AAN96

Audi Ur-s4 92' prosjekt

35 innlegg i emnet

Kjøpe en 92 Modell Audi-urs4 i August. SIden den gang har registeret gluppet over 2 hakk og Turbo har havarert. Planen nå er å plukke bilen i atomer og resturere. BIlen har en del rust på framskjerm og sideskjørt på høyreside samt bakluke. Karosseri skal sandblåses. Første Steg nå er å plukke ut motor, overhale den å sette inn ny innmat. Har hitill kjøpt Eagle Råder, Aksiallager, Rådelager, veivlager, kam-kjede og Arp studs mellom blokk og topp.

post-9149-0-42008100-1413968004_thumb.jp

Fremover nå blir planen, ny løftere, JE-Stempler og arbied med overhaling. Jeg vil selvfølgelig poste bilder og oppdatere så fort som det skjer noe :) BTW: bildet ovenfor ble tatt ved kjøp for 2 mnd siden :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende da! Gratulerer med en gammel moro bil ;)

Bilder...

Tror jeg har brukt nærmere 60k på min S4 og egentlig ikke begynt med noe moromotor arbeidt ennå.

Min lader 1,7 på max og foreløpig fungerer helt greit ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt prosjekt! Jeg skal følge med ! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder ikke tilfeldigvis til i Norheimsund? :-P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder til i Alvdal :) Kjørte min med Rs2 Turbo og MTM303 chip, og justerte trykket på 1.6 bar......svart røyksky og turboen gikk :) Skal ha ut motor neste helg, så legger ut noen bilder da! Første steg er som sagt innmat, overhale, få på 3" toms cooler foran, Ur-Quattro Grenrør, Garret GT3071R, 3 toms eksos, Dyser, 44mm Wastegaste, 3+ cutch og enkeltmasse svinghjul og MaxEcu map forløpig. Satser på da en 400 hester! Tenkte ikke å bruke bilen på bane, blir en strøken bruksbil etter planen. Kan legge ut hvilke deler jeg bruker og pris på deler,vis det er ønskelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen velmente tips angående motorbygg på S4. Har vært gjennom dette selv og det er mange valg å ta.

Håper du har budsjettet i orden, koster fort 50-60 lapper bare for bygging av bunndel og topp. Totalkostnad med alt runder veldig fort 100 lapper hvis du skal ha kvalitetsdeler.

Du kommer til å slite med 3" cooler under original fanger også, så enten så må du kassere denne og kjøpe en urstygg "rs4" fanger, eller gå ned til 2,25" cooler!

Den originale wastegaten holder i massevis. Så lenge den er tett. TIAL sine har det vært varierende tilbakemeldinger på angående kvalitet.

Hvis du tenker å få tak i en topp fra 7A motoren (sprekkfrie) så husk på at disse ikke har sodiumfylte eksosventiler.

Spec 3+ clutchen virker det som folk enten elsker eller hater. Trykkplatene deres er vel kjent for å være dårlig balansert slik at man tar med dette i beregningen når/om man balanserer bunndelen.

Enkeltmasse svinghjul vil øke vibrasjonene i bilen din, men hvis det er lettet gir det også raskere akselerasjon. Originalt dobbeltmasse sies det skal holde til rundt 650 hester.

Det er forskjellige trykkplater og lameller for enkelt-/dobbelmasse.

Kjøp nytt veivdrev da kilen på de originale har en tendens til å knekke. (1300 kroner)

Billige JE-stempler kommer med dårlige kryssbolter som har en dårlig tendens til å knekke og rasere hele motoren.

JE-stemplene kommer ofte med 8,5:1 i kompresjon, noe som har innvirkning på kjørbarheten og terskelen for tenningsbank.

Planering av topp og blokk øker kompresjonsforholdet i motoren, som også har innvirkning på kjørbarhet og terskelen for tenningsbank.

Hvis du tenker på ARP-bolter for lagerbukkene til veiven, så husk at man ofte må linjeborre i etterkant.

Håper noe av dette var nyttig. Det er artig å bygge motor ihvertfall :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Umbrellas! Har RS2 Topp på den, med flerlags stålpkaning :) Vurderer da og få for orginal dobbeltmasse svinghjul, siden komfort er ganske viktig :) Tenkte å gå ned til 8:5:1 siden jeg tenkte å ha litt trykk på den, men du mener kryssboltene på JE-Stemplene er dårlige? Har lest de fleste bruker JE-stempler, selv de som bygger 6-700++? Da dropper jeg også tial-WG, lakkerer opp igjen orginal-klokka og setter inn 2.2 bars fjær ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ha lykke til med motorbygging! Moro det.

Det er noe jeg skal og gjøre....

BTW: Kjenner til 3 budget oppsett som går i Polen nå for tiden på aan s4. Nr 4 settes sammen neste helg. Bilene kjøres daglig, jobb, morokjøring, konebil etc og er benket til 420Hk / 510Nm. Ikke noe banebil men litt sånn sleeper opplegg. Kjøres av folk som vet hvordan de skal brukes uten å samle inn motordeler rundt vegkanten..

Jeg skulle egentlig ha det samme i min nå forrige uke men gikk tom for tid og cash..

Fått pris på ca 11000kr for alt montert og benket. Men da har jeg eksos fra før og custom TTRS coil sett ;)

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Umbrellas! Har RS2 Topp på den, med flerlags stålpkaning :) Vurderer da og få for orginal dobbeltmasse svinghjul, siden komfort er ganske viktig :) Tenkte å gå ned til 8:5:1 siden jeg tenkte å ha litt trykk på den, men du mener kryssboltene på JE-Stemplene er dårlige? Har lest de fleste bruker JE-stempler, selv de som bygger 6-700++? Da dropper jeg også tial-WG, lakkerer opp igjen orginal-klokka og setter inn 2.2 bars fjær ;)

RS2 toppen er klin lik alle andre 20v toppene foruten kammene og kamdrevet. Hvilken kompresjon man ønsker er litt hvilket mål man har med motoren, men her strides de lærde om hva som er bra. Noen mener at man alltid bør senke kompresjonen da man kan øke trykket litt for å hente igjen de tapte hestene, mens andre mener at man mister for mye i bunnregisteret. Hva som er fasiten på dette skal ikke jeg begi meg ut på ihvertfall. Det er mulig å hente ut nok med hester på begge oppsettene, men med økt kompresjon setter det høyere krav til oktantall på bensinen og tunerens ferdigheter.

Krysboltene som selges med de billige JE-stemplene som koster rundt 7000 er ikke forsterket, så her har flere gått på noen reale smeller. (rosten-performance.no advarer vel også om dette på sin side) JE-stemplene er forresten av en annen type aluminiumslegering enn de originale og vil ha større sylinderklaring på kald motor, noe som i verste fall kan forårsake skjørtebank under oppvarming. Men til gjengjeld er de mer motstandsdyktig i mot tenningsbank i en avvikssituasjon. Noe som kan redde motoren hvis uhellet først er ute. Hva som er ønskelig er bare et av flere valg ved motorbygg. Her er det greit å lese seg opp litt!

Tror de fleste benytter 1.9 bars fjæren på oppsett med 3071, husk du kan hente mer overtrykk med N75 ventilen. Det er også en stor fordel å lade "minst mulig", da komprimering av luften øker temperaturen, som igjen setter større krav til intercooleren. Flow er her et stikkord.

Angående budsjettbygg så kommer man ganske langt med lite midler, men hvis man skal kjøre full overhaling av bunndel, så begrenser det seg selv hvor billig man får det. Deler og maskinarbeid koster penger uansett hvor i verden man er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, igjen! har ikke noe erfaring bortsett fra det jeg har lest på anngående 2.2t, men alltid elsket denne motoren. Bygd mange selv umbrellas?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant et bilde hvordan jeg skal ha bilen, rs-blå med Porsche cup felger! Svak for RS2, men finnes alt for få strøkne ur-s4 :lol:

post-9149-0-04471800-1414184232_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, igjen! har ikke noe erfaring bortsett fra det jeg har lest på anngående 2.2t, men alltid elsket denne motoren. Bygd mange selv umbrellas?

Skjønner. Du er vel ikke den eneste som synes motoren her er spennende :)Mange 2.2-er har jeg ikke bygd, men driver å ferdigstiller min nå. Så den er vel monteringsklar om ikke alt for lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte nedplukking av deler igår + kjøpte deler for bortimot 20 000 idag :) legger ut bilder iløpet av morgendagen! Blei dog ikke ferdig med og få ut motoren, skal se hva jeg får til iløpet av mandagen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene ligger på Ipaden men her er en liste over deler som jeg har fått tak i/bestilt :) Skal levere motor til Protrim iløpet av neste uke!

-Audi rs2 topp sprekkfri: 5000,-

-Blå silikonslanger NAU: 1900,- :

-2.0 tfsi Coiler: 2500,-

-Coil deksel 900,-

-Maf sensor åpent luftfilter: 1000,-

-Victor Reinz Pakningssett bunn: 1100,-

-Hansen motorsport Veivsett (råderlager, aksiallager,Bærelager) : 2700,-

-Hansen Motorsport Kam-kjede: 300,-

-Banner 90 Amp Batteri: 2300,-

-Eagle smidde råder: nordic auto imprt eagle 5000,-

-DP smidde stempler 1mm overdim 82.mm 8990,-

-Victor Reinz Topppakning sett: 2200,-

-Hansen motorsport Registerreim kit: 1295

-Arp Topploksbolter: : 2090,-

-Motorfester 034 Motorsport: 2100,-

-Billett regreim drev: 1500,-

-KN Åpent Luftfilter 3" 1000,-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her lukter det god bil lang vei ja... Bildene bør komme snart altså, tror jeg blir til å følge med på denne bilen ja! Gleder meg til oppdateringer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

-2.0 tfsi Coiler: 2500,-

-Coil deksel 900,-

-Victor Reinz Pakningssett bunn: 1100,-

-Victor Reinz Topppakning sett: 2200,-

Hva skal du med 10 coiler? Blodpris i såfall hvis det er snakk om 5stk Beru.

Hva slags deksel du skal ha? Regner med at den ikke skal gå over coilene?

VR pakninger regner med at de er nye så jeg lurer på hvor du kjøper disse da det er noen som enten driver gullgruve her eller du har fått feil pris.

Ellers spennende å følge med :thumbup:

Mitt never ending story blir sikkert ferdig sommer 2016, hehe.

Jeg fant ut nå og at jeg ønsker med ny girkasse i min S4 ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen bilder fra fredagen da vi startet med å ta ut motor :) Har desverre ikke fått ut motor enda, har rett og slett ikke hatt tid. Skal få den ut til helgen :)

Hva skal du med 10 coiler? Blodpris i såfall hvis det er snakk om 5stk Beru.
Hva slags deksel du skal ha? Regner med at den ikke skal gå over coilene?
VR pakninger regner med at de er nye så jeg lurer på hvor du kjøper disse da det er noen som enten driver gullgruve her eller du har fått feil pris.
Ellers spennende å følge med :thumbup:

Mitt never ending story blir sikkert ferdig sommer 2016, hehe.

Jeg fant ut nå og at jeg ønsker med ny girkasse i min S4 ;)

2.0 tfsi coilene blir brukt på oppsettet jeg har kjørt med, rakk 4 turer før den ble parkert ;) Lykke til, VR er kjøpt på Hansen Motorsport !

post-9149-0-72624000-1415225947.png

post-9149-0-56412500-1415225959.png

post-9149-0-82582700-1415225968.png

post-9149-0-73086300-1415226000.png

post-9149-0-06397100-1415226031.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg har enten for stort skjerm eller bildene er for små, ser ikke noe... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble liten størrelse på bildene, uvist hvorfor <_< skal prøvd og få ordnet det til seinere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips: Les litt om åpent filter og ARP-bolter på denne motoren..!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive