Gå til innhold

Hvilken skinntype har en Audi A4 B7?


CrZyWiz

Recommended Posts

Registrerer at endel skriver at man ikke trenger\skal bruke tykke skinnkremer på nyere skinn med coating. Men heller bruke en sealer.

Da er spørsmålet, hvordan vet man hva som er hva? Jeg har en Audi A4 B7 med sort helskinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

De fleste nye biler har en coating på skinnet for å få det til å vare lenger. Jeg vil våge å si at med mindre du jobber med veteranbiler med skinninteriør, så har så å si alle biler vi er borti, coating på skinnet.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har coating på skinnet, og velger å beksytte med eks gyeon leather coat. Hva bør du vaske med da, for å være trygg? Kan man fortsatt bruke en vanlig skinnkrem/skinnsåpe til vask? Eller kan man gå på med surfex og microfiberklut uten å bekymre seg noe er for det?

(Bablealarm!)

Hver gang det dukker opp noen tråder om skinnpleie gjør jeg litt mere googling, for jeg synes liksom ikke vi kommer frem til noen endelige svar her inne på pleie av dette. Og vi er ikke i mål etter mitt innlegg her heller, det er ikke det jeg mener ;)

Jeg har vært litt skeptisk til bruk av Surfeks da jeg har vært usikker på hvor mye av dette som trekker inn i skinnet, og dermed hvor mye man får ut igjen. Blir det liggende Surfeks i skinnet tror jeg neppe det er anbefalt som "skinnpleie"...

Men nå har det jo vært endel snakk om "bilskinn" og coatingen det har og hvordan det sånn sett ikke egentlig er skinn, men en eller annen form for polyreuthan coating eller whatever man behandler, og da stiller jo ting seg litt annerledes. Kanskje?

Jeg gjorde for litt siden en innsats på passasjersetet i bilen min, det var noe lukt der som måtte bort. Ikke spør. Sitteputa ble pepret med skinnrens av ymse merker, isopropanol i utblandet og ublandet, yocoair luktfjerner, eddik i ulike konsentrasjoner og ublandet (mateddik).

Alt dette fjernet lukta til slutt. Og selv uten noe form for smøring, virker skinnet fortsatt like mykt som før jeg startet.

Ikke det at jeg anbefaler noe av dette, men det sier jo litt om hva det tåler.

Siste googlerunden ga meg denne tråden. Siste innlegg her synes jeg var litt interessant.

Her konkluderes det med tilslutt at det eneste som egentlig trenger gjenoppfetting og "smøring" er "åpninger" i skinnet, altså perforerte områder og sømmer. Resten er pr def. ugjennomtrengelig.

Tar du dråpetesten, vil sannsynligvis dråpen bli liggende åppå på skinnsetet i bilen, men på hanskene av god kvalitet eller fruas skinnveske trekker de inn. Følger man den logikken skal man kunne bruke "hva som helst av såpe" da det ikke trekker inn (på flater) og det samme skulle jo gjelde alle de fine "balmene" med fuktgivende egenskaper.

Har du en ledig stund er det masse å lese på http://www.leatherdoctor.com/

og titter man på forumene deres kan det virke som vi har litt igjen å lære ;)

http://www.leathercleaningrestorationforum.com/forum/forumdisplay.php?11-Autos-Aircrafts-Trains-and-Yachts

Felles for mye av rensene de selger er jo ph på 3-5. Men hvor viktig det er? Vet ikke. Og ikke vet jeg hva bilpleiemerkenes skinnrenser er på heller.

Blei egentlig mer spørsmål enn svar dette, men kanskje flere kan bable litt og tenke høyt og dele litt av hva de finner så kanskje vi kan "knekke koden" her. :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...