Øyvind G

Swissvax Concorso. Ny oppskrift?

24 innlegg i emnet

Jeg har nylig kjøpt en krukke med Concorso og ser at den står merket med "do not let dry" i bruksanvisningen. På eldre krukker står det at voksen skal ligge i 10-15 min før den buffes.

Tok et bilde av etiketten på Concorso.

IMG_1769_1920x1280.jpg

Også et av Shield og Mirage.

IMG_1771_1920x1280.jpg

IMG_1772_1920x1280.jpg

Har ikke en gammel Concorso tilgjengelig nå, men jeg har nylig sett på en og ser at det står nesten det samme som det står på Shield og Mirage bortsett fr noen detaljer som bla. antall minutter.

For min del er det bare en fordel at den skal buffes med en gang da jeg i det siste har begynt å legge all voks på denne måten da jeg får et bedre resultat med denne metoden. Jeg spør bare av ren nysgjerrighet.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står det samme på min Shield. Har bestandig lagt på hele bilen før jeg har buffet av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min concorso er bare et par mnd; den har samme som mine øvrige og står at den skal stå i 5-10 min.som de to andre du la ved bilde av

Endret av tr86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være noe endring sånn bortsett fra etiketten, la den ligge i en 5-15 min du :) den tørker ikke på den tiden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så Shield (eller hvilken som helst SV-voks) skal ikke herde lenge altså? Jeg har pleid å la den ligge i 1-2 timer før jeg buffer den av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger/bør ikke ligge så lenge ihvertfalll :) 15min holder:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herding er jo det som skjer etter at man har buffet av voksen. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Jeg har prøvd alt mulig med tørking av voks før. For meg fungerer det best å legge på bilen rundt så begynne å buffe av når jeg har gått rundt. Og det er litt avhengig av hvor stor bilen er og hvor nøye man er ;) men ca 15min er vel som regel sånn ca der det skjer.

Så jeg mener herding er det som skjer etter av voksen er buffet av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det på lik måte jeg også makki :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hazing er når voksen er påført på lakken og "tørker", herding er når voksen er buffet av lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så Shield (eller hvilken som helst SV-voks) skal ikke herde lenge altså? Jeg har pleid å la den ligge i 1-2 timer før jeg buffer den av.

Herde lenge? Hva mener du med det da?

SV voks trenger ikke å ligge lenge før buffing.

Altså, tenk litt nå. Tror ikke det som er skrevet bak på voksene er skrevet bare for tull av SV. Greit å forske på ting selv og finne på ting en mener fungerer best men av og til er det greit med "RTFM" ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente hazing såklart. :)

Herding foregår etter voksen er buffet ja. Da ble det bedre klarhet i det, men jeg tror ikke lakken tar noe skade av at SV-voksen ligger litt lengre. I enkelte tilfeller blir den jo enklere å buffe når den har hazet litt.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg tror ikke lakken tar noe skade av at SV-voksen ligger litt lengre. I enkelte tilfeller blir den jo enklere å buffe når den har hazet litt.

Men i enkelte tilfeller kan voksen få skade av å ligge for lenger ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes at herding blir helt feil jeg, da vi snakker om carnauba voks. Først påfører man voksen og når når man tørker vekk overflødig voks (buffing) så starter tøke prossesen av en tynn hinne 0.1 µ med carnuba og olje. Og denne hinnen tørker vanlig vis i løpet av en time.

Syntetisk sealer eller coating som jeg vil kalle det herder, ta for eksempel Gtechnig C1 hvorfor skal den buffes så raskt?.

Jo fordi den herder og vis man ikke buffer eller drar utover stoffet så herder det med ujevnheter. Selv om herdeprosessen starter raskt så tar det vesentlig lengre tid til å bli fullstendig herdet. :)

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til Swissvax forrige uke for å høre hvor lenge de lar f.eks Shield haze. De svarte at det er en subjektiv erfaring brukerne må tilegne seg, men de lot som regel alle sine vokser haze ca en time før de ble buffet av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette som er skrevet bak på de nyere produksjonene av SV vokser, er kommet av den enkle grunn at flere har klaget på dårlig holdbarhet på voksene, å det som går igjen i disse tilfellene er at de lar voksen ligge for lenge på bilen å haze før de buffer den av. Voksen skal ikke ligge lenger en maks 15 min før den blir buffet av, å enkelte lar den ligge i en time eller to, og andre over natten, men dette ødelegger "herdeprosessen" som voksen får etter at overskuddet er buffet av. Det står vel på flere (er ikke sikker på om det står på alle) av boksene med SV voks, at den skal buffes av etter ca 10 min, og at lakken skal forbli urørt de neste 3 timene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette som er skrevet bak på de nyere produksjonene av SV vokser, er kommet av den enkle grunn at flere har klaget på dårlig holdbarhet på voksene, å det som går igjen i disse tilfellene er at de lar voksen ligge for lenge på bilen å haze før de buffer den av. Voksen skal ikke ligge lenger en maks 15 min før den blir buffet av, å enkelte lar den ligge i en time eller to, og andre over natten, men dette ødelegger "herdeprosessen" som voksen får etter at overskuddet er buffet av. Det står vel på flere (er ikke sikker på om det står på alle) av boksene med SV voks, at den skal buffes av etter ca 10 min, og at lakken skal forbli urørt de neste 3 timene.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/15498-test-voks-hazetidens-innvirkning-paa-holdbarhet/ denne testen her er veldig bra utført, og her viser jo voksen som fekk ligge 1 time bør buffing har best holdbarhet..så hvordan finner swissvax ut i ettertid at mindre haze vil gi bedre holdbarhet? Blei litt nysgjerrig på den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker metoden på den nye etiketten. Har lagt voks slik det siste året (mulig litt lenger) og kan ikke se at dette går utover holdbarheten. Årsaken til at jeg bruker denne fremgangsmåten er fordi dette har redusert risikoen for skjolder etter voks.

Jeg deler opp bilen i f.eks 5 deler og gjør meg ferdig del for del (legger voks, buffer for så å gå vidre til neste del av bilen). På denne måten ligger voksen ca 1-2 minutter før den buffes av.

Jeg bruker samme metoden når jeg legger G5 på frontrute. Deler ruten i 2 og buffer med en gang jeg har lagt produktet på.

Denne metoden fungerer utmerket for meg, men det et sikkert andre her som foretrekker å la voksen ligge litt (eller lenge) før buffing. Det sr tydlig utifra svarene som kommer her at det er litt fritt valg hvordan dette gjøres og m kan selv velge hva som fungerer best.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan spe på med offisiell info: Det er som Tommy og flere sier over, voksen skal kun ligge noen få minutter før man buffer overskuddsvoksen. Det med å la den hvile i lengre tid gjør både holdbarheten (voksen herder bedre når overskuddsvoks er fjernet) bedre og arbeidet lettere. Det at det står med en gang, er i praksis de 5-10 minuttene det før har vært henvist til i og med at det tar noen få minutter å legge voksen på en flate :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt å bruke finger testen, altså når du drar en klut eller finger over og lakken er klar under så buffer jeg av. I praksis så har den fått noe lengre tid enn 10 min, men så har jeg som oftest ikke så høy temp i vaskehallen. Temp spiller vel også inn her?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.detailersclub.no/forum/topic/15498-test-voks-hazetidens-innvirkning-paa-holdbarhet/ denne testen her er veldig bra utført, og her viser jo voksen som fekk ligge 1 time bør buffing har best holdbarhet..så hvordan finner swissvax ut i ettertid at mindre haze vil gi bedre holdbarhet? Blei litt nysgjerrig på den :)

Jeg skal nok klare å finne minst en krukke som er produsert før 2012 med samme informasjon som i dag ang hazing osv ;)

Det der med voksing, hazing, buffing, temperatur, fuktighet, herding, svetting, etterbuffing ect i ettertid er ikke bare bare som veldig mange tror.

Jeg har hatt 10tals biler der jeg har lagt voks feil pga tidspress og omgivelser. Jeg har i veldig mange tilfeller kontakt med eiere og kan sånn ca holde oversikt over LSP men generelt sett, det er ikke lønnsomt i lengden å legge LSP feil på en kundebil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive