Gå til innhold
FJS

Svamp eller vaskehanske til svart bil

Recommended Posts

FJS    0
FJS

Hei!

Jeg har en safitsort BMW som er behandlet med Svissvax. Jeg vil i det lengste prøve å holde den rein vha. berøringsfri vask, men berøringsvask tvinger seg jo frem etter hvert. Det virker nesten som om det er like mange meninger om svamp vs. vaskehanske som det er folk som vasker biler. Jeg leser her på forumet at det er mange som fremhever Zymöl og Bilneden sin svamp, andre holder seg til chenille vaskehansker. Planen er i alle fall å benytte to bøtter med grit guard for å minimere sjansen for dritt i det leddet.

Til dere som har erfaring med berøringsvask på svart bil, hva skal man velge? Jeg har selv hatt svarte biler tidligere men er nok litt mer opphengt i å få til skånsom/ripefri vask nå enn tidligere. Hadde Ditec på min forrige bil og hadde minimalt med berøringsvask på den, det skal dog sies at den var i fargen stone gray så den var ganske tilgivende både mht. synige striper og skitt (om man ikke finstuderte den da).

Jeg har som dere kanskje skjønner aldri prøvd vaskehanske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Jeg foretrekker svampen på min bil med samme farge. Dog er det litt hipp som happ og personlige preferanser som spiller inn. En hanske sliter litt mer med å slippe møkka kontra svamp. Men alfa omega er forvasken!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Dette er en smaks sak og det er som du sier mange teorier og meninger rundt dette emnet.

Selv foretrekker jeg svampen (bruker BN sin som nå går under navnet North detailing) pga. svampen slipper skitten lettere ved skylling.

Svampen krever også mindre vedlikehold, varer lenge og den er billig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stenerz1    4
Stenerz1

Har selv sort super myk lakk som får riper bare jeg ser hardt på den. Fikk masse vaskeriper uansett hvor forsiktig jeg var med mitt, gikk over til nerde svampen å har redusert vaskeriper med sikkert 90%, itillegg er det veldig lett å se om det er dritt i svampen kontra i en mitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FJS    0
FJS

Takk for svar!

For meg som ikke har fulgt like godt med på dette så kan det virke som om det er flere som returnerer til svampen etter å ha prøvd vaskehanske. Men det er vel som dere sier mye opp til egne erfaringer og preferanser. Men alltid nteressant å høre andres erfaringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Som Polishduden sier så er en god forvask alfa omega. Jo mindre som ligger på lakken før berøring jo mindre riper blir det uavhengig av som du bruker svamp eller mitt.

Ta gjerne en titt i bilvaskguiden som jeg har laget. Ligger link nederst i min signatur. :)

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

475 er som regel steinhard! (ingen regel uten unntak) Så med skånsom vask bør den holde seg fin lenge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nattis    31
Nattis

Blitt veldig glad i North detailing svampen til bilnerden. Syntes denne er mye bedre å jobbe med enn samtlige vaskehansker jeg har prøvd. Syntes også at det ble mindre vaskeriper, så denne bør du absolutt prøve :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thomsol    8
Thomsol

Jeg er ingen ekspert på bilvask, men har prøvd litt forskjellig av svamper og mitts, og har landet på BN-svampen. Har ikke sett meg tilbake. Har forøvrig sort, myk hubba bubba-lakk... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michael    402
Michael

Hmmm, kanskje på tide for meg å teste ut en god svamp. Har alltid sverget til washmitt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    681
Conkey

Nå har ikke jeg høvet over alle versjoner av mitt, men brukt både noen og BN stampen er uten tvil favoritten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stig J    597
Stig J

BN-svampen er favoritten her også. Jeg har sort blankt tak på MINIen, og den lager ikke et merke på den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig