Gå til innhold

S&S#2 2003 Saab 93 SS - KristianLomeland


KristianLomeland

Recommended Posts

KristianLomeland

Så er det duket for min andre show&shine, denne gangen med mer fokus på lakk enn den forrige bilen jeg gjorde s&s på. Jaggu tok jeg motet til å svinge meg ut i en vals med noe som er en drittlakk å jobbe med.

Bilen tilhører faren til en gammel kollega, og bilen skal selges. Eksteriøret var en eneste krise, og trengte en shine for at utseende skulle stå i stil med teknisk stand.

SAAB_Technologies_zps445c358d.png

Bilen er en '03 Saab 93 Sportsedan. Den har drøye 170000km på telleren. Dette er såvidt jeg vet den siste egenproduserte bilen Saab lagde, før andre begynte å blande seg. Motoren er en firer på 2L, identisk til dem man finner i enkelte Opel modeller. Bilens farge er Jet Black.

Hentet bilen, og slik så den ut da den stod foran porten til lageret

IMG_2557_zpsc50cb026.jpg

Etter å ha stått parkert under ei frodig bjørk, var den sterkt preget av blader, sevje og fugledrid

IMG_2558_zps1f8e630f.jpg

Motorrom. Skulle tatt bilde da jeg først åpna. Hele listen mot vinduet var fyllt med blader. Jeg brukte en liten spade for å skuffe dem ut.

IMG_2559_zps28c3746e.jpg

Det regna voldsomt i Kristiansand i helgen, og tempraturen krøp lavt. Dette resulterte i ca 0 bilder av vasken. Men legger ut en kortfattet tekst, samt et bilde av produktene som var i bruk.

IMG_2584_zps253bbf7e.jpg

Startet med Prickbort på all lakk, samt Rim7 på felger. La Surfex 1:10 over PB. Dette fikk virke før et tykt skumlag med CG CW&G. Dette ble spylt av og den fikk lufttørke før Iron-X ble lagt. Etter denne var spylt av ble bilen vasket med 2BM, med Meguiars NXT i bøtta og Meguiars MF mitt. Bilen ble så kjørt inn og tørket med CG Miracle Dryer.

SÅ, til fotodokumentert tilstandsrapport av lakken. Det var en del å henge fingrene i, og jeg så på dette som en liten utfordring ettersom avtalen var 1-stegs jobb. Kos dere med disse.

IMG_2571_zps958c0d0d.jpg

IMG_2572_zpsa967383c.jpg

IMG_2575_zps1f8b9fec.jpg

IMG_2569_zpsdd393b35.jpg

IMG_2568_zps215fa2a1.jpg

...og slik fortsatte det rundt hele. MYE swirls, MYE RDS og en del hologrammer. Målet var å heve glansen og fjerne mest mulig defekter, selvom jeg var meget klar over at en del av RDSene ikke lot seg korrigere på 1 steg.

Jeg bega meg igang med kombotest, og gikk på utallige smeller. Her er noen eksempler:

Her Rupes medium med gul Rupes pad, med Rupes 21 m/ 15 bakplate. Spre på laveste hastighet, så opp til full fres med 3 pass med ørlite press, så 2 pass hvor jeg nesten løftet maskinen:

IMG_2573_zps083619a7.jpg

Her Menzerna SF2500 på Rupes grønn pad, samme maskin og prosedyre som over:

IMG_2570_zps35b1c5ad.jpg

Vel, det ville seg aldri til med 21-maskina. Jeg lengtet fælt etter en duetto, en kestrel el.l. Jeg mistenker at maskinen har fort grovt utkast for denne lakken. Så på samme tid som jeg angret på at jeg hadde tatt på meg jobben, fant jeg frem Rupes Mini, og prøvde.

Her Scholl S17+ med Rupes grønn pad. Spre på laveste, 2 pass med litt press, og to pass med maskinvekt og redusert hastighet:

IMG_2565_zps6db7eedd.jpg

Dette var for meg godt nok. Problemet var at jeg hadde funnet en løsning jeg ikke var særlig fornøyd med, nettopp det å ta en hel bil med Rupes Mini...

IMG_2586_zps25f58866.jpg

Videre følger bilder av korrigering.

IMG_2579_zpsc836ac03.jpg

IMG_2561_zps0a15a200.jpg

IMG_2564_zpsd661fb34.jpg

IMG_2578_zpsa1266a4e.jpg

Jekket opp for greiere arbeidshøyde

IMG_2576_zpsfdb09ff2.jpg

Etter å ha tatt halve bilen, måtte jeg og utstyret ha en pause. Det ble tålig blankt og fint, men det lille panelet som holder speilene trakk ned veldig. Det så ut til at det hadde irret opp under lakken, som forøverig hadde begynt å flasse. har bare et dårlig bilde av det, og det var langt værre på andre siden. Slik så det ene ut:

ec8c6c19-3551-4748-be3a-dc59dadd3af6_zps

Jeg pusset med først 100g, så 250g, og til slutt 500g. Jeg la så 3 strøk med hva jeg hadde i skapet. Det falt på en lakk som inneholder arcanol for å stoppe rust. Metallgrunning ble brukt på steder hvor jeg hadde pusset helt ned. Rund 15mm pensel ble brukt. Det så da slik ut. Ikke perfekt, men bedre.

IMG_2562_zps1021af7e.jpg

Fortsatte så med den festlige korrigeringen med Minien (les møkkajobb). Men da jeg var rundt, kunne jeg ta noen steg opp i trappen og mene det ble blankt og fint. Her etter wipedown.

IMG_2601_zpsd2899f48.jpg

Interiør stod for tur! Det var ikke så helt ille, men litt flekker rundt om. Det som var issuet var hår. Jeg mistenker en krabat som bjeffer og spaserer på alle fire(?). Det var også blitt røyket i bilen.

Begynte med klesrulle fra IKEA for å ta mest mulig hår i setene og på gulv

IMG_2606_zps87ee6d52.jpg

Tok frem Foma støvsugeren til far, og støvsugde fra tak til gulv med skånsom børste

IMG_2607_zps88ea9f70.jpg

Demonterte litt

IMG_2608_zpsf49bf23f.jpg

Åpne det som åpnes kan

IMG_2609_zpse5dac515.jpg

Bagasjerommet ble selvsagt også støvsugd

IMG_2641_zpsfb2f8092.jpg

Byttet munnstykke for å komme til i trangere steder

IMG_2612_zps8fde3f98.jpg

Tok ut alle de små mattene Saab er sterkt preget av. De fikk smake på Green Clean og børste.

IMG_2611_zps51106963.jpg

Så åpnet jeg kilden til alt vondt

IMG_2615_zps3de9154f.jpg

Støvsugde ut giftpinnene, og tok ut askebegeret. Jeg prøvde å få vasket det best mulig. Det ble fyllt til randen med ren Surfex, og fikk stå i en halvtime. Helte det ut og tok det med på en runde med Meguiars Super Degreaser og AutoGlym felgbørste.

IMG_2622_zps2d3a3e39.jpg

Pedalene var småskitne

IMG_2628_zpsabafd00b.jpg

Etter en runde med Meguiars Super Degreaser og stiv børste

IMG_2629_zps3825a786.jpg

Det ble selvsagt bedre, og lukten kjennes ikke når man steger inn lengre. Ser på det som en seier.

Stemningsbilde før rensen trer igang

IMG_2613_zpsda3023f2.jpg

Renseprosess. Først ble det lagt omhyggelig med CG Green Clean 1:5

IMG_2617_zpsa529fa73.jpg

Dette ble så jobbet inn med tekstilbørste, før det fikk virke i et minutt eller to

IMG_2618_zps007c2a11.jpg

Deretter fant jeg frem RG2000, og kjørte ett pass vått (beklager for blury bilde)

IMG_2619_zps51989a2e.jpg

Til slutt ble det kjørt to pass tørt for å fjerne såperesten, og speede opp tørkeprosessen

IMG_2620_zps2dd3ff5e.jpg

Ferdigbilde forseter og dash

IMG_2638_zps740fe969.jpg

Ferdigbilde av bakseter (arbeidslampa gjør trikser litt med fargene)

IMG_2621_zpsb47d4bee.jpg

Utvendig plast var veldig skjollete. Owatrol Polytrol ordna biffen. To lag med 20min tørketid mellom.

IMG_2590_zps57a99ed5.jpg

Mens dette stod å ordna opp, tok jeg for meg hjulene.

SV Autobahn på felger

IMG_2591_zps1a9722bf.jpg

SV Pneu matt på dekksider

IMG_2595_zps8ecd4796.jpg

Dreneringskanaler, dempertårn og andre metallflater i motorrom fikk også litt Autobahn. Plastdeksler fikk Polytrol.

IMG_2592_zps9cfabfe8.jpg

Samt eksponerte slanger fikk SV seal feed. Dørlister fikk selvsagt også smake!

IMG_2596_zps7bc6c1b7.jpg

Så over til de litt ymse dillejobbene.

Skilter fikk oblater fjernet, og ble satt inn med Autobahn

IMG_2593_zpsd03fa55a.jpg

Skiltrammene så ikke ut, og stod ikke til å redde uten å lakkere. Hadde ikke tid til dette, og fikk ikke kjøpt nye ettersom det var den hellige hviledag; søndag. Måtte derfor finne frem Copcoen og borre. Sporet hullene med fett, og borra opp nye.

For å forhindre ristelyder brukte jeg noen gummilister som er svært poppis i Epoxy/terrazzo industrien

IMG_2625_zps2c874100.jpg

Boltene ble polert med benksliper, og senere påført Autobahn

IMG_2624_zps417ab114.jpg

Perfekt skille mellom skilt og metall

IMG_2626_zpsd8a87e01.jpg

Varseltrekanten fikk polytrol

IMG_2585_zpsca843583.jpg

Ryddet opp litt i mappen som lå i hanskerommet, og la alle gjenstandene jeg hadde funnet i bilen underveis i en zip bag

IMG_2610_zps97a58194.jpg

Dørene knakket litt. Var slike stag med uthevninger som lar døra stå oppe. Disse fikk litt CRC hjullagerfett

IMG_2631_zps50e7934d.jpg

Vinduene fikk så 3M glassrens innvendig og utvendig

IMG_2630_zpsc316cf7a.jpg

Så var det tid for kosejobben selv. Dette var min jomfrutur med Swissvax lsp, og jeg angrer ikke. For et herlig produkt å jobbe med. Svensken 93 fikk møte sveitsiske Shield.

IMG_2587_zpsb10d1f5b.jpg

Så, som tidligere nevnt, var det jo et heidundrende drittvær i Kristiansand (les Norges Miami). Ferdigbilder utendørs lot seg derfor ikke gjøre, dessverre. Men her er uansett det ferdige resultatet.

IMG_2633_zps599e3ffd.jpg

IMG_2636_zpscaab1bd4.jpg

IMG_2637_zps81ac9668.jpg

IMG_2644_zpsc2b819ab.jpg

Ferdig motorrom

IMG_2597_zpsee87b2bf.jpg

Eksempel på RDS som satt igjen

IMG_2566_zpsfff3fd98.jpg

IMG_2639_zpsf94ad3e8.jpg

Vel, dett var dett. Eier var veldig fornøyd med resultatet, og vi er begge sikre på at denne jobben vil heve salgspris betraktelig.

Jeg beklager på det dypeste ang bildekvalitet. Planen var i utgangspunktet å ikke gjøre s&s på denne, derfor ble speilrefleksen igjen hjemme.. Jeg håper likevel innlegget kan tilfredsstille mine fellow detailere i noen grad :)

Tidspruk: 25 timer

PS: Interessert i bilen? Ta kontakt på PM!

Endret av KristianLomeland
  • DCN Poeng 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Synes du har gjort en kjempejobb her! Lakken er ganske så fæl å holde på med om en skal komme litt nedi.Cred for kjempeløft! Bilen gikk fra noe jeg ikke ville ha kjøpt til en bil jeg så absolutt kunne ha kjøpt :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Cred for en utmerket gjennomført jobb med et ille utgangspunkt! Bilen ble veldig blank og pen :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Korrigere en bil med mini i seg selv er verdt uendelig med cred. Dæven mann! :P Velfortjent cred for bre enstegs!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Schmidt

Kjempe løft, det bør heve salgsprisen greit

BMW 520D 2011

VW Passat 1998

BMW 520D 2010

VW Polo 1995

Volvo 850 1994

VW Golf GTI 1995

VW Golf 1991

Volvo 242 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader for et ekkelt utgangspunkt! Takler ikke biler med røyklukt selv, så om jeg skulle kjøpt denne måtte jeg bytta interiøret :P Uansett et sykt løft på en sliten svenske! Creds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianLomeland

Fader for et ekkelt utgangspunkt! Takler ikke biler med røyklukt selv, så om jeg skulle kjøpt denne måtte jeg bytta interiøret :P Uansett et sykt løft på en sliten svenske! Creds :)

Skrev dårlig ser jeg. Mente ikke at bilen lukta røyk nå, det fikk jeg bort med bruk av en slik røykbombe. Det var heller det at askebegeret ikke ble luktfritt.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.Mikalsen

Du verden denne så ikke ut... :o Her har du løftet bilen mange hakk, dette er en bil som ikke har sett mye lakkbehandling over årene så godt jobbet!! :) Bra gjort å ta hele bilen med mini også, cred er levert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig løft på denne!

Skjønner forøvrig ikke hva folk gnåler om speilrefleks for når du fint får frem poenget med mobilbilder :)

9-3SS er forøvrig laget under GM's eierskap. 93 opp til -02 var siste helsvenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flott jobb på flott bil!

Heftig løft på denne!

Skjønner forøvrig ikke hva folk gnåler om speilrefleks for når du fint får frem poenget med mobilbilder :)

9-3SS er forøvrig laget under GM's eierskap. 93 opp til -02 var siste helsvenske.

Ikke helt rett det heller. Første gen. 9-3 er også en GM bil. Men både 9-5, og9-3 og ng900 er mere ren saab enn ng9-3 da dem bla. har saab sin H motor som man også finner i gammle 900 og 9000. Hvis man ser bort fra gammle 93 og 96 med 2takt så er første gen. 900 den eneste rene svenske saab'en. 96 å 95 hadde ford v4 motor, 99 hadde triumph motor, 9000 var laga i samarbeid med fiat, alfa og lancia og alle saab'er etter 94' er gm biler :)

02' Saab 9-3 Turbo
90' Mercedes 260E
89' BMW 520i
X 95' BMW 328ci Individual
X 88' BMW 320i Cab
X 97' BMW 318i Touring
X 89' Vw Golf 1 cab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb på flott bil!Ikke helt rett det heller. Første gen. 9-3 er også en GM bil. Men både 9-5, og9-3 og ng900 er mere ren saab enn ng9-3 da dem bla. har saab sin H motor som man også finner i gammle 900 og 9000. Hvis man ser bort fra gammle 93 og 96 med 2takt så er første gen. 900 den eneste rene svenske saab'en. 96 å 95 hadde ford v4 motor, 99 hadde triumph motor, 9000 var laga i samarbeid med fiat, alfa og lancia og alle saab'er etter 94' er gm biler :)

Ser man, lært no nytt i dag og gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianLomeland

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, folks!

Må bare få overstått eksamenstiden nå, og håpe det byr seg ny jobb i jula! Universitetet krever litt mer oppmerksomhet enn ønsket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...