Gå til innhold

Hvorfor maskinpolering?


chrino

Recommended Posts

En liten brannfakkel her nå, kanskje? Jeg lurer rett og slett på hvorfor maskinpolere hvis lakken er stort sett fin, annet enn at det er mindre slitsomt enn for hånd. Blir det blankere hvis lakkene allerede er fin? Jeg har forsøkt å finne noe info om dette, men finner bare at folket mener det blir blankere - blir det det?

Skjønner jo at hvis man skal korrigere skikkelig, så må man nesten ha maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er som du sier at man slipper å bli sliten i armen rett og slett. Hvis bilen ikke har mye å korrigere bruker man fint poleringsmiddel som vil bare gi litt glans uten å fjerne noe særlig med lakk. blankere blir det uansett om det har gått en stund fordi klarlakken vil oksidere med vær og vind. Hvor mye blankere er forskjellig i hvert tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utgangspunktet i en trebåt

Du skal slipe bort lakk for å legge på nytt..

Du har som regel to alternativer,

1. Du kan gjøre det for hånd

2. Du kan gjøre det med maskin.

Hva velger du i forhold til tidsbruk og resultat?

Ved polering, altså for å heve glansen så er det rett og slett bedre å bruke maskin fordi det blir jevnere og det går en hel del raskere enn for hånd. Og du slipper vondt i armen :)

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hånd får du opp glansen men der stopper det, med maskin får du fjernet store eller små riper som igjen gir et helt annet resultat i sollys. I tillegg er det langt mer behagelig og enklere med maskin, hva men prioriterer er opp til enhver, men vaskeriper får du etterhvert uansett, og skal du ha de bort må du frem med maskin. Når du har prøvd og sett forskjellen selv skjønner du poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å få fjernet mye vaskeriper og dypere riper om du bruker feks. S3 Gold og en gul uber pad for hånd. Dog blir resultatet bedre med maskin da den polerer mye gjevnere enn du klarer for hånd, og det tar myyye kortere tid.

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å få fjernet mye vaskeriper og dypere riper om du bruker feks. S3 Gold og en gul uber pad for hånd.

Ikke noe problem? :P

Det er klart at hvis man setter av et par uker og går ut ifra at man ikke har bruk for armer og rygg på en stund,så er det selvfølgelig ikke noe problem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point taken. Jeg har relativt ny lakk så trenger vel da noe som bare korrigerer bittelitt, og som samtidig gir en fin glans? Ser f.eks. Menzerna operer med denne skalaen. Det laveste jeg finner er SF4000 som har slipegrad 4/10 og glans 10/10. Finnes det noe produkt som har 1/10 slipegrad og 10/10 glans? Er vel bare å kjøre flere pass hvis jeg sliter med å fjerne noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem? :P

Det er klart at hvis man setter av et par uker og går ut ifra at man ikke har bruk for armer og rygg på en stund,så er det selvfølgelig ikke noe problem :D

Du skrev at man ikke får fjernet riper for hånd, det er jeg ikke enig i. Jeg bruker ofte pads og grov polish for hånd på rds. Mildere enn med maskin og våtslip. Kanskje 1-3 ganger pr. bil :) funker fint og god kontroll, legge på press og gni til krampen tar en.

https://m.youtube.com/watch?v=LHmf2GaCF6U

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg sparer meg for maskin om lakken er strøken, da blir det kjemisk lakkrens for hånd med voks. :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Alltid maskin her i huset. Håndgnukking er slitsomt

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point taken. Jeg har relativt ny lakk så trenger vel da noe som bare korrigerer bittelitt, og som samtidig gir en fin glans? Ser f.eks. Menzerna operer med denne skalaen. Det laveste jeg finner er SF4000 som har slipegrad 4/10 og glans 10/10. Finnes det noe produkt som har 1/10 slipegrad og 10/10 glans? Er vel bare å kjøre flere pass hvis jeg sliter med å fjerne noe?

Fg4000 er veldig god polish til å få opp glansen, og den korrigerer lite. Fg2500 er og super om du har litt vaskestriper + den avslutter med fin glans. Selv om en har relativt ny lakk så kan det vere masse ugang der og..sånt ser mann når arbeidslampene lyser opp lakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

En liten brannfakkel her nå, kanskje? Jeg lurer rett og slett på hvorfor maskinpolere hvis lakken er stort sett fin, annet enn at det er mindre slitsomt enn for hånd. Blir det blankere hvis lakkene allerede er fin?

Brannfakkelen er vel egentlig hva en definerer som "fin". :)

At lakken er fin for noen, er langt i fra fin for andre.

Maskinpolering får frem en jevn blank finish, der klarlakken slipper gjennom fargen under. For hånd er det, i tillegg til tidkrevende, svært vanskelig å få like bra.

Så selv lakken på splitter ny bil, som ofte betegnes "strøken" av folk uten polish-diagnose, vil få et løft med mild maskinpolering.

Et eksempel på hva en kan oppnå med noen timers maskinpolering, for å hente maks glans:

IMG_5287.jpg

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at man ikke får fjernet riper for hånd, det er jeg ikke enig i. Jeg bruker ofte pads og grov polish for hånd på rds. Mildere enn med maskin og våtslip. Kanskje 1-3 ganger pr. bil :) funker fint og god kontroll, legge på press og gni til krampen tar en.

https://m.youtube.com/watch?v=LHmf2GaCF6U

Vi har da alle fjernet riper for hånd under dørhåndtak o.l, men når man snakker om å gjøre det på en hel bil blir arbeidsmengden så latterlig stor at det er like greit å avskrive det først som sist. Gikk bare ut ifra at alle skjønte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da alle fjernet riper for hånd under dørhåndtak o.l, men når man snakker om å gjøre det på en hel bil blir arbeidsmengden så latterlig stor at det er like greit å avskrive det først som sist. Gikk bare ut ifra at alle skjønte det :)

Skjønner det, men du sa så bastant at "skal du ha de bort må du frem med maskin".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...