Gå til innhold

Litt kjøpshjelp?


RebelBlue

Recommended Posts

Okei da har det kommet til at jeg skal få kjøpt meg en maskin :D

Men, jeg har skjønt at Rupes Bigfoot er gode maskiner, men er de også bra for en nybegynner?

Og det viktigste spørsmålet, 15 eller 21?

Husk at dette blir den første maskinen og den eneste på ganske lenge da jeg ikke har planer om å punge ut for en til før jeg føler at jeg har fått litt erfaring. Så maskinen må være en "allrounder" :D

Jeg tenker jo da å kjøpe en sånn pakke med polish osv, er det noe annet jeg MÅ ha for å ta en poleringsjobb på mine foreldres bil? (sånn utenom vaskeutstyr da altså)

Er den polishen som følger med bra nok?

Og til slutt, (herregud jeg spør mye!)
Hvilken voks vil dere anbefale på litt redusert budsjett for å legge på en mørk grønn Audi A4 2010 som gir en god beskyttelse nå til vinteren?

også helt helt til slutt; :D

Er det noe spesielt annet dere gjør med bilene når dere tar en "vinterklargjøring?"

Håper virkelig på noen hyggelige og lærerike svar! :D

takk for meg :)

Endret av RebelBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Ser du på å få mest "bang for the bucks" så har du jo kitet til Rupes15 f.eks Da får du med pads og polish. Slenger du med et par ekstra pads så er du good to go. Flex er også en meget god maskin.

Ang voks så diskuteres det i det vide og brede. Men et par gode innenfor "budsjett" er collinite 845, AG Hd wax, Sv shield feks.

Endret av johnsen90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det Johnsen sier. Eventuelt så kan du gå for duetto som er litt mindre og mer fleksibel enn 15. Av vokser så finnes det mange gode, du har fine budsjett vokser som nattys, collinite med flere. Eventuelt så kan du ta et steg opp til aghd, dodo juice osv. Sky is the limit.

Jeg vasker ned og forsegler eller vokser felger før hver sesong, bytter olje på bilen. Tar bilen skikkelig inn og utvendig :), ruteforsegling osv osv :)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så en duetto eller 15 som da er mindre maskiner blir ikke "for små" for å ta en hel bil når man bare har den maskinen? Tenker at andre som bruker disse har en 21 og alt mulig annet liggende for å ta de store delene av bilen, og en liten tass til å ta småstedene.

Endret av RebelBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

21 og 15 blir litt "bælete" på enkelte biler med trange steder, der har duettoen en fordel med at den er mer kompakt. Jeg har duetto og mini, solgte 15 til fordel for duetto. Men skal ha inn en 15 igjen :)

Men du klarer deg nok fint med 15/21 om du vurderer å supplere med mini siden

Uansett hva du velger så blir du nok fornøyd :) Mange sverger til flex, men de har jeg ingen erfaring med.

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tror kanskje jeg går for en Rupes 15 da :) Men hvor lenge holder en sånn flaske med poleringsmiddel feks sånn som følger med i de deluxe kit'ene? Går en flaske til et par biler eller hvordan er forbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Jeg satt og tenkte på noe i dag etter en chat men en på jobben som ønsker seg maskin...

Back in tha days, klarte folk seg med 1stk god maskin - roterende. Det var liksom poenget med å mestre maskinen.

Det fantes jo flere typer så klart. Så kunne man ha alle slags bakplater på den fra 50mm til en slik typisk USA ullpad.

Nå er det ikke snakk om hvilken (1stk)maskin man skal ha men hvor mange man trenger? SÅ begynner man med bakplater diskusjon :) som aldri blir ferdig.

Han jeg pratet med i dag på jobb, han sitter fortsatt i maskinjungeler og ikke klarer å bestemme seg.

Luksusproblem altså :)

  • DCN Poeng 1

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de over. Har selv en flex DA som fungerer kjempefint og korrigerer godt som jeg har som første maskin. Den er god som allrounder. Har ikke erfaring med rupes men antar at det er hipp som happ når det kommer til resultater for deg. Supplerte med scholl kit som holdt til ca 4 biler før jeg gikk tom for grovpolish. Type middel har noe å si, og alle de som er mest diskutert her er gode. Unngå meguiars forbrukerserie mm. Jeg anbefaler også sterkt at du tar med deg en 10 pack med veldig gode microfiber når du er igang. Det hjelper deg med å bli kvitt rester og minimerer microriper. Har eurow shag fra bilnerden som er gode og holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Makita roterende og er veldig fornøyd med den, men ikke best med roterende som nybegynner. For to år siden kjøpte jeg Das-6 pro DA maskin og er fornøyd med den. Den korrigerer bra nok til at jeg har tatt omtrent 20 biler alene med bare den maskinen. Nå har jeg kjøpt meg Rupes BF15, men ikke fått den enda. Gleder meg til å prøve den.

Før du går på med 5-6000kr på din første maskin, ville jeg absolutt sett på Das-6 pro som koster 1000-1500kr avhengig av hvor du kjøper den.

Kan ikke kommentere enda om BF15 er verdt de ekstra pengene mot Das-6 pro.

Angående rimelig voks vil jeg absolutt anbefale Fusso coat 12 months eller collinite #845. Fusso har helt utrolige egenskaper og enda lettere å jobbe med enn collinite.

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Og til slutt, (herregud jeg spør mye!)

Hvilken voks vil dere anbefale på litt redusert budsjett for å legge på en mørk grønn Audi A4 2010 som gir en god beskyttelse nå til vinteren?

Collinite 845, eventuelt Fusso Coat som jeg kommer på i farta. Selv har jeg lagt sistnevnte på bilen denne høsten. :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, da tror jeg at jeg har fått satt sammen en liten handleliste: (hvis det er forhandlere eller lignende som er inne her og leser som kan gi en god pakkepris så er det bare å sende meg en pm :D )

RUPES Bigfoot LHR 15ES Oscillerende - Deluxe Kit
4.752,-
Auto Finesse Pad Prime - 250 ml
93,-
Collinite Liquid Insulator Wax #845 473ml
161,-
Bilt-Hamber Surfex HD
Størrelse - 5 liter
212,-
Kwazar Mercury Super Pro+ 1 liter
Farge - Blå
81,-
Eurow Shag Weave Microfiber Towel - 10 pakning
299,-
North Detailing - Microfiber Drying Towel 5 pakk
379,-
2 x RUPES Fine Polishing Pad
Størrelse - 150mm
84,-
2 x RUPES Medium Polishing Pad
Størrelse - 150mm
84,-
4 x North Detailing - Ultra Soft Ufo Wax Applicator
26,-
Bilt-Hamber Korrosol
Størrelse - 1 liter
152,-
Prickbort MAC 124 5 liter
212,-
Kobling til skumkanon for Nilfisk/Alto
42,-
Skumkanon
492,-
Bilt-Hamber Autofoam 5 liter
220,-
Totalt: 7.612,-
Er det noe jeg har glemt? Har jo noe vanlig vaskeutstyr fra før så det er greit. Men er de putene greie puter å bruke for eksempel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Sender du bilnerden en pm eller mail så hjelper han deg :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putene er grei. Vær obs på at denne lakken sannsynligvis er knallhard! V40 rebell blue jeg har tatt kunne man omtrent kjøre 1 steg med roterende og grov kombo! Rupes gul/gul er fin kombo til å avslutte med men tar ikke noe særlig på denne lakken er min erfaring, skal man fjerne defekter små eller store, må du nok over på grov kombo.

Rupes sine produkter og puter er generelt gode, men det er også menzerna,swissvax CFpro etc..

Til prisen er faktisk collinite i særklasse selv om jeg ikke er største fan, men produkt vs pris er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putene er grei. Vær obs på at denne lakken sannsynligvis er knallhard! V40 rebell blue jeg har tatt kunne man omtrent kjøre 1 steg med roterende og grov kombo! Rupes gul/gul er fin kombo til å avslutte med men tar ikke noe særlig på denne lakken er min erfaring, skal man fjerne defekter små eller store, må du nok over på grov kombo.

Rupes sine produkter og puter er generelt gode, men det er også menzerna,swissvax CFpro etc..

Til prisen er faktisk collinite i særklasse selv om jeg ikke er største fan, men produkt vs pris er meget bra.

Takk for informasjonen,men bare for å ha det sagt så er ikke min V60 på tapetet før om en god stund, denne har allerede fått full behandling og er så nært perfekt man kan komme. Nå i første omgang er det min gamle audi a4 98' sølv og mine foreldres audi a4 mørk grønn :)

Men når du sier den er hard, da skjønner jeg at den kan være vanskelig å korrigere etc, men vil en "hard" lakk også være mer ripebestandig? For min forrige V60 i sort kunne virke som om den fikk riper hvis man så litt hardt på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen,men bare for å ha det sagt så er ikke min V60 på tapetet før om en god stund, denne har allerede fått full behandling og er så nært perfekt man kan komme. Nå i første omgang er det min gamle audi a4 98' sølv og mine foreldres audi a4 mørk grønn :)

Men når du sier den er hard, da skjønner jeg at den kan være vanskelig å korrigere etc, men vil en "hard" lakk også være mer ripebestandig? For min forrige V60 i sort kunne virke som om den fikk riper hvis man så litt hardt på den :P

Jeg har tatt en slik bil 2 ganger, og i såmåte kunne fulgt opp, og dette blir selvsagt veldig avhengig av stell underveis, men det tyder på st den ikke er veldig sårbar for småriper ja.

Dersom den "bare" er klargjort før overtakelse så er det ikke nødvendigvis sikkert at den er strøken, det er også litt av ulempen med denn interessen, oppfatningen av strøken blir noe helt annet etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom den "bare" er klargjort før overtakelse så er det ikke nødvendigvis sikkert at den er strøken, det er også litt av ulempen med denn interessen, oppfatningen av strøken blir noe helt annet etterhvert..

Samboeren har en onkel som driver bilpleie-avdelingen til butikken vi kjøpte den fra, så det fikk vi ordnet gratis lakkbeskyttelse og voks. Det er MG men tror det skal være bra og den har en flott finish og fikk bekreftet i solen idag at det er 0 (da mener jeg virkelig 0) riper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg laget nylig en test med Rupes Duetto på ganske hard lakk. Der kjører jeg også litt roterende og jeg tester hvordan das6-p og blå rupes fungerer på denne lakken. Ta gjerne en titt. :)

http://www.detailersclub.no/forum/topic/21680-test-vaatslip-med-rupes-duetto/?p=422352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...