Marius Engel

H4 xenon kit. Funker det?

90 innlegg i emnet

Jeg har en nissan Leaf Acenta 2014 mod.

Jeg er ikke fornøyd med langlysene på bilen, med osram nightbreaker 55w H4pærer.

Ser det selges plug and play xenon kit til H4. Noen støtter canbus pæreovervåkning, noen gjør det ikke. Kommer i 35w (og 55w?) utgaver.

Gir 35w bi-xenon mye bedre lys enn osram nightbreaker 55w halogen?

Er dette noe som kan funke på min bil? Trenger jeg med eller ute støtte for Canbus?

Legger ved en link til ett produkt jeg har funnet:

Til H4, støtter canbus, 35w, bilde-xenon:

http://www.dioder.no/nettbutikk/biler/lykter-og-paerer/xenon/dioderno-hid/HID-super-canbus-35w

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ikke ha sånt kit. Reflektorene til Nissan er helt forjævlige når det gjelder strølys, selv med OEM-spec halogenpærer. Med xenonkits som er 3 ganger sterkere skaper du 3 ganger så mye strølys og blender ikke bare møtende trafikk, men også deg selv.

En annen ting er at dette er et billig drittsett fra Kina med ulidelig treige ballaster som bruker lang tid på å varme opp pæren, så det første minuttet eller så etter at du starter å kjøre, har du omtrent ikke lys i det hele tatt. Og det er ulovlig.

Installer heller et lysforsterkerledningsnett som tar strøm direkte fra batteriet. Dette vil gi bedre lys siden du mest sannsynlig mister 2-3V på mellom bryter og pære, alternativt få ettermontert OEM LED-lys hos Nissan (dog vil dette sannsynligvis koste en formue).

Et annet alternativ er å retrofitte et par bi-xenon-projektorer i halogenlyktene dine og kjøpe et par skikkelige pærer og ballaster. Fremdeles ulovlig, men du får i det minste riktig lysbilde og bedre lys der du trenger det - fremover (og ikke bare rett foran bilen).

Om du går for det siste alternativet er det greit å ha et sett ekstra hovedlykter liggende til EU-kontroll.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Bilen min overvåker lyspærene, om de er gåen eller ikke. Ett slikt ledningssett du snakker om, vil ikke det gjøre at bilen feiltolker statusen til lyspærene?

Leaf tekna har led nærlys, halogen langlys.

Det er langlysene som er problemet, ikke nærlysene.

Synes langlysene lyser alt for langt opp, og det lyset som treffer veien er for svakt.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Bilen min overvåker lyspærene, om de er gåen eller ikke. Ett slikt ledningssett du snakker om, vil ikke det gjøre at bilen feiltolker statusen til lyspærene?

Leaf tekna har led nærlys, halogen langlys.

Det er langlysene som er problemet, ikke nærlysene.

Synes langlysene lyser alt for langt opp, og det lyset som treffer veien er for svakt.

Hvis bilen har canbus må du ha en canbus error canceller i tillegg.

Dog, hvis de lyser for høyt er det vel bare å justere dem litt ned?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen har canbus må du ha en canbus error canceller i tillegg.

Dog, hvis de lyser for høyt er det vel bare å justere dem litt ned?

Jeg kan justere de ned ja, med hjulet ved siden av rattet, men da lyser nærlysene alt for lavt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan justere de ned ja, med hjulet ved siden av rattet, men da lyser nærlysene alt for lavt

Har ikke du rimelig ny bil? dra til forhandler og be de justere de ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke du rimelig ny bil? dra til forhandler og be de justere de ?

Kan de justere laglysene i H4, uten å justere nærlysene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det begynner så smått å høres ut som at pærene ikke sitter skikkelig i pæresokkelen... men hvis det er på begge sider er det jo besynderlig. Hvis du har sjans, stikk innom Nissansjappen og si at du ikke er fornøyd med lysene og at du ikke får justert dem slik du ønsker, og spør om de kan justere dem for deg.

Som en bi-tanke synes jeg det er helt kosmos at folk kjøper bil i 2014 med halogenlys når det finnes løsninger som er bedre på alle måter... men det er nå en annen sak. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som en bi-tanke synes jeg det er helt kosmos at folk kjøper bil i 2014 med halogenlys når det finnes løsninger som er bedre på alle måter... men det er nå en annen sak. :)

Finnes mange "kosmos" i verden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo prøve Philips sine X-treme Vision av nye typen som gir 130% mer lys. Har selv prøvd forrige generasjon av de og de fungerte veldig bra, de ga også bedre lys enn det billige Kina xenon kittet jeg hadde før de hvor den ene balasten sluttet å fungere etter 1 måned :P

De er testet mot Osram night breaker og Philips vant med god margin da, i tillegg så varer de mye lengre enn Osram er min erfaring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste klager på Nissan Leaf sine langlys. Såklart jeg ville valgt xenon hvos det var mulig, men det er det ikke på Leafen, som er den elbilen som passer mitt behov best, til den prisen.

Jeg er 100% sikker på at pærene sitter bra.

Spenningsfall er på ca 1V om jeg ikke husker feil da jeg målte.

Men er det mulig å få forhandler til å justere ned langlysene, uten å justere ned nærlysene?

Phillips sine X-treme pærer, hvir får man de billigst? Nightbreaker var ikke akkurat billig på clas ohlson.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo prøve Philips sine X-treme Vision av nye typen som gir 130% mer lys. Har selv prøvd forrige generasjon av de og de fungerte veldig bra, de ga også bedre lys enn det billige Kina xenon kittet jeg hadde før de hvor den ene balasten sluttet å fungere etter 1 måned :P

De er testet mot Osram night breaker og Philips vant med god margin da, i tillegg så varer de mye lengre enn Osram er min erfaring.

Kan bare skyte inn at Philips XV 130+ er ratet med 1500-ish lumen, dvs det samme som vanlige halogenpærer... Så skulle de gitt 130% mer lys hadde de hatt lysstyrke tilsvarende xenon, og det har de absolutt ikke. :)

Det er sant det du sier - Osram sine Nightbreakerpærer er gode, men dør dessverre etter altfor kort tid. Philips sine varer lenger.

Begge modellene er premium-pærene til de respektive produsentene og er priset deretter. Jeg har pleid å kjøpe Osram NBU halogen hos en Osram-godkjent selger på eBay, og alle pærene jeg har fått derfra har vært ekte. Jeg vet ikke om han selger Philips også, men det kan man jo finne ut...

...nei, det gjorde han ikke.

Her er link til eBay-butikken hans: http://stores.ebay.co.uk/ACEparts-Performance-Lighting

Han har gode priser på Osrampærer, sender fra UK og har god feedback score. Frakt tar ca en uke vanligvis, sikkert mer nå når det nærmer seg jul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

100% versjonen fikk i iallefall mye bedre resultat enn de andre, så da er nok 130 versjonen enda litt bedre :)

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-lysparer-for-bil/

Hvor mange lumen det er er jo viktig, men vel så viktig er nok også hvordan pæra får lyset på veien, og er nok her de henter 130% "mer" lys fra, altså at det lyser lengre pga bedre glass som får lyset dit det skal og ikke fordi de lyser så mye sterkere. Virker som hovedforskjellen på billig og dyre pærer ligger mye der.

Min erfaring er at billige kina xenon kit ikke er noe bedre enn gode halogen pærer på faktisk lys på veien. Men at skikkelig xenonkit med ordentlige pærer fra feks Philips osv. er i en helt annen liga igjen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder billige kits er det som regel ballastene som er problemet, ikke pærene. Jeg kjøper gjerne billige Kinapærer (og kaster halvparten fordi de er skakke) og fyrer dem med skikkelige ballaster, og det fungerer alldeles utmerket. Problemet med pærene er at de bruker veldig lite salt i brennkammeret, så levetiden er relativt mye kortere enn merkepærer.

Blesk (koreansk), CNlight (Kinesisk) og Morimoto (The Retrofit Source, tidligere rebranded CNlight-pærer, nå egen produksjon i USA) har gode og relativt billige pærer. Problemet er jo å finne "ekte" CNlight-pærer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LED bar ser ut til å lyse ganske bra: http://www.ekstralys.no/products/20srseries

Ikke lovlig det heller, men når det er snakk om fjernlys, så slår man jo de av med nærliggende trafikk. Og egen bryter slik at man kan slå av lysene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde heller gått for en Baja Designs LED-bar. Bedre lys enn Rigid sine og bedre byggekvalitet. Noe høyere prisklasse også, men...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hva du monterer får du ikke noe bra lys av dine h4 pærer. Xenon i h4 anbefales ikke da du egentlig bare sprer lyset og ikke fløtter det så mye mere fram. Hva led ledbjelke denne synes ikke så godt heller som 1000metringer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en såpass ny bil hadde jeg undersøkt mulighetene for å få ettermontert originale LEDlys med halogenlanglys. Siden bilen har LED-opsjon fra fabrikk og dermed er typegodkjent med den type belysning er det fysisk mulig å få det gjort og beholde godkjenning og garantier (gitt at det gjøres hos merkeverksted). Jeg er ikke kjent med at LED trenger sensorer på akslinger heller slik xenon gjør, og såvidt jeg har fått med meg er hele LED-assemblyen og LED-driveren integrert i lykten og skal således være en enkel operasjon.

I praksis (dvs hos forhandler) er dette sikkert helt umulig å få til siden bilen ikke ble levert med dette, at utstyrsnivået sier at den ikke kan ha slike lys eller andre dårlige unnskyldninger som ikke har rot i noe annet enn vondt i viljen, men jeg hadde hvertfall forsøkt. Bilene har også vært på markedet en stund nå, så det burde i verste fall være mulig å finne komplette og uskadde lykter hos en hugger og bytte dem selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en såpass ny bil hadde jeg undersøkt mulighetene for å få ettermontert originale LEDlys med halogenlanglys. Siden bilen har LED-opsjon fra fabrikk og dermed er typegodkjent med den type belysning er det fysisk mulig å få det gjort og beholde godkjenning og garantier (gitt at det gjøres hos merkeverksted). Jeg er ikke kjent med at LED trenger sensorer på akslinger heller slik xenon gjør, og såvidt jeg har fått med meg er hele LED-assemblyen og LED-driveren integrert i lykten og skal således være en enkel operasjon.

I praksis (dvs hos forhandler) er dette sikkert helt umulig å få til siden bilen ikke ble levert med dette, at utstyrsnivået sier at den ikke kan ha slike lys eller andre dårlige unnskyldninger som ikke har rot i noe annet enn vondt i viljen, men jeg hadde hvertfall forsøkt. Bilene har også vært på markedet en stund nå, så det burde i verste fall være mulig å finne komplette og uskadde lykter hos en hugger og bytte dem selv.

Langlysene på Tekna utgaven, med LED nærlys og halogen langlys er like dårlige. Så de vil nok ikke hjelpe.

Jeg reagerte ikke så mye på dette før jeg kjøpte meg en ny octavia med xenon lys. Da skjønte jeg hva gode lys er!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive