Marius Engel

Skruer faller av ved hjulskift..?

Skiftet hjul på nybilen min i dag. Lå merke til på de to siste dekkene at noe falt av. Det var noen små skruer som ser slik ut som på bildet. Jeg satt de på plass igjen der de kom fra og skiftet til vinterhjul.

Hva er de skruene til? Skal de settes inn med noe svak locktite eller noe sånt? For jeg har aldri opplevd at disse faller av ved hjulskift. Hva er konsekvensen av å kjøre rundt uten disse skruene?

post-7786-1415135167,8806_thumb.jpg

post-7786-1415135182,3991_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er skruene som holder bremseskiven fast i hjulspindelen. Litt rart at de faller av en helt ny bil, men det er ikke farlig å kjøre uten. På eldre biler er det helt vanlig at disse er så fastrustet at de knekker når skivene sakl fornyes. Tips: Legg på litt alu eller kobberpasta før du setter de inn igjen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke disse har noe annet formål enn å holde skivene fast. Kjekt å sette fast skiva på en skrue når man skal ha på kaliperen.

Men er ikke helt sikker, er bare hva jeg tror. Det er ihvertfall ingen problem å kjøre uten!

Edit: mmosberg kom meg i forkjøpet :P

Endret av Xanderion
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri opplevd at sånne skruer detter ut på noen av bilene mine heller. Jeg har samme bil som deg, 2 måneder gammel Octavia. Skiftet selv til vinterdekk for en uke siden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som de sier over her, at den er for å holde på plass skiven. ville nesten anbefalt å hatt den i (ikke noe must) men veldig irriterende når du skifter dekk og skiven går rundt, (hullene blir feil) ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Da er ikke dette noe å bry seg mer med :)

Tok alupasta på bolter og ankeggsflate, men ikke på skruene som falt ut.

Kan sette de inn med pasta når jeg legger om til sommer igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er der kun for bekvemelighetens skyld, men du må IKKE ha på locktite!

Locktite er ikke laget for varme og vil derfor bli hard. For å få av bremseskivene må man da sannsynligvis borre ut disse skruene. :)

Skal du ha på noe, så ha på kobberfett, slik at de ikke setter seg fast :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive