Gå til innhold
Marius Engel

Stålskap i garasje, med frostvakt?

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Hei.

Jeg bor i Bergen, og her får vi oftest litt minusgrader om vinteren. Jeg har en uisolert garasje hvor jeg oppbevarer alt som har med båt/bil/huspleie å gjøre.

Ser jula har ett stålskap som passer fint til å oppbevare slike ting i, men jeg synes det var dyrt, 1699kr. Noen som vet om tilsvarende billigere skap?

Det andre jeg lurer på er om noen har erfaring med å montere 200w frostvakt i skapet? Trengs det er lag med isolasjon? Tenker i så fall 30mm skumgummi eller noe sånt, det må holde rikelig, og er lett å montere.

Grunnen til at jeg vil ha stålskap er fordi at jeg håper det kan redusere brannspredning, ihverfall til en viss grad om det skulle oppstå brann. Vet ikke om slike metallskap hjelper eller ikke?

Hvis jeg velger ett vanlig treskap fra Ikea, og borrer luftehull i hyller samt i topp (og bunn?), slipper jeg kanskje isolasjon, hvis dette er nødvendig i metallskapet? Frostvakten kan monteres på en liten metallplate hvis jeg kan gå for treskap. Mye billigere også.

Jeg hat sett noen gamle tråder om dette, men nå er det muligens mer erfaring på dette området.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kimmen    36
Kimmen

Gamle kjøleskap egner seg ypperlig til dette. Har selv et kassert vinskap i garasjen. Du kan bruke frostvakt, men jeg har brukt ca 20cm med selvregulerende varmekabel. Trekker veldig lite strøm og holder temp på 10-17 gr i skapet om vinteren.

Kjøleskap er ferdig isolerte og gratis hos nærmeste el.forhandler :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Gamle kjøleskap egner seg ypperlig til dette. Har selv et kassert vinskap i garasjen. Du kan bruke frostvakt, men jeg har brukt ca 20cm med selvregulerende varmekabel. Trekker veldig lite strøm og holder temp på 10-17 gr i skapet om vinteren.

Kjøleskap er ferdig isolerte og gratis hos nærmeste el.forhandler :)

Takk for tips. Jeg ønsker dog helst ett stålskap eller tilsvarende pga innvendig plass ifht ett kjøleskap. Har bla en 9 liters trykkanne jeg vil ha i bunnen, og da blir det fort trangt i ett kjøleskap. Jeg har ikke plass til to i garasjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingolf    180
Ingolf

Er på jakt etter mye det samme. Trenger å få diverse maling, bilprodukter og høytrykkspyler ut av sportsboden.

Garasjen er delvis isolert, med unntak av betonggulvet og det kommer definitivt dager hvor ikke snøen smelter fra hjulbuene.

Har kjøpt en frostvakt på jula, og vurderte å ta en standard stålhylle eller to og bygge litt stendere rundt denne m. isolasjon/kryssfiner ol. men stålskap har jo utseendet litt mere med seg selv om det blir uten isolasjon.

Lite med priser på stålskap når jeg ser i katalogene til ahlsell f.eks og den på jula blir definitivt i minste laget.

Kjemikalieskap, er de veldig dyre? noe poeng overhodet?

Kjøleskap blir desverre for lite

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trulsen91    0
Trulsen91

tar denne opp igjen. Noen som har noen forslag til garasje skap som man kan ha frostvakt i?

skal ha rive garasjen min om noen år og bygge isolert garasje, så derfor trenger jeg midlertidig skap med frostvakt.

Noen som veit om nettsider som selger stålskap?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vetting    2
vetting

Hvis det blir minusgrader i garasjen, klarer en frostvakt å holde plussgrader i skapet? Metall leder jo var e og kulde bra, tenker da på kulden i rommet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Jeg har isolert ryggen på stålskapet mitt med pappen og isoporen det kom levert med, også papp inni dørene. Oppå har jeg ett gammelt liggeunderlag, og en kasse med tau står oppbevart der.

Som du skjønner, jeg tok det jeg hadde. Ingen problem inntil 5 minus ihverfall. Jeg har inne/ute termometer med føleren i toppen av skapet. Det er i toppen det er kaldest, med frostvakten i bunnen.

Bakerst i hyllene har jeg perforert med 22mm hullsag, for å få varmen til å stige lettere.

Er det veldig kaldt der du bor, ville jeg kanskje isolert med litt isopor (lime fast), med en tykkelse på 1-2 cm, eller noe sånt. Det skal veldig lite til, bare for å holde plussgrader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Eh... varme stiger, kulde synker... ergo er det varmest i toppen av skapet og kaldest i bunnen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Men pga. varmetap så er det kaldest i toppen. Med en så liten varmekilde er det bare en liten lunk som klarer å krype til toppen før luften er nedkjølt.

Som sagt, så har jeg termometer i skapet, med ute og inneføler, så dette har jeg selvfølgelig sjekket med plassering i topp og bunn. Plasserer den i toppen for der er det kaldest. I nederst hylle der ovnen står er det betydelig varmere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Jeg har plassert både termostaten og varmeelement i bunn på hver sin side. På alt vi bygger av tavler osv som skal stå utendørs gjør vi det samme. Hvis ikke blir det helt feil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig