Marius Engel

Berøringsfri vask i regn/med regnvann?

27 innlegg i emnet

Hei.

Berøringsfri vask av bil som er ganske nyvokset og ikke veldig skitten. Det eneste problemet med dette er evt. kalk-/vannflekker slik jeg ser det. Surfex 1:30 og en god ht fikser biffen mellom berøringsvaskene

Noen som har forsøkt en berøringsfri vask i regn? Vil det forhindre at springvannet lager flekker?

Det andre jeg tenkte å kanskje forsøke var å sette en 10-liters kanne under takrennen, kanskje med ett kaffifilter over åpningen. Etter en berøringsfri vask kan jeg helle dette regnvannet over bilen for å fortrenge springvannet. Noen som har formening om dette vil funke for å hindre vann-/kalkflekker?

Evt. kan man henge opp en slik "campingdusj" og spyle av bilen med regnvann, hvis det fungerer?

Vannfilter blir for dyrt for meg nå, løvblåser er ikke aktuelt, og å kjøre bilen tørr fungerer for dårlig synes jeg. Dessuten må jeg jo kjøre som om bilen var stjelt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berøringsdelen av vasken tar jo ikke mer enn 10-15 minutter, så hvis du likevel er ute med kjemien er det ikke mye ekstra tid som går med på å tafse litt på sleden...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs åssen tak du har. Og det vannet er langt ifra rent

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berøringsdelen av vasken tar jo ikke mer enn 10-15 minutter, så hvis du likevel er ute med kjemien er det ikke mye ekstra tid som går med på å tafse litt på sleden...

Når jeg tar en berøringsfri vask tar jeg fram 9 liters kannen med surfex, dusjer over bilen. Mens dette virker tar jeg fram ht og vannslange. Spyler så over med ht, og slangen uten munnstykke. Ferdig.

Jeg slipper å hente bøtter, varmt vann, vaskeredskaper, felgbørster, mange avspylinger, mye rydding, vasking av bøtter, vasking av redskap, tørking av bil, tørking inni dører osv.

En kjapp berøringsfri vask tar rundt 5-10 minutter inkl. rydding. En berøringsvask med tørk tar ca en time for meg, inkl. rydding, vasking av bøtter og redskap.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs åssen tak du har. Og det vannet er langt ifra rent

Rent?

Jeg tenker at om det er litt støv eller rusk som ikke blir fanget opp av en fin sil/ kaffefilter er vannet rent nok for en avspyling som eliminerer kalkflekker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det betongstein så har du trøbbel gitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke kondensvannet fra en tørketrommel eller luftavfukter ha de samme egenskapene (relativt rent og mangel på kalk)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke kondensvannet fra en tørketrommel eller luftavfukter ha de samme egenskapene (relativt rent og mangel på kalk)?

Mulig. God idè :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hvor vannet kommer ifra og hvor lite kalk det er i det, vil det fortsatt fange opp støv, partikler o.l mens det ligger på lakken og tørker, og da får man vannflekker uansett, dog kanskje litt enklere å gnikke bort i etterkant. Når jeg tar en avspyling med bare surfex, kjører jeg bilen rett opp i landeveishastighet og så er den så godt som tørr og uten vannflekker, og så bruker jeg ikke mer energi på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det betongstein så har du trøbbel gitt.

Vil det bli dratt merkbar mengde cement fra taksteinen i regnvannet? Det hadde jeg ikke tenkt på.

Hva med å gjøre dette i regnvær?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik å forstå at folk skal begynne å vaske bilene sine, med kondensen ifra tørketrommlene sine?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betongvann etser

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hvor vannet kommer ifra og hvor lite kalk det er i det, vil det fortsatt fange opp støv, partikler o.l mens det ligger på lakken og tørker, og da får man vannflekker uansett, dog kanskje litt enklere å gnikke bort i etterkant. Når jeg tar en avspyling med bare surfex, kjører jeg bilen rett opp i landeveishastighet og så er den så godt som tørr og uten vannflekker, og så bruker jeg ikke mer energi på det.

Noen få støvflekker bekymre meg ikke, hvis lite tid til vask gjør at alternativet er en veldig møkkete bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik å forstå at folk skal begynne å vaske bilene sine, med kondensen ifra tørketrommlene sine?

Jeg tenker at det kan være er alternativ å bruke slikt vann til å skylle bilen med helt til slutt etter vask, hvis man ikke kan tørke den. Da skal det ikke være noe i vannet som setter merker når det tørker.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Kjærring, eg skal vaske bilen imorgen! Vask klær så eg har 20 liter vann fra tørketrommelen"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen få støvflekker bekymre meg ikke, hvis lite tid til vask gjør at alternativet er en veldig møkkete bil.

Poenget er jo at det blir bare tullete og skulle bruke masse tid på å samle inn vann med kanner og kaffefilter under takrenna, når bilen likevel ikke får en fullverdig vask, og uansett blir full av waterspots.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget er jo at det blir bare tullete og skulle bruke masse tid på å samle inn vann med kanner og kaffefilter under takrenna, når bilen likevel ikke får en fullverdig vask, og uansett blir full av waterspots.

Men waterspots fra kalk er vankelig å fjerne, støv vaskes lett vekk.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men waterspots fra kalk er vankelig å fjerne, støv vaskes lett vekk.

I teorien ja, i praksis er det vel sjelden at det kun er støv, og så lenge det får tørke er det fortsatt vanskelig å fjerne, ihvertfall sånn som jeg har erfart det. Så for min del handler det om å velge sine "kamper" innenfor denne hobbyen, men folk er forskjellig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda. Jeg er bare ute etter en metode å ta en kjapp surfex avspyling enklest mulig med minst mulig vannflekker :) Uten å investere i dyrt filter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett inni oppsamlingstanken til en kondenstørketrommel? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive