Kvikklunsj

Bobler etter polering

Jeg har fått et problem etter polering av lakkert glassfiber. Det har oppstått en god del bobler i lakken, noe av det var der fra en tidligere polering, men det kan virke som at det har kommet mer etter siste polering. Jeg er fullt klar over at man må være mer forsiktig med lakk på glassfiber, så det ble derfor utført på medium hastighet, med roterende maskin.

Spørsmålet er om det er dårlig lakk eller om det er poleringsjobben som er dårlig utført? Lakkeringsjobben er fra 2005 og den hadde mye hologrammer og riper. Det må også sies at hele panseret er også av glassfiber med samme type lakk og der er det ingen bobler.

post-8588-0-98125400-1416233173_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si på grunnlag av bildet, men ofte kommer blemmer/bobler som årsak av for høy varme når en har polert over. Dvs at lakken slipper grunnlaget den skal ha heft i pga varmepenetrering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg er bekjent med det. Men her har det altså blitt polert på maks medium hastighet i et par minutter, i full bevegelse over hele panelet. Dette genererer vanligvis veldig lite eller ingen varme på min maskin og pads. Personlig heller jeg mot å tro at det er lakken som er problemet, men er det noen andre som har erfaring med "dårlig lakk" som får bobler/blemmer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å gi fasiten basert på et bilde og litt tekst på nett, men jeg har vært borti bobler og lakkerer kalte det lakkpest. Bobler kan også komme av forskjellige lakktyper som reagerer med hverandre.

Felles for alle paneler med bobler er at jeg ikke polerer der uten å informere ettertrykkelig om at det kan bli mye værret og i verste fall vil lakken falle av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkpest er vel også en kjent problemstilling for båtfolket, men kanskje også der du kan finne best hjelp med utfordringen din

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er helt vanelig på feks mr2 mk2 original vinge. Det skjer sakte men sikkert pga. Sollys/varme.Må brukes en spesiell sort grunning/coating før lakk på enkelte plast typer.Tror ikke jeg fikk flere sånne bobler da jeg skiftet til vanelig glassfiber vinge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive