Gå til innhold
Marius Engel

Longlife olje/serviceintervall. ?

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Hei.

Har kjøpt 2 stk. nye biler i år.

Den ene er en Nissan Leaf. Den skal inn på service 1 gang i året eller hver 30.000 km. Da skal det smøres bremser, dørhengsler og skiftet kupèfilter, samt at nissan leser sv forbruksmønsteret ditt fordi de bruker dataene til videre utvilking av elbil.

Den andre bilen er en Skoda Octavia stv. 2.0 TDI med 150 hk, manuell og 4x4. Denne skal inn hvert 2. år/hver 30.000 km (eller var det 40.000 km). Ingen oljeskift imellom dette, for det benyttes longlife olje samt at det er følere som overvåker oljekvaliteten.

Jeg har lest her inne at flere er skeptisk til så skjeldne serviceintervall på en fossilbil. Er det noen grunn til at jeg børe skifte olje oftere, og er det noen som har fagkunnskaper om hvorfor det ikke kan være nok med serviceintervallene anbefale av forhandler/bilens elektronikk? Hva sier erfaringer med nyere biler om dobbelt så lange serviceintervall?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 038
_Makki_

Man leser vel mere om de som har hatt problemer med longlife enn de som ikke har hatt noe tull.

Kjenner til mange som har gått bort i fra longlife pga rykter osv osv.. Men jeg kjenner også til de som har hatt problemer pga longlife.

Jeg selv, når jeg kjøpte fabrikkny bil i 2009 sa med en gang til Møller at jeg kommer på første øljeskift på 15k. better safe than sorry.

Det var ikke noe problem det for de. Endret på det siden da og ikke har hatt noen problemer med motoren, 2.0TDI CR 170Hk q manuell. Jeg har tuklet en del med software, kjørt til å fra på jobb, bane, autobahn opp til 230km/h, alt mulig. Fylt på kanskje max 0,5l motorolje mellom skift. Hatt bilen vel i 3år og ca 90k km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olausse    16
Olausse

Jeg har en Passat 04. mod. å jeg å i følge møller så skal den fint klare 30k. men snakket med en som jobber på møller (Albjerk som det heter her) og han sa at det kunne være en fordell og bytte vær 15k pga at turbodiesel mottoren koksett en del. men den skulle klare å holde 30k. sa han. så jeg bytter hver 15k, som makki sa, better safe than sorry.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KjetilR    12
KjetilR

Bytt olje på 15000km. Den longlifeservicene går sikkert helt fint om du skal selge bilen før den har gått en del. Men neste eier får ofte trøbbelet.. På små motorer er det også lite olje, og den går på høy oljetemperatur. Derfor mener jeg at oljen bør byttes oftere.

Støtter andre som har skrevet noe lignende..

På større motorer (mer kubikk og flere sylindre) så er det ofte større oljemengde. Da kan man kjøre noe lengre enn når det er ca 4liter...

Dette med longlife er ett salgsargument for lave servicekostnader.. Helt greit for en som skal ha bilen i ca 100 000km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg    64
mmosberg

Det er mange meninger om dette. Spør du importøren eller fabrikken hevder de hardnakket at inntil 30000 km overhodet ikke er noe problem, men bilen beregner intervallet selv og du kan ved ugunstig kjøremønster få beskjed om å skifte olje etter feks. 24000 km. Jeg kjenner en teamleder på et av landets største VW verksteder. Jeg spurte han om hva han mente om å la moderne turbodieselmotorer gå inntil 30.000 km mellom oljeskiftene. Han svarte meg at dersom jeg hadde sett hvordan en motor så ut innvendig, spesielt avsetninger i bunnpannen, som hadde gått et stykke, feks. 150000 km, med så lange oljeskiftintervaller så ville jeg aldri latt mine biler gå så langt mellom oljeskiftene.

Jeg er forøvrig med på et tysk VW / Audi forum. Der er det en kar som er langt over middels interessert i smøreoljer og slettes ikke liker at VAG har begynt å levere ut bilene med Castrol olje fra fabrikken. Han hevder med viten at det kun er kommersielle interesser som ligger bak skiftet fra Mobil1 til Castrol. Nå er det kun Mercedes som fyller Mobil1 på bilene ut fra fabrikken. Han har sendt inn oljeprøver av Castrol og Mobil1 sine 5w-30 oljer som møter VW norm 504.00/507.00 (det er denne normen som må oppfylles på alle VAG biler med dieselpartikkelfilter). Både ubrukt, 15.000 km og 30.000 km prøver har blitt analysert. TBN verdien i ubrukt Castrol olje er lavere enn Mobil1 olje som hadde gått 15.000 km. TBN nummeret indikerer kort fortalt hvor mye av egenskapene oljen har igjen. Jeg oppfordrer de av dere som er interessert til å google TBN.

En ting som er verdt å få med seg er at fordi om du går ned til å skifte olje på 15000 km istedenfor 30000 km, så må du bruke samme oljekvalitet. Dette gjelder alle biler med dieselpartikkelfilter, disse må ha motorolje med "low SAP" egenskaper. Her er det en del misforståelser ute og går der noen tror at man kan bruke olje med lavere kvalitet hvis man skifter på 15000 km.

Jeg har kjørt VAG diesel biler på Mobil1 siden midten av -90 tallet og er strålende fornøyd. Og jeg skifter olje èn gang pr år eller 15.000 km. På ebay.de får du denne olja til en snau hundrelapp pr. liter ferdig tilsendt og momset inn til Norge. Det er en billig motorforsikring og gir meg en god følelse.

Endret av mmosberg
  • DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skydancer    161
Skydancer

Jeg bytter en gang i året på min, kjørt 42" km siden ny for 6 år siden. Kunne aldri tenkt meg å kjøre 30" km intervall på egen bil. Tenker med gru hvordan motor og turbo blir inni ... En kompis fikk en dyr regning i fjor, etter å ha fulgt serviceintervallen til Audi. Gassspjeld var kokset igjen, da hadde bilen godt drøyt 100" km. Skift 1 gang i året eller hver 10000-15000 km.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg    64
mmosberg

Den andre bilen er en Skoda Octavia stv. 2.0 TDI med 150 hk, manuell og 4x4. Denne skal inn hvert 2. år/hver 30.000 km (eller var det 40.000 km). Ingen oljeskift imellom dette, for det benyttes longlife olje samt at det er følere som overvåker oljekvaliteten.

Det er inntil 30000 km som er vanlig oppsett på disse motorene. Har ennå ikke hørt eller lest om noe høyere fra VAG gruppen på personbiler.

Og det er ingen følere som analyserer oljen. Intervallet som beregnes er basert på kalkulasjoner. Det er 3 parametere som bilen bruker for å bestemme antall km før du blir bedt om å skifte olje hvis den er satt opp med longlife:

1. Kjørt distanse

2. Termisk belastning.

3. Sot index

1. Kjørt distanse trenger ingen ytterligere forklaring.

2. Termisk belastning er hvor varm oljen i gjennomsnitt har vært siden forrige gang du skiftet. Oljetemp hentes fra egen temp sensor.

3. Sot index er ganske komplisert å forklare. I denne kalkulasjonen er bla. gjennomsnittlig drivstofforbruk ifht hastighet og motorturtall (høyt drivstofforbruk på lavt turtall gir sot), antall kaldstarter, antall regenereringer av DPF, + mange andre forhold inngår i dette parameteret.

Alle disse 3 parameterene kan leses ut med VAGCOM/VCDS.

Jeg trodde lenge at det var en egen sensor som målte koks/sotmengden i motoroljen (det er mange i Møller systemet som fremdeles tror det :( ), men det er det ikke. Det er som nevnt kun beregninger og kalkulasjoner som brukes når bilen bestemmer oljeskifttidspunktet.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 038
_Makki_

På ebay.de får du denne olja til en snau hundrelapp pr. liter ferdig tilsendt og momset inn til Norge. Det er en billig motorforsikring og gir meg en god følelse.

Det som ikke er billig motorforsikring og ikke så kjent i norge at ellers i Europa selges det VELDIG mye "pirat" fake motorolje.

Det samme gjelder ebay.de og com. Samme som kopivarer.

Står mye om det på diverse forum i europa, tyskland og polen bl.a.

Og det som kopieres mest er faktisk Castrol, Mobil1 og Motul. Det finnes sider på nett der folk viser forskjell på flaskene, små detailer i stickers osv som bevis på kopivare.

Jeg kjøper motorolje kun fra kjente og store med garanti osv. Tror ikke det er et så stort problem i Norge men Sverige, Tyskland og Polen sliter litt med det. Jeg har faktisk kjøpt kopi Motul 10w60 en gang i tiden på ebay og ble ikke klar over det før verkstedet skulle skifte olje og sjekke nøye flasken for meg..

Så vær obs på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg    64
mmosberg

Enig. Ville ikke ha handlet av privatpersoner. Jeg pleier å gå på ebay.de og finne en annonse fra oldepot24.com. De har ofte tilbud på feks 4x4 ltr. med en literpris på ca. 6,- EURO.

Autoteile-Miele er en annen annerkjent leverandør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
roadrune    21
roadrune

Jeg har handlet Mobil1 fra danske billigbilpleie.no til en svært god pris... Noen grunn til å være bekymret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg    64
mmosberg

Tror ikke du trenger være bekymret når du kjøper fra etablerte butikker. Hva ender du opp med på literprisen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Jeg ble interessert ved å lese denne tråden da jeg har en VW Golf 1.6 TDI som har gått nå snart 54k km.

Sender den på Møller for verksted, og hadde den nylig på verksted for 60k km service.

Jeg har alltid byttet på 15k, men i April kjøpte jeg Golfen som ikke skal bytte før etter 30k km.

Har vel alltid holdt meg til Castrol da det har vært lett å få tak i på Mekonomen, men det er aldri dårligere enn Mobil1?

Neste gang jeg skal bytte olje skal jeg høre med Møller om de kan endre det til 15k km intervaller. Jeg visste ikke at det kunne være så ille, men tenkte at fra år 2000 til 2011 har det skjedd en del, så da var det vel bedre sånn sett da, hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg    64
mmosberg

Jeg har ingen interesse av å hevde at Mobil1 er bedre enn noen andre merker. Det blir meningsløst å si at feks. Castrol er dårlig. Her må den enkelte lese seg opp og gjøre seg sin egen mening. Men at å skifte olje hver 15000 km er bedre enn 30000 km, det kan jeg anbefale :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KjetilR    12
KjetilR

Det med igjenkokset gasspjeld har sjelden noe med motoroljen å gjøre. Der er mer det fordømte EGR-systemet som sender inn dieseleksos inn i innsuget igjen.... Tragisk system etter en del km..

Ellers støtter jeg alt mmosberg har skrevet. Jeg kjøper olje på ebay. Prøvd litt diverse merker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Hmm... Mye som blir sagt i denne tråden: er dere helt sikker på det dere sier? Er dere helt sikker på at den type longlifeservice som utføres nå ikke er bra for bilen? Jeg tenker at motsetningene mot dette kanskje er noe som henger igjen fra "gammelt av" da det fantes faglige argumenter for å utføre oljeskift hvert år/1500 km, som gjerne ikke er gjeldende nå lenger med nye oljer/tilsetninger og teknologi?

For jeg tolker det dere sier som at om jeg skal ha bilen lenge (10 år), så vil disse longlifeservicene ødelegge motoren før den tid?

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ODDATLE    56
ODDATLE

På motorer med turbo er det 2 ting som gjelder: God olje til enhver tid, og fungerende veivhusventilasjon. Olje og filterbytte på 10 - 15 kkm er en billig forsikring på god oljekvalitet. Avhengig av kjøremønster seff ;) Turbolageret er følsomt for drit i oljen.

At veivhusvent må fungere har med at det ikke skal være overtrykk i veivhuset. Det fordi oljeretur fra turbo ikke skal møte motstand slik at det bygger seg oljetrykk på turbolageret. Da havarerer turboen rimelig raskt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Prøv å kjør et fullt løp på 30k og bytt olja selv så ser du. Dessuten så kan de forlenge til typ 50k om de vil så lenge bilen overlever garanti/reklamasjonstiden/antall km som er forventet i løpet av de 5 første leveåra. Om du får motorhavari rett etter endt garanti bryr ikke de seg mye om :)

Motoren går sikkert 10 år, 15 og. Det kommer an på kjørestil og kjøremønster, og ikke minst vedlikehold ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mmosberg    64
mmosberg

Hmm... Mye som blir sagt i denne tråden: er dere helt sikker på det dere sier? Er dere helt sikker på at den type longlifeservice som utføres nå ikke er bra for bilen? Jeg tenker at motsetningene mot dette kanskje er noe som henger igjen fra "gammelt av" da det fantes faglige argumenter for å utføre oljeskift hvert år/1500 km, som gjerne ikke er gjeldende nå lenger med nye oljer/tilsetninger og teknologi?

For jeg tolker det dere sier som at om jeg skal ha bilen lenge (10 år), så vil disse longlifeservicene ødelegge motoren før den tid?

Jeg kan ikke hevde at 30000 km intervall vil ødelegge en motor over 10 år / 150000 km. Tror egentlig ingen kan det. Alle bilfabrikanter legger opp til longlife intervaller og det ligger faglige begrunnelser bak. For meg er det egentlig veldig enkelt allikevel. Et ekstra oljeskift koster ca NOK 500,- med olje og filter dersom du gjør det selv. Og det er bedre for motoren med et ekstra skift etter 15000 km enn ikke. Det gir meg en god følelse, gir motoren bedre forutsetninger for et godt og langt liv og så gir det meg ikke minst kvalitetstid i garasjen. Jeg blir kjent med bilene og får sjansen til å oppdage eventuelt andre uregelmessigheter i motorrommet både fra undersiden (det er ikke ofte man har av bunnplaten og har fri sikt fra undersiden) og oversiden. I forhold til hvor mye energi og innsats som medlemmene her på DCN legger i andre områder på kjøretøyene sine så er ikke dette i overkant i det hele tatt :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Babelfisken    14
Babelfisken

Jeg har brukt å bytte hver 15k. Nå gikk den nesten 25 før bytte og det jeg merket var hvor mye mer møkkete det så ut nedi oljefilter hullet. Det så ut som det la seg belegg på alu-delene. Jeg skal definitivt ha en innvendig motorvask ved neste bytte, om 10k og holde meg til 10-15k interval.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig