Marius Engel

Dekkskift: muttertrekker og moment. Hvilke utsyr?

64 innlegg i emnet

Hei.

Jeg har to biler å skifte dekk på to ganger i året. Hvilken muttertrekker duger, som ikke koster mer enn nødvendig? Hvordan får man rett moment på lettmetallfelgene? (Momentstaver fra biltema?) Og hvilket moment skal man bruke? (Scoda ovtavia stv med originale felger).

Jeg er primært på utkikk etter en som går på 230V, ikke batteri. (Billigere, varer lengre ved skjelden bruk?). Er de normalt sett sterke nok til å løsne boltene også, eller må man fram med manuelt verktøy for å løsne boltene?

Hvilket smøremiddel anbefales på bolter, og på anleggsflate mellom felg og hjulnav (eller hva det som felgen ligger mot kalles)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du trekker til boltene for hånd med momentnøkkel trenger du ikke muttertrekker for å få dem av igjen...

Dog, powertools er alltid gøyere enn håndmakt:

Biltema har en muttertrekker til 399,- som gjør jobben mer enn tilfredsstillende: http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-17185/

De fører også momentstaver som funker bra, 299,- for 5: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Momentstaver-5-stk-191501/

Boltene på Octavia skal trekkes til med 120Nm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjelden EL og batteri klarer å løsne bolter.

Vi har en sånn: http://www.dewalt.no/powertools/productdetails/catno/DC820KB/ (4-5 år gammel, rundt 2-300 hjulskift på samvittigheten) og denne http://www.dewalt.no/powertools/productdetails/catno/DCF880M2/ (ny i år)

Ingen av de klarer å løsne noe særlig, sliter bare mer på motor og batteri. Men strammer fenomenalt godt.

Vi bruker lufttrekker for å løsne.

Bør ha rundt 120 NM. Så NM staver fra biltema er nok helt kurrant å bruke :)

Jeg/vi pleier å bruk kopperfett på anleggsflate, men smører ikke bolter med noe.

Vurderer å gå over til alupasta :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen erfaring med billige muttertrekkere, men denne testen kan kanskje hjelpe deg?

http://www.autofil.no/902871/muttertrekkere-manuell-eller-elektrisk

Har flere kompiser som har biltema sin momentnøkkel og den ser ut til å fungere helt utmerket. Verdt å nevne er att prisen på biltema sin momentnøkkel ikke er mye billigere enn andre, så jeg ville ha sjekket med flere. alt mellom 100-120 Nm er nok.

Bolter ville jeg ha smurt med ett tynt lag kobberpasta.

Endret av Oluf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha smurt bolter og anleggsflate med aluminiumspasta da kobberpasta i teorien kan tære på aluminium.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha smurt bolter og anleggsflate med aluminiumspasta da kobberpasta i teorien kan tære på aluminium.

Mange bilmerker anbefaler å ikke smøre bolter / muttere, bare slik det er sagt.

Moment står også i intruksjonsboken til den enkelte bil, anbefaler definitivt momentnøkkel fremfor stav, da spesielt på alufelger.

Har mye erfaringer med at moment ikke blir like riktig på alu som stål med stav.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Biltema sin muttertrekker til 399. Den klarer fint å løsne mine hjulbolter.

Men jeg bruker momentnøkkel på 120 NM når jeg strammer de til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor nøye er egentlig momentet? Jeg tenker at hvis man havner mellom ca 110-130 med biltema sine momentstaver er det vel rikelig godt nok? De fleste strammer jo til uten moment med vanlig hjullryss..

Jeg ser at biltema selger dekkmonteringspasta. Er det noe å bruke mellom felg og nav for å hindre at de setter seg fast?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vår lufttrekker strammer til ca 130-140 nm utifra det vi har klart å finne ut av. Og det ser ut til å funke bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange nyere biler er faktisk relativt følsomt på for mye moment, og mens det før i tiden bare var p stramme det man klarte, opplever man langt oftere idag at de knekker.

For lite moment trenger man ikke utdype hva som kan skje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange bilmerker anbefaler å ikke smøre bolter / muttere, bare slik det er sagt.

Moment står også i intruksjonsboken til den enkelte bil, anbefaler definitivt momentnøkkel fremfor stav, da spesielt på alufelger.

Har mye erfaringer med at moment ikke blir like riktig på alu som stål med stav.

Jeg har tidligere brukt noe som jeg hadde til overs fra den tiden jeg jobbet offshore. En liten tube med STL "screw thread lubricant", som er laget for å kun hindre at skruegjengene korroderer/setter seg fast. Jeg ser for meg at det alltid vil være lurt å smøre gjengene? (Jeg er to for dette middelet nå).

Hva er i såfall årsaken til at noen anbefaler å ikke smøre boltene? De kan jo sitte noe jævlig på vinterdekk fra tid til annen, spesielt på gamle biler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre bilprodusenten er norsk og godt kjent med hvordan vi salter ned veiene våre her på vinteren ville jeg nok seriøst vurdert å bryte med deres anbefalinger om å ikke smøre hjulboltene. "Dei veit ikkje kva dei snakka om", fritt sitert en eks-minister.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange nyere biler er faktisk relativt følsomt på for mye moment, og mens det før i tiden bare var p stramme det man klarte, opplever man langt oftere idag at de knekker.

For lite moment trenger man ikke utdype hva som kan skje.

Kanskje en idé å bruke momentstav med 90 nm på muttertrekkeren, så gå over med momentnøkkel etterpå for å stramme alle til rett moment?

Klart, jeg kan gjøre alt manuelt. Men det går så veldig mye raskere med muttertrekker når man skal legge om dekk på to biler (40 bolter av, og 40 bolter på).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor nøye er egentlig momentet? Jeg tenker at hvis man havner mellom ca 110-130 med biltema sine momentstaver er det vel rikelig godt nok? De fleste strammer jo til uten moment med vanlig hjullryss..

Jeg ser at biltema selger dekkmonteringspasta. Er det noe å bruke mellom felg og nav for å hindre at de setter seg fast?

I nærheten er sikkert godt nok, men momentnøkkel med riktig moment er uansett best ;)

Dekkmonteringspasta er ikke noe å ha på bolter eller anleggsflate nei. Den brukes for å montere dekk på felg, ikke hjul på bil. Bruk kobber/aluminiumsfett. Molykote har et produkt spesifikt til hjulbolter som jeg har god erfaring med.

Det kan også være verdt å merke seg at momentet bør senkes med 10-20 Nm når boltene er smurt. Man får samme strekk i boltene på lavere moment når friksjonen blir mindre.

Endret av Simenhbe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I industrien er oppgitt moment opgitt med forutsetning at boltene er smurt (molykote e.l.). For da boltene ikke blir smurt har man ikke kontroll på friksjonen i gjengene. Det ble jeg fortalt av industrimekaniker en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, men ulike tiltrekningsmoment for samme bolter er gitt av friksjonkoeffisienten. Den er forskjellig for ulike smøremidler, men lavere friksjon = lavere tiltrekningsmoment. Det er ikke tiltrekningsmomentet som holder ting sammen, men strekkraften i bolten (som blir større ved lavere moment når friksjonen er mindre).

Husk også å entre boltene for hånd før du bruker muttertrekker. Det er lett å dra over gjengene hvis det blir gjort fort og galt :)

Edit: Burde vel også nevnt at momentet gitt av bilprodusenten som regel er for tørre flater (siden hjulbolter "ikke skal smøres"). Derfor kan det være greit å senke momentet litt når boltene smøres.

Endret av Simenhbe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, skjønner :)

Hva ligger du i å senke momentet litt? 10nm? 5nm?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå fra 120 Nm til rundt 105-110 Nm du, det skulle være greit.

Det er umulig å vite nøyaktig uten å teste friksjonen og kjøre beregninger mot ønsket spenning i bolten. Blir litt overkill ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt noe som jeg hadde til overs fra den tiden jeg jobbet offshore. En liten tube med STL "screw thread lubricant", som er laget for å kun hindre at skruegjengene korroderer/setter seg fast. Jeg ser for meg at det alltid vil være lurt å smøre gjengene? (Jeg er to for dette middelet nå).

Hva er i såfall årsaken til at noen anbefaler å ikke smøre boltene? De kan jo sitte noe jævlig på vinterdekk fra tid til annen, spesielt på gamle biler.

Fordi mange bilimportører i Norge har sett en sammenheng med at hjulene løsner oftere når man smører.

Med mindre bilprodusenten er norsk og godt kjent med hvordan vi salter ned veiene våre her på vinteren ville jeg nok seriøst vurdert å bryte med deres anbefalinger om å ikke smøre hjulboltene. "Dei veit ikkje kva dei snakka om", fritt sitert en eks-minister.

de fleste importører i Norge er veldig godt kjent med bilene sine i markedet og har god kontroll via sine norske forhandlere.

Folk må gjerne gjøre som man ønsker, jeg sitter ikke på fasiten. Men det er altså dette som sies blant mer enn en norsk importør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en dæsj 5-56 eller wd40? Dette vil til dels hindre korrosjon, uten å "smøre for mye" tenker jeg. Har ihvertfall intrykk av at friksjonen ikke blir redusert mye ved bruk av disse spraymidlene. Tar jeg feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive