Dette er et populært innlegg Øyvind G 2 128 Skrevet 7 November, 2014 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 (endret) Hvor mye lakk slipes bort? Jeg har i lengere tid lurt litt på hvor mye lakk som faktisk fjernes når man korrigerer lakk og når man våtsliper. Jeg har også hatt misstanke til at det faktisk ikke er så mye som man tror da dypere riper og struktur er en lang prosess å fjerne. For min egendel og andre som måtte lure lit tpå det samme lager jeg nå en test som viser hvor mye lakk som fjernes med litt forskjellige komboer og våtslip med P2000 på maskin. Før jeg starter må jeg må jeg bare nevne det at tester som dette er absolutt ingen fasit da det finnes forskjellige lakktyper og forskjellige måter å jobbe med. Derfor kan dette variere fra lakk til lakk og person til person. Husk også at over kanter og ender er det ofte tynnere lakk samtidig som at det blir fortere varmt og dermed kan man brenne igjennom lakken selv om man ikke fjerner mye lakk på et flatt panel. Derfor vil jeg kalle dette en pekepinn, ikke en fasit slik at ikke noen plutselig står der med skjegget i postkassen pga. denne testen. Jeg har gjort så godt jeg kan for å få en realistisk og korrekt måling for hver gang. Jeg har målt opp slik at jeg måler på samme sted og jeg har målt flere ganger og valgt den målingen som virket mest fornuftig. Når man måler 1/1000 mm så skal det ikke så mye til for at resultatet blir feil (f.eks hvis man holder PTG litt skjevt). Starter med å måle lakktykkelsen før jeg starter. Jeg legger tommestokken som en vinkel mot kanten og måler i hjørnet i vinkelen midt på panelet. Verdien jeg fikk flest ganger var 116 um. Deretter startet jeg med å se hvor mye som fjernes med grov korrigering. Først ut var S3G på gul Scholl som er brukt av mange her og som ofte en en veldig fin kombo som tar mye og også avslutter ganske pent. Her kjørte jeg med Flex roterende ca. 4-6 pass. Da forsvant det 1 um som er 1 1000 del av 1 mm. Neste ut er det groveste jeg har innen produkt som er Grønn 3M (Fast cut plus). Denne har bedre cut enn S3G, men avslutter ikke like pent. Selv bruker jeg ofte denne på hard lakk da det er mer efektivt selv om jeg må rydde opp i mer etterpå. Planen var å kjøre like mange pass med alle comboene, men dette har allerede sklidd ut. Telte ikke antall pass, men kjørte en god stund slik at jeg fikk skikkelig temp på panelet. Dermed var lakken 3 um tynnere enn den var etter S3G. Så var det tid for våtslip. Jeg valgte den groveste puten i Duetto kittet som er P2000 og kjørte med Duetto på hastighet 1. For å piffe opp innholdet her litt tok jeg også noen bilder underveis når jeg kjørte maskin. Jeg slipet en god stund. Telte ikke pass, men tipper det var minst 10. Målingen etter sliping var 109 um som er 3 um lavere verdi enn fofrige måling. Det overasker meg litt at FCP fra 3M tok like mye som våtslip med P2000. Etter dette gikk jeg godt over med Duetto med blå/blå Rupes. Dette tok 1 um på lik linje som S3G på roterende. Synes dette var litt rart, så jeg kjørte S3G og roterende en gang til. Joda, det stemmer. Til slutt kjørte jeg Duetto med gul/gul mest for å rydde opp i noe småtteri i lakken. Dette ga ikke noen målbar forskjell. Avslutter testen med et par bilder av hvordan lakken ser ut etter dette. Bildene er like med forskjellig fokus der det første har fokus på overflaten (slik at metallic og riper synes) og det siste har fokus på refleksjonen av lampen. Hvor mye lakk fjernes ved bruk av DA maskin. Den siste tiden diskuteres det ofte hvor effektiv en DA maskin er på hard lakk. En roterende maskin vil alltid være en mer effektiv maskin, men den kan lage endel ugang hvis ikke teknikken sitter skikkelig og det er litt mer trening som skal til for å bruke en roterende maskin. Selv om en roterende er effektiv så betyr det ikke nødvendig vis at man ikke kan komme i mål med en DA maskin. For å komme i mål med en DA maskin kreves det også at man bruker rett teknikk. Det man bør ha fokus på er å få lakken varm. Det finnes 3 måter å få lakken varm på. Det er press, hastighet på maskinen og ved å bevege/føre maskinen sakte bortover panelet man jobber på. Ved å bruke alle disse teknikkene på rett måte kan man oppnå et godt resultat uten at det nødvendigvis tar veldig mye ekstra tid. For en som ikke klarer å kjøre roterende på rett måte vil nok den lille tiden man bruker ekstra på korrigeringen hentes inn ved neste steg når det skal ryddes opp. Som kjent er kjangsen for kjørespor mindre med en DA maskin enn en roterende. Jeg starter testen med å måle lakktykkelsen på testpanelet. Når jeg skulle måle viser PTG verdien i mil isteden for uM. Ved å søke litt på Google fant jeg ut av hvordan jeg kunne få PTG tilbake til uM som er den verdien vi pleier å bruke. Jeg måtte holde inn knappen til det stod off og holde den litt lenger. Dermed kunne jeg velge mellom mil og uM. Testpanelet var på 111 uM. Produkt og pute ble det groveste jeg har som er grønn/grønn 3M. Ser du tidligere i testen så tar dette 3 uM med roterende som er like mye som ved våtslip med P2000 på DA maskin. Første runden kjørte jeg ikke panelet så varmt. Da fjernet grønn/grønn 3M på PDA-15 1 uM. Dette er like mye som jeg tidligere har fjernet med S3g på roterende. Ved å endre kjøremåte slik at jeg fikk opp temperaturen fjernet jeg 2 uM. Jeg brukte ikke noe leger tid på dette, kun en annen metode å kjøre maskinen på. Jeg målte flere ganger for å se om dette stemte. Til slutt kjørte jeg blå Rupes Zephir på grønn 3M pute for å se hvor mye denne komboen tok. Her kjørte jeg panelet varmt, men dette fjernet kun 1 uM. Dette viser også at valg av produkt og pute også har en betydning. Endret 15 Mars, 2015 av Øyvind G 65 Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shiznit 81 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Veldig nyttig og god test! Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 God test:) Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CooperWorks 211 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Kjempe bra test. Har lurt på dette de siste ukene da lakken på bilen min var kun/"kun" 80-90 um. Godt å vite at det kan poleres litt på uten at det slites noe særlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 7 November, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Du er jammen god å ha Øyvind G! Jeg er alltid litt klokere etter dine tester. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasLie 1 034 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Kjempe test! Dette viser godt at våtslip ikke er så ille som man tror Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondb 106 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Spennende! Kjører bare Rupes DA men føler meg trygg på at det går bra selv om man ikkje har lakkdybdemåler. Og her kom jo bekreftelsen(eller "pekepinnen") Siter Mine jobber: Audi A5 S-line Ford C-Max BMW 520 Passat med ripe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr88 258 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Nyttig info, kjempebra test:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Topp test Øyvind. Jeg tror nok at i mange tilfeller kan man ta mindre lakk ved å våtslipe i stedet for å pøse på med grove komboer og mange pass med roterende maskin. Det hadde vært spennende å se hvordan våtslip for hånd stiller seg i forhold. Jeg mistenker nemlig at det blir betydelig mer ujevnt og at man da har mindre kontroll enn med maskin. Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pejourdan 437 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Kjempebra! Siter It´s all about the details! BilpleieloggJourdan´s Automobile Spa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonkanon 48 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Veldig bra test om ikke supernøyaktig, så gir den god feeling med hva de forskjellige metodene spiser av topcoaten. Tommel opp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 7 November, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Nå fikk jeg lyst til å våtslipe [emoji106] 1 Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John A 7 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Dette er matnyttig testing! Ekstra ros for referanse ved måling, det varmer en gammel mann med fagbrev i dimensjonskontroll. Siter John A «Seier venter den, som på forhånd har alle sakene i orden, folk kaller det flaks. Nederlag er sikret den, som ikke i tide har truffet de nødvendige forholdsregler, folk kaller det uflaks.» ~ Roald Amundsen ~ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mammut89 106 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 kongetest Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedKid 3 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Flott test! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Veldig bra test! Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Hvor mye av dette er vanligvis klarlakk, og hvor mye er fargelakk? Når man kommer gjennom klarlakken er det vel "game over" uansett? Du kan som en tommelfingerregel tenke 25% grunning, 25% farge og 50% klarlakk. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bivah 10 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Super test. viser at våtslip ikke er såååå skummelt som folk tror. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Bra test dette Meste jeg har tatt på 2 minutter er 10 um med gul Scholl og s03gold på roterende.På veldig myk Citroen c5 lakk.Var ganske fersk i polering da Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 7 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 November, 2014 Veldig nyttig test..takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.