Gå til innhold

Xenonlys Ford Mondeo 2008 - problemer


DavidRS

Recommended Posts

DavidRS

Siden folk her inne har skrekkelig god peiling på alt så slenger jeg opp en tråd.

På min Mondeo er det en latterlig konstruksjonsfeil som gjør at det kom vann inn i lykta ved vask, dette førte til kortslutning i ISO-kontakten og en liten nedsmelting av kontakten, på ledningsnettet. En stund dreiv lyspæren på passasjersiden å blinket febrilsk, og innimellom tente den, men så kuttet den helt ut. Nå har jeg byttet isokontakten og xenonpæra, men fortsatt null lys. Hva kan da være feil? :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk her inne har skrekkelig god peiling på alt så slenger jeg opp en tråd.

På min Mondeo er det en latterlig konstruksjonsfeil som gjør at det kom vann inn i lykta ved vask, dette førte til kortslutning i ISO-kontakten og en liten nedsmelting av kontakten, på ledningsnettet. En stund dreiv lyspæren på passasjersiden å blinket febrilsk, og innimellom tente den, men så kuttet den helt ut. Nå har jeg byttet isokontakten og xenonpæra, men fortsatt null lys. Hva kan da være feil? :)

Hvor sitter ballasten til Xenopæren?

Har vært borti en V70 hvor dene satt under lampa, der hadde det også kommet vann inn i lampa.

Dette hadde kommet in i ballasten, med kortslutning av dene som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Hvor sitter ballasten til Xenopæren?

Har vært borti en V70 hvor dene satt under lampa, der hadde det også kommet vann inn i lampa.

Dette hadde kommet in i ballasten, med kortslutning av dene som resultat.

Den ligger bak i lampa. Ser ikke ut til at det har vært vann eller kortslutning i den.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

David, hvis den har blinka etc så blir jeg ikke overrasket om elektronikken i lampa har tatt kvelden også

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

David, hvis den har blinka etc så blir jeg ikke overrasket om elektronikken i lampa har tatt kvelden også

mumlemumle.. Bensinkanneogfyrstikker.... mumlemumle...

  • DCN Poeng 1

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Siden jeg byttet den ene xenon-pæren min idag på maken bil (og tok bilde) lurer jeg: ISO-kontakten, er det den som går inn i selve lykten du mener? Jeg hadde også blinking, eller egentlig mer flimring, men det forsvant etter at jeg byttet pære. Dro ut alle plugger og satte dem inn igjen også, i tilfelle det var dårlig kontakt noe sted (det var det nok, siden flimringen forsvant)

Hvor lekker det forresten, kanskje noe å være obs på?

gallery_3131_319_430977.jpg

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Siden jeg byttet den ene xenon-pæren min idag på maken bil (og tok bilde) lurer jeg: ISO-kontakten, er det den som går inn i selve lykten du mener? Jeg hadde også blinking, eller egentlig mer flimring, men det forsvant etter at jeg byttet pære. Dro ut alle plugger og satte dem inn igjen også, i tilfelle det var dårlig kontakt noe sted (det var det nok, siden flimringen forsvant)

Hvor lekker det forresten, kanskje noe å være obs på?

gallery_3131_319_430977.jpg

Isokontakten er den som går inn i bunn av lykta ja. Ballasten gjør at pakningen rundt bakdekslet på lykta blir sprø, også kommer vannet inn der..

Husk nok bensin...

Blir så veldig rart når jeg kjører bort på nærmeste bensinstasjon og fyller 60 liter inn bakruta før jeg kjører rett borti gata og tenner på... :P

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isokontakten er den som går inn i bunn av lykta ja. Ballasten gjør at pakningen rundt bakdekslet på lykta blir sprø, også kommer vannet inn der..

Blir så veldig rart når jeg kjører bort på nærmeste bensinstasjon og fyller 60 liter inn bakruta før jeg kjører rett borti gata og tenner på... :P

Thats how we do it in Trøndelag. Helt normalt å kjøre forbi en brennende bil, helst BMW eller Audi hvor da eier hopper og spretter rundt den brennende bilen. Gjerne med buksa litt på snei, og urinerer på flammene.

Er det i tillegg alkohol (les heimert og karsk) inn i bildet, så kommer det som regel små eller store eksplosjoner fra bilen da eier normalt sett ikke husker eller klarer å få ut all alkoholen som er i bilen når den blir tent på. Men frykt ikke, den evigsmarte trønder har gjerne en 3-5 liter ferdig "blandet" karsk klart på seg (blandet 85% alkohol og resten utvanna kaffe) Mang en trønder har lært seg fakirens hemmeligheter da det hender ofte at denne blandingen må opp samme sted som den kom ned, gjerne da ukontrollert utover det brennende bilvraket.

Ofte utvikler slike hendelser seg til å bli en liten happening i bøgda dette skjer i (ja, trondheim er og inkludert som bøgd) Dette lager godt naboskap, og noen ganger utveksling av kvinnfolk i lengre eller kortere perioder.

du kan si så mangt om oss trøndere, men vi er følelsesmennesker, som viser hva som bor i oss, og vi deler broderlig av alt vi har med venner og naboer.

  • DCN Poeng 3

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thats how we do it in Trøndelag. Helt normalt å kjøre forbi en brennende bil, helst BMW eller Audi hvor da eier hopper og spretter rundt den brennende bilen. Gjerne med buksa litt på snei, og urinerer på flammene.

Er det i tillegg alkohol (les heimert og karsk) inn i bildet, så kommer det som regel små eller store eksplosjoner fra bilen da eier normalt sett ikke husker eller klarer å få ut all alkoholen som er i bilen når den blir tent på. Men frykt ikke, den evigsmarte trønder har gjerne en 3-5 liter ferdig "blandet" karsk klart på seg (blandet 85% alkohol og resten utvanna kaffe) Mang en trønder har lært seg fakirens hemmeligheter da det hender ofte at denne blandingen må opp samme sted som den kom ned, gjerne da ukontrollert utover det brennende bilvraket.

Ofte utvikler slike hendelser seg til å bli en liten happening i bøgda dette skjer i (ja, trondheim er og inkludert som bøgd) Dette lager godt naboskap, og noen ganger utveksling av kvinnfolk i lengre eller kortere perioder.

du kan si så mangt om oss trøndere, men vi er følelsesmennesker, som viser hva som bor i oss, og vi deler broderlig av alt vi har med venner og naboer.

Er det noen eneboliger til salgs i nærheten av deg?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Thats how we do it in Trøndelag. Helt normalt å kjøre forbi en brennende bil, helst BMW eller Audi hvor da eier hopper og spretter rundt den brennende bilen. Gjerne med buksa litt på snei, og urinerer på flammene.

Er det i tillegg alkohol (les heimert og karsk) inn i bildet, så kommer det som regel små eller store eksplosjoner fra bilen da eier normalt sett ikke husker eller klarer å få ut all alkoholen som er i bilen når den blir tent på. Men frykt ikke, den evigsmarte trønder har gjerne en 3-5 liter ferdig "blandet" karsk klart på seg (blandet 85% alkohol og resten utvanna kaffe) Mang en trønder har lært seg fakirens hemmeligheter da det hender ofte at denne blandingen må opp samme sted som den kom ned, gjerne da ukontrollert utover det brennende bilvraket.

Ofte utvikler slike hendelser seg til å bli en liten happening i bøgda dette skjer i (ja, trondheim er og inkludert som bøgd) Dette lager godt naboskap, og noen ganger utveksling av kvinnfolk i lengre eller kortere perioder.

du kan si så mangt om oss trøndere, men vi er følelsesmennesker, som viser hva som bor i oss, og vi deler broderlig av alt vi har med venner og naboer.

Hahaha! :P

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen eneboliger til salgs i nærheten av deg?

2 ledige tomter rett borti høgget hehe

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Back on topic!

David, hvis du flytter ballasten (og evt pæren) fra den gode lykten til den dårlige, funker det da? Hvis det funker og ballast (og evt pære) fra den dårlige lykten ikke funker i den gode lykten, er det godt mulig ballasten har parkert tøflene for godt, og da må du rett og slett ha ny ballast.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

David har nok ballast med den bilen som det er. Ref batteritom, dieseltom, lystom Ford...

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byttet pærene på min passat, så sleit de med å tenne (de kom seg etter litt oppvarming) etter hvert så ville de ikke tenne i det hele tatt. da var det balasten som var for gammel. er jo ikke sikkert det er problemet her, men symptomene er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

En ballast har jo en forventet levetid på 5-10 år, men elektriske problemer kan fort drepe den. På den annen side har en ballast stort sett bare to tilstander - fungerende og død.


Det skjer jo at ting som er ment å vare lenger plutselig slutter å virke... Hvilket merke er ballastene?

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ballast har jo en forventet levetid på 5-10 år, men elektriske problemer kan fort drepe den. På den annen side har en ballast stort sett bare to tilstander - fungerende og død.

Det skjer jo at ting som er ment å vare lenger plutselig slutter å virke... Hvilket merke er ballastene?

Surfer på mobilen....ga deg likesågreit en "kombortiknappencred"...bare så du vet det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...