TobiasW

Test av 9 forskjellige LSP - Oppdatering 24/11/14

51 innlegg i emnet

Dette er noe jeg har tenkt på å gjøre lenge, men det er alltid vanskelig å få gjennomført. Nå har jeg endelig fått gjort det, så får vi se hvor ofte jeg får oppdatert :)

Dette er altså en test av 9 forskjellige LSP jeg valgte ut. LSP'ene er relativt populære og ofte brukt på DCN. Jeg ønsker å sammenligne utseende (hvis mulig), hvordan de er i bruk, egenskaper til å holde møkk unna, beading og sheeting, samt kanskje viktigst; holdbarheten :)

Jeg tester LSP'ene på min egen bil som er en 2004 BMW E46. Dato for påføring var 26/10/2014, og kmstand var 219000km. Bilen blir brukt 2-3 ganger i uken i Oslo og Akershus hvor det saltes mye gjennom vinteren.

Hele bilen ble vasket "DCN-style", clayet med 3M, og polert opp. Panseret og taket som er testobjekter ble polert med blå Schollpad på roterende og Scholl S17+, etterfulgt av DA-maskin med orange Uberpad med S30+. Det ble tatt wipedown på taket med CarPro Eraser, men ikke på panseret.

_DSC4497.jpg

Panseret og taket ble delt inn i 9 deler.

Sett nedenfra til venstre er rekkefølgen slik (LSP'ene står i rekkefølgen sett forfra på panseret);

- Meguiars #21 - Dodo Juice Purple Haze Pro - Dodo Juice Hard Candy

- Collinite #476s - Swissvax Shield - Poorboys Nattys Blue paste wax

- Collinite #845 - Meguiars #16 - Fusso Coat 12 monts dark

(Takk til Christer :) )

post-1777-0-31449100-1416674332_thumb.jp

IMG_9660.jpg

Jetseal ble ikke brukt

_DSC4539.jpg

_DSC4540.jpg

_DSC4541.jpg

_DSC4543.jpg

Voksene/forseglingene ble lagt i 9 forskjellige ruter, med forskjellige påføringspads. De hazet i ca 30min før de ble buffet av med hver sin klut for å unngå kontaminering. Dette gjelder både på panser og taket.

IMG_9649.jpg

LSP ble lagt i ca 20 grader. Der fikk de herde i noen timer, før de ble plassert ut i en kald låve hvor de fikk stå omtrent 20 timer til og herde.

Resten av bilen fikk Swissvax Shield :)

_DSC4555.jpg

Da var bilen ferdig :)

IMG_9661.jpg

Jeg kan komme med noen kommentarer fra resultatet da LSP'ene var påført og buffet;

- Meguiars #21 - flytende, enkel å påføre, lett å buffe

- Dodo Juice Purple Haze Pro - hard, OK å påføre, lett å buffe, lukter OK

- Fusso Coat 12 monts dark - medium myk, lett å påføre, lett å buffe med blir veldig skjoldete (3.bilen jeg har brukt denne på), lukter kjemikalier

- Collinite #476s - hard voks, OK å påføre, vanskelig å buffe, lukter kjemikalier

- Swissvax Shield - hard/medium myk voks, lett å påføre, veldig lett å buffe, lukter fantastisk

- Poorboys Nattys Blue paste wax - myk voks, lett å påføre (kan bli for tykt), lett å buffe, lukter veldig godt

- Collinite #845 - flytende, lett å påføre, lett å buffe, lukter kjemikalier

- Meguiars #16 - myk voks, lett å påføre, vanskelig å buffe (særlig hvis tykt lag!), lukter kjemikalier

- Dodo Juice Hard Candy - hard voks, ok å påføre (lett å legge tynt), lett å buffe, lukter veldig godt

Umiddelbart var det noen forskjeller å se. Særlig var Fusso Coat veldig skjoldete og oljete i forhold til de andre. Ser ut som den svetter kraftig. Dette klarte jeg ikke tørke vekk med mikrofiber. For å ikke endre på egenskapene til den brukte jeg ingen QD til å forsøke å fjerne voksrestene. Dette har jeg erfart på en sort Transporter og en sort Landcruiser jeg har brukt Fusso Coat på.
BMWE46.jpg
Håper dere finner testen min interessant, og kom gjerne med egne erfaringer eller innspill :)
Endret av TobiasW
17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

02/11/2014

Det hadde det gått omtrent en uke siden påføring av LSP. Jeg ville nå spyle over for å se på egenskapene (spennende!) :)

Legger ved en film som forklarer. Ruter er forøvrig renset med GTechniq G4 og forseglet med G5.

