Gå til innhold

led pærer i hovedlykter


Boundish

Recommended Posts

Har sett at det har begynt og dukke opp led kit i f.eks h7 osv på ebay. Lurte på om noen har erfaring med disse i fjernlys ?jeg har ikke projektor lys så jeg kan ikke ha noe sterkere i nærlysa for da blender jeg jo alt som er :P .

Har for øvrig xenon 100w 4300k i fjernlysa nå og det lyser veldig mye lenger enn org hvertfall , en liten ulempe kan være at det lyser litt mye til siden, men det lyser så bra ellers at det gjør ikke noe.

Tanken min er jo at led bruker mindre strøm og ikke må vente for maks styrke også blir det ikke så jævlig varmt (tenker på reflektoren her , glasset er ekte glass så slipper at det blir gult)

Så er det noen som har prøvd led?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ikke kast vekk penger på ledpærer til hovedlykter. Det funker dårlig, og i beste fall til showbelysning.

Jeg kan skrive et lengre innlegg om hvorfor dette ikke funker når jeg kommer meg på en pc. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da var man på PC! :)

Okei, første grunnen til at LED-pærer i en halogenreflektor er en dårlig idé, er samme grunn som at HID/xenon-kits i halogenreflektorer er en dårlig idé: reflektoren er ikke laget for lyskilden, og brennpunktet/hotspottet for lyskilden er for unøyaktig plassert i optikken til at lysbildet blir riktig.

LED-pærer er som regel konstruert som en tube med LEDs rundt, og ingen av disse er på riktig sted i forhold til hvor reflektoren "forventer" at lyset skal komme fra. Dette fører til feil brytning av lyset, og man får bare en hel masse strølys der man ikke skal ha det.

Når man kobler dette med at LED-chipene som brukes til slike formål er for lyssvake til å gi tilstrekkelig antall lumen der det trengs, så hjelper ikke det på saken.

For å få brukbart lys må optikken designes rundt lyskilden. Halogenpærer av forskjellige designasjoner har sine spesifikke mål, xenonpærer har sine spesifikke mål og LED-lyskilder har sine spesifikasjoner å forholde seg til.

LED-belysning som forovervendt lyskilde på biler er relativt nytt, og de enkelte produsentene står i stor grad fritt til å designe optikken akkurat slik de vil. Det eneste kravet de må tilfredsstille er en maksgrense på antall lumen lampene kan sende ut. Halogen- og xenonpærer har klart definerte mål på pærene mtp størrelse og plassering av brenntråd/brennkammer. Reflektorer og projektorer designes så rundt disse pærene for å gi riktig lys der det skal være, samt fjerne/minimere strølys (glare).

Xenonpærer på halogensokler i halogenreflektorer fungerer dårlig og resulterer som regel bare i strølys. De kan til en viss grad fungere i halogenprojektorer, men projektorene er ikke laget for å tåle all UV-strålingen xenonpærer avgir, og blir brent i reflektorbollen i løpet av relativt kort tid.

LED-pærer har som sagt samme problem, men avgir ikke UV-stråling, så man unngår det problemet. Ulempen er at lyskilden(e) er enda mer unøyaktige enn xenonpærer, så lyset blir enda mer forvrengt, og man får enda mindre brukbart lys ut på veien.

Halogenreflektorer og -projektorer er laget for halogenpærer og skal brukes med disse.

Xenonreflektorer og -projektorer er laget for xenonpærer, og skal brukes med disse.

LED-optikk er såpass sært og modellspesifikt at det ikke kan brukes andre steder uten omfattende ombygging.

Hvis man har halogenbelysning på bilen og ønsker bedre lys, har man stort sett to muligheter; en lovlig og en ulovlig:

Lovlig: Monter et lysforsterkersett. Dette er et ledningsnett som bruker bilens originale pærekontakter som signaltriggere for et relé, som da henter strøm direkte fra batteriet. Det er ofte vesentlig spenningstap fra batteriet til pæren via bilens originale ledningsnett, så å gå utenom dette ledningsnettet vil man få boostet lyset fra bilens originale lamper. Dette er helt lovlig siden man ikke modifiserer lampene på bilen på noen måte.

Ulovlig: Retrofit, dvs montering av xenonprojektorer og bruk av xenonpærer. Dette gir vesentlig mye bedre lys enn bilens originale lamper (gitt at den har halogenlamper), men er ikke lovlig siden bruk av xenon krever automatisk høydejustering for å kompensere for last etc, samt typegodkjenning. Man kan også gjennomføre en retrofit av en LED-lampe/-assembly dersom man har plass til det, men dette vil jo da heller ikke være lovlig siden mottakerbilen ikke er typegodkjent med denne type belysning.

  • DCN Poeng 4

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre deg helt sikker på at du ikke skal velge LED så har vi også bildebevis B)
Jeg prøvemonterte en H3-led i grøftelyset her om dagen for å se forskjell mellom LED og halogen.
Jeg står riktignok på samme hjørne som halogenpæra sto, men tror ikke det har blitt store forskjellen om jeg har stått på den andre siden..

Du skimter det blå fra ledpæra helt i venstre hjørne.. Dårlige greier..

post-6473-0-55821100-1414266116_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for for en grundig innføring Christer! :-)

Så slapt ut det lyset der ja G-A .

Må si at jeg opplever en del glare med xenon i fjernlysene , men det lyser også mye lenger en halogen så da beholder jeg bare beholder jeg det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg er ganske konsekvent motstander av xenonkits (også kalt PnP-kits) i reflektorer da de ikke har noe der å gjøre, men akkurat når det gjelder fjernlys er jeg litt mer "meh" da de uansett skal slås av når man møter trafikk.

Dog - de lyser ikke (mye) lenger enn halogen. De lyser i beste fall like langt som eller litt lenger enn halogen, siden reflektoren er laget for å kaste lyset en gitt distanse. Det du oppfatter er at du får generelt sett mer lys overalt bortsett fra der du trenger det.

Det største problemet med PnP-kits i halogenreflektorer, nærlys eller fjernlys, er at forgrunnsbelysningen blir veldig mye sterkere, og siden det lyser opp det som er nært, føles det tryggere. Dette resulterer i at man tror at "mer/sterkere lys = bedre lys", men i realiteten blender man seg selv (visuelt) når man kjører, siden lyset er så mye sterkere og det er mer av det i umiddelbar nærhet av bilen. Hvis man kjører på våte veier, fører den økte forgrunnsbelysningen til at mer strølys reflekteres fra våt asfalt og tilbake i øynene til føreren (og møtende trafikk, om man har det i nærlys), og nettoresultatet er at man ser mindre og vesentlig kortere i distanse forover.

Hvis man skal ha xenon er det kun en skikkelig retrofit med (bi-)xenonprojektorer som gjelder. Da får man skikkelig cutoff, man blender ikke seg selv eller andre, man kan begrense forgrunnsbelysningen vesentlig, og man får brukt lyset der det skal brukes.

  • DCN Poeng 3

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske konsekvent motstander av xenonkits (også kalt PnP-kits) i reflektorer da de ikke har noe der å gjøre, men akkurat når det gjelder fjernlys er jeg litt mer "meh" da de uansett skal slås av når man møter trafikk.

Dog - de lyser ikke (mye) lenger enn halogen. De lyser i beste fall like langt som eller litt lenger enn halogen, siden reflektoren er laget for å kaste lyset en gitt distanse. Det du oppfatter er at du får generelt sett mer lys overalt bortsett fra der du trenger det.

Det største problemet med PnP-kits i halogenreflektorer, nærlys eller fjernlys, er at forgrunnsbelysningen blir veldig mye sterkere, og siden det lyser opp det som er nært, føles det tryggere. Dette resulterer i at man tror at "mer/sterkere lys = bedre lys", men i realiteten blender man seg selv (visuelt) når man kjører, siden lyset er så mye sterkere og det er mer av det i umiddelbar nærhet av bilen. Hvis man kjører på våte veier, fører den økte forgrunnsbelysningen til at mer strølys reflekteres fra våt asfalt og tilbake i øynene til føreren (og møtende trafikk, om man har det i nærlys), og nettoresultatet er at man ser mindre og vesentlig kortere i distanse forover.

Hvis man skal ha xenon er det kun en skikkelig retrofit med (bi-)xenonprojektorer som gjelder. Da får man skikkelig cutoff, man blender ikke seg selv eller andre, man kan begrense forgrunnsbelysningen vesentlig, og man får brukt lyset der det skal brukes.

Bilen min er en Audi 80 , har nå fått tak i hovedlykter som har projektor på nærlys samt kurve lys som også har projektor.. Disse er fra en Audi coupe så det er halogen projektorer, Det jeg lurer på er om det går ann å bruke osram nightbreaker her eller om det vil blende andre?

Altså i nær og kurvelys

Endret av Boundish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis det er halogenprojektorer er det bare å klaske inn Osram Nightbreaker Ultimate halogenpærer. Det funker som en kule.

Sjansen for at man kan bruke xenonkits i dem med stort hell er også til stede, men jeg vil ikke anbefale det da projektoren ikke er laget for å takle varmen og UV-strålingen fra xenonpærene, og krommen i reflektoren i projektoren vil bli svidd. Og da ser du ingenting... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Selve pæren i seg selv brenner ikke så varmt som halogen, men reflektordelen i projektoren konsentrerer lyset mye mer enn en halogenreflektor gjør. Selve projektoren er jo også ganske liten, så det er lite volum som skal fylles opp med varme. Temperaturen inni reflektorbollen ligger som regel rundt 150-200 grader, mens temperaturen på toppen av cutoffskjoldet (der lyset konsentreres) kan fort nå 550-600 grader. Varmen avtar raskt fra dette punktet og fordeles raskt i lykten. Ved kjøring får lykten også kjøling fra luften utenfor.

OEM-projektorer er laget for å tåle slike temperaturer, og de koster deretter siden det er lagt ned vesentlige ressurser i utvikling, design, testing, brannslukking, redesign, mer testing, etc. Billige aftermarketprojektorer fra Kina har ikke nødvendigvis verken omfattende design eller testing bak seg, og blir produsert på billigste måte med de billigste materialene som holder "lenge nok", dvs ut døren fra lageret. Disse vil etterhvert få misfarging i reflektoren, også kjent som hazing eller brennmerker, og ser ut omtrent slik som varmt metall gjør - blårødtlilla og matt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Med tanke på LED så kan jeg kommentere litt.

Har orginale led hovedlys i bilen. Både nær og fjernlys. (lexus is)
Har tidligere hatt biler med både halogen og xenon lys.

Led lysene fungerer greit til nærlys.

Til fjernlys er LED håpløst.

Så vidt jeg har forstått har det noe å gjøre med bølgelengden på lyset, men uansett ser man nesten ingenting med fjernlysene påslått på en mørk høstkveld.

Savner virkelig xenonlys som jeg har hatt tidligere.

Neste gang jeg kjøper bil, blir det nok med xenonlys. Hvis ikke det er så lenge til at man får laserlys til en levlig pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

OEM LED-lys er designet rundt en eller flere LED-brikker som lyskilde, derfor funker det. H7 LED-pærer er ikke laget for å fungere optimalt i halogenreflektorer eller -projektorer (eller HID-varianter, for den saks skyld) da (som nevnt lenger oppe) brennpunktet blir for unøyaktig for optikken.

Ellers er jeg ikke overrasket over at LED langlys ikke funker så bra selv om det er OEM, siden lyset er vesentlig blåere enn HID og halogen. Blått/blåaktig lys har kortere bølgelengde og blir lettere absorbert av mørket. 4300-5000K er de beste fargetemperaturene for hvitt lys, mens dagens brikker har 5000-6500K og dermed et synlig blåskjær i lyset.

LED som hovedlyskilde er fremdeles ganske nytt, og det jobbes aktivt med å utvikle LEDbrikker med lavere fargetemperatur for å gjøre teknologien mer universell og nyttig, særlig som fjernbelysning.

Gi det etpar år... :)


Uansett, pr. i dag er HID det beste valget om man er ute etter mest mulig brukbart lys der man trenger det.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei

Tar opp en gammel tråd :) Har lest litt blant annet her:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=19598&start=100

Om folk som er relativt fornøyd med disse LED-kittene som selges på ebay mm. 

Jeg har en ny Skoda Octavia med halogen som nærlys og syns dette er stygt, og er fristet til å forsøke slike 30w LED-pærer. Gir det for mye strølys så er det bare å pelle dem ut igjen..

Eller er dette totalt bortkastet tid?

eks:

2x 2015 Plug & Play 60W 6000LM 6000K H4 H4-3 HB2 9003 H7 H8 H9 H11 9005 9006 HB3 HB4 CREE LED BULBS CAR DRL Fog HEADLIGHT Lamp

Endret av fredsjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...