Marius Engel

Oppgitt dekktrykk virker lavt?..

42 innlegg i emnet

Hei.

Jeg har en skoda octavia stv 2.0tdi 2015 mod. Dekktrykk i følge tanklokket oppgitt til 2,2 bar. Se bilde:

post-7786-1415727974,7154_thumb.jpg

Jeg har sjekket dekktrykket på to steder, hvorav den ene bensistasjonen hadde digital luftpåfyller, den andre hadde manuell. Begge viser 2,2 bar.

Dekkdimensjon er 225/45R17. Jeg synes dekkene ser veldig flate ut, spesielt framme. Er dette normalt? (Se bilde og vide under). Kan det lønne seg å heve dekktrykket med eks 0,2 bar?

post-7786-1415728248,1709_thumb.jpg

https://vimeo.com/111550179

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som du har sett på minste anbefalte trykk, fyll iallefall 2,5 bar i disse!

For lavt trykk gir dårlig dekk og drivstofføkonomi.

Jeg bruker PSI skalaen, har rundt 40 psi på 17-19" hjul. Da er det en alminnelig sedan det er snakk om, uten bagasje og bare meg selv.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ser ikke veldig flate ut, men det er jo bare å fylle litt ekstra.

Mener det skal være 2.2-2.4 bar på min A4, men pleier å fylle 2.7-3.0 bar (~40 psi).

Prøv deg frem og finn det som gir best grep, følelse og drivstofføkonomi :)

Endret av shiznit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nok også gått for 40psi på disse

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i et lite møte med Conti for noen uker siden.

Dekktrykk ble litt diskutert, og de anbefalte å alltid kjøre på max oppgitt lufttrykk til bilen.

Endret av ///Jacobsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt det der. Kan fint kjøre på med maks trykket og uten problem :) mer dekktrykk jo mindre slitasje på dekkene. Du kan også bruke 10% mer dekktrykk på vinterdekkene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tabell i tanklokk er ofte for std. dimensjon dekk. Står det noe om dekkstørrelse der? Jeg har alltid 10% høyere trykk enn oppgitt på mine biler.

Edit: Så ikke bilde. Bruk minst 2,5 bar. Følg med på slitasje. Slites dekket mer midt på kjørebanen så har du for høyt trykk :-)

Endret av mmosberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg leser tabellen, så er det 2,2 i framdekk dersom man ikke har last i bilen, og 2,5 dersom man har last i bilen. Bakdekk har hhv 2,2 og 3,5 med last i bilen. Enig?

Men helt klart, jeg kommer til å øke trykket. Tenker til 2,5 og forsøke med dette. Vil det påvirke grepet på snø nevneverdig negativt?

Så vidt jeg har forstått må man over dekkets grenseverdi før det blir deformert og man får mer slitasje på midten, og det er typisk veldig høyt. Stemmer ikke dette?

Var i et lite møte med Conti for noen uker siden.

Dekktrykk ble litt diskutert, og de anbefalte å alltid kjøre på max oppgitt lufttrykk til bilen.

Så i dette tilfellet anbefaler de 2,5 framme og 3,2 bak, selv uten last i bilen?

Normalt det der. Kan fint kjøre på med maks trykket og uten problem :) mer dekktrykk jo mindre slitasje på dekkene. Du kan også bruke 10% mer dekktrykk på vinterdekkene :)

10% Mer trykk på vinterdekk i forhold til sommerdekk, om jeg forstår deg rett? Vil ikke grepet på glatt underlag bli redusert da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10% mer trykk på vinteren ja :) nei, for du må tenke på temperatur. fyller du på 2,2bar på sommeren og så fyller 2,2bar på vinterdekkene så vil ikke de ha 2,2bar i seg på kalde vinteren. derfor man fyller på 10% mer for å utjevne dette :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører så og si utelukket med "full last" trykk i dekkene uten problemer.
Jeg ville dog ikke fylt noe mer trykk enn dette, da risikerer du feilslitte dekk og dårligere grep enn ved anbefalt trykk.

Enkelte biler har noe de kaller "ECO" trykk, det er høyere trykk enn "ingen last" trykket, men (sålang jeg har sett) ikke høyere enn "full last". Så det er sjelden (om aldri) noe problem å holde seg innenfor angitte "grenser" fra produsenten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så i dette tilfellet anbefaler de 2,5 framme og 3,2 bak, selv uten last i bilen?

I utgangspunktet ja. Var det dem fortalte. Bruk max luftrykk som oppgitt til bilen, selv uten last.

Men 3,2 er veldig høyt synes jeg da. Hadde nok fyllt f.eks 2,6 forran og 2,8 bak i den dimmensjonen.

Er ca det jeg bruker selv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10% mer trykk på vinteren ja :) nei, for du må tenke på temperatur. fyller du på 2,2bar på sommeren og så fyller 2,2bar på vinterdekkene så vil ikke de ha 2,2bar i seg på kalde vinteren. derfor man fyller på 10% mer for å utjevne dette :)

Hvis du fyller dekkene til 2,2 på sommeren, eller fyller til 2,2 på en kald vinterdag vil de nok ha 2,2 bar uansett. Men om du fyller 2,2 på en sommerdag, uten å etterfylle når det blir kaldt vil du ikke lenger ha 2,2 bar.

Kanskje det du mente? :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du fyller dekkene til 2,2 på sommeren, eller fyller til 2,2 på en kald vinterdag vil de nok ha 2,2 bar uansett. Men om du fyller 2,2 på en sommerdag, uten å etterfylle når det blir kaldt vil du ikke lenger ha 2,2 bar.

Kanskje det du mente? :)

ja ;) de fleste legger om til vinterdekk før vinteren slå skikkelig inn og det fortsatt er rundt 10grader. var det jeg mente :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da er jeg med. Takk for tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vil få bedre feste på snø/is med lavt dekktrykk da man har en større anleggsflate å fordele vekten på kontra dekk som er så oppblåste at de buler på midten. Jeg er på min 9. sykkelsesong på piggdekk og det er helt latterlig hvor mye bedre fremkommeligheten øker når jeg slipper ut litt luft de glatteste dagene. Dette er selvsagt en balansegang mellom feste og slitasje. Høyt dekktrykk bedrer i noen tilfeller egenskapene til dekkene, så det er ikke noe fasit. På en daily cruiser så er nok det produsent sier en grei pekepinn. Har kjøpt nye Schwalbe Ice Spiker Pro til årets sesong, med 361 pigger. Helt latterlig fornøyd. https://m.youtube.com/watch?v=o6muja3A-ys

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vil få bedre feste på snø/is med lavt dekktrykk da man har en større anleggsflate å fordele vekten på kontra dekk som er så oppblåste at de buler på midten. Jeg er på min 9. sykkelsesong på piggdekk og det er helt latterlig hvor mye bedre fremkommeligheten øker når jeg slipper ut litt luft de glatteste dagene. Dette er selvsagt en balansegang mellom feste og slitasje. Høyt dekktrykk bedrer i noen tilfeller egenskapene til dekkene, så det er ikke noe fasit. På en daily cruiser så er nok det produsent sier en grei pekepinn. Har kjøpt nye Schwalbe Ice Spiker Pro til årets sesong, med 361 pigger. Helt latterlig fornøyd. https://m.youtube.com/watch?v=o6muja3A-ys

Hvorfor gir smale vinterdekk best grep? Jo, fordi det er mindre flate å fordele bilens vekt på, dermed større trykk. Se på rallybilene :)

Når det gjelder sykkeldekkene dine som er runde, vil jeg anta at du opplever økt grep pga. bedre kontakt mellom flere pigger og underlag.

På gjørmete sti med knastedekk vil det muligens være en fordel med hardere dekk for å få trykk slik at knastene kan gripe bedre?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en annen side så kjører Arctic Trucks ganske heftig dimensjon og de slipper dekktrykk noe voldsomt så det nesten er flatt når de kjører over glatte breer og glatt underlag ;) For breie dekk er heller ikke ønskelig på en personbil/rallybil da man flyter oppå snøen kontra å komme ned til fast dekke under. Er ikke ekspert på dette, men ser jo at noen øker dekktrykk, noen har smale hjul, noen breie og andre kjører nesten på felgen ;) Se på dragracing, de har også relativt lavt luft i dekkene ser det ut til, for å få bedre grep. På tørr asfalt ville jeg klart har hatt breie dekk kontra smale pga. bedre feste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en annen side så kjører Arctic Trucks ganske heftig dimensjon og de slipper dekktrykk noe voldsomt så det nesten er flatt når de kjører over glatte breer og glatt underlag ;) For breie dekk er heller ikke ønskelig på en personbil/rallybil da man flyter oppå snøen kontra å komme ned til fast dekke under. Er ikke ekspert på dette, men ser jo at noen øker dekktrykk, noen har smale hjul, noen breie og andre kjører nesten på felgen ;) Se på dragracing, de har også relativt lavt luft i dekkene ser det ut til, for å få bedre grep. På tørr asfalt ville jeg klart har hatt breie dekk kontra smale pga. bedre feste.

Merker det du sier sykt godt. 205/55-16 eller 225(husker ikke) på bmwn som vinterdekk suger hamster! Slipper på absolutt alt som ikke er tørt! 265/245 somnerdekka derimot sitter som en gepard!
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte 225/45-17 som vinterhjul, fordi de var kulere enn 205/55-16. Håper ikke de "suger hamster".

Ja, du har nok rett. Alt til sitt bruk kan man vel si :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte 225/45-17 som vinterhjul, fordi de var kulere enn 205/55-16. Håper ikke de "suger hamster".

Det blir bel litt etter hvordan forholdene pleier å være. Men for oss på vestlandet er vinterene laget av regn, 2-5 dager snø, og 10 med slaps, å regn videre.

Eg gikk for 245/40-19 fordi det sert utroligt dumt ut med sykkeldekk på biler, hadde ingen problem med det sist sesong, men kjører selfølgeligt etter forholdene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive