Gå til innhold

Møkk som sitter godt på nyvokset bil


ro9

Recommended Posts

Jeg ser at det sitter igjen et tynt lag med noe brun-aktig noen steder på bilen etter vask, spesielt på skjermen bak bakhjulene. Jeg er usikker på hva det er, og hva som får bukt med det. Etter en lang periode med regn har jeg nå vaska grundig to ganger, en gang i går, og igjen i dag, men det går ikke bort. Brukte prickbort og surfex som forvask og Duragloss 901 i bøtta.

Bilen er nyvokset med #845 så jeg er litt overrasket over at det er møkk som ser ut til å ha grodd fast. Er det normalt? Litt av poenget med voks er jo at møkka ikke skal sette seg så godt. Bilen har riktignok kjørt i regnvær hver dag i en lang periode, men likevel trodde jeg at voksen ville beskytte bedre. Jeg la faktisk på to lag voks med to dagers mellomrom.

Prickbort har kun blitt spylt av med høytrykk, jeg har ikke jobbet inn med svamp eller noe, bør jeg prøve det kanskje?

post-8707-0-53038600-1416522000_thumb.jp

post-8707-0-94397100-1416522007_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Går an å teste prickbort + svamp, men da etter at du har brukt privkbort + høytrykk først. Ser for min del ut som asfalt som er smørt litt utover.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Prickbort - la den virke. Spyl av.

Surfex 1:20 / skum av det du liker, la det virke. Spyl av.

Berøringsvask med svamp-vaskehanske du liker. Spyl av.

Tørke av. Er det noe mere på bilen du ikke liker kan du ta fram IronX/Korrosol og la den virke. Spyle godt av, da rester av den kan vises igjen på en lys farge som du har.

QD - tørk. Ren bil, ferdig.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke piggdekk :)

Jeg kan teste prickbort med svamp neste gang. Men jeg er litt skuffet over at møkka setter seg så godt som dette på nylagt voks. Men jeg har ikke noe å sammenlikne med så jeg vet ikke om det er normalt eller ikke egentlig.


Prickbort - la den virke. Spyl av.

Surfex 1:20 / skum av det du liker, la det virke. Spyl av.

Berøringsvask med svamp-vaskehanske du liker. Spyl av.

Tørke av. Er det noe mere på bilen du ikke liker kan du ta fram IronX/Korrosol og la den virke. Spyle godt av, da rester av den kan vises igjen på en lys farge som du har.

QD - tørk. Ren bil, ferdig.

Det eneste jeg ikke har prøvd her er Ironx/Korrosol, skal gjøre det neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig egentlig. Har Collinite (riktignok 915) på min hvite firmabil. I tillegg er det piggdekk på den. Møkka renner rett av, og har ikke hatt behov for prickbort siden jeg la voks for ca en måned siden.

Kan legge til at jeg har kjørt mye på nylagt asfalt etter reprasjoner i det siste pga flommen som rammet Voss!

Endret av Albino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke piggdekk :)

Jeg kan teste prickbort med svamp neste gang. Men jeg er litt skuffet over at møkka setter seg så godt som dette på nylagt voks. Men jeg har ikke noe å sammenlikne med så jeg vet ikke om det er normalt eller ikke egentlig.

Jeg synes det høres rart ut at det ikke går av etter to vask på nyvokset bil... #845 skal være god til å klamre seg fast i lakken og.

Prøv å la Prickbort og Surfex får lengre liggetid på panelene.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart ut at det ikke går av etter to vask på nyvokset bil... #845 skal være god til å klamre seg fast i lakken og.

Prøv å la Prickbort og Surfex får lengre liggetid på panelene.

Den ligger nok ikke så mye lenger enn et par minutter, det er kanskje for lite? Jeg er nok litt redd for at det skal tørke :)

Men hvor lenge kan prickbort ligge i en vaskehall med høy luftfuktighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger nok ikke så mye lenger enn et par minutter, det er kanskje for lite? Jeg er nok litt redd for at det skal tørke :)

Men hvor lenge kan prickbort ligge i en vaskehall med høy luftfuktighet?

I vaskehall med høy luftfuktighet vil jeg tro at 10 min skal gå helt fint :)

Det er bare å stå og følge med, og spyle av rett før det tørker. Du kan kjøre flere runder med Prickbort og Surfex for å se om det forsvinner.

Hvis du gjør dette flere runder kan det være lurt å gå over med en QD/QW hvis det ser ut til å svekke voksen :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Det er litt viktig at bilen er tørr,ved bruk av prickbort;-)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du være glad for at du ikke har sort lakk, hehe ;) Har detailet flere hvite biler, vasket flere og vokset noen. Ja, møkka synes godt, men om man bruker PB som man skal så er det ikke noe problem å få den ren til berøringsvasken. Det skal lang tid før PB tørker i denne kulden, så du kan la den virke noen minutter og så sprute på litt mer. Å gni møkka bortover med en svamp har aldri vært noe jeg har vurdert hvertfall, da PB fungerer ypperlig. Jeg har brukt over 100L PB siste årene, så hvis du ikke har så god erfaring med den så kan det være en årsak :) Fin bil du har ;) Liker fargen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :) Vasket selvfølgelig DCN-style først, og så brukte jeg prickbort og svamp der det var behov etterpå. Det var så skånsomt som det kunne blitt føler jeg, tviler på at det laget noen riper. Det blir uansett polering til våren, så det er ikke noe krise i tilfelle. Jeg lot PB ligge veldig mye lenger denne gangen, det hjalp betraktelig, men følte likevel at en liten ekstra runde med PB og svamp var nødvendig et par steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...