Gå til innhold

Mini-test Xenon: Biltema vs. Philips xtreme vision


605

Recommended Posts

Siden jeg ikke kunne finne noe særlig testing av Xenon-pærene til Biltema, og jeg skulle bytte pærer uansett, tenkte jeg at jeg skulle ta en kjapp sammenligning.

Jeg hadde en Biltema-pære, som har vært reserve/test-pære, så da var det bare å kjøre på.

Alle bilder er tatt med fast innstilling på kamera ( 1/30 sek @ f/5.6, hvitbalanse=dagslys, Canon 300D, Sigma 17-70mm @ 25mm) for detaljfriker, og det er vi vel alle her :)

Biltema er montert til venstre på bilen, Philips til høyre. Bilen er en Mondeo mk4, pærene er D1S, 4300K fra Biltema, og 4800K fra Philips.

Bilen har halogenfjernlys + bi-xenon, halogenlysene var utkoblet ved testen.

Her er nærlys fra begge lykter:

Begge_zpsf209a2de.jpg

Her er nærlys fra Biltema alene:Biltema_naeligr_zpse12ffa2f.jpg

Her er nærlys fra Philips:

Philips_naeligr_zps269fe4f0.jpg

Fjernlys fra Biltema: (kun xenon)

Biltema_fjern_zps4ea55965.jpg

Fjernlys fra Philips: (kun xenon)

Philips_fjern_zps73a22df5.jpg

Konklusjonen er vel at Philips gir bedre lys enn Bltema, noe annet var vel ikke å vente. Pris forskjellen er jo stor (i prosent iallefall): Biltema: 450.- Philips: ca. 1000 inkl. porto fra http://www.egilverne.no

En ting skal dog pærene fra Biltema ha: til å være billigpærer virker de mekanisk greit bygget, presisjon på kolben ser ut til å være i orden. Jeg har testet den i begge lyktene, og det er ingen problemer med lysfordeling, så vidt jeg kan se. Faktisk sitter de litt bedre fast i holderene enn Philips-pærene, der var det faktisk litt slark når de var montert. Det kan skyldes gummi-ringen Biltema har rundt sokkelen kanskje, den er litt trang på min bil, så de sitter som støpt.

Her er deltakerene, (Philips til venstre):

D1S_zps2d5f545b.jpg

Jeg ser tydelig forskjell ved kjøring, men mens jeg syntes Biltemapæren hadde litt rød-lilla skjær, omtrent som om den var i ferd med å nå enden av levetiden, syns jeg Philips-pæren har litt grønnstikk.

Begge pærene er forresten nye, de har nok vært i bruk i rundt 20 timer.

Etter at jeg gjorde denne lille testen, fant jeg en video som viser hvordan xenon-projektoren min kan demonteres for rengjøring, så det blir neste trinn.

https://www.youtube.com/watch?v=gSiW5tJy9v0&list=UUZwmhKkq2nKeryCPvFSkE8A

Jeg er heller ikke fornøyd med lysstyrken ennå, så om rengjøring ikke hjelper, blir det nok en tur til http://www.theretrofitsource.com/ for å få noen nye, klare linser :D

(Jeg kan se at de originale er 'ruglete' i overflaten, og det er jo ikke optimalt)

Endret av 605
  • DCN Poeng 3

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det der ser ut som Visteon bi-xenon-projektorer. De er helt greie, men utmerker seg ikke på noe vis. Hvis du er heldig kan de byttes ut med noe annet og bedre gitt at skruehullene passer overens sånn noenlunde... (hvis ikke lager man bare en monteringsbrakett).

Ellers var jo ikke Biltemapærene helt håpløse, så det ser jo faktisk ut til å kunne være et alternativ til dyrere standard OEM-pærer som Philips 85122/85122+ og Osram 66240 XENARC.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser ut som Visteon bi-xenon-projektorer. De er helt greie, men utmerker seg ikke på noe vis. Hvis du er heldig kan de byttes ut med noe annet og bedre gitt at skruehullene passer overens sånn noenlunde... (hvis ikke lager man bare en monteringsbrakett).

Ellers var jo ikke Biltemapærene helt håpløse, så det ser jo faktisk ut til å kunne være et alternativ til dyrere standard OEM-pærer som Philips 85122/85122+ og Osram 66240 XENARC.

En ting å ta hensyn til er kelvinen. Ser jo tydelig at Philips pæra har mer kelvin en biltema sin. Mye hvitere lys, noe som gjør at det ser ut som at det lyser mer!

Endret av Entusiast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Visteon, og jeg funderer på å bytte ut hele projektoren med noe annet. Skal plukke dem fra hverandre og måle litt, så skal jeg se hva som kan gjøres. (Siden jeg oppdaget RetrofitSource har jeg trålet nettet etter info på dette :) )

Det er relativt enkelt i forhold til den automatiske høydejusteringen også, siden den vipper hele innmaten med både projektor og halogen-fjernlyset, og ikke bare projektoren. Da slipper jeg å tenke på den, det er bare å få festet dem der originalen står, så skulle iallefall det være i orden.

Jeg var også positivt overrasket over Biltema-pærene, hadde trodd de var bare ræl til den prisen, men de fungerer faktisk helt greit.

Jeg sammenlignet med en standard 4300K Osram-pære jeg hadde (OEM-pærene til Mondeo), og da var forskjellen ikke veldig stor.

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

En ting å ta hensyn til er kelvinen. Ser jo tydelig at Philips pæra har mer kelvin en biltema sin. Mye hvitere lys, noe som gjør at det ser ut som at det lyser mer!

Helt klart, men selv med forskjellen i kelvin synes jeg faktisk at Biltemapæren holdt koken. D2S-pærene koster bare 249 kroner stykket også, som jo er en veldig okei pris når de yter såpass som de gjør.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIl ikke fargen på pærene "gå seg til" etter noen timers bruk?

Dog er jo rød/lilla skjær typisk for pærer som er på tur å ryke.

Det kan kanskje stemme, syns grønnfargen på Philips-pæren er noe mindre nå enn da den var helt ny. Får se litt over tid hvordan det blir. Tror jeg lar Biltema-pæren også sitte der ett par uker, så får jeg testet dette i samme slengen.

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ja, det er Visteon, og jeg funderer på å bytte ut hele projektoren med noe annet. Skal plukke dem fra hverandre og måle litt, så skal jeg se hva som kan gjøres. (Siden jeg oppdaget RetrofitSource har jeg trålet nettet etter info på dette :) )

Hvis du får ut projektoren og deler den (tar av frontdelen med linsen - noe du sannsynligvis må uansett for å komme skikkelig til og gjøre den ren) og legger reflektorbollen på et ark, tegner rundt den og markerer alle skruehuller, så kan jeg spane litt etter noe som kan matche skruehullene. Hvis du får målt den i tillegg - total lengde, høyde, bredde (vidde), lengde fra delingspunktet og til tuppen av linsen, lengde fra delingspunktet og bakover, samt diameter på linsen, så har vi et knall utgangspunkt for å kunne finne en erstatning. Siden du har D1S-pærer og dermed D1S/D1R-ballaster må du belage deg på å bytte ballaster hvis erstatningsprojektoren er en D2S-projektor, så da kan det bli aktuelt med noe omkoblinger her og der. Jeg tror dog det skal gå an å få til uten å måtte kutte i det originale ledningsnettet og uten å gjøre inngrep som er irreversible.

SIden både D1 og D2-systemene bruker 85V 35W (ut til pæren) trooor jeg lyktestyringen ikke trenger å reprogrammeres mtp motstander og sånt, men det finner du fort ut av når du starter bilen ;)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt god plass rundt eksisterende projektor, litt mindre i dybden, men burde kunne få på plass noe her.

Ballasten sitter på innsiden av lokket bak, så jeg er avhengig av å finne en som er liten nok til å stå der, om jeg skal bytte, men det burde kanskje la seg gjøre.

reflektor1_zps032639f3.jpg

gallery_3131_319_430977.jpg

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn! Det var ikke så vanskelig!

xenon01_zps966be50f.jpg

Klare linser er bestilt fra TheRetrofitSource.com, og reflektoren er rengjort. (Fruens bomullspads + Kodak lens cleaner fungerte).

Det ble Black Series 2.5" linser, de har ca 2 mm mindre diameter enn de originale, men det ser ikke ut til at det skal være problematisk å montere dem.

Ser dessuten at festet for linsen også fungerer som fokus-justering, så da slipper jeg shims, og kan bare 'skru' dem i fokus. Snedig! :D

Da dette blir litt off-topic etterhvert tror jeg oppdateringer kommer i loggen min.

Endret av 605
  • DCN Poeng 1

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
alexanderst

Er det stor jobb å rengjøre reflektorene på Xenonlykter på Mercedes W211, og blir Biltemas pærer hvit nok? 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei alle sammen! Ser at det er en gammel topic men prøver alikevel...jeg må bytte Xenon pærer i min Mondeo IV. Har forstått at det er D1S som skal brukes og fant ut på youtube at det burde være mulig å gjøre dette selv men hva med den høydejustering som skal nullstiles? kan man gjøre det selv eller må man til forhandler? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det er mulig å åpne lyktene, men det er en helvetes jobb [emoji14]

For å bytte pærer må man bare ta av dekselet på baksiden, klipse av pæreholderen, ta ut pæren, sette i ny, klipse den fast og sette på lokket igjen. Det skal ikke være nødvendig å nullstille høydejusteringen da dette skal skje automatisk ved hver start.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Christer skrev:

Det er mulig å åpne lyktene, men det er en helvetes jobb emoji14.png

For å bytte pærer må man bare ta av dekselet på baksiden, klipse av pæreholderen, ta ut pæren, sette i ny, klipse den fast og sette på lokket igjen. Det skal ikke være nødvendig å nullstille høydejusteringen da dette skal skje automatisk ved hver start.

haha i know! :P men jeg er midt i den årgangen der de brukte limet fra helvette på lykteglassene xD
prøvde ganske mange forskjellige varmer osv i ovnene for å teste men var faen ikke snakk om! oO

 

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
24.11.2017 - 13.26, Christer skrev:

Det er mulig å åpne lyktene, men det er en helvetes jobb emoji14.png

For å bytte pærer må man bare ta av dekselet på baksiden, klipse av pæreholderen, ta ut pæren, sette i ny, klipse den fast og sette på lokket igjen. Det skal ikke være nødvendig å nullstille høydejusteringen da dette skal skje automatisk ved hver start.

Har byttet mange ganger på mine Mondeo mk4 og det er ikke noe problem. Skulle de være litt ute av kurs etter at de har resatt seg er det to justeringsskruer på lykten som man kan finjustere med (akkurat som vanlige halogenlykter, en sideveis og en for høyde)

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
39 minutter siden, Sigbjørn Aase skrev:

Jeg har problemer med xenon nærlys på en v70 08 mod. Pæra går straks den får strøm 

Sannsynligvis feil med tenner/ballast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...