet med for eksempel "vanlige kjøreramper".

Om man vil, kan man sette en støttebukk under bilen på én side, og senke den éne rampa, for eksempel om man skal gjøre arbeid med bremsedeler el.l. på ene sida.

Det er altså mulig å kjøre hver rampe uanhengig av den andre, om man ønsker.

Når man har låst rampene med låseklakkene/sikringene, kan man også fjerne hydraulikkslangene og pumpa, om man ønsker(f.eks av plassbehov).

Det er mulig å bruke disse i kombinasjon med garasjejekk og støttebukker, blant annet i følgende scenario: Man løfter fronten på en bakhjulsdrevet bil med disse rampene først. Så løftes bakparten etterpå, med garasjejekken, og støttebukker settes under bakakslingen.

Kunne noe ved rampene vært bedre?:

Tja... Noen nevnte over her at disse blir tunge å drasse rundt på. Og, JA, helt klart. Dette er ikke det første hjelpemiddelet du kaster i bilen, når kompisen din ringer og ber om hjelp etter en motorstopp langs landeveien.

Rampene må ses på som et rimelig hjelpmiddel som kan gi litt greiere skruforhold i garasjen til en motorentusiast(som ikke har råd og/eller plass til løftebukk).

De kan også tas med om man skal å sjekke ut et veteranbilprosjekt et sted, men de veier litt, så de passer best som flyttbare innretninger innenfor hobbyverkstedets fire vegger.

Generell byggekvalitet på rampene og hydraulikksystemet er bra. Skulle uhellet være ute, selger Verktygboden også reserveslanger etc til disse rampene.

Da jeg har eid en bil ei stund som "delt på to" var nær opp til rampenes kapasitet, kappet jeg av fremre hjulstopper på hver rampe og sveiste på ny, sterkere hjulstopper, med bedre forankringpunkt for sveisen, i tillegg. Jeg la nemlig merke til at "den tunge" bilen hadde deformert/ bøyd de originale fremre hjulstopperne litt.

Disse hjulstopperne er eneste del på hver rampe som, i alle fall om man skal bruke rampene til "på grensa - bil", kunne vært litt kraftigere.

Ellers er altså rampene meget bra laga.

Tips ved bruk:

Godt poeng det Lars fra Verktygboden sier i filmsnutten på nettet:

For sikker påkjøring, bør underlaget være plant, for eksempel betonggulv. Heller ikke dumt med ei gummiremse/ gamal gulvmatta til bil, under rampene, for å hindre at de kan skli.

Det er også mulig å skru rampene til forankring i gulvet, om man skal bruke dem veldig ofte, på samme sted.

Men så lenge man kjører rolig opp på rampene, er skruing unødvendig.

Konklusjon:

Til mitt bruk er disse helt topp(mens jeg venter på å kanskje få råd/ sjans til å bygge fasciliteter til løftebukk ei gang.

Generell god byggekvalitet, som gir ei trygg og "romslig" arbeidsplatform med tanke på gjeldende forutsetninger.

Jeg kjøpte mine fra Gasolin, men tror de bare tok inn et parti(som forsvant fort).

Håper dette hjalp de som går å lurer på å handle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...