Gå til innhold

Mulig å forbedre lydbilde i en 4syl Bmw diesel??


chrsag

Recommended Posts

Hei, har vært bortskjemt med lyden av bmw sine bensintørste seksere under panseret. Men for ca ett år siden tok jeg spranget og kjøpte meg en ny 525D av den 4sylindrede typen. Elsker bilen og motoren, med tanke på drag og forbruk. Men lyden er helt grusom når den kommer litt opp på turtall hvor en motor hvirkelig skal synge. Diesel klappringen på tomgang er til å leve med. Men når jeg drar på er det ikke spes pent å høre på. Høres veldig spinkel og høyfrekvent ut.

Noen som har forlsag til lydtuning av 4syl diesel bil? Hva kan jeg finne på? Angrer på at jeg ikke kjøpte en 11mod med 3L sekser i stedet:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dieselbiler skal jo ikke røynes på høye turtall heller :P skjeldent over 3500rpm ;)

ang det med lydbilde har jeg lite å bidra med der :P

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv BMW sin nåværende 4-syl diesel har veldig hard gange, og jeg tror nok ikke det blir då lett å gjøre med det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Går jo ann å prøve å endre eksos, men blir fort bare mere lyd uten at det nødvendigvis er possetivt.. Vil man ha fin lyd.. Kjøp bensin ;) er nå bare min mening, svært få unntak jeg har vært borti av diesel som låter noe annet en traktor.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo sine rekkefemmere diesel synes jeg låter bedre enn veldig mye annet som går på diesel :) Muttern og fattern sin XC60 med 2.4d biturbo låter faktisk veldig bra hvis man ruller ned vinduene og gir gass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har vært bortskjemt med lyden av bmw sine bensintørste seksere under panseret. Men for ca ett år siden tok jeg spranget og kjøpte meg en ny 525D av den 4sylindrede typen. Elsker bilen og motoren, med tanke på drag og forbruk. Men lyden er helt grusom når den kommer litt opp på turtall hvor en motor hvirkelig skal synge. Diesel klappringen på tomgang er til å leve med. Men når jeg drar på er det ikke spes pent å høre på. Høres veldig spinkel og høyfrekvent ut.

Noen som har forlsag til lydtuning av 4syl diesel bil? Hva kan jeg finne på? Angrer på at jeg ikke kjøpte en 11mod med 3L sekser i stedet:(

Er veldig lite å gjøre med lyden dessverre, å bytte eksos hjelper veldig lite på diesel BMW. Jeg byttet til Performance eksos på min, det er ikke noe særlig lydforskjell før og etter. Litt mere turbo lyd er det hele. 525d med 3l er det faktisk veldig fin lyd i til å være diesel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd er vel en av flere bakdeler med å kjøpe diesel desverre. Eneste forslaget jeg har er ett eksosanlegg laget i titanium, det gir en ekstrem forvandling av lydbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostbart å bytte hele eksosen dersom det gir minimal effekt. Mulig å bytte bare lydemper/bakre potte? Det gav stor endring på bensinbilene. Har kjørt 6syl diesel og de låter tålig bra mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostbart å bytte hele eksosen dersom det gir minimal effekt. Mulig å bytte bare lydemper/bakre potte? Det gav stor endring på bensinbilene. Har kjørt 6syl diesel og de låter tålig bra mange...

Eisenmann eller Supersprint har eksos til BMW F1x. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig å forbedre lydbilde i en 4syl Bmw diesel??

Ja, kjøp den med 6 sylindre.. :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle seriøse svar. Ett komplett eksos anlegg fra for eks supersprint så snakker en jo fort 30laken. For gjerne veldig liten effekt? Så lurer på om å bare bytte lydemper vil ha noe å si? Evt få bygget om det orginale hos for eks svendsen eksos, ta vekk en potte, større diameter på rør ect?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.soundracer.se/

Jeg har dessverre ingen nyttige tips. Jeg kjører selv en raklete 4 sylindret diesel til daglig, men jeg har lært meg å leve med det. Forbruk og dreiemoment synes jeg veier godt opp for at det ikke låter så bra når jeg står utenfor bilen eller sveiver ned vinduene. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raklingen plager meg ikke. Høres kun på tomgang utenfor bilen. Disse F10 er dog svært godt støyisolert. Men skulle hatt litt dypere lyd rett og slett? Hjelper det med større dim på eksosen da og gjerne en ny lyddemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Raklingen plager meg ikke. Høres kun på tomgang utenfor bilen. Disse F10 er dog svært godt støyisolert. Men skulle hatt litt dypere lyd rett og slett? Hjelper det med større dim på eksosen da og gjerne en ny lyddemper?

På bil min endret jeg bare bakpotten til 3" magnaflow og fikk perfekt lydbilde, dypere, mer lyden.

men uten at det ble harry eller mye resonans.. men dette var en V6 bensin.. så den hadde veldig grei lyd i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...