O1e

Produkt for å fjerne tectyl på Plasti dip?

Hei :)

For et par uker siden hellakkerte jeg bilen i plasti dip. Mest for å se på holdbarheten over vinteren. Samt her er det mye strøing, og lite salting. Men steinsprang er hyppig her. Så blir spennende å se hvordan dette fungerer sammen!

Men problemet mitt er:

Bilen måtte inn for etterbehandling av tectyl, etter innkalling fra forhandler. Såklart to uker etter jeg har lagt plasti dip på hele bilen. De plastet inn hele bilen for å beskytte den, men ved montering av div. har det kommet noe tectyl på plasti dip'en. Noen som har tips om produkt for å fjerne dette? Siden jeg ikke kan bruke prickbort e.l.

Fant noe som het insekts svamp, som er grovere enn vanlig svamp. Tenkte å prøve denne sammen med sterkt blandet Surfex HD, og se om jeg fikk det til å løsne. I værstefall må jeg vaske det bort med tynner, og reparere dip'en etterpå.

Håper noen har tips på dette. :)

Kan jo hive med noen bilder, hvis noen skulle være interessert i resultatet. Er litt skitten på bildene, da disse er tatt ikke lenge etter den ble lakkert. Så ville ikke vaske den første uken :)

5zeakh.jpg

15zhzrl.jpg

Endret av O1e
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn fra toppen av hodet ville jeg nok personlig ha prøvd med surfex først, heller begynne litt rolig for å så øke styrken på blandeforholdet. Vet folk har skrevet at kraftig surfex har fått dip til å boble her inne.. jeg har brukt 1:5 uten å se noen antydninger til svekkelse i dippen, så jeg tror det heller skyldes for få strøk... :)

Evt også kanskje en nanosvamp kan hjelpe på, men er litt usikker på i hvor stor grad den til ripe opp en dipp.. det matter jo ned lakk, men dipp burde jo tåle noe mer? Evt Clay?

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Tenkte jeg skulle begynne med 1:10 og la det virke litt før jeg prøver forsiktig med svampen jeg kjøpte (Link). Var innom å handlet tynner og billige mikrofiber kluter som jeg bruker for å rense earlex'en etter lakk, og så disse. Som du sier, er det bedre å starte med litt svakere blanding først :)

Skal mye til for å ripe opp dippen, så lenge man ikke bruker noe skarpt som skrujern, skrape e.l. Og blir det små merker, kan man evt behandle disse med spray voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet så tror jeg ikke du kommer utenom å måtte flikk litt på dipen. White spirit er det mest effektive for fjerning av Tectyl, men den vil nok etter all sannsynlighet få dipen til å boble. Citrusrens fjerner også Tectyl med litt arbeid, men jeg vet ikke hvordan plastidipen reagerer på det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke får det av kan du vel bare rive av dippen på skjermbredderne og spraye på nytt? Er det spesiell farge eller standar som du kan kjøpe på boks?

Kul bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har og på følelsen at jeg må nok til med litt reperasjon etterpå. Derfor kjøpte jeg mer tynner, for da kan jeg evt. vaske bort tectylen, men da vasker jeg også bort en del av dippen også. Men kan lakke over dette etterpå.

Har et par-tre liter igjen, så ikke noe problem å ordne dette etterpå. Men bilen må så over natta og vell så det, siden det nærmer seg minusgrader her oppe nå. Er svart, og to uker siden jeg la det på, så vil ikke se forandring der jeg har lagt i. Derfor har jeg egentlig ikke lyst til å dra av hele skjermutbyggeren :)

Sitrusrens fjerner også dip. Men tror det er bedre og vaske med tynner, da den ikke begynner å boble, men løser opp dippen sånn at den blir flytende igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet med ren surfex HD på felgene mine som er dippet, lot det virke noen minutter før jeg gnukket på med en felgkost. Kan ikke si dippen tok noe skade av det heller.

I min erfaring så tåler plastidip alt uten om petroliums baserte middler så du har nok noen å teste da :P

Får håpe det går bort uten å måtte rive av å lakkere på nytt, lykke til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har solgt bilen nå, men prøvde forskjellige ting, uten hell. Så eneste måten å fikse dette på et å vaske det jevnt med tynner og legge ny plastidip over, eller ta bort hele panelet og legge dette på nytt. Eneste som fjerner dette, løsner også plastidippen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har solgt bilen nå, men prøvde forskjellige ting, uten hell. Så eneste måten å fikse dette på et å vaske det jevnt med tynner og legge ny plastidip over, eller ta bort hele panelet og legge dette på nytt. Eneste som fjerner dette, løsner også plastidippen. :)

Takk for oppdatering, det var vel det som måtte skje med tektyl på plastidip.

Så på bildene, og for en grisefet bil. Har selv vært borti en 3.2 liter blå ranger, firmabil, likte den godt.

Hva var grunnen til at du solgte den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er både for og bakdeler med Plastidip, og gjerne på hele bilen. Største fordelen er jo beskyttelse av lakken, da den er ekstremt bra mot steinsprang og riper. Men den er vanskelig å holde ren, og blir lett stygg. Skal prøve Foliatec på nybilen, men da på detaljer. Denne tåler all slags avfetting og produkter. Liker best bil med behandlet lakk, da en berøringsfri vask gjør bilen nok ren når det er som værst på vinteren. Kun berøringsvask som fungerer på plastidip.

Solgte den da jeg trengte mer plass. Var kanonfornøyd med bilen, men da jeg kjøpte den var jeg egentlig på utkikk etter en "ny" Transporter med rette utstyret. Da det ikke var å oppdrive, klarte jeg ikke å holde meg unna denne. :) Det er ikke noe å legge under en stol, at nybilen er fantastisk mye bedre å kjøre, og 180 biTDI'en med dsg fungerer utmerket. Ikke i nærheten så tøff desverre, men fantastisk praktisk :)

Endret av O1e
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive