Gå til innhold

Delskinn - Vask og Vedlikehold.


sansb94

Recommended Posts

Hei :-)

Disse er da m-sport setene som jeg har i min bmw e90 2006 mod.

Er det noen som har erfaring ved vasking og vedlikehold av delskinn?

Som dere ser på bildet er stoff-delen ganske skitten og støtteputen på venstre siden(førersiden) ganske slitt.

Har lyst å fikse slitasjen på støtteputen, hvordan får jeg fikset dette?

Så til spørsmålene mine:

- Hvilke produkter skal jeg bruke?

- Fremgangsmåte

Er ganske ny innen bilpleie!

Håper på gode svar :)

post-9280-0-17994000-1417611702_thumb.jp

post-9280-0-33011200-1417611703_thumb.jp

Endret av sansb94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax sin Leather Care kit er det mange som liker. Men er det slitt, so må du kanskje farge det området på nytt.

På stoffdelen er nok rensemaskin greit å bruke. Eg bruker Green Clean der. Det er ein APC. (All Purpose Cleaner)

Den blandes ut med vann.

Eg rekner ikkje med at du har rensemaskin. Har du kanskje muligheit for å låne eller leige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som antydet over: behandle stoff og skinn hver for seg. Swissvax sin skinnserie er fantastisk.

Til stoff (apc) foretrekker jeg Gtechniq w2 eller scholl spam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Er det skinn-skinn eller plast-skinn? Jeg husker at "skinnet" i delskinnsinteriøret i hgnubels 850 var plastskinn/skai/vinyl (og at han var lite fornøyd med at jeg påpekte det); så om det er samme opplegg i beemeren kan du fint bruke en APC på hele setet.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissvax sin Leather Care kit er det mange som liker. Men er det slitt, so må du kanskje farge det området på nytt.

På stoffdelen er nok rensemaskin greit å bruke. Eg bruker Green Clean der. Det er ein APC. (All Purpose Cleaner)

Den blandes ut med vann.

Eg rekner ikkje med at du har rensemaskin. Har du kanskje muligheit for å låne eller leige?

Når du sier "rensemaskin", hva mener du da? Hehe, beklager min dårlige erfaring..

Er det skinn-skinn eller plast-skinn? Jeg husker at "skinnet" i delskinnsinteriøret i hgnubels 850 var plastskinn/skai/vinyl (og at han var lite fornøyd med at jeg påpekte det); så om det er samme opplegg i beemeren kan du fint bruke en APC på hele setet.

Hvordan finner jeg det ut? Står det noe om det under setet eller er det noe jeg bare må føle meg frem til? Disse sto i bilen når jeg kjøpte bilen, brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg det ut? Står det noe om det under setet eller er det noe jeg bare må føle meg frem til? Disse sto i bilen når jeg kjøpte bilen, brukt.

En merkeforhandler bør kunne svare på dette, men ikke sikkert de har fått spørsmålet før.. legger du ut bilde her kan det hende andre med samme type seter vet?

Edit: Så du hadde bilde nå..

Noe som kan hjelpe litt er hvis du klarer å kjenne på eller se baksiden av skinnet noe sted, f.eks. under stolen. Men for å være ekstra vanskelig er det vel ikke helt uvanlig med skinn på steder som er mer utsatr for slitasje, sånn at kanskje sitteflaten er skinn mens sidene er syntetisk.

Selv "helskinn" kan ha syntetisk på sidene og bak seteryggen, akkurat som skinnmøbler i stuen.

Jeg husker at "skinnet" i delskinnsinteriøret i hgnubels 850 var plastskinn/skai/vinyl (og at han var lite fornøyd med at jeg påpekte det)

Jeg tror fremdeles det må ha vært noe skinn på sitteputen, men seteryggen var det jo hull på så trådene syntes.. og klart jeg er lite fornøyd! :) Veier opp for det nå med ekte skinn helt rundt setene :D Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier "rensemaskin", hva mener du da? Hehe, beklager min dårlige erfaring..

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=15_84&products_id=519

Det er rensemaskin, spruter inn vann, å suger det ut igjen. Har du våt støvsuger får du nok tatt masse med sprayflaske og børste for så å støvsuge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv del-skinn i min '11 Octavia og tenkte jeg skulle gi den en shine. Ser flere nevner Swissvax, og tviler ikke på at det er bra. Rasket med meg Chemical Guys Leather Lover Sample Kit 120ml herfra, og regner med at det holder noen runder til del-skinn :)

Er selv usikker på om det er "ekte skinn" jeg har på sitte-området, burde vel funnet ut det. :huh: Noen som evnt. vet?


Ang. fremgangsmåte så er masse S&S på dette, anbefaler en titt på de. Er vel gjerne å påføre med MF, børste det "inn", for så å buffe av med en ren MF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Bomullsklut, ikke MF.

Dog, jeg har brukt MF på skinn uten å skjønne hvorfor det skal være et problem, men man merker jo at MF'en biter seg mer fast enn bomullskluter gjør...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullsklut, ikke MF.

Dog, jeg har brukt MF på skinn uten å skjønne hvorfor det skal være et problem, men man merker jo at MF'en biter seg mer fast enn bomullskluter gjør...

Enkelte MF-kluter har en såpass kraftig "gripeevne" at de kan forårsake småriper og/eller matte ned overflaten på skinnet. Er nok ikke alle MF-kluter som er slik, men greit å styre unna som et "føre var"-tiltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...