Gå til innhold

Vintervask BMW 635


challenger

Recommended Posts

challenger

Vinterstid prøver jeg å få vasket bilen så ofte som det er mildvær, likevel går det gjerne over måneden imellom. Nå har jeg imidlertid fått tilgang på oppvarmet vaskehall og da er det ingen unnskyldning lenger for å la være. Fram til denne vasken har jeg vært på svamp-/nal- og pusseskinnivået og som materiallista viser så finnes en del remedier som skal fases ut etter å ha blitt kjent med dere. Likevel, som født vestlending er det jo for galt å bare kaste disse uten å bruke opp. :huh: Jeg har alltid likt å ha rene og pene biler og har etter litt lesing her på forumet fort innsett at det er mye å hente. Mine referanser til polering er stort sett begrenset til grønn Turtle, Autosol og pusseduk/-garn og konsekvent for hånd. Vask vinterstid har bestått av besøk på det lokale selvvaskanlegget, medbrakt Biltema avfetting og HT med varmtvann/såpe og avspyling med HT og kaldt vann.

Denne BMWen ble kjøpt sent i høst og er enda ikke polert av meg. Selger skrytte Sonax hardvoks opp i skyene så det stod på innkjøpslista mi til sommeren, inntil DCN-verdenen tok meg. ;) Bilen har en ca. tre år gammel lakkering utført i original Lachssilber metallic og er i mine øyne pent holdt.

Materialliste:

Foma industri-HT med varmt vann

Foma skumpålegging

Hageslange med varmt vann

Prickbort avfetting (2 l trykkpumpe)

Biltema felgrens

Meguiars Hot Rims all wheel cleaner

Meguiars Supreme Shine Microfiber

Meguiars Water Magnet drying towel

Meguiars Wheel Brush Ultra-safe

Meguiars NXT Glass Cleaner

Meguiars PlastX

Autosol krompolish

Biltema Metal Polish

Pan bilshampo med voks (yeah)

Svamp, ny ubrukt (oh yeah)

En dash Biltema låsolje og ett strøk Biltema dørpakningssilikon

Før vask

dIMG_0593.jpg

Liker å gi bilen litt høyde så man får spylt under

dIMG_0597.jpg

Prickbort lagt på alt under vindushøyde og Biltema felgrens, virkning 4-5 minutter

dIMG_0599.jpg

Spylte løs dritt av felgene med slange og varmt vann. Skumla bilen før PB tørket

dIMG_0608.jpg

Mens skummet virket jobbet jeg med èn felg av gangen med Meguiars Hot Rims og Meguiars Wheel Brush. Spylte med slange og varmt vann.

Spylte skum og PB av hele bilen med HT og varmt vann

dIMG_0616.jpg

Poletten ga sju minutter HT spyling og den tid som er igjen etter å ha spylt av karosseriet, ble brukt i hjulhus og under. Spylte i tillegg særlig godt med slange under skjørtet/bakfangeren, helt til det var ”rent” vann som rant. La deretter på PB under her samt det jeg kom til under hekken og i bakstillinga og spylte igjen etter noen minutter. Da var det enda mye dritt som hadde løsnet.

dIMG_0622.jpg

Bilde av beading på taket. Eller fravær av dette.

dIMG_0626.jpg

Har hatt en Pan shampo med voks liggende uprøvd siden jeg vant en bøtte med diverse remedier i 2006. Hadde lyst å prøve denne om det gav synlig effekt. Fulgte oppskriften og vasket panel for panel med svamp påført voksshampo, avspylt fortløpende med slange og varmt vann. Bilde av beading etter dette. Ingen forskjell.

dIMG_0632.jpg

Tørket over hele bilen med Meguiars Water Magnet. Bilde av siderute etter tørk

dIMG_0651.jpg

Gikk over frontrute og siderutene innvendig og utvendig med Meguiars NXT Glass Cleaner og Meguiars MF. Bilde av samme siderute etter dette.

dIMG_0656.jpg

Brukte Meguiars PlastX og MF på baklamper og blink foran ved vask av bilen for to-tre uker siden. Den gang var det litt aha-opplevelse, mens nå var den verste dritten allerede borte. Bilde før.

dIMG_0660.jpg

Og bilde etter PlastX. Knapt synlig forbedring.

dIMG_0661.jpg

Den krommede plastlista rundt lampen hadde en del inngrodd skitt, særlig synlig fra midt på ryggelyset, ned og langs lista under.

dIMG_0663.jpg

Brukte MF og først Autosol her, og når restetuben gikk tom så ble det Biltema Metal Polish. Fikk det endel bedre, men selv om innsatsviljen var der så hadde jeg begynt å gå tom for energi nå. Fingrene/neglene likte heller ikke denne fingnikkingen og det begynte å piple blod under neglefestet. Iiik. Ga meg dermed på dette og tar gjerne imot forslag på bedre egnet middel til kromplast.

dIMG_0664.jpg

Ferdig resultat.

dIMG_0704.jpg

dIMG_0691.jpg

Panseret (stripene på tvers oppe i høyre hjørne er ikke i lakken, men refleksjon av bølgeblikkveggen)

dIMG_0798.jpg

Bilxtra hadde tilbud på Osram Night Breaker pærer så det ble montert inn nye H1 her mens det var lyse og oppvarmede lokaler. Nå vet jeg jo ikke hvilken type pærer som sto i bilen ved kjøp, men effekten av de nye var skuffende likt det gamle nærlyset eller kanskje til og med dårligere.

dIMG_0684.jpg

Avsluttet med å tørke godt i døråpninger og bagasjelokk for deretter å smøre inn pakningene med Biltema silikonstift og gi låsene et par dråper Biltema låsolje. Holdt på fra kl. 21.00 til over 01.00. Jada, jeg jobber fryktelig tregt! Pleier innbille meg selv at jeg koser meg når jeg duller med bilene og da er det ingen akkordjobbing. Ser frem til sommeren når man kan holde på hjemme i egen garasje og gå grundigere til verks! B)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike for en nydelig "shark" du har.

Har stor sans for de modellene der.

Artig og se de blå bukkene du bruker.Slike står på innkjøpslista mi til våren.Tror de er til god nytte fremme og bak for og komme til lavere parti.

Kjempe flott bil du har kjøpt deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Takk for tilbakemeldingene! Oppkjøringsrampene får jeg av erfaring bare brukt på drivhjulene, foran vil de bare bli skyvd foran hjulene om de da ikke er skrudde fast i gulvet. Moderne forhjulsdriftbiler med integrerte spoilere/fangere foran tror jeg også får problemer. :mellow:

Ser forresten nå at jeg glemte å føre opp ett steg; etter avspyling med HT og varmt vann ble hele bilen vasket med Turtle bilshampo, Meguiars Mitt og to tiliters bøtter. Dessverre ingen gritguard. Det var en ny opplevelse både mitt og å ha to bøtter, men vente meg fort til det og det var positiv opplevelse. Det første bildet av beading er således etter denne vasken.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Strøken bil dette her..

4 timer er DA ingen tid det...he he, er en prik nok tar bare vasken tid, i allefall den første "skikkelige" nøye vasken..

bra writeup og bra bilder også, så kan ikke annet en å si

Bravo.....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Kongebil! Denne klassikeren fortjener all pleie den den kan få, og det ser ikke ut som den lider heller akkurat! ;)

Endret av ClearCoatChristR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike for en nydelig "shark" du har.

Har stor sans for de modellene der.

Artig og se de blå bukkene du bruker.Slike står på innkjøpslista mi til våren.Tror de er til god nytte fremme og bak for og komme til lavere parti.

Kjempe flott bil du har kjøpt deg

Skulle du sagt litt før Arne, så skulle du fått mine bukker. Ga bort mine for 1 mnd siden, de stod bare og støva ned i garasjen.

Gammel 6 serie er rett og slett nydelig.

Selv som vw/audi mann,kunne jeg virkelig tenkt meg å eie en slik.

Hvilket prisområde snakker vi om?

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger
Gammel 6 serie er rett og slett nydelig.

Selv som vw/audi mann,kunne jeg virkelig tenkt meg å eie en slik.

Hvilket prisområde snakker vi om?

Takker! Ok eksemplar fås mellom 80 - 160.000. M-utgaver er noe dyrere, Spectra Auto i Oslo har hatt en hvit M6 stående til kr. 298.000 siden i fjor vinter.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du sagt litt før Arne, så skulle du fått mine bukker. Ga bort mine for 1 mnd siden, de stod bare og støva ned i garasjen.

Slik kan det gå,hehe,men takk for tilbudet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Grunnen til det er at damen(e) får du ikke noe innbyttepris på uansett om de er velholdt eller ei..... det gjør du med en bil.... derfor bilpleie SÅ damepleie... man er da mann, og litt økonomi må en tenke innimellom..:)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Bilinteressen har jo vært der hele livet - fra før man hverken kunne gå eller snakke reint. Damer er det først de senere åra man har begynt å bli nysgjerrig på. Sida 15-16 års alderen eller så :blink:

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
challenger
Bra jobb.. Åssen sonnerhjul er det på denne?

Takker! Fikk med klassiske BMW kryssekefelger i 16" og de originale TRX-hjula. Driver og leiter etter andre felger å sette på. Har hatt noen E30'er tidligere med kryssekefelger og det er ett mareritt å holde rent :( Har sikta meg inn på femekede E34 M5 felger eller klassiske femekede AC Schnitzer, da blir det 17" og lavprofil. Er ikke overglad i lavprofil, heller, har blitt for komfortabel anlagt med årene. Det var deilig i høst å legge om til vinterhjul i 15" med 65-profil :lol: Vinterfelgene er BBS et-eller-anna som ser ok ut på timeters avstand, men har en del sår og slitasje.

Aller helst ville jeg hatt TSW Catalunya, men de leveres ikke til min bil under 18" :unsure:

5_catalunya_hyperblack_Full.jpg

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Du kan jo ikke trå feil med gode gamle klassiske BBS krysseiker da.. BBS RS heter de vel, el BBS Le Mans... Sikle Sikle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...