Øyvind G

Test: Dreper sterk bøttesåpe LSP?

25 innlegg i emnet

Dreper sterk bøttesåpe LSP?

IMG_1762.jpg

Ser det er mange som sier at såpe i bøtten som er blandet for sterkt dreper LSP. Jeg har lenge satt spørsmål ved dette og får inntrykk av at det er mange som bare videreformidler det de har hørt isteden for å prøve seg litt frem selv.
Jeg sier ikke at det er feil å fortelle det man har lest videre til andre, men i noen tilfeller så gjør dette slik at ingen tør å prøve seg litt frem.
Personlig liker jeg godt å prøve meg litt frem så jeg har nå tatt steget og lager en liten test rundt dette.
Starter med noen bilder som viser vannskrekken på nylagt voks. Her ligger det 6 forskjellige vokstyper slik at det også kan sammen lignes litt. Lister opp de som ligger på, starter fra venstre side.

• Swissvax - Mirage
  • Dodo Juice - Supernatural
  • Dodo Juice - Rubbishboys Juiced edition
  • Collinite - #845
  • Swissvax - Shield
  • Dodo Juice - Blue velvet pro

Her er det noen bilder etter jeg har sprayet på vann med en sprute flaske.
IMG_1744_1920x1280.jpg
IMG_1745_1920x1280.jpg
IMG_1746_1920x1280.jpg
Etter å ha vannet panelet med åpen flaske var det nesten helt tørt. Det ser ut som at all LSP oppfører seg likt både når det gjelder beading og sheeting.
IMG_1747_1920x1280.jpg
Så var tiden inne for å blande seg litt såpevann. Såpevalget falt på MSII da det er den av de såpene jeg har som er mest kjent her på DCN. Skulle gjerne ha testet med en av de såpene som omtales som sterke, men jeg har dessverre ikke noen av de tilgjengelig.
På MSII kannen står det 1 kork per gallon som anbefalt blandingsforhold. Jeg blandet 1 kork med 5 dl som da er ganske mange ganger sterkere enn anbefalt.
IMG_1748_1920x1280.jpg
IMG_1750_1920x1280.jpg
Vasket over med en Chenillemitt fra CO.
IMG_1751_1920x1280.jpg
IMG_1752_1920x1280.jpg
Etter dette vannet jeg over for å få skylt vekk såpen. Etter dette renner vannet saktere av, men det ser fortsatt ut til å være beskyttelse der.
IMG_1753_1920x1280.jpg
IMG_1754_1920x1280.jpg
Etter tørk sprayet jeg på vann med sprute flaske igjen for å kontrollere beading.
Dråpene er ikke fullt så runde lenger, men det ser slettes ikke verst ut.
IMG_1755_1920x1280.jpg
IMG_1756_1920x1280.jpg
Når jeg vannet panelet etter dette rant vannet av fortere enn rett etter vask. Det kan se ut som at det hjalp å tørke over. Mulig det lå igjen noen såperester? Oppfører seg ihvertfall nesten som ny vokset.
IMG_1757_1920x1280.jpg
IMG_1758_1920x1280.jpg
Vil påstå at dette viser at det ikke er farlig om man får litt mye såpe i bøtten en gang iblant. :)

Liste over andre tester i denne tråden:
Endret av Øyvind G
17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekk test av hverdagsvaskens slitasje dette her. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grei test av hva som skjer etter en vask med sterk såpe. Men det er jo ofte sånn at det kan være snakk om 100 vask mellom hver voksing. I den sammenheng sier ikke resultatet etter en enkelt vask så mye.

Jeg mener at blandingsforholdet i bøtte er så svakt uansett at det ikke sliter noe særlig, men at det er værre med forvask og avfetting som ofte er sterkere kjemikalier i sterkere blanding.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert en del såper som er mer skadeligt enn andre, og eg trur du må vaske mangen ganger for at det skal svekke lsp kraftigt.

Bra test, men såper i kombinasjon med avfettinger blir vel mer "rett"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget interessant :) Kjekt å ha ei dør liggende :)

Kan jeg aller ydmykst få be om at panelet får en runde med Surfex HD 1:10? En slik runde kan vel sidestilles med opptil flere runder BH Auto-Foam eller flere runder Surfex HD 1:40?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekk test av hverdagsvaskens slitasje dette her. :thumbup:

Takk. :)

Grei test av hva som skjer etter en vask med sterk såpe. Men det er jo ofte sånn at det kan være snakk om 100 vask mellom hver voksing. I den sammenheng sier ikke resultatet etter en enkelt vask så mye.

