Gå til innhold
Marius Engel

Lyd fra servo? Normalt?

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Kjøpte nybil, skoda octavia, i oktober.

Merker at når jeg har fullt rattutslag og kjører sakte framover eller bakover summer det litt fra motorrommet.

Aner ikke hva det er, men får følelsen at summingen kommer fra servooumpe.

Plager meg ikke, men er dette normalt? Kan det være noe galt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Sjekket nivå på servooljen?

Nei, det har jeg ikke. Det kan jeg gjøre i morgen. Kan det hende den suger litt luft om det er lite? Har ikke greie på servosystemet.

Andre ting som kan være gale? Eller kan dette være helt normalt på enkelte biler med fullt rattutslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Nye biler blir fylt opp med lite kjølevæske, ++ fra fabrikk ofte, så det er jo meget lett å sjekke, står min og max på tanken. Før man spekulerer noe mer så er det verdt å sjekke.

Er det ikke det så ville jeg bare dratt innom Skoda og bedt en tekniker om å bli med deg ut å høre på hva du mener, på mitt BMW-verksted er det bare å droppe innom så slipper de alt de har i hendene så da får du se hvordan behandling du får :)

Endret av Krisfje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KimH    8
KimH

Vil ikke anbefale legge på fullt rattuslag og holde rattet der det sliter veldig.

Alle biler om har pumpe eller elektrisk vil gi fra seg lyd prøver du legge på fullt rattutslag og holder rattet der.

Nå har vel Octavia 2014 elektriskmekanisk servo så er vel ikke lite servo olje men kun lyd fra elektromotoren du hører jobber hardt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Vil ikke anbefale legge på fullt rattuslag og holde rattet der det sliter veldig.

Alle biler om har pumpe eller elektrisk vil gi fra seg lyd prøver du legge på fullt rattutslag og holder rattet der.

Nå har vel Octavia 2014 elektriskmekanisk servo så er vel ikke lite servo olje men kun lyd fra elektromotoren du hører jobber hardt..

X2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Jasså, er ikke veldig oppdatert på Skoda så visste ikke at de hadde blitt så avanserte de også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Å tvi-holde fullt rattutslag er i allefall en enkel måte å brenne ei servopumpe på :)

Når man hører gvinelyden er det et tegn på at man må enten slippe opp litt, fylle væske eller i værste fall bytte pumpe.

Mamma kjøpte seg ny Audi og der hadde de vært sparsomme med både motorolje og kjølevæske, så er alltid lurt å sjekke selv om man kjøper sprell ny bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 072
Øyvind G

Dette er helt normalt. Lyden dannes ved at en ventil slipper forbi oljen slit at trykket blir begrenset så ikke f.eks slanger "eksploderer". Alle biler er slik i hver ende når du svinger.

Ps. Jeg kjenner ikke akkurat din type bil. Det kan hende at din bil har et annet system her som er lydløst, mem det tviler jeg egentlig på.

Å tvi-holde fullt rattutslag er i allefall en enkel måte å brenne ei servopumpe på :)

Når man hører gvinelyden er det et tegn på at man må enten slippe opp litt, fylle væske eller i værste fall bytte pumpe.

Mamma kjøpte seg ny Audi og der hadde de vært sparsomme med både motorolje og kjølevæske, så er alltid lurt å sjekke selv om man kjøper sprell ny bil :)

Bilen er nok ikke laget sli, at den tar skade av. Lyden man hører er en slags bivirkning av at sikkerhetsventilen reduserer trykket i systemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Det var godt å høre, da sparer jeg meg for en tur til Møller

Jeg har ikke greie på det, men den siste forklaringen høres plausibel ut. (Nå fikk jeg endelig brukt det ordet også, "plausibel").

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Det er nok riktig som de andre sier.. No worries :)

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KimH    8
KimH

Det er vel en grunn til står i instruksjonsbøker til biler at man ikke skal legge på fullt rattuslag og holde rattet der, da spesielt man står i ro.

Men for og sjekke servotilbakeslaget gjør du dette:: Motor av, hold rattet i press til valgfri side og start motoren. I det motoren starter skal du kjenne at servopumpa slår inn ved at rattet slår litt tilbake.

Så slår rattet litt du holder press og starter er servoen i orden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
O.Damp    0
O.Damp

Det er som de andre sier... har en skoda octavia 2008mod den er akkurat lik . Forstår hva du mener for den er litt mer fremtredende på octavia har i ettertid sjekket det på andre biler å mange har samme lyd bare ikke like fremtredende. .. Tror dette kan være noe med at biler har litt forskjellig lyd isolering. . Skoda er jo ikke kjent for å ha den beste isolering av motor og utvendig lyd der ligger desverre andre mye bedre ann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig