FT86

Vask av bil med matte detaljer?

I dag ble bilen henta etter opplakering av de matte detaljene på bilen min, og jeg er adskillig fattigere <_<

Det har seg sånn at den matte lakken som sto på bilen nok har vert en enkomponent spraybokslakk som etter hvert rett og slett begynte å renne vekk.. (Antar det er avfettinga som har tatt den, og å få på garanti var utelukket)

Uansett så er det nå blitt lagt 2komp sort mattlakk med matt klarlakk oppå dette og spørsmålet mitt var vell i bunn og grunn om det er noen produkter jeg absolutt ikke bør bruke på bilen?

Da tenker jeg av shampoer, avfetting etc.

Av produkter som regelmessig blir brukt her på lakken i heimen kan jeg vell liste opp Prickbort (etter behov og mest sansynlig den største synderen), Iron X (før clay etc), Autofoam, CG Honeydew, CG Maxi Suds 2.

Bilen er forøvrig behandla med SV shield, men vurderer å teste ut opaque nå. (Litt OT, men er det noen som vet om opaque kan kjøpes over disk i Stavangerområdet?)

Er det et poeng i å investere i shampo ment for matt lakk når det kun er detaljer på bilen det er snakk om?

Har søkt litt rundt om på forumet, men følte ikke jeg fant noen gode svar på akuratt det.

Takker for svar! :wub:

Endret av FT86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har en bil fra 2013, med en lakk som ikke tåler avfetting? Og du fikk ikke dekket det på garanti?!?!

Syns dette kvalifiserer til en forbrukerrrådet sak..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har en bil fra 2013, med en lakk som ikke tåler avfetting? Og du fikk ikke dekket det på garanti?!?!

Syns dette kvalifiserer til en forbrukerrrådet sak..

Tro meg.. Jeg la meg ikke på rygg umiddelbart. Har holdt på med den saken siden mai/juni.

Toyota vil ikke dekke det fordi de mener det er selvforskyldt og at jeg har brukt kjemikalier på lakken som ikke er egna. Problemet mitt er at jeg ikke kan motbevise det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ville hørt med forbrukerrådet for det. For da regner jeg med at du har fått med en oversikt fra toyota over hvilke kjemikalier du IKKE kan bruke på bilen ? Det er jo noe de må spesifisere, ettersom de mener at du har brukt kjemikalier som ikke er egnet til lakken deres?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ville hørt med forbrukerrådet for det. For da regner jeg med at du har fått med en oversikt fra toyota over hvilke kjemikalier du IKKE kan bruke på bilen ? Det er jo noe de må spesifisere, ettersom de mener at du har brukt kjemikalier som ikke er egnet til lakken deres?

Joda det skader ikke å høre, men kan ikke si at jeg har så store forhåpninger til det. Bilen ble bruktimportert av en forhandler på Tjelta etter å ha stått som utstillingsbil hos en toyotaforhandler i Tyskland. Den var kjørt 6500km når jeg kjøpte den.

Har forhørt meg med de som importerte bilen om den eventuelt har blitt lakkert hos forhandler i Tyskland, men de hadde fått den ferdig fra fabrikk. Delene det gjelder er TRD stylingen på bilen som blir importert ifra Japan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en bil med matte detaljer. Denne ble lakker i April 2013. Har vasket den på vanlig måte uten noen spessielle middler eller tanker på de svarte detaljene bortsett fra at jeg har lagt Opaque voksen fra SV som LSP på den svarte lakken.

Når jeg sier vask på vanlig måte tenker jeg da på slik som jeg alltid pleierå vaske bilen. Stort sett med AF 1:100 som prewash, og såpe + BN svamp i bøtten (har stort sett brukt Wolfs White satin og DJ Sour power på denne bilen).

Den dag idag ser det like fint ut som nær jeg hentet bilen min hos lakkerer.

Jeg har ikke brukt Prickbort o IronX/korrosol på den enda, men jeg tror ikke det heller skal være noe problem.

Mao. jeg tror det er lakken du hadde som var problemet ditt, ikke vaske metodene dine eller kjemikaliene da den matte lakken skal tåle det samme som den blanke.

Hadde jeg hvert deg så ville jeg kjøpt en krukke med Opaque og vasket med vanlig såpe. Opaque er faktisk en meget god LSP som ikke endrer utseende på lakken (den forblir matt) og den har meget god holdbarhet. De er selvsagt god å jobbe med som alt annet fra SV og den er kjapp å legge da den skal tørkes a med en gang.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en bil med matte detaljer. Denne ble lakker i April 2013. Har vasket den på vanlig måte uten noen spessielle middler eller tanker på de svarte detaljene bortsett fra at jeg har lagt Opaque voksen fra SV som LSP på den svarte lakken.

Når jeg sier vask på vanlig måte tenker jeg da på slik som jeg alltid pleierå vaske bilen. Stort sett med AF 1:100 som prewash, og såpe + BN svamp i bøtten (har stort sett brukt Wolfs White satin og DJ Sour power på denne bilen).

Den dag idag ser det like fint ut som nær jeg hentet bilen min hos lakkerer.

Jeg har ikke brukt Prickbort o IronX/korrosol på den enda, men jeg tror ikke det heller skal være noe problem.

Mao. jeg tror det er lakken du hadde som var problemet ditt, ikke vaske metodene dine eller kjemikaliene da den matte lakken skal tåle det samme som den blanke.

Hadde jeg hvert deg så ville jeg kjøpt en krukke med Opaque og vasket med vanlig såpe. Opaque er faktisk en meget god LSP som ikke endrer utseende på lakken (den forblir matt) og den har meget god holdbarhet. De er selvsagt god å jobbe med som alt annet fra SV og den er kjapp å legge da den skal tørkes a med en gang.

Takker for svar :)

Ja at det var lakken som var problemet er jeg ikke i tvil om..

Grunnen til at jeg spør om tips når det kommer til vask er fordi jeg ikke vil være borti noe lignende igjen. Og kan vell ikke skryte på meg at jeg har noe annet enn grunnleggende peiling når det kommer til detailing.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda det skader ikke å høre, men kan ikke si at jeg har så store forhåpninger til det. Bilen ble bruktimportert av en forhandler på Tjelta etter å ha stått som utstillingsbil hos en toyotaforhandler i Tyskland. Den var kjørt 6500km når jeg kjøpte den.

Har forhørt meg med de som importerte bilen om den eventuelt har blitt lakkert hos forhandler i Tyskland, men de hadde fått den ferdig fra fabrikk. Delene det gjelder er TRD stylingen på bilen som blir importert ifra Japan.

TRD kit fåes kjøpt originalt i Norge også, vår demobil har det og skal tåle lik vask som resten av bilen. Og den skal tåle akkurat det samme som alle andre biler!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TRD kit fåes kjøpt originalt i Norge også, vår demobil har det og skal tåle lik vask som resten av bilen. Og den skal tåle akkurat det samme som alle andre biler!

Joda som sagt så er jeg ikke i tvil om at det er lakken og ikke hva jeg har brukt på den det står på.

Men det blir som sagt ord mot ord.

Men det blir ikke skjolder o.l hvis man bruker for eksempel Prickbort på matt lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive