Dette er noe jeg har tenkt på å gjøre lenge, men det er alltid vanskelig å få gjennomført. Nå har jeg endelig fått gjort det, så får vi se hvor ofte jeg får oppdatert Dette er altså en test av 9 forskjellige LSP jeg valgte ut. LSP'ene er relativt populære og ofte brukt på DCN. Jeg ønsker å sammenligne utseende (hvis mulig), hvordan de er i bruk, egenskaper til å holde møkk unna, beading og sheeting, samt kanskje viktigst; holdbarheten Jeg tester LSP'ene på min egen bil som er en 2004 BMW E46. Dato for påføring var 26/10/2014, og kmstand var 219000km. Bilen blir brukt 2-3 ganger i uken i Oslo og Akershus hvor det saltes mye gjennom vinteren. Hele bilen ble vasket "DCN-style", clayet med 3M, og polert opp. Panseret og taket som er testobjekter ble polert med blå Schollpad på roterende og Scholl S17+, etterfulgt av DA-maskin med orange Uberpad med S30+. Det ble tatt wipedown på taket med CarPro Eraser, men ikke på panseret. Panseret og taket ble delt inn i 9 deler. Sett nedenfra til venstre er rekkefølgen slik (LSP'ene står i rekkefølgen sett forfra på panseret); - Meguiars #21 - Dodo Juice Purple Haze Pro - Dodo Juice Hard Candy - Collinite #476s - Swissvax Shield - Poorboys Nattys Blue paste wax - Collinite #845 - Meguiars #16 - Fusso Coat 12 monts dark (Takk til Christer ) Jetseal ble ikke brukt Voksene/forseglingene ble lagt i 9 forskjellige ruter, med forskjellige påføringspads. De hazet i ca 30min før de ble buffet av med hver sin klut for å unngå kontaminering. Dette gjelder både på panser og taket. LSP ble lagt i ca 20 grader. Der fikk de herde i noen timer, før de ble plassert ut i en kald låve hvor de fikk stå omtrent 20 timer til og herde. Resten av bilen fikk Swissvax Shield Da var bilen ferdig Jeg kan komme med noen kommentarer fra resultatet da LSP'ene var påført og buffet; - Meguiars #21 - flytende, enkel å påføre, lett å buffe - Dodo Juice Purple Haze Pro - hard, OK å påføre, lett å buffe, lukter OK - Fusso Coat 12 monts dark - medium myk, lett å påføre, lett å buffe med blir veldig skjoldete (3.bilen jeg har brukt denne på), lukter kjemikalier - Collinite #476s - hard voks, OK å påføre, vanskelig å buffe, lukter kjemikalier - Swissvax Shield - hard/medium myk voks, lett å påføre, veldig lett å buffe, lukter fantastisk - Poorboys Nattys Blue paste wax - myk voks, lett å påføre (kan bli for tykt), lett å buffe, lukter veldig godt - Collinite #845 - flytende, lett å påføre, lett å buffe, lukter kjemikalier - Meguiars #16 - myk voks, lett å påføre, vanskelig å buffe (særlig hvis tykt lag!), lukter kjemikalier - Dodo Juice Hard Candy - hard voks, ok å påføre (lett å legge tynt), lett å buffe, lukter veldig godt Umiddelbart var det noen forskjeller å se. Særlig var Fusso Coat veldig skjoldete og oljete i forhold til de andre. Ser ut som den svetter kraftig. Dette klarte jeg ikke tørke vekk med mikrofiber. For å ikke endre på egenskapene til den brukte jeg ingen QD til å forsøke å fjerne voksrestene. Dette har jeg erfart på en sort Transporter og en sort Landcruiser jeg har brukt Fusso Coat på. Håper dere finner testen min interessant, og kom gjerne med egne erfaringer eller innspill