KristianLomeland 315 Skrevet 2 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 (endret) Så er det duket for min andre show&shine, denne gangen med mer fokus på lakk enn den forrige bilen jeg gjorde s&s på. Jaggu tok jeg motet til å svinge meg ut i en vals med noe som er en drittlakk å jobbe med. Bilen tilhører faren til en gammel kollega, og bilen skal selges. Eksteriøret var en eneste krise, og trengte en shine for at utseende skulle stå i stil med teknisk stand. Bilen er en '03 Saab 93 Sportsedan. Den har drøye 170000km på telleren. Dette er såvidt jeg vet den siste egenproduserte bilen Saab lagde, før andre begynte å blande seg. Motoren er en firer på 2L, identisk til dem man finner i enkelte Opel modeller. Bilens farge er Jet Black. Hentet bilen, og slik så den ut da den stod foran porten til lageret Etter å ha stått parkert under ei frodig bjørk, var den sterkt preget av blader, sevje og fugledrid Motorrom. Skulle tatt bilde da jeg først åpna. Hele listen mot vinduet var fyllt med blader. Jeg brukte en liten spade for å skuffe dem ut. Det regna voldsomt i Kristiansand i helgen, og tempraturen krøp lavt. Dette resulterte i ca 0 bilder av vasken. Men legger ut en kortfattet tekst, samt et bilde av produktene som var i bruk. Startet med Prickbort på all lakk, samt Rim7 på felger. La Surfex 1:10 over PB. Dette fikk virke før et tykt skumlag med CG CW&G. Dette ble spylt av og den fikk lufttørke før Iron-X ble lagt. Etter denne var spylt av ble bilen vasket med 2BM, med Meguiars NXT i bøtta og Meguiars MF mitt. Bilen ble så kjørt inn og tørket med CG Miracle Dryer. SÅ, til fotodokumentert tilstandsrapport av lakken. Det var en del å henge fingrene i, og jeg så på dette som en liten utfordring ettersom avtalen var 1-stegs jobb. Kos dere med disse. ...og slik fortsatte det rundt hele. MYE swirls, MYE RDS og en del hologrammer. Målet var å heve glansen og fjerne mest mulig defekter, selvom jeg var meget klar over at en del av RDSene ikke lot seg korrigere på 1 steg. Jeg bega meg igang med kombotest, og gikk på utallige smeller. Her er noen eksempler: Her Rupes medium med gul Rupes pad, med Rupes 21 m/ 15 bakplate. Spre på laveste hastighet, så opp til full fres med 3 pass med ørlite press, så 2 pass hvor jeg nesten løftet maskinen: Her Menzerna SF2500 på Rupes grønn pad, samme maskin og prosedyre som over: Vel, det ville seg aldri til med 21-maskina. Jeg lengtet fælt etter en duetto, en kestrel el.l. Jeg mistenker at maskinen har fort grovt utkast for denne lakken. Så på samme tid som jeg angret på at jeg hadde tatt på meg jobben, fant jeg frem Rupes Mini, og prøvde. Her Scholl S17+ med Rupes grønn pad. Spre på laveste, 2 pass med litt press, og to pass med maskinvekt og redusert hastighet: Dette var for meg godt nok. Problemet var at jeg hadde funnet en løsning jeg ikke var særlig fornøyd med, nettopp det å ta en hel bil med Rupes Mini... Videre følger bilder av korrigering. Jekket opp for greiere arbeidshøyde Etter å ha tatt halve bilen, måtte jeg og utstyret ha en pause. Det ble tålig blankt og fint, men det lille panelet som holder speilene trakk ned veldig. Det så ut til at det hadde irret opp under lakken, som forøverig hadde begynt å flasse. har bare et dårlig bilde av det, og det var langt værre på andre siden. Slik så det ene ut: Jeg pusset med først 100g, så 250g, og til slutt 500g. Jeg la så 3 strøk med hva jeg hadde i skapet. Det falt på en lakk som inneholder arcanol for å stoppe rust. Metallgrunning ble brukt på steder hvor jeg hadde pusset helt ned. Rund 15mm pensel ble brukt. Det så da slik ut. Ikke perfekt, men bedre. Fortsatte så med den festlige korrigeringen med Minien (les møkkajobb). Men da jeg var rundt, kunne jeg ta noen steg opp i trappen og mene det ble blankt og fint. Her etter wipedown. Interiør stod for tur! Det var ikke så helt ille, men litt flekker rundt om. Det som var issuet var hår. Jeg mistenker en krabat som bjeffer og spaserer på alle fire(?). Det var også blitt røyket i bilen. Begynte med klesrulle fra IKEA for å ta mest mulig hår i setene og på gulv Tok frem Foma støvsugeren til far, og støvsugde fra tak til gulv med skånsom børste Demonterte litt Åpne det som åpnes kan Bagasjerommet ble selvsagt også støvsugd Byttet munnstykke for å komme til i trangere steder Tok ut alle de små mattene Saab er sterkt preget av. De fikk smake på Green Clean og børste. Så åpnet jeg kilden til alt vondt Støvsugde ut giftpinnene, og tok ut askebegeret. Jeg prøvde å få vasket det best mulig. Det ble fyllt til randen med ren Surfex, og fikk stå i en halvtime. Helte det ut og tok det med på en runde med Meguiars Super Degreaser og AutoGlym felgbørste. Pedalene var småskitne Etter en runde med Meguiars Super Degreaser og stiv børste Det ble selvsagt bedre, og lukten kjennes ikke når man steger inn lengre. Ser på det som en seier. Stemningsbilde før rensen trer igang Renseprosess. Først ble det lagt omhyggelig med CG Green Clean 1:5 Dette ble så jobbet inn med tekstilbørste, før det fikk virke i et minutt eller to Deretter fant jeg frem RG2000, og kjørte ett pass vått (beklager for blury bilde) Til slutt ble det kjørt to pass tørt for å fjerne såperesten, og speede opp tørkeprosessen Ferdigbilde forseter og dash Ferdigbilde av bakseter (arbeidslampa gjør trikser litt med fargene) Utvendig plast var veldig skjollete. Owatrol Polytrol ordna biffen. To lag med 20min tørketid mellom. Mens dette stod å ordna opp, tok jeg for meg hjulene. SV Autobahn på felger SV Pneu matt på dekksider Dreneringskanaler, dempertårn og andre metallflater i motorrom fikk også litt Autobahn. Plastdeksler fikk Polytrol. Samt eksponerte slanger fikk SV seal feed. Dørlister fikk selvsagt også smake! Så over til de litt ymse dillejobbene. Skilter fikk oblater fjernet, og ble satt inn med Autobahn Skiltrammene så ikke ut, og stod ikke til å redde uten å lakkere. Hadde ikke tid til dette, og fikk ikke kjøpt nye ettersom det var den hellige hviledag; søndag. Måtte derfor finne frem Copcoen og borre. Sporet hullene med fett, og borra opp nye. For å forhindre ristelyder brukte jeg noen gummilister som er svært poppis i Epoxy/terrazzo industrien Boltene ble polert med benksliper, og senere påført Autobahn Perfekt skille mellom skilt og metall Varseltrekanten fikk polytrol Ryddet opp litt i mappen som lå i hanskerommet, og la alle gjenstandene jeg hadde funnet i bilen underveis i en zip bag Dørene knakket litt. Var slike stag med uthevninger som lar døra stå oppe. Disse fikk litt CRC hjullagerfett Vinduene fikk så 3M glassrens innvendig og utvendig Så var det tid for kosejobben selv. Dette var min jomfrutur med Swissvax lsp, og jeg angrer ikke. For et herlig produkt å jobbe med. Svensken 93 fikk møte sveitsiske Shield. Så, som tidligere nevnt, var det jo et heidundrende drittvær i Kristiansand (les Norges Miami). Ferdigbilder utendørs lot seg derfor ikke gjøre, dessverre. Men her er uansett det ferdige resultatet. Ferdig motorrom Eksempel på RDS som satt igjen Vel, dett var dett. Eier var veldig fornøyd med resultatet, og vi er begge sikre på at denne jobben vil heve salgspris betraktelig. Jeg beklager på det dypeste ang bildekvalitet. Planen var i utgangspunktet å ikke gjøre s&s på denne, derfor ble speilrefleksen igjen hjemme.. Jeg håper likevel innlegget kan tilfredsstille mine fellow detailere i noen grad Tidspruk: 25 timer PS: Interessert i bilen? Ta kontakt på PM! Endret 9 November, 2014 av KristianLomeland 42 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 2 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 Synes du har gjort en kjempejobb her! Lakken er ganske så fæl å holde på med om en skal komme litt nedi.Cred for kjempeløft! Bilen gikk fra noe jeg ikke ville ha kjøpt til en bil jeg så absolutt kunne ha kjøpt Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 2 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 Cred for en utmerket gjennomført jobb med et ille utgangspunkt! Bilen ble veldig blank og pen Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aero 125 Skrevet 2 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 Blei flott dette cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
generalen 1 Skrevet 2 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 Skikkelig bra SS, Småler av bildekommentarene og ! Og for ett resultat! Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 2 November, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 Korrigere en bil med mini i seg selv er verdt uendelig med cred. Dæven mann! Velfortjent cred for bre enstegs! Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rookie 28 Skrevet 2 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 De 50/50 bildene sier vel det meste...cred for kjempejobb :-) Siter SAAB 9-3 SC '07 - B207E Hirsch [Showcase] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 2 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2014 Dette vart jo bra, kjempe løft på en slitt lakk fin jobb innvendig også Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Schmidt 21 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Kjempe løft, det bør heve salgsprisen greit Siter BMW 520D 2011 VW Passat 1998 BMW 520D 2010 VW Polo 1995 Volvo 850 1994 VW Golf GTI 1995 VW Golf 1991 Volvo 242 1980 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DBP 55 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Syns du har gjort en sykt bra jobb velfortjent cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ODDATLE 56 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Flott stykke arbeid "Enstegs" er moro Blir ikke vanskelig for potensielle bilkjøpere å bli nyskjerrig på denne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dahlsv1 7 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Fader for et ekkelt utgangspunkt! Takler ikke biler med røyklukt selv, så om jeg skulle kjøpt denne måtte jeg bytta interiøret Uansett et sykt løft på en sliten svenske! Creds Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianLomeland 315 Skrevet 3 November, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Fader for et ekkelt utgangspunkt! Takler ikke biler med røyklukt selv, så om jeg skulle kjøpt denne måtte jeg bytta interiøret Uansett et sykt løft på en sliten svenske! Creds Skrev dårlig ser jeg. Mente ikke at bilen lukta røyk nå, det fikk jeg bort med bruk av en slik røykbombe. Det var heller det at askebegeret ikke ble luktfritt. Takk for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pejourdan 437 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Denne ble blank og fin ja! Cred! Siter It´s all about the details! BilpleieloggJourdan´s Automobile Spa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johime(joakim) 480 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Økte nok salgs verdien med en del kroner nå ja! Knallbra jobbet Siter Kjører en teakbrun Audi A1 1.4TFSI Følg meg på facebook S&S #1 Toyota Rav4, S&S #2 Skoda Fabia STV, S&S #3 BMW 320Stv 2009, S&S #4 Opel Insignia 2013, S&S #5 Audi A6 1999, S&S #6 Saab 9-5 2010, S&S #7 VW Jetta 2006,S&S #8 Bmw 318D 2002 S&S #9 Audi A4 1.8TQ 2012, S&S #10 Rapido 985F 2004, S&S #11 Toyota Hilux 2012, S&S #12 Toyota MR2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Du verden denne så ikke ut... Her har du løftet bilen mange hakk, dette er en bil som ikke har sett mye lakkbehandling over årene så godt jobbet!! Bra gjort å ta hele bilen med mini også, cred er levert! Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 3 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2014 Heftig løft på denne! Skjønner forøvrig ikke hva folk gnåler om speilrefleks for når du fint får frem poenget med mobilbilder 9-3SS er forøvrig laget under GM's eierskap. 93 opp til -02 var siste helsvenske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stenerz1 4 Skrevet 17 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 17 November, 2014 Flott jobb på flott bil! Heftig løft på denne! Skjønner forøvrig ikke hva folk gnåler om speilrefleks for når du fint får frem poenget med mobilbilder 9-3SS er forøvrig laget under GM's eierskap. 93 opp til -02 var siste helsvenske. Ikke helt rett det heller. Første gen. 9-3 er også en GM bil. Men både 9-5, og9-3 og ng900 er mere ren saab enn ng9-3 da dem bla. har saab sin H motor som man også finner i gammle 900 og 9000. Hvis man ser bort fra gammle 93 og 96 med 2takt så er første gen. 900 den eneste rene svenske saab'en. 96 å 95 hadde ford v4 motor, 99 hadde triumph motor, 9000 var laga i samarbeid med fiat, alfa og lancia og alle saab'er etter 94' er gm biler Siter 02' Saab 9-3 Turbo 90' Mercedes 260E 89' BMW 520i X 95' BMW 328ci Individual X 88' BMW 320i Cab X 97' BMW 318i Touring X 89' Vw Golf 1 cab. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 17 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 17 November, 2014 Flott jobb på flott bil!Ikke helt rett det heller. Første gen. 9-3 er også en GM bil. Men både 9-5, og9-3 og ng900 er mere ren saab enn ng9-3 da dem bla. har saab sin H motor som man også finner i gammle 900 og 9000. Hvis man ser bort fra gammle 93 og 96 med 2takt så er første gen. 900 den eneste rene svenske saab'en. 96 å 95 hadde ford v4 motor, 99 hadde triumph motor, 9000 var laga i samarbeid med fiat, alfa og lancia og alle saab'er etter 94' er gm biler Ser man, lært no nytt i dag og gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianLomeland 315 Skrevet 17 November, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 November, 2014 Takk for hyggelige tilbakemeldinger, folks! Må bare få overstått eksamenstiden nå, og håpe det byr seg ny jobb i jula! Universitetet krever litt mer oppmerksomhet enn ønsket.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.