Gå til innhold

Noen som jobber som bilklargjører? Effektivitet?


AsbjørnH

Recommended Posts

Hei :)

Har tatt på meg en midlertidig jobb som bilklargjører der jeg avlaster og "vikarierer" for fast ansatt bilklargjører som er sykemeldt pga. operasjon i en butikk som et familiemedlem driver. Det er sikkert 20 biler som bør være rene hele tiden, og demobiler blir skitne etter én tur. Det byr på utfordringer da det gir dårlig inntrykk med skitne demobiler.

Jeg har fått opplæring fra tidligere bilklargjører før han opererte. En vanlig vask av bil utvendig og innvendig tar meg nesten 2 timer. Pga. dette så rekker jeg kun å vaske 4 biler på én dag.

Rutinen er:

- Forvask med emunol (mild avfetting) nå som veiene er saltet

- Ta ut gummimatter (vaske disse underveis mens man vasker bilen)

- Avspyling

- Forvask med utblandet tixo (en slags såpe som skal ta trafikkfilm)

- Avspyling

- Svampvask med såpe i bøtte

- Avspyling

- Avspyling med hageslange for å få vekk såpeskum

- Tørke bilen med pusseskinn på 30x30cm

- Støvsuge interiør

- Blåse interiør med trykkluft

- Støvsuge igjen

- Tørke over med saubermen (en slags såpe) eller all purpose cleaner (Meguiars) med mikrofiberklut

- Legge inn matter

Av respekt for tidligere bilklargjører har jeg gjort akkurat som jeg har blitt opplært til. Men nå er jeg lei. Dette tar for lang tid, og nå er det jo bare jeg som driver med vasking på denne butikken, så da må jeg vel få lov til å gjøre som jeg selv vil.

Av tidligere vaskeerfaring har jeg foam-lance, bøtte med grit-guard, ålreit såpe for bøtte og skumkanon, diverse bilthamber produkter (foam, surfex, og sånn til rustprikker). Det er litt andre produkter det går i på jobb, det går i Applied Maxwax. Produktene fungerer greit. Er det noe poeng med f. eks. en skumkanon her på jobb?

Når jeg vasker min egen bil hjemme så koser jeg meg, mens her er det litt mer press, rutine og å få bilene gjennom.