Gå til innhold

Mest effektive maskiner?


longbow

Recommended Posts

Hei

Eg har i dag en DAS6 PRO, men lurer på å oppgradere,

Derfor lurer eg på om hvilke maskiner er de mest effektive? Eller vil eg tjene noe på det i det hele tatt?

Tenker at kan eg spare litt tid når eg holder på, så er det gull ;)

Siden eg ikkje er veldig rutinert så tenker eg i utgangspunktet DA maskin, men kan jo være greit å få litt info om begge ;)

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha mest mulig effektiv og fremdeles ha DA, ville ikke hatt duetto som første valg. Rupes 21 med (feks med 15 bakplate) er nok hakket råere på korrigering hvis man beregner tiden man bruker.

Alternativt er Flex DA også en god maskin.

Duetto er først og fremst en veldig god allrounder, god til alt, men ikke nødvendigvis best.

Fordelen er at duetto korrigerer bra og hurtig, lett å bruke og kan brukes til sliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

En evig diskusjon. . Men om du går opp til flex eller rupes så har du uansett en mye mer effektiv maskin enn kestreln :) Den blir oftest bare brukt til siste steg hos meg.For å få opp glans og feks fjerne hologrammer og Mikroriper.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Skal du ha mest mulig effektiv og fremdeles ha DA, ville ikke hatt duetto som første valg. Rupes 21 med (feks med 15 bakplate) er nok hakket råere på korrigering hvis man beregner tiden man bruker.

Alternativt er Flex DA også en god maskin.

Duetto er først og fremst en veldig god allrounder, god til alt, men ikke nødvendigvis best.

Fordelen er at duetto korrigerer bra og hurtig, lett å bruke og kan brukes til sliping.

X2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker rupes lhr15. Jeg synes den er sånn passe til det meste, men man trenger jo en maskin til de trange plassene. Skjønner ikke helt hvorfor alle plutselig skal ha duetto som er en das-6 på steroider og koster omtrent like mye som en 15 som korrigerer bedre og har bedre ergonomi.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker rupes lhr15. Jeg synes den er sånn passe til det meste, men man trenger jo en maskin til de trange plassene. Skjønner ikke helt hvorfor alle plutselig skal ha duetto som er en das-6 på steroider og koster omtrent like mye som en 15 som korrigerer bedre og har bedre ergonomi.

Tja, jeg synes egentlig duetto og 15 er veldig like på korrigeringen. Når man kan slipe med duetto så er den også en bedre allrounder.

Jeg hadde 21,15 og kjøpe duetto pga mulighet for våtslip, men på de områder hvor 15 fungerer, så er 21 omtrent et bedre alternativ. På de områdene man sliter med 21, gjør man det også med 15 svært ofte.

På begge disse "trenger man en liten maskin"

Skal man ha en maskin til alt er min påstand at duetto er et bedre valg enn 15.

Skal man ha den raskeste til å korrigere er 21 et bedre valg enn 15.

Sånn sett er 15 egentlig ikke det beste valget i mange tilfeller?

Savner dog plasseringen til bryter på duetto slik den er på 15/21, selv om man blir vant til det.

Når det kommer til å jobbe med maskinen ergonomisk er det nok en smakssak, helt klart.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller anbefale deg å kjøpe roterende..når du får dreisen på roterende blir detailing livet vesentlig enklere, og raskere :) og DAS6 er kjempe god maskin til siste steget, og rydde opp etter roterende :) selv brukte eg DA i evigheter før eg tørte å bruke roterende..angrer på eg ikke begynte med de tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 15 er langt lettere å jobbe med på litt ujevne områder enn 21 både på grunn av mindre pads og mindre utslag. Det føles som et godt kompromiss. Det er en grunn til at så mange setter 15 bakplate på 21. Jeg ofrer bittelitt korrigeringsevne for å ha en maskin som er lettere å kjøre og komme inntil ting med. Har aldri likt stoore pads verken på roterende eller DA.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, og jeg skrev vel også i mitt innlegg at 21 med 15bakplate, og da har man det beste fra begge verdener. Bruker strengt tatt aldri 21bakplate og 180pads jeg heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viss eg har forstått dere riktig, så utenom roterende, så er det er 21 med 15 bakplate som vil være raskest og gi best resultat, sånn omtrent hvertfall? Og egentlig en mini til trange plasser?

Men eg kjører stortsett ett steg, vil de da funke med roterende? Blir det ikkje hologrammer og slikt?

Men hvilken roterende er de beste da?

Endret av longbow

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken man foretrekker skal hvertfall ikke jeg si 100%.

Personlig liker jeg best Flex 14-2-150 som jeg har selv. Den er nok også noe dyr.

Som nr to, og også "best kjøp" pga pris, setter jeg muligens Rupes sin roterende.

Makita er også poppis, jeg likte den absolutt ikke pga størrelse/vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at man ikke kan slipe med lhr 15 forresten? Fordi den har 3mm lenger utslag? :)

Du kan slipe med alle DA maskiner, har slipt med kestrell, duetto, 15 og 21 og det fungerer bra :) men luft maskiner overgår alle om du har tilgang på det :):)

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viss eg har forstått dere riktig, så utenom roterende, så er det er 21 med 15 bakplate som vil være raskest og gi best resultat, sånn omtrent hvertfall? Og egentlig en mini til trange plasser?

Men eg kjører stortsett ett steg, vil de da funke med roterende? Blir det ikkje hologrammer og slikt?

Men hvilken roterende er de beste da?

Letteste og raskeste måte for å oppnå fint resultat på et stegs jobber, Rupes 21 med 15 bakplate er min klare mening:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste og raskeste måte for å oppnå fint resultat på et stegs jobber, Rupes 21 med 15 bakplate er min klare mening:-)

Det er sikkert veldig vanskelig å svare på, men hvor mye tid sånn ca vil man spare, eller hvor mye bedre resultatet blir med en Rupels 21, men 15 bakplate kontre das6'en eg har i dag? noen som har noen formening om det?

Men kor stor er 15 bakplata kontra 21? Eg har i dag 160mm uber pads, for det meste.

Endret av longbow

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert veldig vanskelig å svare på, men hvor mye tid sånn ca vil man spare, eller hvor mye bedre resultatet blir med en Rupels 21, men 15 bakplate kontre das6'en eg har i dag? noen som har noen formening om det?

Men kor stor er 15 bakplata kontra 21? Eg har i dag 160mm uber pads, for det meste.

15 bakplate er 125mm og 21 er 150.

Hvor mye tid du sparer er umulig å si, ang resultatet så trenger det ikke å bli noe bedre med den ene vs den andre.

Begge kan gjøre super jobb:-)

Det er mer ok verktøy vs premium verktøy, det er når du har brukt begge du finner ut av det:-)

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...