Jeg mener at blandingsforholdet i bøtte er så svakt uansett at det ikke sliter noe særlig, men at det er værre med forvask og avfetting som ofte er sterkere kjemikalier i sterkere blanding.

Da utfordrer jeg deg til å lage en test akkurat slik som du vil ha den. ;)

Helt enig med deg at dette ikke er helt realistisk da ting som bla vær og vind, forvask, mekanisk slitasje osv. mangler, men jeg laget testen for å se hva som faktisk skjedde ved bruk av "for mye såpe i bøtten".

Sikkert en del såper som er mer skadeligt enn andre, og eg trur du må vaske mangen ganger for at det skal svekke lsp kraftigt.

Bra test, men såper i kombinasjon med avfettinger blir vel mer "rett"?

Meget interessant :) Kjekt å ha ei dør liggende :)

Kan jeg aller ydmykst få be om at panelet får en runde med Surfex HD 1:10? En slik runde kan vel sidestilles med opptil flere runder BH Auto-Foam eller flere runder Surfex HD 1:40?

Jeg har laget et par små tester tidligere med SurfexHD. Disse finnes i loggen min. Riktignok 1:10 da som er ganske sterkt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tilltak! ;)

Som du nevner er det umulig å få med alle variabler, men her kan man ihvertfall se at for sterk såpe faktisk har betydning.

Var vel jeg som kom med påstanden i en annen tråd at alle CG såper for sterkt blandet stripper LSP, noe som jeg ikke hadde erfart men sett på videoen som CG selv hadde publisert.

Absolutt enig i at det er mye som er blitt hørt eller lest, men jeg tok det som god fisk da CG på ingen måte har noe å tjene på å si dette om det ikke hadde vært sant.

Flott at du tok tak i det og gjorde en test! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test! Jeg har forsket litt på dette på den hvite A4en min som fikk NESTEN alle verdens vokser på seg og alt mulig med såpe.

Det som tar livet av LSP er jo helt klart forvask, men noen såper gjør nok også det. Bare å se på pH verdien. Samme som med forvask og avfetting, riktig såpe er viktig men som du skrev:

en gang iblant. :)

er kanskje ikke så farlig? Hva med de som vasker med såpe 3-4 ganger i uken da.. En dasjh for mye her og der kan nok svekke LSP i lengden. IMO ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det tar såpass kort tid å legge et nytt lag voks og det går med såpass lite voks hver gang, ser jeg på dette som litt hysteri for å ha noe å klage over, for å være helt ærlig.

Jeg innser at det uansett er en økonomisk faktor her i og med at voks koster penger og mange kjøper dyre vokser for å tilfredsstille et eller annet, men likevel blir det i mine øyne på kanten til søkt å skrike over at 1ml mer såpe enn bruksanvisningen tilsier dreper LSP.

Jeg setter ellers veldig pris på at du tar deg tid til å lage slike tester. Det er informativt og interessant å lese, selv om jeg ikke nødvendigvis alltid er enig i premisser, fremgangsmåte eller resultat. :)

Endret av Christer
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test! Jeg har forsket litt på dette på den hvite A4en min som fikk NESTEN alle verdens vokser på seg og alt mulig med såpe.

Det som tar livet av LSP er jo helt klart forvask, men noen såper gjør nok også det. Bare å se på pH verdien. Samme som med forvask og avfetting, riktig såpe er viktig men som du skrev:

er kanskje ikke så farlig? Hva med de som vasker med såpe 3-4 ganger i uken da.. En dasjh for mye her og der kan nok svekke LSP i lengden. IMO ;)

Jeg sliter også med holdbarhet på LSP noen ganger så jeg synes dette er litt interessant.

Utifra det jeg har sett tidligere når den svarte bilen min har stått stille nesten hele sommeren så sliter også vær og vind veldig på LSP. Bilen stod noen uker i regnvær uten å bli vasket og LSP holdt ikke noe lenger da enn den gjorde når jeg vasket bilen 1-3 ganger i uken. Derfor tror jeg ikke at det kun er forvask som er årsaken til slitasje på LSP. Det er nok det totale bildet der hver og en ting bidrar litt.

Siden det tar såpass kort tid å legge et nytt lag voks og det går med såpass lite voks hver gang, ser jeg på dette som litt hysteri for å ha noe å klage over, for å være helt ærlig.

Jeg innser at det uansett er en økonomisk faktor her i og med at voks koster penger og mange kjøper dyre vokser for å tilfredsstille et eller annet, men likevel blir det i mine øyne på kanten til søkt å skrike over at 1ml mer såpe enn bruksanvisningen tilsier dreper LSP.

Jeg setter ellers veldig pris på at du tar deg tid til å lage slike tester. Det er informativt og interessant å lese, selv om jeg ikke nødvendigvis alltid er enig i premisser, fremgangsmåte eller resultat. :)

Hvis dette var siktet mot meg så vil jeg si at jeg hverken har klaget eller hvert hysterisk.

Jeg laget denne testen for å se hva som skjedde da det er mange her som sier at enkelte såper er så sterke at man må passe på å ikke blande de for sterkt (dette blir ofte sagt om NTX og CW&G). Selv var jeg i tvil på om dette stemte og det ble nylig nevnt i en tråd. Derfor laget jeg en test.

Pga. alt ble gjort innendørs og litt på sparket så er ikke testen helt realistisk, men jeg mener likevel at den forteller noe.

I denne testen har jeg blandet ca 9 ganger sterkere enn anbefalt så det er ikke snakk om 1 ml fra eller til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du sjekket ut dette :) Jeg har aldri målt hvor mye jeg bruker.Bare bøtter på i bøtta. Eller min siste vane er å ha det på vaskehansken på begge sider og legge den i bøtta en stund før vask.Innbiller meg at det er bedre glid når det blir gjort sånn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint svar å gi til kundene sine dette, i stede for å prøve og forstå i fysikken bak dette. Nå er det mange som er opptatt av lang holdbarhet på lspen, og i mange tilfeller så har de betalt masse penger på å få bilen behandlet. Og vis de da får god veileding fra utførende på hvordan de skal bevare lsp lengst mulig, så synes jeg det er i beste detailer ånd å eksperimentere med saken. ;)

Jeg sliter også med holdbarhet på LSP noen ganger så jeg synes dette er litt interessant.

Utifra det jeg har sett tidligere når den svarte bilen min har stått stille nesten hele sommeren så sliter også vær og vind veldig på LSP. Bilen stod noen uker i regnvær uten å bli vasket og LSP holdt ikke noe lenger da enn den gjorde når jeg vasket bilen 1-3 ganger i uken. Derfor tror jeg ikke at det kun er forvask som er årsaken til slitasje på LSP. Det er nok det totale bildet der hver og en ting bidrar litt.

Hvis dette var siktet mot meg så vil jeg si at jeg hverken har klaget eller hvert hysterisk.

Jeg laget denne testen for å se hva som skjedde da det er mange her som sier at enkelte såper er så sterke at man må passe på å ikke blande de for sterkt (dette blir ofte sagt om NTX og CW&G). Selv var jeg i tvil på om dette stemte og det ble nylig nevnt i en tråd. Derfor laget jeg en test.

Pga. alt ble gjort innendørs og litt på sparket så er ikke testen helt realistisk, men jeg mener likevel at den forteller noe.

I denne testen har jeg blandet ca 9 ganger sterkere enn anbefalt så det er ikke snakk om 1 ml fra eller til.

Interessant tema dette, personlig så tror jeg det har med pH på produktene man bruker (også i regn/surnedbør) og hva man bruker til lsp.

Noe jeg synes denne filmen demonstrer meget godt

http://www.youtube.com/watch?v=hxARI5IaQU8

Endret av Rotiform
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke rettet til deg spesifikt, men generelt ment som en kommentar til det jeg oppfatter som småfanatiske forsøk på å presse noen uker ekstra levetid fra LSP.

Den siste måneden eller så er LSP uansett så svekket at man like gjerne bare kan legge et nytt lag fremfor å vaske med tynne blandinger for å strekke det enda litt lenger.

Fint svar å gi til kundene sine dette, i stede for å prøve og forstå i fysikken bak dette. Nå er det mange som er opptatt av lang holdbarhet på lspen, og i mange tilfeller så har de betalt masse penger på å få bilen behandlet. Og vis de da får god veileding fra utførende på hvordan de skal bevare lsp lengst mulig, så synes jeg det er i beste detailer ånd å eksperimentere med saken. ;)

Interessant tema dette, personlig så tror jeg det har med pH på produktene man bruker (også i regn/surnedbør) og hva man bruker til lsp.

Noe jeg synes denne filmen demonstrer meget godt

http://www.youtube.com/watch?v=hxARI5IaQU8

Jeg gir kundene en realistisk pekepinn på hvor lenge det er sannsynlig at LSP holder, men legger til at hvordan og hvor bilen parkeres, hvordan den vaskes, hvor ofte den vaskes, saltlake, fuglebajs og andre eksterne faktorer spiller vesentlig inn på hvor lenge LSP faktisk holder. Jeg bruker ganske konsekvent Collinite 845 på biler jeg tar, og med klimaet vi har her i Bergensområdet holder den lenge. Kundene får også tilbud om etterbehandling til kostpris (siden jeg er så grei), der bilen blir grundig avfettet og vasket og får et nytt lag voks. Jeg sier at dette bør gjøres innen ca 6 måneder eller hvertfall før vinteren for å sikre at lakken er best mulig beskyttet før vintersølen setter inn.

Videre gir jeg dem informasjon om gode vaskerutiner og anbefaler produkter til de som er interessert, evt gir godpris på wash&wax for de som ikke gidder vaske selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er NXT såpen så sterk som det sies?

Da har jeg fått testet såpen alle frykter. Takk til Christer som har sponset meg med en 50ml sample av denne såpen. Skal få brukt den litt på egen bil også.

Det virker som en meget god såpe som har en ganske kraftig, men god lukt og den er meget tykk. Pga. konsistensen er jeg overbevist over at dette er en såpe som er meget drøy i bruk.

LSP ble lagt igår slik at de har fått ligge å herde litt. Denne gangen ble lakken polert med SN Micro prime som er en finish polish fra Dodo Juice. Den tar ikke så mye, men det trenger den ikke heller i dette tilfellet da jeg kun skal fjerne gammel LSP. Ble spredd på laveste og kjørt 2-3 pass på ca. 1500.

IMG_1866_1920x1280.jpg
IMG_1869_1920x1280.jpg

LSP som ble lagt er Supernatural, Shield og #845. Alle er gode å jobbe med og er kjent for god holdbarhet.

IMG_1872_1920x1280.jpg
IMG_1875_1920x1280.jpg
Tape ble fjernet etter voksen var buffet.
IMG_1876_1920x1280.jpg

Siden dette bare er en test og får å få litt fart på sakene så blandet jeg såpen sterkt. Pga. jeg ikke har så mye av denne såpen og jeg har lyst til å bruke den til litt annet enn denne testen brukte jeg 1,5 dl vann og tillsatte 15 ml såpe. Da ender jeg opp på blandigsforhold 1:10 som er ganske sterkt for en bøttesåpe.

IMG_1897_1920x1280.jpg
Fikk papir for måling av PH i hus idag så da tok jeg en måling av ferdig blandet såpe. PH er nøytral.
IMG_1898_1920x1280.jpg
Før vask ble det en test av beading og sheeting. Flotte, runde og høye dråper hele veien og vannet renner raskt av.

IMG_1901_1920x1280.jpg
IMG_1902_1920x1280.jpg
IMG_1903_1920x1280.jpg
Vasket over med en aplikator, skylte med en kopp med vann og tørket over med MF håndkle fra BN.

IMG_1904_1920x1280.jpg
IMG_1905_1920x1280.jpg
Når jeg sprayer på vann etter vask og tør ser det fortsatt ut som ny lagt.

IMG_1906_1920x1280.jpg
IMG_1907_1920x1280.jpg
IMG_1908_1920x1280.jpg
IMG_1909_1920x1280.jpg
IMG_1910_1920x1280.jpg
Sheeting fungerer også utmerket.
IMG_1911_1920x1280.jpg
Etter dette kjørte jeg på med en runde med 3 vask før jeg tok vanntesten og bilder. Dette er for å se hvordan det ser ut etter flere vask på en effektiv måte.

IMG_1912_1920x1280.jpg
IMG_1913_1920x1280.jpg
IMG_1914_1920x1280.jpg
IMG_1915_1920x1280.jpg
Så var det 3 nye vask.

IMG_1916_1920x1280.jpg
IMG_1917_1920x1280.jpg
IMG_1918_1920x1280.jpg
IMG_1919_1920x1280.jpg
IMG_1920_1920x1280.jpg
Og 3 til før jeg ga meg. Nå er jeg oppe i totalt 10 vask.

IMG_1921_1920x1280.jpg
IMG_1922_1920x1280.jpg
IMG_1923_1920x1280.jpg
IMG_1924_1920x1280.jpg
IMG_1925_1920x1280.jpg
Når det gjelder denne såpen så vil jeg påstå at denne er trygg iforhold til LSP og det er ikke farlig om du får blandet den litt sterk.
Endret av Øyvind G
8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant :)

Har du Duragloss såpen? Tror det er #901. Den har jeg opplevd som sterk og LSP-ødeleggende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden blir mer og mer interessant :)

La forresten merke til at du hadde sprayhode på #845 flaska.... kan du utdype type og hvordan du bruker denne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God lesning dette her Øyvind :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant :)

Har du Duragloss såpen? Tror det er #901. Den har jeg opplevd som sterk og LSP-ødeleggende.

Nei, den har jeg ikke.

Denne tråden blir mer og mer interessant :)

La forresten merke til at du hadde sprayhode på #845 flaska.... kan du utdype type og hvordan du bruker denne?

Du kan bruke det spray hodet du vil. F.eks de grå som BN selger. Det fungerte veldig bra når jeg akkurat hadde montert sprayhodet, men det kunne trengt en rens nå da noe av produktet har tørket litt i sprayhodet. En runde med varmt vann vil nok løse problemet.

Hvordan det brukes er så enkelt som at du sprayer på aplikator eller rett på bilen. Veldig praktisk, men det er fort gjort å bruke litt for mye produkt. Siden #845 ikke er så dyr så er jo ikke det så farlig og man for bedbedre kontroll på det etterhvert. Hvis innholdet i flasken din er litt tykt så legger du bare flasken i varmt vann i noen minutter.

God lesning dette her Øyvind :)

Takk Truls. Interessant test du er igang med nå også. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg. :) Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg har skrevet i utallige tråder tidligere blander jeg ca to korker på ca 20 liter vann. Dette tilsvarer da omtrentlig 30-40ml såpe, og det føler jeg er mer enn nok og vel så det. Får mye skum, fantastisk glid og det gjør skikkelig rent. Jeg har brukt denne såpen mye, og som du så på bildet jeg sendte på PM (du kan poste det her om du vil) har jeg ikke brukt så mye av kannen.

Kannen er en 64oz (1.8l) kjøpt i 2011 hos Bilxtra, og har som sagt blitt brukt mye (frem til jeg oppdaget andre såper og fikk skum på hjernen). Etter å ha prøvd veldig mye forskjellig er NXT-såpen fremdeles en favoritt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg har skrevet i utallige tråder tidligere blander jeg ca to korker på ca 20 liter vann. Dette tilsvarer da omtrentlig 30-40ml såpe, og det føler jeg er mer enn nok og vel så det. Får mye skum, fantastisk glid og det gjør skikkelig rent. Jeg har brukt denne såpen mye, og som du så på bildet jeg sendte på PM (du kan poste det her om du vil) har jeg ikke brukt så mye av kannen.

Kannen er en 64oz (1.8l) kjøpt i 2011 hos Bilxtra, og har som sagt blitt brukt mye (frem til jeg oppdaget andre såper og fikk skum på hjernen). Etter å ha prøvd veldig mye forskjellig er NXT-såpen fremdeles en favoritt.

Har selv forsøkt nxt, CG Mr pink og Gyeon bathe+.

Jeg kjøpte mr pink fordi jeg ble fortalt, og leste her på forumet, at nxt var sterk mot lsp og mr pink skulle være veldig mild.

Gyeon bathe+ bruker jeg kun fordi jeg har gyeon mohs på en bil.

Mr pink sliter nok ikke mye på lsp og rengjør godt. Men hvis jeg skal legge ny lsp bruker jeg nxt. Jeg synes kanskje at nxt rengjør og glir enda bedre, og hvis den ikke skader lsp mer enn mr pink er det fantastisk. Man får nxt på bilxtra også, og den er drøy.

Grunnen tik at jeg sluttet å bruke den var som sagt pga at jeg leste på forumet at den sliter mye på lsp. Det samme sa de hos ScandicShine når jeg lurte på om såpen min (nxt) var brukendes til daglig vask...

Jeg liker helst ikke at såper har voks eller sånt i seg, for jeg vil ha kontroll med når lsp begynner å tape seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive