Gå til innhold

Lysrør erfaringer?


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Noen her som er veldig opplest på lysrør?

To spm som noen kanskje kan svare på?

Har hatt 865 lysrør i garasjen hele tiden. Mener de skal ha rundt 6500k fargetemp.

Fikk idag noen nye lamper og lysrør, som var mer blåelige. Selve lysrørene sto opgitt til å være fargetemp 9000k.

Fikk følelsen av at det blitt mer blåaktige lyset viste deffekter bedre i lakk enn de litt varmere fargede lysrørene på 6500k.

Hva er egentlig ideel fargetemp får detailing bruk? Tipper et sted midt mellom 6500 og 9000k?

Har kikket litt på nett, og man kan få tilsendt lysrør for proffbruk med tanke på fargegjengivelse.

http://www.osram.no/osram_no/produkter/lamper/lysroer/lysroer-t8/lysroer-t8-spesielle-versjoner/color-proof-t8/index.jsp

Må vel være noe slikt som blir brukt på lakkverksteder osv?

Evt noe slikt, http://www.lysman.no/no/lysr%C3%B8r-t8-%C3%B826mm-lumilux-tl-d-OSRAM/osram-lumilux-deluxe-t8-lysr%C3%B8r-osram-t8-l-58w965-lumilux-de-luxe-daylight-g13.-1500-mm.php

Ser at RA verdien har en del å si, da den har noe å gjøre med hvor godt lyset gjengir farger..

SPM nr2.

Ser at det har begynt å komme kraftigere lysrør løsninger på markedet.

Har til nå hatt en del armaturer med 5x58w T8 lysrør i garasjen.

Men nå har det begynt å kommer en del amraturer med 2x80w T5 lysrør på markedet.

Er det verdt å oppgradere for enda mer lys, eller er det i prakis ikke så stor forskjell på T5 og T8 lysrør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet alle lysrørene mine i garasjen til slike 965 rør, og det var en vanvittig forskjell. Dette er samme type som blir brukt på karosseri verksted, tannleger ol.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Artikkelen det ble linket til var ganske informativ.

det fremkom jo blandt annet at et t5 lysrør gir ca 25% mer lys per watt enn et t8 lysrør.

men optimale forhold for t5 er ved 35graders varme. Og for t8 er det ved 25 graders varme.det står ingenting om hvor mye t5 rør taper seg ved feks 15 grader.

T5 rør er mindre utvalg av i de sterkeste utgavene. Og armaturene er litt dyrere enn til t8.

For min del holder det nok med de t8 armaturene jeg har i garasjen. Men skal nok bytte til 965 rør i alle armaturene.

Beste hadde vel vært 15 metallhalogen lyskastere i taket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Grunnen til at de bruker 965 hos bil lakkering verksted er først og fremst for best mulig å kunne se farge forskjell.

Dette er de rørene som er "nærmest" normalt dagslys.

forskjellige fargetemperaturer gir forskjellige egenskaper når det gjelder å se defekter.

et veldig "gult" lys kan også gjøre defekter veldig synlig.

Det er jo lite behagelig da å gå i et stålblått lys å jobbe.

Jeg ville valgt å bruke 965 eventuelt 955 rør og heller suplere med arbeidslys i riktig vinkel i forhold til arbeidssted når det gjelder detailing.

vil du ha mer lys, sett heller opp flere lamper en du har.

Da vil du også få "jenvnere" lys fordeling i rommet :)

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har allerede 7 stk 2x58w armaturer pluss 2 stk 2x36w armaturer fordelt utover taket på 40m2. Så er ikke plass til stort flere armaturer...

Men skal få tak i 965 lysrør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Forhandlere
polishduden

Kan skaffe 965 58w rør for 45+mva/stk. Sender ikke. Holder til i Lier

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • Moderatorer
  • 2 months later...
  • Moderatorer

Hvor lyst skal det være i garasjen? Hvilken farge har gulv og vegger? Hvor høyt er det under taket?

hva skal lyset benyttes til? Er vel bare du som vet hva som blir nok lys....

Edit: Du kan jo begynne med 9 stk og heller se om du er fornøyd med det. Få lagt opp koblinger så det bare er å huke på dobbelt antall hvis du ikke er fornøyd med 9stk.

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Jeg neeesten ferdig med å isolere og plate opp garasjen min på 47m2, jeg har 12 stk SG gyro LED downlight i taket, dette gir ikke jevnhet i lyset og det varierer en del lux alt ettersom hvor en måler med lux meteret.

 

I tillegg så monterte jeg 4stk Sirius LED panel 56W 4000kelvin, disse lyser noe helt enormt, og har lysspredning på 110grader:

 

http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=7010021

 

Med spottene og ledpanelet så er det godt nok lys til detailing, jeg hadde tidligere 12 stk 2x58W industriarm med 965 rør i, og det er nesten like mye lys nå som tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg har hvertfall 9stk 2x58w +2 stk 2x36w armaturer til sammen.

ble greit lys av det, men savnet litt lys på bunn av bilene jeg jobber på, så endte opp med noen ekstra metallhalogen lyskastere vinklet 45 grader fra vegg/tak i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...