Gå til innhold

Svamp eller vaskehanske til svart bil


FJS

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en safitsort BMW som er behandlet med Svissvax. Jeg vil i det lengste prøve å holde den rein vha. berøringsfri vask, men berøringsvask tvinger seg jo frem etter hvert. Det virker nesten som om det er like mange meninger om svamp vs. vaskehanske som det er folk som vasker biler. Jeg leser her på forumet at det er mange som fremhever Zymöl og Bilneden sin svamp, andre holder seg til chenille vaskehansker. Planen er i alle fall å benytte to bøtter med grit guard for å minimere sjansen for dritt i det leddet.

Til dere som har erfaring med berøringsvask på svart bil, hva skal man velge? Jeg har selv hatt svarte biler tidligere men er nok litt mer opphengt i å få til skånsom/ripefri vask nå enn tidligere. Hadde Ditec på min forrige bil og hadde minimalt med berøringsvask på den, det skal dog sies at den var i fargen stone gray så den var ganske tilgivende både mht. synige striper og skitt (om man ikke finstuderte den da).

Jeg har som dere kanskje skjønner aldri prøvd vaskehanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg foretrekker svampen på min bil med samme farge. Dog er det litt hipp som happ og personlige preferanser som spiller inn. En hanske sliter litt mer med å slippe møkka kontra svamp. Men alfa omega er forvasken!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Dette er en smaks sak og det er som du sier mange teorier og meninger rundt dette emnet.

Selv foretrekker jeg svampen (bruker BN sin som nå går under navnet North detailing) pga. svampen slipper skitten lettere ved skylling.

Svampen krever også mindre vedlikehold, varer lenge og den er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sort super myk lakk som får riper bare jeg ser hardt på den. Fikk masse vaskeriper uansett hvor forsiktig jeg var med mitt, gikk over til nerde svampen å har redusert vaskeriper med sikkert 90%, itillegg er det veldig lett å se om det er dritt i svampen kontra i en mitt.

02' Saab 9-3 Turbo
90' Mercedes 260E
89' BMW 520i
X 95' BMW 328ci Individual
X 88' BMW 320i Cab
X 97' BMW 318i Touring
X 89' Vw Golf 1 cab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

For meg som ikke har fulgt like godt med på dette så kan det virke som om det er flere som returnerer til svampen etter å ha prøvd vaskehanske. Men det er vel som dere sier mye opp til egne erfaringer og preferanser. Men alltid nteressant å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Som Polishduden sier så er en god forvask alfa omega. Jo mindre som ligger på lakken før berøring jo mindre riper blir det uavhengig av som du bruker svamp eller mitt.

Ta gjerne en titt i bilvaskguiden som jeg har laget. Ligger link nederst i min signatur. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

475 er som regel steinhard! (ingen regel uten unntak) Så med skånsom vask bør den holde seg fin lenge :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt veldig glad i North detailing svampen til bilnerden. Syntes denne er mye bedre å jobbe med enn samtlige vaskehansker jeg har prøvd. Syntes også at det ble mindre vaskeriper, så denne bør du absolutt prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg er ingen ekspert på bilvask, men har prøvd litt forskjellig av svamper og mitts, og har landet på BN-svampen. Har ikke sett meg tilbake. Har forøvrig sort, myk hubba bubba-lakk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg høvet over alle versjoner av mitt, men brukt både noen og BN stampen er uten tvil favoritten.

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...