Og noen bilder;

IMG_9702.jpg

(Swissvax Shield på siden av bilen)

IMG_9708.jpg

Panser

IMG_9709.jpg

IMG_9714.jpg

IMG_9710.jpg

22/11/2014:

Oppdatering;

Da har bilen fått 4 håndvasker :)

En dårlig film som forsøker å få med alle de 9 rutene. Det var mørkt og vanskelig, kommer sterkere tilbake :)

Legger ved noen bilder tatt av beading dagen etter håndvasken, altså helt rene panel. Bildene er tatt morgenen etter vasken, hvor det hadde regnet hele natten. Bildene er tatt med iPhone, så de er ikke beste kvalitet og litt uskarpe seg jeg.

IMG_9844.jpg
IMG_9845-1.jpg
IMG_9846.jpg
IMG_9847.jpg
IMG_9848.jpg
IMG_9849.jpg
IMG_9850.jpg
Litt urettferdig for den midterste delen av taket som er helt flatt, i motsetning til sidene av taket og panseret som er buet. Dråpene på midten av taket vil uansett bli større og flatere på grunn av dette når vannet har ligget slik over lengre tid.
IMG_9851.jpg
IMG_9852.jpg
IMG_9853.jpg
IMG_9854.jpg
Interessant at man allerede etter 4-5 uker begynner å se små forskjeller i egenskapene :)
Endret av TobiasW
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende utgangspunkt. Følges med stor interesse. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende utgangspunkt. Følges med stor interesse. :)

Takk for det :)

Håper filmen i innleget #2 er synlig

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde hatt med litt dyrere vokser også som feks Scholl vintage wax og SV concorso og ikkje bare mellom klasse vokser for å sjå om det er noko forskjell.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra test så lenge den blir oppdatert f.eks månendtlig! Har sett mange terster, men mange har blitt for lite oppdatert. Synes også fusso ikke er så bra sånn sett.Så peugeoten på jobb var ganske skjoldete i sterkt lys en dag.den var jeg ikke nøye på, men trodde jeg hadde buffa bedre enn dette ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir spennende dette!

Har inntrykket av at en lsp test alene sier lite da det er så mange variabler man ikke kan kontrollere, men utfører man mange nok begynner man å se et mønster :)

Burde hatt med litt dyrere vokser også som feks Scholl vintage wax og SV concorso og ikkje bare mellom klasse vokser for å sjå om det er noko forskjell.

Kan ikke du teste det da, i stedet for å kritisere andres tester? Syns det er veldig fornuftig å sammenligne de rimeligere voksene.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på Følges med stor interesse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig spennende initiativ! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut dette :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morro:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg ikke eier noen dyrere enn Swissvax Shield og Concorso US, men Concorso US ble handlet inn uken etter denne testen startet. Det hadde vært fint om du kunne laget en slik test hvis du besitter dyrere vokser. Jo flere som lager jo lettere blir det å se en sammenheng her :)

Bra test så lenge den blir oppdatert f.eks månendtlig! Har sett mange terster, men mange har blitt for lite oppdatert. Synes også fusso ikke er så bra sånn sett.Så peugeoten på jobb var ganske skjoldete i sterkt lys en dag.den var jeg ikke nøye på, men trodde jeg hadde buffa bedre enn dette ;)

Takk :) Skal forsøke å oppdatere! Vasket bilen i går kveld, filmet det så skal legge ut i løpet av helgen. Er allerede tydelige forskjeller.

Angående Fusso Coat er det negativt at den blir så ekstremt skjoldete. Tror det går over etter en håndvask, kan ikke se noe nå på panseret. Det er likevel synd når man leverer en bil, og så er den veldig skjoldete.

Vannegenskapene til Fusso Coat er likevel så imponerende at mulig jeg skal klare å se bort ifra dette. :thumbs: (Se på filmen(e))

Blir spennende dette!

Har inntrykket av at en lsp test alene sier lite da det er så mange variabler man ikke kan kontrollere, men utfører man mange nok begynner man å se et mønster :)

Kan ikke du teste det da, i stedet for å kritisere andres tester? Syns det er veldig fornuftig å sammenligne de rimeligere voksene.

Ja, det er sant det du sier :) Har prøvd å være veldig nøye med det meste her for å få et så riktig utgangspunkt som mulig.

Kjør på Følges med stor interesse.

Veldig spennende initiativ! :)

Ser bra ut dette :-)

Morro:)

Bra :)

Endret av TobiasW
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God start på en meget flott test. Det blir spennende å følge med på denne utover vinteren. :)

Foreslår at du samler alle oppdateringer i første posten slik at testen blir mer oversiktlig senere.

Jeg skjønte heller ikke hvilken voks som lå hvor. Kanskje du kan lage et "kart" som viser dette? F.eks et bilde av bilen ovenfra som du skriver type og plassering i Paint.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir spennende dette!

Var ikkje meint som kritikk men bare om pris og holdbarhet har noko seie eller om 845 varer like lenge som feks concorso noko som den muligens Gjør.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test, man skal være litt forsiktig med å konkludere med noe håndfast når det blir for mange og for småe ruter med LSP, men dette så ikke så ille ut så her får man nok en grei indikasjon på hvordan disse står opp imot hverandre :)

Var ikkje meint som kritikk men bare om pris og holdbarhet har noko seie eller om 845 varer like lenge som feks concorso noko som den muligens Gjør.

Dette vet vi jo allerede svaret på, ihvertfall alle som har prøvd 845 og vokser fra swissvax :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test, man skal være litt forsiktig med å konkludere med noe håndfast når det blir for mange og for småe ruter med LSP, men dette så ikke så ille ut så her får man nok en grei indikasjon på hvordan disse står opp imot hverandre :)

Dette vet vi jo allerede svaret på, ihvertfall alle som har prøvd 845 og vokser fra swissvax :)

Dette finnes det ingen fasitsvar på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette finnes det ingen fasitsvar på.

Selvfølgelig ikke, men vi vet dyr voks ikke nødvendigvis betyr sinnsyk holdbarhet, og at billig voks ikke nødvendigvis betyr dårlig holdbarhet, og at ekstremt billige vokser kan ha like god holdbarhet som ekstremt dyre vokser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget oppegående test. Takk for at du gidder.

Endret av Chef
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

30 min hazetid er vel litt i lengste laget for flere av disse? Har ikke hatt skjoldeproblemer med fusso, la du tykt? Hvordan oppførte den seg når du buffet? Evt hvilken type mf brukte du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God start på en meget flott test. Det blir spennende å følge med på denne utover vinteren. :)

Foreslår at du samler alle oppdateringer i første posten slik at testen blir mer oversiktlig senere.

Jeg skjønte heller ikke hvilken voks som lå hvor. Kanskje du kan lage et "kart" som viser dette? F.eks et bilde av bilen ovenfra som du skriver type og plassering i Paint.

Tusen takk :)

Jeg skal forsøke å jobbe videre i første post ja.

Jeg prøvde å skrive det så enkelt så mulig, og liste opp LSP i den rekkefølgen de er, og la ved et bilde. Hvis det fortsatt er tvil om hvilken som er hvor så skal jeg lage en bedre skisse av dette :)

Meget oppegående test. Takk for at du gidder.

Tusen takk :) Det gir motivasjon med sånne tilbakemeldinger.

30 min hazetid er vel litt i lengste laget for flere av disse? Har ikke hatt skjoldeproblemer med fusso, la du tykt? Hvordan oppførte den seg når du buffet? Evt hvilken type mf brukte du?

Mulig det er litt lenge for enkelte ja, men tviler på at det skal påvirke resultatet så mye. Så vidt ingen jeg vet som skal buffes av umiddelbart.

Jeg har hatt problemer med skjolder på Fusso alle tre gangene jeg har brukt den. Om jeg la tynt eller tykt blir en subjektiv oppfatning, jeg streber alltid etter å legge tynt.

Den oppførte seg helt fint å buffe alle gangene, relativt lett, men som sagt skjolder som endrer seg med retningen man buffer.

Brukte både North Detailing gule buffekluter, og de blå Eurow shag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive